handdator

Visa fullständig version : flyttar hemifrån, socialbidrag?


Looney
2008-07-19, 22:33
Hej,

Nu är det så att jag ska börja plugga vid örebros universitet och då jag för närvarande bor hemma hos mina föräldrar i stockholm har jag fixat en studentlägenhet i örebro. Kruxet med det är att inflyttningsdagen redan är den 1a augusti - 1 månad innan terminstart, så nu sitter jag här 2 veckor ifrån att flytta hemifrån helt pank och undrar hur fasiken jag ska finansiera augusti månad (hyra, mat osv osv)

Det måste väl finnas något bidrag jag kan få? Är 19 år gammal

Trance
2008-07-19, 22:35
Har du inte sommarjobbat något? Har inte föräldrarna några pengar? Har du ingen bil/högtalare/annat dyrt som du kan sälja?

Allan
2008-07-19, 22:36
Det måste väl finnas något bidrag jag kan få? Är 19 år gammal

Studielån. Socialbidrag kommer du inte att få. Annars banklån.

Looney
2008-07-19, 22:44
Har du inte sommarjobbat något? Har inte föräldrarna några pengar? Har du ingen bil/högtalare/annat dyrt som du kan sälja?

sommarjobbat: Nope, tillbringat tiden med att spela fotboll och gymma. Bästa sommaren ever
Något dyrt som jag vill sälja: nej (älskar min mac :em:)
föräldrar med pengar: Jo, har det som sista utväg

Studielån. Socialbidrag kommer du inte att få. Annars banklån.

Finns det studielån att få innan studiestart? Tror inte någon bank kommer bevilja ett lån, arbetslös och pank som sagt

Trance
2008-07-19, 22:47
sommarjobbat: Nope, tillbringat tiden med att spela fotboll och gymma. Bästa sommaren ever
Något dyrt som jag vill sälja: nej (älskar min mac :em:)
föräldrar med pengar: Jo, har det som sista utväg


Heh, underbar hjälplöshet.

Looney
2008-07-19, 22:48
Heh, underbar hjälplöshet.

Jag njuter till fullo :D

pragmatist
2008-07-19, 22:59
Bara för att du får tillträde 1:a augusti måste du väl inte flytta in just då. Bo och ät hos mamma så länge vetja, tills CSN-pengarna kommer. (Detta är förmodligen vad socialnämnden i Örebro kommer säga om du begär försörjningsstöd från dem.)

Looney
2008-07-19, 23:08
Bara för att du får tillträde 1:a augusti måste du väl inte flytta in just då. Bo och ät hos mamma så länge vetja, tills CSN-pengarna kommer. (Detta är förmodligen vad socialnämnden i Örebro kommer säga om du begär försörjningsstöd från dem.)

Du gav mig en idé! jag kan hyra ut skiten i en månad, hyran måste ju ändå betalas

Någon som är i behov av en lägenhet för 1 månad? (1a aug - 30 aug)

Mantus
2008-07-19, 23:21
Du gav mig en idé! jag kan hyra ut skiten i en månad, hyran måste ju ändå betalas

Någon som är i behov av en lägenhet för 1 månad? (1a aug - 30 aug)

Eller så ringer du och förklarar läget och undrar väldigt snällt om du inte kan betala båda hyrorna samtidigt när du väl fått ditt studielån.

Looney
2008-07-19, 23:28
Hmm, 2 hyror på en studentbudget... Naaaah

tjabon
2008-07-19, 23:32
Studielån. Socialbidrag kommer du inte att få. Annars banklån.

SMS:a lååååååna.........:MrT:

skaparn
2008-07-20, 00:12
Jag tycker det är förjävligt att man inte kan få bidrag till att inte idas jobba lite för att finansiera en lägenhet innan studierna börjar. Jag menar, jobba under stockholmsveckan i Visby?

Looney
2008-07-20, 00:27
Jag tycker det är förjävligt att man inte kan få bidrag till att inte idas jobba lite för att finansiera en lägenhet innan studierna börjar. Jag menar, jobba under stockholmsveckan i Visby?

Jag hade stockholm som första val :)

Mantus
2008-07-20, 00:29
Hmm, 2 hyror på en studentbudget... Naaaah

Jag är student och jag har klarat två hyror på en sådan budget. Blev inte mycket över till annat den månaden men sparsamhet är en dygd och det går att överleva och äta välkomponerad mat på väldigt lite pengar om man försöker.

Vad gäller bidrag så kan du se dig i stjärnorna efter dem för här på jorden lär du inte få dem iaf.

Exhale_
2008-07-20, 00:45
Framförhållning?

Mantus
2008-07-20, 00:49
Framförhållning?

Men du förstår väl att fotboll och gym är mycket viktigare än en städad ekonomi? Att bete sig som den vuxna människa man aspirerar på att bli är bara såååå jobbigt.

