handdator

Visa fullständig version : När ok att spela musik utan att störa?


Joshua
2008-07-20, 08:21
Av någon idiotisk anledning så är väggarna som skiljer oss och vår miserabla författargranne glastunna... man kan inte lägga en fjärt utan att hon hör. Då skulle det vara intressant att veta när på dagen det är ok att börja spela musik samt sluta...? vad anser ni? finns det någon oskriven/skriven lag som säger hur tidigt och sent man kan spela musik utan att störa?

Jag tänker inte gå in och fråga henne vill jag tillägga, den kvinnan skrämmer mig!

Emil_Larsson
2008-07-20, 08:25
Där jag bor har jag för mig man får spela musik kl 10.00 och sluta spela musik innan 22.00. Bara något jag hört, inget jag vet om det stämmer.

King Grub
2008-07-20, 08:27
Störa får man inte göra oavsett vad klockan är. Men vid 22:00 skall det vara tyst.

Joshua
2008-07-20, 08:34
okok men det låter hyfsat rimligt... egentligen så kan jag spela hur högt och hur sent jag vill eftersom vi är god för en bostadsrätt men en liten gnutta moral och respekt har man ju faktiskt.

Jorgen
2008-07-20, 08:44
egentligen så kan jag spela hur högt och hur sent jag vill eftersom vi är god för en bostadsrätt men en liten gnutta moral och respekt har man ju faktiskt.

Nej, det kan du inte alls göra.

King Grub
2008-07-20, 08:47
egentligen så kan jag spela hur högt och hur sent jag vill

Störa får man inte göra oavsett vad klockan är, som sagt. Vad är det där för inställning?

Joshua
2008-07-20, 08:57
Jag menade utan att bli vräkt... anmäld för ofredande kan man ju alltid bli.

mini
2008-07-20, 09:04
Jag menade utan att bli vräkt... anmäld för ofredande kan man ju alltid bli.

Du kan bli utesluten som medlem i föreningen, och då får du ta ditt pick och pack och flytta.
Edit: Ofredande lär du inte bli anmäld för så länge du håller händer och snorre i styr. Typ.

King Grub
2008-07-20, 09:06
Tur att man inte har dig som granne.

Joshua
2008-07-20, 09:08
Edit: Ofredande lär du inte bli anmäld för så länge du håller händer och snorre i styr. Typ.

Sexuellt ofredande kallas det.

Wikipedia: Ofredande är ett brott i svensk rätt. Det definieras i brottsbalkens kapitel 4, §7: Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Som ofredande räknas också telefon- och brevterror. Även mobbning har under senare tid räknats som ofredande. Sker närgånget sexuellt beteende mot personer under 15 år räknas detta till sexuellt ofredande.

mini
2008-07-20, 09:11
Sexuellt ofredande kallas det.

Wikipedia: Ofredande är ett brott i svensk rätt. Det definieras i brottsbalkens kapitel 4, §7: Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Som ofredande räknas också telefon- och brevterror. Även mobbning har under senare tid räknats som ofredande. Sker närgånget sexuellt beteende mot personer under 15 år räknas detta till sexuellt ofredande.

Grattis, då vet du vad juridiken säger om saken.

Joshua
2008-07-20, 09:16
Grattis, då vet du vad juridiken säger om saken.

Tack Tack! juridik har alltid varit min starka sida!

Tur att man inte har dig som granne.

Jammen jag sa ju att jag håller mig inom ramarna eftersom vi är en familj av respekt och moral... hon har faktiskt bara klagat två gånger sen jag flyttade in i detta rum vilket är lite med tanke på hur länge sedan det var. Märkte alldeles nyligen hur fjantigt tunn väggen var.

skaparn
2008-07-20, 09:16
Jag tänker inte gå in och fråga henne vill jag tillägga

Bra tänkt. Det är lättare att koma överens med sina grannar om man istället frågar på ett internetforum.

Joshua
2008-07-20, 09:22
Bra tänkt. Det är lättare att koma överens med sina grannar om man istället frågar på ett internetforum.

Lätt för dig och säga med facit i hand... alla kanske inte har lika förstående och resonliga grannar.

skaparn
2008-07-20, 09:27
Lätt för dig och säga med facit i hand... alla kanske inte har lika förstående och resonliga grannar.

Nej, man skulle ju till exempel kunna drabbats av olyckan att ha dig som granne.

Bahir
2008-07-20, 10:12
Spela musik i normal volym bör du få göra innan kl 22:00, men det vore jävligt av dig att spela musik högt endast för att störa grannen.

Joshua
2008-07-20, 10:19
Spela musik i normal volym bör du få göra innan kl 22:00, men det vore jävligt av dig att spela musik högt endast för att störa grannen.

