handdator

Visa fullständig version : Fett fråga


jenni
2008-07-20, 18:59
jag undrar om någon vet om gröna oliver innehåller samma bra fetter som tex lax och avocado?

Eddie Vedder
2008-07-20, 19:02
Det är främst enkelomättade fettsyror i oliver, i synnerhet oljesyra (omega-9). Man kan inte riktigt jämföra fettkällor på det sättet men det är definitivt mer likheter mellan avocadons och olivens fettsammansättning än att jämföra någon av dom med fisk.

jenni
2008-07-20, 19:06
Det är främst enkelomättade fettsyror i oliver, i synnerhet oljesyra (omega-9). Man kan inte riktigt jämföra fettkällor på det sättet men det är definitivt mer likheter mellan avocadons och olivens fettsammansättning än att jämföra någon av dom med fisk.


förlåt om jag ställer dum fråga, men är oliver en bra fettkälla då?*cupid*


läste deffguiden där står det olivolja men inget om oliver :(

Eddie Vedder
2008-07-20, 19:10
läste deffguiden där står det olivolja men inget om oliver :(

Olivoljan är fettet från oliver.

Jay-Z
2008-07-20, 19:10
förlåt om jag ställer dum fråga, men är oliver en bra fettkälla då?*cupid*


Hur mkt oliver tänkte du äta? Ska det utgöra största delen av ditt fettintag?

Bla bla...random rant om att se hela sammansättningen av kosten.

Edit: Eddie svarade på sakfrågan.

jenni
2008-07-20, 19:12
Hur mkt oliver tänkte du äta? Ska det utgöra största delen av ditt fettintag?


haha...nej inte så att jag har det som fettkälla men jag har liksom hakat upp mig på dessa gröna små läckerheter, och äter nog mer än jag borde ;)

jenni
2008-07-20, 19:13
Olivoljan är fettet från oliver.

ok , tack :)
då kan jag äta de med gott samvete då ;)

Jay-Z
2008-07-20, 19:14
haha...nej inte så att jag har det som fettkälla men jag har liksom hakat upp mig på dessa gröna små läckerheter, och äter nog mer än jag borde ;)

Glöm inte Omega-3 bara i din iver att äta gröna små läckerheter.

Eddie Vedder
2008-07-20, 19:16
Glöm inte Omega-3 bara i din iver att äta gröna små läckerheter.

Greksallad med bl.a. oliver, fetaost samt räkor och små laxbitar som ingredienser.*drool*

Jay-Z
2008-07-20, 19:18
Greksallad med bl.a. oliver, fetaost samt räkor och små laxbitar som ingredienser.*drool*

Du är anställd! :D

Ska uppsöka vad-åt-du-idag-tråden och skämmas lite.

saajmon
2008-07-20, 19:34
Detta är nog övernnojighet men har för mig att gröna oliver (och svarta) innehåller väldigt mycket natrium (som vi sällan får i oss för lite av) så det kan vara en anledning att inte vräka i sig mängder :P

Endura
2008-07-21, 09:56
Detta är nog övernnojighet men har för mig att gröna oliver (och svarta) innehåller väldigt mycket natrium (som vi sällan får i oss för lite av) så det kan vara en anledning att inte vräka i sig mängder :P

beror väl på lagen de förvaras i?

saajmon
2008-07-21, 12:00
beror väl på lagen de förvaras i?

Har jag faktiskt ingen aning om. Kan säkert mycket väl vara så.

machine gun
2008-07-21, 12:02
beror väl på lagen de förvaras i?

Ja, men oftast brukar man ju inte direkt äta färska oliver.

Endura
2008-07-21, 12:35
Ja, men oftast brukar man ju inte direkt äta färska oliver.

Sant, men olika leverantörer kanske använder olika mängder av tex salt, kons. medel, ev smakförstärkning osv i lagen.

machine gun
2008-07-21, 12:37
Sant, men olika leverantörer kanske använder olika mängder av tex salt, kons. medel, ev smakförstärkning osv i lagen.

Så kan det vara. Salt är dock ett ypperligt konserveringsmedel och smakförstärkare, så det lär finnas rikligt av det hos de flesta märken. Det är ju den salta smaken man till stor del förknippar med oliver.