Looney
2008-07-20, 01:01
Men du förstår väl att fotboll och gym är mycket viktigare än en städad ekonomi? Att bete sig som den vuxna människa man aspirerar på att bli är bara såååå jobbigt.

sooom sagt; hade räknat med att bli antagen till sthlm och därmed bo kvar hemma

sunkan
2008-07-20, 01:05
kul att socialbidrag verkar ha blivit en normal del i vardagen som man alltid kan ha som sista utväg om man inte orkar jobba.:confused:

Kryss
2008-07-20, 01:18
sooom sagt; hade räknat med att bli antagen till sthlm och därmed bo kvar hemma

Nu har du iallafall lärt dig något, att tänka ett steg längre.

shadowfire
2008-07-20, 01:32
kul att socialbidrag verkar ha blivit en normal del i vardagen som man alltid kan ha som sista utväg om man inte orkar jobba.:confused:

förstår inte problemet?
iofs är vi under borgeligt styre nu, under socialdemokratiskt styre hade det varit fullt naturligt.. my bad.

shut teh face
2008-07-20, 01:35
Enklaste lösningen är nog att låna lite pengar så länge.

Vad har du lärt dig av detta? Man ska alltid ha en buffert.

Björkvedens mästare
2008-07-20, 07:26
Du får ju dubbla (nästan) bidrag september... Sluta gnäll ungjävel och fixa pengar av dina föräldrar men flytta inte föräns det är nödvändigt..

Poxeman
2008-07-20, 07:31
Innan jag ens funderar på att hjälpa dig så vill jag att du svarar på en fråga:

Varför tycker du att vi (skattebetalarna) skall betala för ditt boende när du utan problem hade kunnat fixa det själv?

Allan
2008-07-20, 07:33
kul att socialbidrag verkar ha blivit en normal del i vardagen som man alltid kan ha som sista utväg om man inte orkar jobba.:confused:

Finns knappt nåt som är så mytomspunnet som socialbidrag - hur lätt det är att få, hur många man känner som får det. I själva verket har det alltid varit ett elände att få det, och de som fått det har också tvingats till förödmjukelse. De flesta beviljas inte socialbidrag, utan tvingas att först sälja av tillhörigheter.
Det normala i det här läget är ju att familjen tar ansvaret. Annars får man tacka nej till lägenheten, skaffa ett tält och börja söka boende av annan art

Ignatius72
2008-07-20, 08:19
Finns knappt nåt som är så mytomspunnet som socialbidrag - hur lätt det är att få, hur många man känner som får det. I själva verket har det alltid varit ett elände att få det, och de som fått det har också tvingats till förödmjukelse. De flesta beviljas inte socialbidrag, utan tvingas att först sälja av tillhörigheter.
Det normala i det här läget är ju att familjen tar ansvaret. Annars får man tacka nej till lägenheten, skaffa ett tält och börja söka boende av annan art

Spelar man enligt reglerna så är det inga bekymmer att få socialbidrag, och har du väl hamnat i rullorna så är det ännu lättare. Myt? Nä.

Björkvedens mästare
2008-07-20, 09:23
I Örebro är det inte lätt att få socbidrag kan jag säga, spelar ingen roll hur ekonomin ser ut så länge du inte har verkliga problem eller helst kommer från en känd missbrukarfamilj. Har man tur så kan man kanske få låna pengar av soc.

Jag känner flera som fått leva som hemlösa eller på svältgränsen som inte fått hjälp och det var innan Moderaterna kom till makten, det lär väl vara ännu svårare nu då !

pragmatist
2008-07-20, 09:48
I Örebro är det inte lätt att få socbidrag kan jag säga, spelar ingen roll hur ekonomin ser ut så länge du inte har verkliga problem eller helst kommer från en känd missbrukarfamilj. Har man tur så kan man kanske få låna pengar av soc.

Jag känner flera som fått leva som hemlösa eller på svältgränsen som inte fått hjälp och det var innan Moderaterna kom till makten, det lär väl vara ännu svårare nu då !

Att "Moderaterna" har makten är väl en sanning med modifikation, Örebro styrs just nu av en koalition av de borgerliga partierna och miljöpartiet. Moderaterna har ungefär 15% av väljarstödet i Örebro, som traditionellt är en sossestad. Om det är svårt att få socialbidrag i Örebro så är det knappast borgarnas fel.

Om man sedan tittar i budgeten för Örebro kommun kan i alla fall jag inte se några nedskärningar på området social välfärd. Snarare ökar rambudgeten med 1-2% per år.

Jorgen
2008-07-20, 09:52
Får nog bli så :)

för er som dömt mig till oansvarig och omogen kan jag bara säga en sak; sug min k*k :D

Just det ja.

LadyInsane
2008-07-20, 09:56
Jag börjar också plugga runt september i Örebro. Fick min lägenhet 1:a Juli, flyttade över då. Har sparat ihop pengar innan som jag använder nu, samt har redan fått sommarjobb i staden.

Sök lite jobb, låna pengar av någon, lev billigt.

sunkan
2008-07-20, 09:59
förstår inte problemet?
iofs är vi under borgeligt styre nu, under socialdemokratiskt styre hade det varit fullt naturligt.. my bad.

Socialbidrag är ju nått som man ska få när man verkligen har problem med ekonomin och inte när man har varit för slö för att jobba en sommar och sen inte kan betala hyran. Det jag tycker verka vara problemet är att folk (mest ungdomar i min ålder) ser för lätt på ett sådant bidrag, det ska inte vara naturligt att första tanken man kommer på är socialbidrag, vilket kanske inte var tanken från den här trådskaparen men ändå.