Sagt det två gånger tidigare i denna tråd och det får väl bli tredje gången gilt då.... Vi har något som kallas för RESPEKT och MORAL i vår familj.... har aldrig sagt att jag skulle spela musik för att provocera.

Coldsmith
2008-07-20, 10:22
allt hänger på vad grannen tycker. så du ska fråga henne, inte oss.
Hon kan anmäla till miljökontoret (eller nåt) om ditt spelande överskrider 35 decibel tror jag. Det är lika mycket som en klocka som tickar.
Så man siter på skitan om grannen börjar muttra. Det är en av anledningarna att jag flyttade.

Så, fråga henne. Om ni har respekt och moral i er familj är det ju just det du ska göra.

Joshua
2008-07-20, 10:35
allt hänger på vad grannen tycker. så du ska fråga henne, inte oss.
Hon kan anmäla till miljökontoret (eller nåt) om ditt spelande överskrider 35 decibel tror jag. Det är lika mycket som en klocka som tickar.
Så man siter på skitan om grannen börjar muttra. Det är en av anledningarna att jag flyttade.

Så, fråga henne. Om ni har respekt och moral i er familj är det ju just det du ska göra.

Skojar du? Så mycket som en klocka kickar??? hur många decibel är vanligt prat dÅ? 100 + eller???

Tricce
2008-07-20, 10:37
Tack Tack! juridik har alltid varit min starka sida!

Men dåså varför frågar du? ;)



Jammen jag sa ju att jag håller mig inom ramarna eftersom vi är en familj av respekt och moral... hon har faktiskt bara klagat två gånger sen jag flyttade in i detta rum vilket är lite med tanke på hur länge sedan det var. Märkte alldeles nyligen hur fjantigt tunn väggen var.

Om hon bara klagat 2ggr under den tiden carry on som tidigare då?

Annars är ju ett tips att slänga upp reglar i golv, tak och vägg (inte väggen mot henne utan "sidoväggarna" isolering sen dubbla gipsskivor så kan du kanske höja volymratten lite till :D

shut teh face
2008-07-20, 10:37
# 194 dB – Maximala ljudtrycksnivån i luft (vid högre tryck blir det chockvågor)
# 180 dB – Kanonskott, trumhinnan spricker
# 120–130 dB – Smärttröskeln
# 105–125 dB – Typiskt högljudd rockkonsert
# 90–115 dB – Typiskt disko
# 85–90 dB – Ofta rekommenderad lyssningsvolym vid musikmixning
# 80–100 dB – Lågmält mindre liveband
# 50–70 dB – Konversation, lyssnarens öra
# 50–60 dB – Restaurangsorl, bakgrundsmusik
# 15–30 dB – Tyst inspelningsstudio, ingen aktivitet
# 0 dB – Hörtröskeln; det lägsta ljud en normalhörande person (18-24 år) kan uppfatta vid 1000 Hz.
# −20 dB – Det lägsta ljudtryck som en hund kan hör

Nithian
2008-07-20, 13:12
Fan vad alla ska internet mobba killen..

maaherra
2008-07-20, 13:36
Bor man i lägenhet får man acceptera att visst ljud förekommer, bakgrundsmusik under dagen är helt acceptabelt.

Klarar inte tanten av det är det hennes problem - inte ditt. Hade precis samma problem med ett par grannar jag hade tidigare. Hon klagade på när vi gick på golvet t.o.m. Vi pratade med vår hyresvärd andra gången hon skickat störningsjouren på oss och de gav oss medhåll.

Edit: om du nu har glastunna väggar så kan du ju av hänsynsmässigaskäl skita i musiken på kvällen, eller använda hörlurar.

Lexidos
2008-07-20, 13:47
Det borde för övrigt vara skottpengar på folk som spelar musik på sina mobiltelefoner högt. Särskilt när det händer på kollektivtrafik

Carolinew
2008-07-20, 14:09
Jag personligen blir bara glad när jag hör att grannarna för lite väsen, spelar hög musik eller har högljudda fester... ja vad som helst. Jag störs inte det minsta, jag kan somna var, när och hur som helst ändå. Dessutom känner jag inte lika dåligt samvete av att själv spela hög musik då :)

Tyvärr är ju mina grannar förbannat tysta. Lite trist faktiskt :( :D

Coldsmith
2008-07-20, 14:10
Kan hålla med carolinew faktiskt. Roligt när man hör att grannarna har skoj :). Sen ska det ju inte gå till överdrift förstås.

mini
2008-07-20, 14:19
Det är väl förresten alltid ok att spela musik utan att störa.