Eddie Vedder
2008-07-21, 12:39
Sant, men olika leverantörer kanske använder olika mängder av tex salt, kons. medel, ev smakförstärkning osv i lagen.

Visst är det så.:) Men man kan ju alltid skölja av dom dessutom. Sedan skulle jag gissa att helt vanliga oliver är mindre saltade än de gröna som är t.ex. pimientofyllda eller vitlöksfyllda.

Även om pimientofyllda gröna oliver is the shit i vilket fall!*drool*

Nitrometan
2008-07-21, 12:51
Köp kalamata-oliver. Jag hörde ett program på radio om hur de tillverkar svarta oliver.

De får inte mogna på träden tills de blir svarta utan plockas gröna och får genomgå en tillverkningsprocess som färgar dem svarta.

Ett exempel: innehållsförteckningen på Fontanas svarta oliver - Svarta Cacerenaoliver, vatten, salt, färgstabilator: E 579 Järnglukonat.

Kalamata oliver från samma tillverkare - Kalamata oliver med kärnor, vatten, vinäger, salt.

Edit: Enligt regler för namnskyddade varor måste kalamata-oliverna mogna till rätt färg på träden.

machine gun
2008-07-21, 12:52
Köp kalamata-oliver. Jag hörde ett program på radio om hur de tillverkar svarta oliver.

De får inte mogna på träden tills de blir svarta utan plockas gröna och får genomgå en tillverkningsprocess som färgar dem svarta.

Ett exempel: innehållsförteckningen på Fontanas svarta oliver - Svarta Cacerenaoliver, vatten, salt, färgstabilator: E 579 Järnglukonat.

Kalamata oliver från samma tillverkare - Kalamata oliver med kärnor, vatten, vinäger, salt.

Edit: Enligt regler för namnskyddade varor måste kalamata-oliverna mogna till rätt färg på träden.

För att inte tala om hur mkt godare de är.

Per B
2008-07-21, 13:12
Oliver är hur gott som helst, men inte svarta dock: det ska vara gröna eller Kalamata. *drool* Det jobbiga med kalamata är att de oftast har kärnan kvar, så man kan inte bara ta en näve ur förpackningen och stoppa i munnen! *gah!*

Endura
2008-07-21, 13:13
Köp kalamata-oliver.
Enligt regler för namnskyddade varor måste kalamata-oliverna mogna till rätt färg på träden.

Bra tips, tack! :)

ackilf
2008-07-22, 19:29
Sant, små vanliga svarta är färgade.

Finns ju verkligen oliver och oliver! Är beroende, stora gröna, soltorkade oliver, kalamata, herkules oliver...*drool*

Blindguard1
2013-04-23, 12:43
Flera år bump, men är det lugnt att äta oliver under deff som sitt lilla "godis"? Kanske drygt 50-100g oliver då, det kommer dra upp fettintaget och utgöra en stor del av dagens fettintag dagen då jag käkar dem.

vicarious
2013-04-23, 13:00
Flera år bump, men är det lugnt att äta oliver under deff som sitt lilla "godis"? Kanske drygt 50-100g oliver då, det kommer dra upp fettintaget och utgöra en stor del av dagens fettintag dagen då jag käkar dem.

Varför skulle det inte vara lugnt? Vad tror du ska hända?

Blindguard1
2013-04-23, 13:20
Varför skulle det inte vara lugnt? Vad tror du ska hända?

Inte det jag tänkte på, tänkte mer på mestadels av dagens fettintag kommer isf vara från oliver, kanske lite från äggulan, tänkte så jag får i mig tillräckligt med "bra" fetter för dagen.

begt
2013-04-23, 13:22
Inte det jag tänkte på, tänkte mer på mestadels av dagens fettintag kommer isf vara från oliver, kanske lite från äggulan, tänkte så jag får i mig tillräckligt med "bra" fetter för dagen.

Fetter är inget man måste äta varje dag ens, det är tröga system i kroppen. Sluta optinojja.

Blindguard1
2013-04-23, 13:29
Fetter är inget man måste äta varje dag ens, det är tröga system i kroppen. Sluta optinojja.

Är inte optinoja, snarare en fråga av intresse.