Allan
2008-07-20, 10:05
Efter vad jag kunnat utröna har inte kriterierna för att utbetala socialbidrag ändrats ett dugg efter att borgarna tog makten. Det mesta av detta regleras i lag, och den och anvisningarna är orörda.
Istället handlar nedgången i socialbidragskostnader naturligtvis om den högkonjunktur vi nu håller på att lämna. När folk har jobb minskar behovet av socialbidrag naturligtvis.
Och om man VET att folk fuskar till sig bidrag ska man tammefan säga ifrån. Gör man inte det ska man definitivt inte fortsätta sprida myten om att det är lätt att få bidrag. Att det sker svindlerier är ingen nyhet.

Fd_Megatuttarna
2008-07-20, 10:24
Det finns massor med tips i tråden men det viktigaste är att i framtiden ha god framförhållning till sådana här saker. Går inte att vakna upp en dag och inse att "shit, jag måste ju betala hyra".

Försök göra en prognos till saker innan du beslutat dig.

Frida.B
2008-07-20, 12:01
ett nackskott på dig och jag är nöjd

mini
2008-07-20, 12:05
ett nackskott på dig och jag är nöjd

En fundering på vad fan du säger innan fingrarna dina kräks ur sig otrevligheter så är jag nöjd.

Allan
2008-07-20, 12:08
ett nackskott på dig och jag är nöjd

Bravo. Mycket dumt att skriva sånt när man redan har en driva med varningar. Ajö.

Angel
2008-07-20, 12:24
Ja har iallafall en kompis som lever helt på bidrag. Och det verkade ej så himla knivigt, hon går dit en gång i månaden med sina räkningar plus visar upp vilka jobb hon har sökt under månaden. Ibland kan hon få lite extra, som en ny soffa eller en ny fin dubbelsäng (vet inte vad det vad för fel på den gamla). Smidigt och fint.

Jag gjorde också ett försök att få socialbidrag en gång, när jag pluggade. Det gick sådär.

MAXX
2008-07-20, 12:36
ja, socialbidrag ges ut allt för lätt. studenter förväntas jobba en tid under sommaren för att klara av sånt här.

såg ni Filip o Fredrik en gång där det var en hårdrockare som fick socialbidrag pga att han anses okapabel att jobba pga 'för stort fritidsintresse'
*screwy* :smash:

http://www.youtube.com/watch?v=1rZm_lWEOYQ

Looney
2008-07-20, 12:42
Du får ju dubbla (nästan) bidrag september... Sluta gnäll ungjävel och fixa pengar av dina föräldrar men flytta inte föräns det är nödvändigt..

dubbla? Förklara gärna mer

Innan jag ens funderar på att hjälpa dig så vill jag att du svarar på en fråga:

Varför tycker du att vi (skattebetalarna) skall betala för ditt boende när du utan problem hade kunnat fixa det själv?

För att jag är en människa, människor gör misstag och är berättigade till sådana. Iaf i sverige.

Just det ja.

Det där var ett skämt, självklart förstod jag det motstridiga (dock så klagar jag inte över varningen)

Jag börjar också plugga runt september i Örebro. Fick min lägenhet 1:a Juli, flyttade över då. Har sparat ihop pengar innan som jag använder nu, samt har redan fått sommarjobb i staden.

Sök lite jobb, låna pengar av någon, lev billigt.

Bra tips, tack :)

Socialbidrag är ju nått som man ska få när man verkligen har problem med ekonomin och inte när man har varit för slö för att jobba en sommar och sen inte kan betala hyran. Det jag tycker verka vara problemet är att folk (mest ungdomar i min ålder) ser för lätt på ett sådant bidrag, det ska inte vara naturligt att första tanken man kommer på är socialbidrag, vilket kanske inte var tanken från den här trådskaparen men ändå.

Ni ser nog på mitt problem lite för lätt, vilket jag tar på mig skulden för. Jag menar; om jag satt här och internetgrinade över min situation skulle nog sympatier väckts men jag väljer att ge uttryck för lättja vilket inte symboliserar det jag känner, egentligen.

Det finns massor med tips i tråden men det viktigaste är att i framtiden ha god framförhållning till sådana här saker. Går inte att vakna upp en dag och inse att "shit, jag måste ju betala hyra".

Försök göra en prognos till saker innan du beslutat dig.

Sant, tack!

Och för alla är därute som är oroliga kan jag gladeligen meddela att looney kommer klaras sig! Visade sig att mamma hade ett sparkonto åt mig med x antal tusenlappar i; sug på den!

machine gun
2008-07-20, 12:47
dubbla? Förklara gärna mer

Inte dubbla, men bra mkt mer iaf. Man får typ 10-12000 i början av utbildningen. Det är för att studiemedel beräknas per vecka. Första utbetalningen gäller oftast för 5-6 veckor beroende på när kursen började.

Scratch89
2008-07-20, 12:54
Man får 50% mer första utbetalningen, om jag kommer ihåg rätt. Med fullt bidrag och lån får man då ut 10000 kr. Rätt gött att ha, men tänk på att sista utbetalningen i juni är minskat med lika mycket.

