handdator

Visa fullständig version : Tips på trevliga videokameror akut snälla!


Torwald
2008-07-19, 11:36
Hello gänget! Jag har erbjudit mig att vara kamerahjälp åt mina föräldrar idag, och jag offrar till och med en dag i solen för att stå i tråkiga elektronikaffärer och hjälpa stackarna att köpa en kamera. Jag kan ingenting om videokameror, men de köpte nyligen en Panasonic VDR-D50 som de inte var nöjda med, och som de tänker byta. Jag sa åt dem att det är smartare att köpa en som spelar in på minneskort eller hårddisk, eftersom man slipper krånglet med att finaliza skivan etc innan man kan se och redigera filmen.

Mjukvaran som kom med kameran var ett skämt, och kändes ungefär som random mjukvara man fick med kamerar på mitten av 90-talet.

Har ni några särskilda tillverkare man ska kolla närmare på? Bör man köpa "HD-kameror", eller är det också bara skitkvalitet men inspelat i hög upplösning? Hur mycket pengar bör man lägga för att det ska vara tittbart för familjär dokumentation?

Finns det någon bra hemsida som ratar lite olika kamerar? Jag är otroligt oinsatt så jag har ingen aning.

Vore mycket tacksam för snabba svar.

Pusspuss

PS. Ett stort plus är om kameran är extremt lätt att ansluta till datorn, och att den fungerar till mac eftersom att de nog snart ska byta datorplattform hemmavid.

hahavaffan
2008-07-19, 11:40
PS. Ett stort plus är om kameran är extremt lätt att ansluta till datorn, och att den fungerar till mac eftersom att de nog snart ska byta datorplattform hemmavid.Köp då ingen Sony. Dom är omöjliga.

MasterChief
2008-07-19, 11:49
http://www.camcorderinfo.com/

Här finns allt.

Personligen tycker jag DVI-band är överlägset Hårddisk och minneskort. Av den enkla anledningen att det alltid är lätt att spara material. Många är entusiastiska i början men sen faller ofta intresset och att föra över filmen till datorn blir "för jobbigt". Det slutar med att man inte använder kameran. Med band är det lätt att spara film okomprimerad och sen kan man redigera någon dag när man har lust. Sen tycker jag de ger bättre bildkvalitet också.

Jag har jämt använt Sony och tycker de är sjukt bra.

edit: HD är kul men så jävla mycket bättre blir det inte. Det är som med kameror. Det är inte antalet pixlar som avgör kvaliten. En högkvalitet SD-kamera sparkar skiten ur en HD-kamera för 9000kr.

MasterChief
2008-07-19, 11:56
En tanke när det gäller att filma.

Videoredigering i all ära, men det är tidskrävande och många kommer inte över tröskeln. Så det viktigaste är att tänka innan man filmar. Att man har en plan. Sen måste folk lära sig att hålla kameran stilla så in i helvete. Många flaxar med skiten som idioter. Gör man det så är behovet av redigering klart mindre för en "hemmafilm".

shadowfire
2008-07-19, 11:59
http://www.camcorderinfo.com/

Här finns allt.

Personligen tycker jag DVI-band är överlägset Hårddisk och minneskort. Av den enkla anledningen att det alltid är lätt att spara material. Många är entusiastiska i början men sen faller ofta intresset och att föra över filmen till datorn blir "för jobbigt". Det slutar med att man inte använder kameran. Med band är det lätt att spara film okomprimerad och sen kan man redigera någon dag när man har lust. Sen tycker jag de ger bättre bildkvalitet också.

Jag har jämt använt Sony och tycker de är sjukt bra.

edit: HD är kul men så jävla mycket bättre blir det inte. Det är som med kameror. Det är inte antalet pixlar som avgör kvaliten. En högkvalitet SD-kamera sparkar skiten ur en HD-kamera för 9000kr.

+1. DVI-band äger, hellre nyttja dem som förstakälla än något annat. Okomprimerat o fint. Okomprimerad högupplöst film tar upp fläsk med gigabytes för övrigt.

