handdator

Visa fullständig version : För mycket kvarg/protein?


Rufuss
2008-07-19, 17:36
Har bara en snabb fundering. Kan man äta 1kg kvarg(2x500g) om dagen eller blir det för mycket? Brukar mixa mitt och dricka det och har upptäckt att jag då lätt kan dricka upp 500g på nolltid så varför skulle man inte då kunna ta 2x500g om dagen? Tänkte vad gäller protein så vore det väl en grym hjälp med 120g protein i rent tillskott per dag för mig som gymmar hårt och vill bli större, eller? :) Kan det finnas en risk att bli mjölkallergiker/laktosintolerant(?) eller är det bara att köra på?

KaptenKnäsvag
2008-07-19, 17:53
Allt som man "över"konsumerar bidrar med risker. Ett stort intag av mjölkprodukter kan leda till cancer (precis som allt annat), men det är ju inget man behöver gå runt och oroa sig sjuk över. Jag äter personligen 500g kvarg om dagen samt ~3-600g mjölk och jar gjort det länge - jag mår tiptop.

Vad äter du i övrigt?

Eddie Vedder
2008-07-19, 17:53
Det låter ganska extremt ja. Men vad som är "för mycket" kan ju givetvis ingen svara på bara sådär. Hur stort energibehov har du t.ex. Det är ju inte sådär jättenäringsrikt (även om kvarg förstås innehåller det mesta som mjölk innehåller om än i andra kvantiteter per 100g) och om det utgör en jättestor del av ditt totala matintag kanske annan kost får stå åt sidan vilket ju inte är bra.

Vidare låter det ju som ett alldeles HUTLÖST proteinintag! Varför!? Jag vet inte hur mycket du väger men för att ett sådant intag av kvarg och proteinpulver inte ska uppnå vad som anses kunna vara skadliga mängder lär du väga väldigt väldigt mycket.

Du kommer inte BLI laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker av det, om det däremot är så att du redan ÄR det utan att veta om det så lär du ju få reda på det.

EDIT: Och nej cancer får man inte av allt. Det är ett idiotiskt resonemang. Offtopic i jusrt den här tråden men varje gång den kommentaren fälls är det värt att påpeka hur korkad den är.

KaptenKnäsvag
2008-07-19, 18:01
Det låter ganska extremt ja. Men vad som är "för mycket" kan ju givetvis ingen svara på bara sådär. Hur stort energibehov har du t.ex. Det är ju inte sådär jättenäringsrikt (även om kvarg förstås innehåller det mesta som mjölk innehåller om än i andra kvantiteter per 100g) och om det utgör en jättestor del av ditt totala matintag kanske annan kost får stå åt sidan vilket ju inte är bra.

Vidare låter det ju som ett alldeles HUTLÖST proteinintag! Varför!? Jag vet inte hur mycket du väger men för att ett sådant intag av kvarg och proteinpulver inte ska uppnå vad som anses kunna vara skadliga mängder lär du väga väldigt väldigt mycket.

Du kommer inte BLI laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker av det, om det däremot är så att du redan ÄR det utan att veta om det så lär du ju få reda på det.

EDIT: Och nej cancer får man inte av allt. Det är ett idiotiskt resonemang. Offtopic i jusrt den här tråden men varje gång den kommentaren fälls är det värt att påpeka hur korkad den är.

Trodde att det var underförstått att det var sarkasm. Att man får cancer är allt är ett vedertaget sarkastiskt concept i dagens samhälle.

King Grub
2008-07-19, 18:02
Det fanns inget i det inlägget som tydde på sarksam. Det såg bara lika dumt ut som alla andra gånger det där sagts eller skrivits. Nog om det.

Fredrik_S
2008-07-20, 10:14
Vidare låter det ju som ett alldeles HUTLÖST proteinintag! Varför!? Jag vet inte hur mycket du väger men för att ett sådant intag av kvarg och proteinpulver inte ska uppnå vad som anses kunna vara skadliga mängder lär du väga väldigt väldigt mycket.

120gram protein är knappast i närheten av vad som kan anses skadliga mängder.
Och det är långt ifrån ovanligt att många här får i sig den mängden eller mer. Jag vet inte om det är någon höjdare att få i sig 1 kg kvarg, men proteinmängden är inte Hutlös.
Nu står det inte i övrigt hur mycket protein han får från andra livsmedel. Men det går inte bara att anta att han dricker massa proteinpulver utöver kvargen.

Eddie Vedder
2008-07-20, 17:16
120gram protein är knappast i närheten av vad som kan anses skadliga mängder.

Jag kan ha missuppfattat men jag tolkade som att trådskaparen dels skulle käka 1kg kvarg om dagen OCH dricka 120g protein från pulverdrinkar. Detta plus den övriga kosten dessutom.

Men då missuppfattade jag nog som sagt.