Tricklev
2008-07-20, 12:58
ja, socialbidrag ges ut allt för lätt. studenter förväntas jobba en tid under sommaren för att klara av sånt här.

såg ni Filip o Fredrik en gång där det var en hårdrockare som fick socialbidrag pga att han anses okapabel att jobba pga 'för stort fritidsintresse'
*screwy* :smash:

http://www.youtube.com/watch?v=1rZm_lWEOYQ

Haha, ja, jag får också min socialkunskap ifrån Filip och Fredrik, oerhört bra och grävande journalistik. *popcorn*

machine gun
2008-07-20, 13:01
tänk på att sista utbetalningen i juni är minskat med lika mycket.

+1

Så spara lite pengar nu, så att du slipper starta en likadan tråd nästa år.

Poxeman
2008-07-20, 13:02
För att jag är en människa, människor gör misstag och är berättigade till sådana. Iaf i sverige.


Visst, det är okej att göra misstag, men då får man ta o rätta till felet själv också.
Det är ju fortfarande inte försent för dig att fixa random skitjobb i några veckor o sen är problemet löst. Tänk, det skulle ju även vara bra att ha ett extraknäck under din studietid!

MAXX
2008-07-20, 13:03
Haha, ja, jag får också min socialkunskap ifrån Filip och Fredrik, oerhört bra och grävande journalistik. *popcorn*
vadå. uppenbarligen får han ju det :)

Stoltz
2008-07-20, 13:05
Haha, ja, jag får också min socialkunskap ifrån Filip och Fredrik, oerhört bra och grävande journalistik. *popcorn*

omfglol :D

tjabon
2008-07-20, 13:14
Måste berätta en historia från 89-90:

Jag var fattig student i slutet av mina studier i Lund och fick möjlighet
att göra ett högintressant ex.jobb i min hemstad Jönköping.
Kruxet var bara att ex-jobbet var obetalt med endast gratis lunch på
förstaget som förmån....
Jag bodde hos morsan denna sommar. Det var kris i kassan.
Då fick jag en idé: Jag ringer socialen !!!
På soss i JKPG träffade jag en sommarpraktikant, en kille som var i 25-30
årsålden. Jag förklarade min situation för honom och sa sedan:
-Så du förstår, jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick låna
en slant så jag klarar mej över sommaren.
Då log praktikanten finurligt mot mej och sa:
-Låna? Vi är ingen jädra bank, men däremot kan du få bidrag för juni,
juli och aug...
Jag tackade och tog emot....:)

(När jag sedan redovisade ex-jobbet i sept. så kom VD:n till mej och gav
en "bonus" på 10 000 kr för väl utfört arbete...)

machine gun
2008-07-20, 13:17
Man kan låna pengar av soc. Har för mig att en bekant till mig fick göra det när hon hade fått jobb, men inte fått ut första lönen ännu, så att hon skulle kunna betala hyran. Sen betalade hon tillbaka när hon fick pengar.

Angel
2008-07-20, 13:40
Om du är under 20 och fortfarande studerar har väl dina föräldrar försörjningsplikt på dig?

Ellis Wyatt
2008-07-20, 13:41
Om du är under 20 och fortfarande studerar har väl dina föräldrar försörjningsplikt på dig?

Bara om studierna är på gymnasienivå.

Angel
2008-07-20, 13:42
Bara om studierna är på gymnasienivå.

Ah. Men om inte annat, vad kan hyra ligga på, max 3000? Det fixar man fram.
Nu löste det ju sig ändå iofs.

shut teh face
2008-07-20, 13:43
Kontaktade själv soc förut men eftersom jag precis hade blivit sambo så är hon försörjningsskyldig till mig. Således skulle hon alltså sälja sin bil, sina aktier etc, innan JAG kunde få bidrag. :) Men det är väl så det ska vara. Vart dock bara lite förvånad över att hon var försörjningsskyldig.

maaherra
2008-07-20, 13:45
Kontaktade själv soc förut men eftersom jag precis hade blivit sambo så är hon försörjningsskyldig till mig. Således skulle hon alltså sälja sin bil, sina aktier etc, innan JAG kunde få bidrag. :) Men det är väl så det ska vara. Vart dock bara lite förvånad över att hon var försörjningsskyldig.

Även fast man "bara" är sambo?

shut teh face
2008-07-20, 13:48
Även fast man "bara" är sambo?
Japp. Hon skulle alltså försörja sig med sin inkomst, och skulle den inte vara tillräcklig (inte så stor chans dock, de beräknar att man klarar sig på 9000 kr i månaden för 2 pers med en hyra på 3000+- kr) så skulle hon vara tvungen o sälja bil/aktier.

shut teh face
2008-07-20, 13:49
Jag hade PRECIS flyttat hit, hade jag dragit en vals om att jag fortfarande bodde hemma skulle jag få bidrag. Men soc skickar ut folk på besök här och där för att kolla läget så man inte ljuger. Jag kunde ju också sagt att jag var inneboende hos tjejen, men de skulle kunnat luska ut att vi var tillsammans.

Hursomhelst så hade jag inget intresse o ljuga för myndigheter.

