handdator

Visa fullständig version : Kreatin eller ev. något annat? - nybörjare


aannddyy
2008-07-20, 21:54
Hejsan alla på Kolozzeum!

Jag har nyligen registrerat mig här på sidan så bli inte sura om jag skriver något som varit uppe förr. Jag tycker att det är väldigt svårt att navigera här än så länge och jag begriper inte mycket av det ännu.

Jag funderar på om jag ska börja ta kreatin eller något annat muskelpreparat.

Jag är ingen person som går på gym var och varannan dag. Jag spelar fotboll regelbundet samt springer ofta. Jag brukar även göra armhävningar, situps och även några få hantelövningar då och då.

I skrivande stund har jag efter en ganska intensiv vecka med träningar känning i musklerna. Det känns nästan som träningsverk men ändå inte, svårt och förklara.

I och med att jag funderar på att öka min träning rent fysikmässigt så undrar jag om kreatin vore ett alternativ. Jag kommer alltså inte tokträna och pumpa varenda muskel in i det sista. Och jag kommer inte börja träna på gym.

Jag läste någonstans att kreatin var bra för att öka uthålligheten vid t.ex. styrkeövningar. Men har det någon effekt t.ex. vid en fotbollsmatch? Kommer jag orka mer under matchen?

Om ni tycker att kreatin låter fel för mig så säg gärna något annat som skulle passa.


Med vänlig hälsning //

Andreas

fajiwara
2008-07-20, 22:25
Kan ju vara så att du borde se över din kost och vila om du känner dig trött. Om man nu ska ge ett tips utöver det du frågar efter

aannddyy
2008-07-20, 23:13
Kan ju vara så att du borde se över din kost och vila om du känner dig trött. Om man nu ska ge ett tips utöver det du frågar efter

Enligt mig har jag väl inte en sån dålig kost. Jag äter regelbundet och varierad mat (det mor och far lagar). Även fast jag är väldigt sugen på onyttigheter så brukar jag hålla det inom ramarna.

Det som jag vet att jag måste förbättra är min sömn. Tidigare under sommaren har det blivit sena nätter, lagt mig runt 3-4 och sovit i 7-9 timmar. Fel tid att sova på jag vet. Men jag tror inte att sömnen (om inte överdrivet dåligt) skulle ha någon betydelse. Tack för svaret iaf. :)

Morrris
2008-07-20, 23:30
Skippa kreatin du, hemmaträningen klarar sig nog utan det.

drakfelt
2008-07-21, 01:46
Om du tvunget vill käka något preparat föreslår jag något i stil med Starnutritions Endurace, minskar mjölksyran och muskelnedbrytningen samt ger ökat muskelpump.

Kan ju inte vara helt fel inför en fotbollsmatch/träning

JFO
2008-07-21, 10:36
Dietary supplements for football
Dietary creatine supplementation (loading dose: 15 - 20 g . day(-1), 4 - 5 days; maintenance dose: 2 - 5 g g . day(-1)) has been found to increase muscle power output, especially during intermittent sprint exercises. Furthermore, creatine intake can augment muscle adaptations to resistance training. Team success and performance also depend on player availability, and thus injury prevention and health maintenance.

J Sports Sci. 2006 Jul;24(7):749-61

Creatine supplementation in young soccer players
The main finding of the present study indicates that supplementation with creatine in young soccer players improved soccer-specific skill performance compared with ingestion of placebo.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Feb;14(1):95-103

Acute creatine supplementation and performance during a field test simulating match play in elite female soccer players
In conclusion, acute Cr supplementation improved performance of some repeated sprint and agility tasks simulating soccer match play, despite an increase in BM.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2002 Mar;12(1):33-46

aannddyy
2008-07-21, 11:40
Star Nutritions Endurace lät som att passa mig bättre.

JFO:s inlägg talar väl ändå bara positivt till kreatin för fotbollsspelare. Dock är det nog på elitnivå alltihopa.

