handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det för kroppen att återhämta sig efter ett konditionspass?


Erik__
2008-07-19, 18:00
Som frågan, var ute och sprang igår (bra bit från max) och undrar om kroppen skulle ha något emot om jag tog ett pass på cykeln nu? hur länge tar det för kroppen att bli helt återhämtad av konditionsträning? blir totalt kring 4 pass kondition per vecka men 1-2 blir ganska lugna.

King Grub
2008-07-19, 18:01
Helt återhämtad måste man inte vara för att kunna träna igen. Många konditionsidrottare tränar dagligen. Jag är upp i över 1000 dagar i rad nu, t ex.

Erik__
2008-07-19, 18:06
Helt återhämtad måste man inte vara för att kunna träna igen. Många konditionsidrottare tränar dagligen. Jag är upp i över 1000 dagar i rad nu, t ex.

Men du har nog byggt upp en tålighet för konditionsträningen som jag inte har =) men då tar jag det som klartecken från grub iaf =D

machine gun
2008-07-19, 19:22
Känns det bra i kroppen är det inga som helst problem att träna många dagar i rad, speciellt inte om man alternerar träningsformerna. Att som nybörjare börja springa varje dag är kanske inte så smart däremot.

nínían
2008-07-19, 19:40
Hur schemalägger man konditions- och styrketräning på samma dag bäst - med bäst möjliga återhämtning passen emellan?

Jag tar ut mig rätt friskt när jag tränar, så jag klarar inte av att ha dem direkt inpå varandra. Så vilket pass är egentligen bäst att lägga på förmiddagen, och vilket är bäst på kvällen? Hur skulle ni lagt upp det?

saajmon
2008-07-19, 19:49
Hur schemalägger man konditions- och styrketräning på samma dag bäst - med bäst möjliga återhämtning passen emellan?

Jag tar ut mig rätt friskt när jag tränar, så jag klarar inte av att ha dem direkt inpå varandra. Så vilket pass är egentligen bäst att lägga på förmiddagen, och vilket är bäst på kvällen? Hur skulle ni lagt upp det?

Ha passen så lång tid ifrån varandra som möjligt.
När det gäller tidpunkt tror jag att det är mer fördelaktigt att köra styrketräningen på eftermiddagen p.g.a. hormonnivåer eller dylikt. Kan inte så mycket om det men det vet nog Grub eller någon annan. Dock är det nog inte några extrema skillnader och du ska såklart köra så som passar dig själv och ditt liv bäst.

machine gun
2008-07-19, 19:59
Hur schemalägger man konditions- och styrketräning på samma dag bäst - med bäst möjliga återhämtning passen emellan?

Jag tar ut mig rätt friskt när jag tränar, så jag klarar inte av att ha dem direkt inpå varandra. Så vilket pass är egentligen bäst att lägga på förmiddagen, och vilket är bäst på kvällen? Hur skulle ni lagt upp det?

Testa och känn efter vad som funkar bäst för dig.

mentzer
2008-07-19, 22:59
Helt återhämtad måste man inte vara för att kunna träna igen. Många konditionsidrottare tränar dagligen. Jag är upp i över 1000 dagar i rad nu, t ex.

1. Är det verkligen optimalt?
2. Vad rör det sig om för konditionsträning och vad är det för duration på passen?
3. Get a life ;)

Erik__
2008-07-19, 23:02
Känns det bra i kroppen är det inga som helst problem att träna många dagar i rad, speciellt inte om man alternerar träningsformerna. Att som nybörjare börja springa varje dag är kanske inte så smart däremot.

Nej jag tar det lite lugnt med löpningen, har löparknä som kommer och går beroende på stelheten för dagen *cry* cykeln är också trevlig =D

Johan86
2008-07-24, 20:37
Grub: Vad är det för typ av konditionsträning du utför?