Mantus
2008-07-20, 14:11
Jag hade PRECIS flyttat hit, hade jag dragit en vals om att jag fortfarande bodde hemma skulle jag få bidrag. Men soc skickar ut folk på besök här och där för att kolla läget så man inte ljuger. Jag kunde ju också sagt att jag var inneboende hos tjejen, men de skulle kunnat luska ut att vi var tillsammans.

Hursomhelst så hade jag inget intresse o ljuga för myndigheter.

Om jag inte minns helt fel finns det en presumtion för att en tjej och en kille som bor tillsammans är sambos iaf när det gäller utmätning från kronofogden, gäller antagligen också vid ärenden som handläggs av soc. Presumtionen gäller dock inte när två killar eller tjejer är sammanboende vilket i dagens samhälle är en aning snedvridet kan tyckas.

shut teh face
2008-07-20, 14:15
Om jag inte minns helt fel finns det en presumtion för att en tjej och en kille som bor tillsammans är sambos iaf när det gäller utmätning från kronofogden, gäller antagligen också vid ärenden som handläggs av soc. Presumtionen gäller dock inte när två killar eller tjejer är sammanboende vilket i dagens samhälle är en aning snedvridet kan tyckas.
Underlättar ju för de homosexuella.

JonasTL
2008-07-20, 14:16
Jag hade PRECIS flyttat hit, hade jag dragit en vals om att jag fortfarande bodde hemma skulle jag få bidrag. Men soc skickar ut folk på besök här och där för att kolla läget så man inte ljuger. Jag kunde ju också sagt att jag var inneboende hos tjejen, men de skulle kunnat luska ut att vi var tillsammans.

Hursomhelst så hade jag inget intresse o ljuga för myndigheter.


Att din tjej skulle vara pliktig att försörja dig, haha, en förälder är inte ens pliktig att försörja sitt vuxna barn som bor hemma om denne upphört med sina gymnasietstudier. Det låter som att socialen blåst dig :D

Ignatius72
2008-07-20, 14:18
Att din tjej skulle vara pliktig att försörja dig, haha, en förälder är inte ens pliktig att försörja sitt vuxna barn som bor hemma om denne upphört med dina gymnasietstudier. Det låter som att socialen blåst dig :D

Socialen har självfallet inte blåst honom. Vad skulle alternativet vara? Att den ena sambon kan vara tät som ett troll och den andra gå på soc?

shut teh face
2008-07-20, 14:19
Att din tjej skulle vara pliktig att försörja dig, haha, en förälder är inte ens pliktig att försörja sitt vuxna barn som bor hemma om denne upphört med sina gymnasietstudier. Det låter som att socialen blåst dig :D
Bor man hemma hos sina föräldrar och har gått ut gymnasiet så har de ingen försörjningsplikt nä, men då har man rätt till socialbidrag.

Att vara sambo med någon har en viss juridisk betydelse.

Angel
2008-07-20, 14:20
Att din tjej skulle vara pliktig att försörja dig, haha, en förälder är inte ens pliktig att försörja sitt vuxna barn som bor hemma om denne upphört med sina gymnasietstudier. Det låter som att socialen blåst dig :D

Eh, nej? Så är det faktiskt.

JonasTL
2008-07-20, 14:22
Socialen har självfallet inte blåst honom. Vad skulle alternativet vara? Att den ena sambon kan vara tät som ett troll och den andra gå på soc?


Om socialen sagt att hans sambo är försörjningsskyldig men denne inte är det, så har de lurat/blåst honom.

Jag skulle moraliskt mycket hellre gå till socialen om jag hade 0 med pengar en att belasta en rik sambos ekonomi, även fast hon utan problem kunde undvara pengarna. Varför skulle jag belasta min sambos ekonomi när vi har socialbidrag?

JonasTL
2008-07-20, 14:23
Eh, nej? Så är det faktiskt.

Otroligt skumt då alltså, man kan ju tycka att en förälder skulle ha mer ekonomiskt ansvar om sitt vuxna hemmaboende barn än en sambo skulle ha till sin partner.

shut teh face
2008-07-20, 14:24
Om socialen sagt att hans sambo är försörjningsskyldig men denne inte är det, så har de lurat/blåst honom.

Jag skulle moraliskt mycket hellre gå till socialen om jag hade 0 med pengar en att belasta en rik sambos ekonomi, även fast hon utan problem kunde undvara pengarna. Varför skulle jag belasta min sambos ekonomi när vi har socialbidrag?
Du kan inte säga sådär, för vi har INTE socialbidrag - i den meningen.

shut teh face
2008-07-20, 14:27
Varför skulle föräldrarna ha ansvar för en? Man har ju redan var deras ansvar i flera år, det är väl dags att de slipper en. ;)

Man är som vuxen, självständig från sina föräldrar. Är man däremot sambo med någon så har man ett större ansvar gentemot varandra.

Angel
2008-07-20, 14:28
Om socialen sagt att hans sambo är försörjningsskyldig men denne inte är det, så har de lurat/blåst honom.

Jag skulle moraliskt mycket hellre gå till socialen om jag hade 0 med pengar en att belasta en rik sambos ekonomi, även fast hon utan problem kunde undvara pengarna. Varför skulle jag belasta min sambos ekonomi när vi har socialbidrag?

Varför ska du belasta Sveriges ekonomi istället?

JonasTL
2008-07-20, 14:33
Varför ska du belasta Sveriges ekonomi istället?

För att mina föräldrar och släktingar, istället för att som i u-länder med obefintliga socialbidrag, sparat ihop pengar som en ekonomisk buffert till sämre kommande tider, istället betalat skatt i ett individualistiskt samhälle där socialen skall ta över om en person hamnat i ekonomiskt klister.

Typ.

JonasTL
2008-07-20, 14:35
Varför skulle föräldrarna ha ansvar för en? Man har ju redan var deras ansvar i flera år, det är väl dags att de slipper en. ;)

Man är som vuxen, självständig från sina föräldrar. Är man däremot sambo med någon så har man ett större ansvar gentemot varandra.

Ja, men man kan ju o andra sidan alltid göra slut med en partner, om denne t.ex belastar ens ekonomi, men släktskapet till ett barn går väl inte att upphäva.

shut teh face
2008-07-20, 14:36
För att mina föräldrar och släktingar, istället för att som i u-länder med obefintliga socialbidrag, sparat ihop pengar som en ekonomisk buffert till sämre kommande tider, istället betalat skatt i ett individualistiskt samhälle där socialen skall ta över om en person hamnat i ekonomiskt klister.

Typ.
Mycket korrekt. Men du är inte i ett ekonomiskt klister om du har en sambo som kan försörja dig. Soc är dessutom inget heltidsjobb, det är en kort lösning tills du hittar ett arbete igen. Då kan väl lika gärna din sambo försörja dig den korta tiden?

Om man kunde begära socialbidrag under de omständigheter du föreslår skulle Sveriges ekonomi fort slå i botten.

shut teh face
2008-07-20, 14:36
Ja, men man kan ju o andra sidan alltid göra slut med en partner, om denne t.ex belastar ens ekonomi, men släktskapet till ett barn går väl inte att upphäva.
En förälder har ingen juridisk relevans i den meningen till sitt vuxna barn. Visst kan man göra slut med sin partner, och återigen har du rätt till socialbidrag igen.

Mantus
2008-07-20, 14:38
För att mina föräldrar och släktingar, istället för att som i u-länder med obefintliga socialbidrag, sparat ihop pengar som en ekonomisk buffert till sämre kommande tider, istället betalat skatt i ett individualistiskt samhälle där socialen skall ta över om en person hamnat i ekonomiskt klister.

Typ.

Problemet är det att det i ett sådant fall lätt skulle skapas en hel del familjer där en av två sambos slutar jobba för att vara hemmafru/man eftersom partnern tjänar bra och den andre får socialbidrag. Det är inte sådana situationer som socialbidragen är ämnade att täcka.

Mantus
2008-07-20, 14:39
Ja, men man kan ju o andra sidan alltid göra slut med en partner, om denne t.ex belastar ens ekonomi, men släktskapet till ett barn går väl inte att upphäva.

I juridisk mening så fungerar det utmärkt. Adoption brukar det kallas.

Angel
2008-07-20, 14:53
För att mina föräldrar och släktingar, istället för att som i u-länder med obefintliga socialbidrag, sparat ihop pengar som en ekonomisk buffert till sämre kommande tider, istället betalat skatt i ett individualistiskt samhälle där socialen skall ta över om en person hamnat i ekonomiskt klister.

Typ.

Jag tror inte dina förfäder hade din och andra halvlata kids försörjning i åtanke när dom betalade sin skatt. Varje krona som betalas ut är ju på bekostnad av någonting annat.

JonasTL
2008-07-20, 15:01
Jag tror inte dina förfäder hade din och andra halvlata kids försörjning i åtanke när dom betalade sin skatt. Varje krona som betalas ut är ju på bekostnad av någonting annat.

Skatten betalas oavsett vad betalare har i åtanke. Tack tack personangrepp, jag är varken lat eller bidragsuppbärande, och dessutom lika mycket "kid" som du själv med tanke på att vi är födda samma år.

Efter vad ni skrivit här känns det som att det är lätt att ljuga som in situation, vilket vissa kan göra utan betänkligheter, medan andra som får dåligt samvete över något sådant hellre betynger sina näras ekonomi.

Miljöpartiet hade något förslag om att bunta ihop a-kassa, försärkingskassa, och socialbidrag till ett, någon form av medborgarskapslön, snacka om att det skulle spara in på samhällsresurser i form av utredningar och handläggare inom diverse institutioner.

Trance
2008-07-20, 15:05
Miljöpartiet hade något förslag om att bunta ihop a-kassa, försärkingskassa, och socialbidrag till ett, någon form av medborgarskapslön, snacka om att det skulle spara in på samhällsresurser i form av utredningar och handläggare inom diverse institutioner.

Jag ser att dina ekonomistudier går bra.

machine gun
2008-07-20, 15:07
Om jag inte minns helt fel finns det en presumtion för att en tjej och en kille som bor tillsammans är sambos iaf när det gäller utmätning från kronofogden, gäller antagligen också vid ärenden som handläggs av soc. Presumtionen gäller dock inte när två killar eller tjejer är sammanboende vilket i dagens samhälle är en aning snedvridet kan tyckas.