Sony har jag varit helnöjd med de gånger jag fått lägga vantarna på de kamerorna.

Torwald
2008-07-19, 12:08
Stort tack för de snabba svaren. Jag läste lite på camcorderinfo.com, men det var så otroligt informationsintensivt att det var svårt att få en överblick.

När ni rekommenderar DVI-band, hur ser ni på att det trots allt inte är något särskilt bra lagringsmedie i ett längre perspektiv? Jag vill ju inte rekommendera något medie som omöjliggör uppspelning om 5, 10 eller 20 år.

MasterChief
2008-07-19, 12:11
Stort tack för de snabba svaren. Jag läste lite på camcorderinfo.com, men det var så otroligt informationsintensivt att det var svårt att få en överblick.

När ni rekommenderar DVI-band, hur ser ni på att det trots allt inte är något särskilt bra lagringsmedie i ett längre perspektiv? Jag vill ju inte rekommendera något medie som omöjliggör uppspelning om 5, 10 eller 20 år.

Det är ju bara att spara kameran?

Sen kommer det alltid finnas möjlighet att föra över det till datorn. Det är ju digitalt!

MasterChief
2008-07-19, 12:15
Man måste reflektera en sekund över hur man faktiskt kommer använda kameran. 99,8% av alla använder videokamera ungefär såhär:

* Filmar några minuter vid kalas och på semestern
* Tar fram den och tittar lite max en gång i kvartalet

Utifrån det perspektivet är en vanlig Sony med DVI-band fullständigt tillräckligt.

Vill man växa så funkar det jättebra med denna standardskamera (och ett stativ). En dator med Firewire, Premiere Pro och massor av Gb i minne så kan man göra hur mycket som helst. Väldigt få som växer ur detta paket och behöver mer.

shadowfire
2008-07-19, 12:17
Stort tack för de snabba svaren. Jag läste lite på camcorderinfo.com, men det var så otroligt informationsintensivt att det var svårt att få en överblick.

När ni rekommenderar DVI-band, hur ser ni på att det trots allt inte är något särskilt bra lagringsmedie i ett längre perspektiv? Jag vill ju inte rekommendera något medie som omöjliggör uppspelning om 5, 10 eller 20 år.

Det kommer du att få leva med oavsett vilken kamera och vilket medie du än köper nu idag. Ha bara i beräkningen att just DV och DVI-band har stått sig rätt länge på marknaden och står sig fortfarande bra.

Så länge det är digitalt så har man i varje fall goda grundförutsättningar, men vilket media du än väljer så kommer du med största sannolikhet att vilja föra över/konvertera dem till de mediaformat som finns om 20 år, på samma sätt som man idag sitter och frenetiskt för över sina gamla VHS-band till DVD.

shadowfire
2008-07-19, 12:20
Man måste reflektera en sekund över hur man faktiskt kommer använda kameran. 99,8% av alla använder videokamera ungefär såhär:

* Filmar några minuter vid kalas och på semestern
* Tar fram den och tittar lite max en gång i kvartalet

Utifrån det perspektivet är en vanlig Sony med DVI-band fullständigt tillräckligt.

Vill man växa så funkar det jättebra med denna standardskamera (och ett stativ). En dator med Firewire, Premiere Pro och massor av Gb i minne så kan man göra hur mycket som helst. Väldigt få som växer ur detta paket och behöver mer.

Fördelen med DVI som jag ser det är att du får en kanonbra kvalitét på ursprungskällan. Kör du med andra format måste kameran spara det komprimerat och om du sedan laddar in det i Sony Vegas (som är überprogrammet för videoredigering för övrigt) och åker på att komprimera det igen till mpeg så tappar man ännu mer kvalitét.

Torwald
2008-07-19, 12:20
Jo men det är ju fortfarande band? De är ju känsliga för ljus, fukt och damm. Jag hade till exempel som ljudtekniker aldrig velat spara mina projekt på rullband, av precis den anledningen. Dessa har jag på minneskort eller externa hårddiskar i kassaskåp.