-squat-
2008-07-20, 14:23
Jag personligen blir bara glad när jag hör att grannarna för lite väsen, spelar hög musik eller har högljudda fester... ja vad som helst. Jag störs inte det minsta, jag kan somna var, när och hur som helst ändå. Dessutom känner jag inte lika dåligt samvete av att själv spela hög musik då :)

Tyvärr är ju mina grannar förbannat tysta. Lite trist faktiskt :( :D

håller med. bara det inte är ett jävla liv vardagnätter. Det jag dock stör mig mest på är balkongrökning. Förbjud balkongrökning! Denna äckliga rök tar sig in genom ventilationen.

shut teh face
2008-07-20, 14:34
Vi har folk som röker i trapphuset när de festar. Det stinker runk i flera dagar. *gah!*

petah
2008-07-20, 15:09
Väldigt mkt ungar stoj och skrik i min trappuppgång. Ibland tidigt, ibland sent. När det är som värst tänker jag på att mina grannar inte har klagat något när jag haft fest, så det jämnar ut sig.

L-Sami
2008-07-20, 15:13
Mellan 22:00-08:00 ska det vara tyst tycker jag. Spelade förut musik klockan 07:00 på hög nivå, Dragonforce var det visst också hehe.. grannen roidade rejält. Efter det har jag försökt att inte spela förtidigt eller försent.

petah
2008-07-20, 15:39
Mellan 22:00-08:00 ska det vara tyst tycker jag. Spelade förut musik klockan 07:00 på hög nivå, Dragonforce var det visst också hehe.. grannen roidade rejält. Efter det har jag försökt att inte spela förtidigt eller försent.

Haha skulle någon av mina grannar spela Dragonforce skulle jag nog också hetta. :D

hahavaffan
2008-07-20, 16:28
Haha skulle någon av mina grannar spela Dragonforce skulle jag nog också hetta. :DThrough the fire and flames är fet, jag hade uppskattat det :D

Tricklev
2008-07-20, 16:35
Folk som spelar hög musik på morgonen borde avrättas.

Joshua
2008-07-20, 18:19
Vi får se... kanske är bättre och billigare än att isolera väggen som någon föreslog :D

lectris
2008-07-20, 18:41
Vi har folk som röker i trapphuset när de festar. Det stinker runk i flera dagar. *gah!*

Johan, om det stinker rök när du har tagit en ronk föreslår jag att du besöker urologen. (hur hårt kör du egentligen om det blir rökbildning) :confused:

Piranha
2008-07-20, 18:43
Av någon idiotisk anledning så är väggarna som skiljer oss och vår miserabla författargranne glastunna... man kan inte lägga en fjärt utan att hon hör. Då skulle det vara intressant att veta när på dagen det är ok att börja spela musik samt sluta...? vad anser ni? finns det någon oskriven/skriven lag som säger hur tidigt och sent man kan spela musik utan att störa?

Jag tänker inte gå in och fråga henne vill jag tillägga, den kvinnan skrämmer mig!

(edit: som flera andra sa)
Du kan ju faktiskt knacka på och snacka med personen i fråga och stämma av vad hon/han tycker.

von huff
2008-07-20, 18:52
måst eman ha så hög volym att det stör andra?Kan man inte ha lite lägre så behöver du ju inte oroa dig.

-squat-
2008-07-20, 21:12
(edit: som flera andra sa)
Du kan ju faktiskt knacka på och snacka med personen i fråga och stämma av vad hon/han tycker.

När Pirre knackar på dörren och ber att man ska sänka volymen, då gör man det. :D

Joshua
2008-07-21, 17:33
måst eman ha så hög volym att det stör andra?Kan man inte ha lite lägre så behöver du ju inte oroa dig.

jag får inte ut det jag vill av musiken om jag inte har så högt som jag har som faktiskt egentligen inte är så högt men som ändå stör eftersom väggen är tunnare än ett punghår. sen är det detta med hörlurar... jag har inte köpt ett högtalarsystem för 2500 för att använda sånna inte.... händer ofta att man glömmer att man har på dom och sen reser man sig upp... pluggen slits ut ur centralenheten och då dånar det på som fan och det väcker hela kvarteret eftersom att volymen är mkt lägre i hörlurar än utan.