Hur som helst, jag köpte en burk kreatin utan att vara allt för påläst. Gynnar det mig negativt om jag provar eller kommer det ändå bli "bättre" fasten jag inte utnyttjar det till fullo? Eller kan jag göra som så att jag drar ner lite på doseringen?

// Andreas

drakfelt
2008-07-21, 13:41
Star Nutritions Endurace lät som att passa mig bättre.

JFO:s inlägg talar väl ändå bara positivt till kreatin för fotbollsspelare. Dock är det nog på elitnivå alltihopa.

Hur som helst, jag köpte en burk kreatin utan att vara allt för påläst. Gynnar det mig negativt om jag provar eller kommer det ändå bli "bättre" fasten jag inte utnyttjar det till fullo? Eller kan jag göra som så att jag drar ner lite på doseringen?

// Andreas

kreatin finns redan naturligt i kroppen och en liten ökning av det (DOCK I SAMBAND MED RELATIVT HÅRD TRÄNING) är ej någon fara.
Men att minska något på doseringen låter inte helt fel

King Grub
2008-07-21, 13:44
Det finns inga indikationer på att kreatinsupplementering är skadligt, RELATIVT HÅRD TRÄNING eller inte, och heller ingen anledning att minska rekommenderad dosering. Kreatinsupplementering innebär fördelar för fotbollsspelare.

drakfelt
2008-07-21, 15:09
Det finns inga indikationer på att kreatinsupplementering är skadligt, RELATIVT HÅRD TRÄNING eller inte, och heller ingen anledning att minska rekommenderad dosering. Kreatinsupplementering innebär fördelar för fotbollsspelare.

Där ser man, men det kan ju inte vara BRA att ta kreatin när man inte tränar alls?

King Grub
2008-07-21, 15:24
Det tjänar inget syfte för en normalindivid.

Finns dock indikationer på att kreatinsupplementering kan hjälpa gamla med minnesfunktion.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17828627?ordinalpos=14&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Så det verkar finnas fördelar för vissa grupper med kreatin även utan träning, men den som förväntar sig muskel- explosivitets- eller styrkeökningar utan att träna kommer att bli besviken. Men träningen behöver inte bedrivas på någon elitnivå för att man skall ha nytta av kreatinsupplementering.

doni
2008-07-21, 16:20
Denna kanske kan vara intressant i sammanhanget (om kreatin för människor som inte tränar)

Lori M. Stead, Keegan P. Au, René L. Jacobs, Margaret E. Brosnan, and John T. Brosnan
Methylation demand and homocysteine metabolism: effects of dietary provision of creatine and guanidinoacetate
Am J Physiol Endocrinol Metab 281: E1095-E1100, 2001

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/5/E1095



Plasma homocysteine was significantly increased (~50%) in rats maintained on guanidinoacetate-supplemented diets, whereas rats maintained on creatine-supplemented diets exhibited a significantly lower (~25%) plasma homocysteine level. Plasma creatine and muscle total creatine were significantly increased in rats fed the creatine-supplemented or guanidinoacetate-supplemented diets.

King Grub
2008-07-21, 16:51
om kreatin för människor som inte tränar

whereas rats maintained

I o f s.

doni
2008-07-21, 16:56
I o f s.

Ehm, vi kanske kan låtsas som ingenting har hänt.. :n00b

aannddyy
2008-07-21, 18:47
Okej jag ska ge kreatinet en chans. Och givetvis kommer jag träna lite hårdare än vad jag redan gör, det säger ju sig självt.

Jag får tacka för alla de snabba svar ni gav mig. Detta verkar vara en bra community med rekorderligt folk!

Ni får självklart fortsätta posta inlägg här om ni har något att tillägga eller själv funderar över något.


// Andreas

aannddyy
2008-07-22, 09:30
Förresten, jag har en till funderare. Jag läste någonstans att man bör ta kreatin en timme före träningen för att få ut det mesta. Men jag har också läst att överblivet kreatin följer med ut när man pissar. Vad händer då om man pissar före träningen?

// Andreas