handdator

Visa fullständig version : Har kakao och 99% choklad samma näringsinnehåll?

Fredrik_S
2008-07-20, 10:46
Här är Kakaon men jag hittar inte 99% choklad

Energi: 330.3kcal
Protein: 23.5g
Fett: 21.5g
Kolhydrater: 11g

sunkan
2008-07-20, 10:49
om det nu är 99% kakao i chokladen så borde det ju stämma till 99%. Det är vad jag tycker LÅTER logiskt iaf men vem vet.

TylerDurden84
2008-07-20, 10:52
Det finns extremt många kakaosorter som kan användas i choklad och näringsvärdet kan skilja sig en hel del från sort till sort.. säkrast är att ringa och fråga chokladtillverkaren i fråga (gissar på Lindt)!

machine gun
2008-07-20, 10:57
Näringsvärden är aldrig exakta eftersom det alltid skiljer mellan olika råvaror, men man kan ju utgå från att det är ungefär detsamma som näringsvärdet för kakao.

TylerDurden84
2008-07-20, 11:11
Vet, men just kakao kan skilja sig en hel del faktiskt, särskilt då dom kan ha i fettreducerad kakao i choklad

machine gun
2008-07-20, 11:14
Vet, men just kakao kan skilja sig en hel del faktiskt, särskilt då dom kan ha i fettreducerad kakao i choklad

Jo, jag vet. Tänkte mer att jag gissar att trådskaparen har ätit en ruta choklad eller nåt och vill kunna räkna ut ungefär hur mkt energi den gett. Är det inga stora mängder, så handlar det ändå inte om så många kcal skillnad och då har han ju iaf nåt att utgå ifrån.

TylerDurden84
2008-07-20, 11:17
jag gissar att trådskaparen har ätit en ruta choklad eller nåt

En ruta :D önska jag själv kunde sluta äta då!

machine gun
2008-07-20, 11:19
En ruta :D önska jag själv kunde sluta äta då!

Testat choklad med 99 % kakao nångång?

TylerDurden84
2008-07-20, 11:23
En gång och inte mer.. billigare att sleva från kakaoburken hemma

Fredrik_S
2008-07-20, 13:42
Jo, jag vet. Tänkte mer att jag gissar att trådskaparen har ätit en ruta choklad eller nåt och vill kunna räkna ut ungefär hur mkt energi den gett. Är det inga stora mängder, så handlar det ändå inte om så många kcal skillnad och då har han ju iaf nåt att utgå ifrån.

Nej bara av ren nyfikenhet... tänkte på det för något år sedan och då tror jag tanken kom pga att det skillde sig mycket i 99% chokladen och ren kakaon. Men jag kan minnas fel.
Men som ni säger, kan skillnaden alltså bero på olika kakaosorter och olika behandlingar av kakaon utan att det för den sakens skull är annat än 99% ren kakao?

TylerDurden84
2008-07-20, 18:00
Står det bara kakao på innehållsförteckningen kan du räkna med att det inte skiljer sig så mycket. Om fettreducerad kakao är med sjunker fettmängden samtidigt som kolh+prot ökar och är i helhet energisnålare än "vanlig" kakao.

Eddie Vedder
2008-07-20, 18:27
Här hittade jag ingrediensförteckning för Lindts 85%-iga choklad:

Lindt 85% cacao: Kakaomassa, fettreducerat kakaopulver, kakaosmör, socker, naturligt aromämne: vanilj

Även om det som sagt bara är 85% här så tror jag mig förstå varför man kan göra choklad som heter "99% kakao" men ändå trots allt är en chokladkaka när man kanske undrar varför det inte bara är ett kakaopulver.:D

Ordet "kakao" är alltså både kakaopulvret, kakaomassan samt kakaosmör. Utöver det innehåller ju även 99% små små mängder socker. Min gissning är då att kalorimängden inte är densamma, skulle gissa på en fetare chokladkaka.

EDIT: Fann lite info här:

http://calorielab.com/news/2005/12/04/lindt-debuts-super-chocolate-bar-99-cocoa/

In response to a user comment, we asked Lindt if nutritional information was available for the Noirissme bar. They responded with the following data per 100 grams:

Energy: 530 calories/2,210 kilojoules
Protein: 13 grams
Carbohydrates: 8 grams
Fat: 50 grams

Tolkia
2008-07-20, 18:31
Skillnaderna i konsistens får då åtminstone mig att misstänka att näringsvärdet inte är detsamma per 100 g.

Edit: Där stack Eddie emellan med lite siffror. Uppenbarligen inte samma.

Fredrik_S
2008-07-20, 19:19
Här är Kakaon men jag hittar inte 99% choklad

Energi: 330.3kcal
Protein: 23.5g 13
Fett: 21.5g 50
Kolhydrater: 11g 8

Ok så då är skillnaden mao jättestor i näringsinnehållet på kakao och 99% ig choklad.

kakao......... 99%kaka
prot 23g..... 13g
fett 21g..... 50g
kolh 11g..... 8g

Förklaringen är att på en chokladkaka får man säga att kakao är kakao, kakaosmör samt kakaomassa?
Men vadå? Innehåller kakaosmör resp kakaomassa också bara kakao?

Eddie Vedder
2008-07-20, 19:23
Men vadå? Innehåller kakaosmör resp kakaomassa också bara kakao?

Nu förstår jag inte hur du menar riktigt. Det jag menar är att ordet "kakao" i det här fallet inbegriper BÅDE kakaopulver, kakaomassan samt kakaosmöret.

Hade det varit 99% kakaopulver hade man ju aldrig kunnat göra en chokladkaka av det. Eller man kanske skulle LYCKAS men den hade blivit fruktansvärt torr i alla fall.:D

Fredrik_S
2008-07-20, 19:25
Nu förstår jag inte hur du menar riktigt. Det jag menar är att ordet "kakao" i det här fallet inbegriper BÅDE kakaopulver, kakaomassan samt kakaosmöret.

Hade det varit 99% kakaopulver hade man ju aldrig kunnat göra en chokladkaka av det. Eller man kanske skulle LYCKAS men den hade blivit fruktansvärt torr i alla fall.:D

Frågan är, vad är kakaosmör och kakaomassa? Vad är tillsatt i dessa. Och följdfrågan blir, om det nu är något tillsatt i dessa, hur de kan få kallas kakao.
Att kakaopulver får kallas kakao känns naturligt då det endast är mald och torkad kakaoböna, men kakaosmör och kakaomassa borde inte kunna kallas kakao så vida det inte är just bara kakaoböna som behandlats på ett annat sätt än torkning och pulverisering.

Fredrik_S
2008-07-20, 19:30
Kan svara själv. Allt kan få kallas kakao mao

"Kakaopulver är det som återstår efter att fettet, kakaosmöret, pressats ut ur kakaomassa, en massa av malda kakaobönor som dessförinnan fermenterats och rostats. Kakaopulver används i bakverk, choklad och andra typer av godis.

Kakaomassa består av finmalda kakaobönor som först rostats och skalats. Den innehåller cirka 50 procent fett, så kallat kakaosmör.

Kakaosmör kommer från kakaobönan och framställs genom att kakaomassa pressas så att fettet avskiljs."

Eddie Vedder
2008-07-20, 19:32
Frågan är, vad är kakaosmör och kakaomassa? Vad är tillsatt i dessa. Och följdfrågan blir, om det nu är något tillsatt i dessa, hur de kan få kallas kakao.

Kakaosmöret är fettet som utvinns ur kakaon helt enkelt. Precis som kokosfett är fettet från kokos, olivoljan är fettet från oliven etc. Vit choklad innehåller t.ex. bara kakaosmör men inget kakaopulver t.ex. Givetvis även socker, mjölk o.s.v. men kakoingrediensen är enbart fettet.

Kakaomassa vet jag inte exakt vad det är men jag tror det är jämförbart med kakaosmör även det, d.v.s. en form av utvunnen och fetare massa från kakaobönan.

Och att något från kakaobönan får kallas kakao i en chokadkaka ser jag inget konstigt alls med.

EDIT: Här ger man utdragna svar så hittar du google under tiden ändå!:D