handdator

Visa fullständig version : Blanda Gainer med mjölk - dricka 1h senare?


Grotesk
2008-07-20, 20:43
Var inte säker på hur jag skulle få till rubriken denna söndagen, hehe..

Jag brukar blanda Gainer med mjölk precis innan jag sticker till gymmet och sedan dricka den efter träningen, dvs. ca. 1h-1½h senare.
Så min troligtvis dumma fråga lyder: Finns det någon nackdel med detta, tex. att den skulle "bli kass"? *cupid*

King Grub
2008-07-20, 20:49
Bakterietillväxt. Förvarar du den i kylskåp på gymmet är det ingen fara, men i rumstemperatur är det ett gränsfall.

Troll
2008-07-20, 20:52
Vet ej.
Men varför häller du inte mjölken i chakern och ha pulvret med i en påse vid sidan om tills du ska blanda den?.

Ev: vänta tills du kommer hem?.

Nimille
2008-07-20, 20:58
Eller köra med pulvermjölk och bara tillsätta lite vatten som machine gun tipsade om i en annan tråd :thumbup:

Grotesk
2008-07-20, 21:03
Vet ej.
Men varför häller du inte mjölken i chakern och ha pulvret med i en påse vid sidan om tills du ska blanda den?.

Ev: vänta tills du kommer hem?.

Tänkte mest om mjölken blev lite "sämre" så att säga, i sådant fall spelar det ju ingen roll om jag har pulvret vid sidan om.

Man kanske borde det, förr var det nämligen så att jag åkte mycket buss, tog minst 30min efter träningen tills man kunde ta Gainern... Men det kanske blir bättre helt enkelt?

Grotesk
2008-07-20, 21:05
Bakterietillväxt. Förvarar du den i kylskåp på gymmet är det ingen fara, men i rumstemperatur är det ett gränsfall.

Det var det jag befarade... Brukar bara ha den i gymväskan..
Som sagt, antar det är tom. bättre att vänta tills man kommer hem då, 20-30minuter senare? (Hört/läst att man ska ta den så snabbt som möjligt - morbror ha bekräftat att det tydligen ska vara lugt bara man tar inom en timme efter träningen)

ligne
2008-07-20, 21:11
det är ingen fara!

drick du din gainer när du kommer hem.

Grotesk
2008-07-20, 21:14
det är ingen fara!

drick du din gainer när du kommer hem.

Japp, litar på min kunniga morbror hehe.

Emil_Larsson
2008-07-20, 21:18
Är det mjölken i sig som det kan bildas bakterier i? eller gainerpulvret? eller båda delarna? undrar bara för ibland brukar jag handla åt morsan, mjölk bl.a. och sen träna och sen hem. Då står mjölken i rumstemperatur i kanske 1½ - 2timmar.

Eddie Vedder
2008-07-21, 05:58
Är det mjölken i sig som det kan bildas bakterier i? eller gainerpulvret? eller båda delarna? undrar bara för ibland brukar jag handla åt morsan, mjölk bl.a. och sen träna och sen hem. Då står mjölken i rumstemperatur i kanske 1½ - 2timmar.

Enbart pulvret tar lång lång tid innan det blir dåligt. Det är ju helt torrt och vattenaktiviteten avgör hur pass dåligt det an bli. Ju mer fukt desto mer trivsamt för många bakterier och mögel i livsmedel.

En drink som står utblandad med vatten vet jag inte hur det är med. Visst blir den dålig men om just bakterietillväxten hinner bli något bekymmer på 1.5-2 timmar är nog tveksamt. En proteindrink med vatten står sig i alla fall bättre än mjölk om de båda står framme i rumstemperatur.

Om du däremot får tag på opastöriserad mjölk är den en fördel att låta den stå i 25-30 grader celsius jämfört med kyla, då blir det filmjölk så småningom.:D

EDIT: Den sista meningen stämmer visserligen i sak men är definitivt inget att rekommendera. Opastöriserad mjölk kan enbart inhandlas direkt från bonde och tillåts inte säljas i butik, INGET att rekommendera ur mikrobiologisk synpunkt.:nono:

Tolkia
2008-07-21, 07:23
I en oöppnad förpackning finns det betydligt färre bakterier som kan angripa mjölken än vad det finns när man brutit förpackningen och grejat med den (hällt upp den i en - förhoppningsvis väldiskad - shaker, hällt i pulver, släpat den i väskan osv.).

Emil_Larsson
2008-07-21, 08:01
Okay. :)

Grotesk
2008-07-22, 20:11
Tack för alla svar, var "som jag trodde." Tack så mycket, tråden kan förbli låst nu *cupid*

Mr Chatterbox
2008-07-23, 21:35
Kan man inte förvara gainern i en termos? Borde den inte hålla sig bättre då?

Kischen
2008-07-23, 21:45
Jag skulle skippat mjölken och kört vatten, men för mig spelar inte smaken någon avgörande roll.