Hade en bekant förut som bodde inneboende hos en tjej. han sökte bidrag när han var arbetslös och då var de tvungna att ha en massa vittnen som skrev på och intygade att de ej var tillsammans.

Angående skillnaden mellan att som vuxen bo hos sina föräldrar och att vara sambo, är att en förälder ej har försörjningsplikt för sina vuxna barn och man räknas då som inneboende. Är man sambo räknas det som att man "lever under äktenskapliknande förhållanden" och då räknar de med att man har delad ekonomi.

JonasTL
2008-07-20, 15:08
Jag ser att dina ekonomistudier går bra.

Miljöpartiets kalkyler, inte mina.

PowPow
2008-07-20, 15:10
Fanken vad dryga alla ska vara då.
Killen planerade att bo hemma, och därför tänkte han at than inte behövde arbeta under sommaren. Sen blev resultetet lite annorlunda, och planen gick i stöpet. Sånt som händer. Framförhållning och andra mogna fårhållningssätt är jäkligt överskattat. En rolig sommar är ju värt mer än en buffert som man inte tror sig komma behöva.

För trådskaparen är det väl bara till att bo hemma fram till skolstart. Låna pengar till första hyran av föräldrarna eller någon annan, och lös det när första studielånet kommer. Första summan är ju lite större, så förhoppningsvis kan du lösa ditt lån direkt då.

Hittar du någon som vill hyra lyan så är det ju bra, men studentboenden brukar inte vara så attraktiva månaden innan skolstart. Men värt ett försök.

Angel
2008-07-20, 15:12
Skatten betalas oavsett vad betalare har i åtanke. Tack tack personangrepp, jag är varken lat eller bidragsuppbärande, och dessutom lika mycket "kid" som du själv med tanke på att vi är födda samma år.

.

Ja, men ska man ändå betala dom 33% eller vad det är så ser man hellre att det går till något "vettigare" Eller vad är det ultimata, ett samhälle där 50% jobbar för att försörja den andra hälften?

jakke
2008-07-20, 15:17
Måste berätta en historia från 89-90:

Jag var fattig student i slutet av mina studier i Lund och fick möjlighet
att göra ett högintressant ex.jobb i min hemstad Jönköping.
Kruxet var bara att ex-jobbet var obetalt med endast gratis lunch på
förstaget som förmån....
Jag bodde hos morsan denna sommar. Det var kris i kassan.
Då fick jag en idé: Jag ringer socialen !!!
På soss i JKPG träffade jag en sommarpraktikant, en kille som var i 25-30
årsålden. Jag förklarade min situation för honom och sa sedan:
-Så du förstår, jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick låna
en slant så jag klarar mej över sommaren.
Då log praktikanten finurligt mot mej och sa:
-Låna? Vi är ingen jädra bank, men däremot kan du få bidrag för juni,
juli och aug...
Jag tackade och tog emot....:)

(När jag sedan redovisade ex-jobbet i sept. så kom VD:n till mej och gav
en "bonus" på 10 000 kr för väl utfört arbete...)
Jag får CSN som vanligt under mitt exjobb. Kommer inte få ett öre i ersättning av företaget heller.

machine gun
2008-07-20, 15:21
Jag får CSN som vanligt under mitt exjobb. Kommer inte få ett öre i ersättning av företaget heller.

Man brukar få csn då, eftersom exjobbet räknas som en kurs som ingår i examen. Fast det kanske var annorlunda på 80-talet?

jakke
2008-07-20, 15:31
Man brukar få csn då, eftersom exjobbet räknas som en kurs som ingår i examen. Fast det kanske var annorlunda på 80-talet?

jopp. Känns dock lite "otacksammt" att sitta 20v. på ett företag utan att få ersättning. Det program jag går ger dock inte så stor valbarhet med vilket företag det blir (önska 3st och bli tilldelad 1st.).

gibb
2008-07-20, 18:28
Spara bidragen till dem som verkligen behöver det. Och du har ju flera veckor kvar, skaffa dig ett jobb bara? Det finns garanterat något att göra, om man inte är oföretagsam, lat, ej arbetsför eller alltför omogen och saknar framförhållning.

Gör dig själv en tjänst och väx upp. Det är ju pinsamt att läsa sånt här från en vuxen (?) människa. Ta lite ansvar.

Ser fram emot fler trådar om ditt liv. Tyvärr känns det som en trend i Sverige just nu.
*popcorn*

tjabon
2008-07-20, 18:49
Man brukar få csn då, eftersom exjobbet räknas som en kurs som ingår i examen. Fast det kanske var annorlunda på 80-talet?

Nej.

Jag förklarade för herr socialarbetar-praktikant att jag lämnat in och
ansökt till CSN för exjobb på sommaren.
Men det var en ovanligt schysst kille som tyckte att jag skulle få bidrag
i.st.f. att låna....:)

JonasTL
2008-07-20, 19:24
Här är en "guide till socialen" från arbetsfornedringen.se

del 1

http://www.arbetsfornedringen.se/tipsochtrix/tips008.html


Rätt kul :D

Bullen!
2008-07-20, 19:46
detta var den sjukaste verkklighetsuppfattning jag sett på länge.

jag menar första inlägget nu och har inte läst resten.

men LITE FRAMFÖRHÅLNING KANSKE?! jag trodde inte att personer som du existerade i verkligheten. eller det gör du iofs inte heller. ´för du vet uppenbarligen inte ens vad verklighet betyder. har du bott i fritzl källaren eller hur kan du bara ha missat allt? "ojsan. jag ska flytta snart och ojsan jag har inga pengar..

helt sjukt tänk.