Nej jag tänker inte prata med henne har jag sagt... ni vet inte hurdana grannar jag måste stå ut med...
vill inte ens veta vad hon skriver i sina böcker, säkert tortyrmetoder eller något annat omänskligt.

stargate
2008-07-21, 17:44
Flytta

Joshua
2008-07-21, 17:53
hehe skulle aldrig falla mig in stargate! :D jag och den här lägenheten är som romeo och julia, eva och adam eller som några andra kända turturduvor

Piranha
2008-07-21, 17:53
När Pirre knackar på dörren och ber att man ska sänka volymen, då gör man det. :D

LOL, min granne spelade tv spel häromnatten, det måste vart på rätt högt för detta är gammalt stenhus och inte lyhört.

Det galet irriterande med spel är att det är samma ljud om och om och om och om och om igen i fakkin evigheter.

Jag lyckades iaf somna tillslut.

Tricce
2008-07-21, 17:54
jag får inte ut det jag vill av musiken om jag inte har så högt som jag har som faktiskt egentligen inte är så högt men som ändå stör eftersom väggen är tunnare än ett punghår. sen är det detta med hörlurar... jag har inte köpt ett högtalarsystem för 2500 för att använda sånna inte.... händer ofta att man glömmer att man har på dom och sen reser man sig upp... pluggen slits ut ur centralenheten och då dånar det på som fan och det väcker hela kvarteret eftersom att volymen är mkt lägre i hörlurar än utan.

Nej jag tänker inte prata med henne har jag sagt... ni vet inte hurdana grannar jag måste stå ut med...
vill inte ens veta vad hon skriver i sina böcker, säkert tortyrmetoder eller något annat omänskligt.

Som jag sa, isolera! :D

Vi hade ett radhus byggt på 50talet där ena sovrumsväggen som vette mot grannarna var papperstunn eller om det berodde på sandväggarna. Iaf man kunde höra genom den väggen när dom pratade i samtalston på andra sidan. (Tänk va dom fick höra å andrasidan från vår sängkammare :em: )
Hursom, smekte upp en innervägg på ett "proffsigt" ljudisolerande sätt och det vart stor skillnad.

stargate
2008-07-21, 17:56
hehe skulle aldrig falla mig in stargate! :D jag och den här lägenheten är som romeo och julia, eva och adam eller som några andra kända turturduvor

Då får du helt enkelt eliminera grannen. Handgranat alt Shaft

Beepfaaarp
2008-07-21, 18:12
sen är det detta med hörlurar... jag har inte köpt ett högtalarsystem för 2500 för att använda sånna inte.... händer ofta att man glömmer att man har på dom och sen reser man sig upp... pluggen slits ut ur centralenheten och då dånar det på som fan och det väcker hela kvarteret eftersom att volymen är mkt lägre i hörlurar än utan.


Koppla ur högtalarna.
2500:- får du inga bra högtalare för, däremot ett par vettiga lurar.

Granatgiraffen
2008-07-21, 19:30
Håller med mr ovanför. Skaffa hörlurar om du vill spela så jäkla högt. Finns inget mer irriterande än att höra basdunk när man ska sova eller äta.. eller titta på tv, eller gå på toa.

Joshua
2008-07-21, 21:09
Som jag sa, isolera! :D

Vi hade ett radhus byggt på 50talet där ena sovrumsväggen som vette mot grannarna var papperstunn eller om det berodde på sandväggarna. Iaf man kunde höra genom den väggen när dom pratade i samtalston på andra sidan. (Tänk va dom fick höra å andrasidan från vår sängkammare :em: )
Hursom, smekte upp en innervägg på ett "proffsigt" ljudisolerande sätt och det vart stor skillnad.

Vad gick kalaset på? låter fan sjukt skönt med isolation

stevebc
2008-07-21, 21:24
Finns inga dåliga tider, bara dåliga låtar.

Racso
2008-07-22, 01:13
Bostadsrättslagen 7kap 9§

När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar för enligt 12 § tredje stycket 2.

Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i första stycket första meningen, skall föreningen

1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, och
2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
Andra stycket gäller inte om föreningen säger upp bostadsrättshavaren med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning.

Om bostadsrättshavaren vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten.

Racso
2008-07-22, 01:14
Några exempel på vad lagen menar

Ljudstörningar är inte tillåtna. Man får inte störa genom att föra oväsen som t ex att tala för högt, skrika eller genom att spela högt på musikanläggning eller ha volymen på TVn alltför högt.
Grannarna får inte heller störas av oväsen i trappan på grund av besökare till lägenheten.
Hundar får inte skälla eller yla, så att omkringboende störs.
En enkel tumregel kan vara att ingenting ska höras in till grannarna. Detta gäller dygnet om, men är extra angeläget från 22 på kvällen till 7 på morgonen eftersom man ska kunna sova ostört.

Racso
2008-07-22, 01:19
Jordabalken 25§ (Gäller hyreslägenheter)

När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.

Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.

Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i boendet).

Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten.