handdator

Visa fullständig version : Begränsad arm/axel rörlighet? problem frontböj & ryck


brobban
2008-07-19, 21:17
Har identifierat vad som verkar vara "fel" i mitt rörelsemönster i axlarna. Ska beskriva problemet lite mer ingående, har på sistone börjat köra frontböj bara som lite komplement och för att få lite variation i träningen. Problemet är dock att jag begränsas i vikterna av armarna, jag måste vinkla armbågarna väldigt mycket.


http://www.youtube.com/watch?v=5qi8B2NafoA&feature=related
(Obs inte jag på filmen bara som exempel)
Så kan jag inte hålla armarna(mina armar är väldigt långa i förhållande till kroppen, s.k. aparmar) utan jag måste vinkla in armbågarna men hålla kvar handlederna längre ut på stången, för att komma in under stången med armarna tillräckligt för att hålla emot vikterna. Tyvärr blir det väldigt hårt tryck när det blir snedbelastat och redan vid 60-70kg får jag väldigt ont i armbågsleden :(
Har testat att hålla så här:
http://www.youtube.com/watch?v=Wi_e1uJPGv4&feature=related
Men jag får väldigt obalans när jag försöker lyfta så, och jag tycker väl att jag borde klara av att hålla med armarna raka.


Jag är ingen erfaren "lyftare", (även om jag har tränat på gym en hel del år) men jag tänkte att jag kunde testa att köra några Ryck utan själva "ryck" delen, d.v.s. böj med stången på raka armar, bara för att testa. Upptäckte då att jag hade väldiga problem att få armarna tillräckligt långt bak för att kunna hålla balansen. Har alltid ansett mig haft stor rörelsekapacitet i arm/axel partiet, lirat handboll i 10 år, spelat tennis, kampsport m.m. och alltid varit noga med stretchingen. Aldrig upplevt problem förut, men uppenbarligen fattas det något.

Gjorde ett test på mig själv också, lade mig ner raklång på rygg på ett plant golv. Slappnade sedan av och sträckte upp armarna i luften, lät dem sedan(fortfarande raka) "sjunka" ner ovanför huvudet. Blev väldigt förvånad då när det tog stopp så hängde armarna fortfarande i luften ca 5-8cm ovanför golvet, när jag sedan försökte pressa ner armarna raklånga i golvet så böjde sig armbågarna rätt omgående.

Jag anser detta vara ett problem som borde gå att lösa... ber om ursäkt för den röriga och långa texten. Hoppas någon mer erfaren tar sig tid att läsa och ge mig tips och synpunkter :thumbup: .

z_bumbi
2008-07-20, 07:59
För mig låter det som om du är lite "kort" i triceps. Lägg upp en lastad stång på ställningen, fatta den med frontböjsgrepp och sen låter du någon pressa armbågarna uppåt så stretchar du rätt del. Se till att hålla kvar resten av kroppen som om du skulle köra en frontböj så att du inte fuskar genom att luta överkroppen in under stången.

Hallberg
2008-07-20, 09:31
problem med riktigt frontböjsgrepp kan vara strama subscapularis mm också. Oavsett vad så kör som bumbi föreslår. Du lär få strecheffekt där du förtjänar det... ;)

Ryckböjen är ju samma visa. "Korta" lats/teres major, orörlig bröstrygg etc. Stretcha/gunga in i korrekt ställning, så kommer det ta där det behövs.

Alternativt rörelsetesta alla inblandade muskler och stretcha specifikt det som behövs. Fast det känns som man kan använda sin tid bättre än så...

brobban
2008-07-21, 11:11
Tack för svaren.