Angel
2008-07-20, 19:51
detta var den sjukaste verkklighetsuppfattning jag sett på länge.

jag menar första inlägget nu och har inte läst resten.

men LITE FRAMFÖRHÅLNING KANSKE?! jag trodde inte att personer som du existerade i verkligheten. eller det gör du iofs inte heller. ´för du vet uppenbarligen inte ens vad verklighet betyder. har du bott i fritzl källaren eller hur kan du bara ha missat allt? "ojsan. jag ska flytta snart och ojsan jag har inga pengar..

helt sjukt tänk.


Ehmn, det har ju garanterat hänt värre saker. Han fick ju lghten en månad innan än vad han ahde räknat med så ta inte i så nu

Zahna
2008-07-20, 19:53
Nej.

Jag förklarade för herr socialarbetar-praktikant att jag lämnat in och
ansökt till CSN för exjobb på sommaren.
Men det var en ovanligt schysst kille som tyckte att jag skulle få bidrag
i.st.f. att låna....:)


Vet egentligen inte om det var så konstigt att han gjorde den bedömningen eftersom du trots allt var/är student. Hade du däremot haft en fet lön att vänta istället för studiemedel så kanske du skulle ha fått det som lån istället, men nu gjordes förmodligen bedömningen att du ändå hade haft svårt att betala tillbaka inom en rimlig tid.

jakke
2008-07-20, 20:14
Jag vill minnas en dom som fastslog att man som student inte förväntas kunna leva på csn under sommaren och därför ska ha rätt till socialbidrag.

Zahna
2008-07-20, 20:34
Jag vill minnas en dom som fastslog att man som student inte förväntas kunna leva på csn under sommaren och därför ska ha rätt till socialbidrag.

Mjo, en individuell bedömning ska förvisso alltid göras, men om det anses att personen i fråga har gjort vad den har kunnat för att klara sin försörjning på egen hand så kan ekonomiskt bistånd beviljas för studenter under sommaren.

Björkvedens mästare
2008-07-20, 20:52
dubbla? Förklara gärna mer

Min fru pluggar och hon får typ 5000 extra på terminsstarter för att kunna köpa böcker tror jag. Har ingen järnkoll men det brukar vara en del extra iallafall.

Looney
2008-07-20, 21:20
:) Spara bidragen till dem som verkligen behöver det. Och du har ju flera veckor kvar, skaffa dig ett jobb bara? Det finns garanterat något att göra, om man inte är oföretagsam, lat, ej arbetsför eller alltför omogen och saknar framförhållning.

Gör dig själv en tjänst och väx upp. Det är ju pinsamt att läsa sånt här från en vuxen (?) människa. Ta lite ansvar.

Ser fram emot fler trådar om ditt liv. Tyvärr känns det som en trend i Sverige just nu.
*popcorn*

detta var den sjukaste verkklighetsuppfattning jag sett på länge.

jag menar första inlägget nu och har inte läst resten.

men LITE FRAMFÖRHÅLNING KANSKE?! jag trodde inte att personer som du existerade i verkligheten. eller det gör du iofs inte heller. ´för du vet uppenbarligen inte ens vad verklighet betyder. har du bott i fritzl källaren eller hur kan du bara ha missat allt? "ojsan. jag ska flytta snart och ojsan jag har inga pengar..

helt sjukt tänk.

Sååja, rösta på SD nästkommande val så ska ni se att det genast känns bättre :)

Looney
2008-07-20, 21:23
Fanken vad dryga alla ska vara då.
Killen planerade att bo hemma, och därför tänkte han at than inte behövde arbeta under sommaren. Sen blev resultetet lite annorlunda, och planen gick i stöpet. Sånt som händer. Framförhållning och andra mogna fårhållningssätt är jäkligt överskattat. En rolig sommar är ju värt mer än en buffert som man inte tror sig komma behöva.

För trådskaparen är det väl bara till att bo hemma fram till skolstart. Låna pengar till första hyran av föräldrarna eller någon annan, och lös det när första studielånet kommer. Första summan är ju lite större, så förhoppningsvis kan du lösa ditt lån direkt då.

Hittar du någon som vill hyra lyan så är det ju bra, men studentboenden brukar inte vara så attraktiva månaden innan skolstart. Men värt ett försök.

Tack för omtanken! fast du får inte glömma dem som såg förbi den här strålande möjligheten att framhäva sig själva och faktiskt gav bra råd

För övrigt måste jag säga att jag blev ledsen av alla er som va taskiga mot mig

.... NOT *whatever*

Tricklev
2008-07-20, 21:26
Låt tråden falla i glömska nu, istället för att bumpa den med lite krigarinlägg.

Looney
2008-07-20, 21:40
nee, alla har inte haft chansen att plocka vuxenpoäng än
Dessutom så finner jag den rätt så underhållande