Jag kollade lite på Expert (som vi tyvärr är begränsade till, eftersom att de bara har bytesrätt där på den andra kameran), och utbudet av kameror som spelar in på DVI-band var väldigt begränsat (jag tror det fanns två modeller). Det känns ju som att det inte borde vara för inte? Det är klart att man sparar kameran om man har banden kvar, antar jag, men helst av allt vill de nog kunna göra dvd-skivor av det på något lätt sätt så att de inte behöver krångla med femton sladdar till tv:n för att kolla på filmerna när de släpar fram kameran någon gång i kvartalet eller halvåret.

Torwald
2008-07-19, 12:23
Det kommer du att få leva med oavsett vilken kamera och vilket medie du än köper nu idag. Ha bara i beräkningen att just DV och DVI-band har stått sig rätt länge på marknaden och står sig fortfarande bra.

Så länge det är digitalt så har man i varje fall goda grundförutsättningar, men vilket media du än väljer så kommer du med största sannolikhet att vilja föra över/konvertera dem till de mediaformat som finns om 20 år, på samma sätt som man idag sitter och frenetiskt för över sina gamla VHS-band till DVD.
Ok, jag förstår hur du tänker. Ha förbarmande med mig, för jag har dålig koll på sånt här :)

Jag hade för övrigt inte velat spara mina familjealbum på CD eller DVD heller för den delen, eftersom att risken är stor att mediet tar skada med tiden - hur bra man än förvarar det.

Fördelen med DVI som jag ser det är att du får en kanonbra kvalitét på ursprungskällan. Kör du med andra format måste kameran spara det komprimerat och om du sedan laddar in det i Sony Vegas (som är überprogrammet för videoredigering för övrigt) och åker på att komprimera det igen till mpeg så tappar man ännu mer kvalitét.
Ok, ja det är ju sant. De allra flesta komprimerar ju videoinnehållet en hel del, och jag antar att det äter upp hundratals gb rätt snabbt om så inte vore fallet.

Om man utgår ifrån att jag inte KAN köpa en DVI-kamera, för att det kanske inte finns i butiken. Om jag MÅSTE köpa en hårddisk- eller sd-kamera, vad borde jag tänka på då? Tänk prislapp på en typ 7000 spänn, är det rimligt?


EDIT: Inlägget ovan var riktat till Masterchief.

shadowfire
2008-07-19, 12:37
...Jag hade för övrigt inte velat spara mina familjealbum på CD eller DVD heller för den delen, eftersom att risken är stor att mediet tar skada med tiden - hur bra man än förvarar det.

Det blir mer o mer vanligt med serverhotell nu, i nuläget främst inriktat på bilder. Många laddar upp sina album i fotoboxar då det känns tryggt o säkert o ha dem i en serverhall med speglade servrar mm. Räkna med att inom de kommande åren nu när terrabytemedia blivit så pass billigt och bredband/bandbredd så pass snabbt att det kommer att komma hotell för filmer också, där du lagrar dina digitala videofilmer säkert/med backuplösning.

Bara lite offtopic. :)

MasterChief
2008-07-19, 13:12
Torwald: Tyvärr kan jag inte rekommendera en kamera av alla de hundratals som finns eftersom jag inte vet vad Expert har för några ochför övrigt är jag inte uppdaterad med alla nya modeller som finns ute just nu. Men om du tänker Sony tror jag inte det kan gå så fel faktiskt.

Torwald
2008-07-19, 14:57
Kanon, stort tack för hjälpen. Det blev inget köp idag, men vi drar nog imorgon och handlar något istället. Nu vet jag lite vad jag ska kolla efter i alla fall!

shadowfire: Det stämmer nog. Jag kanske borde rekommendera dem att skaffa något sådant. Om vi spinner vidare lite på ämnet, vilka tillförlitliga leverantörer finns det idag av sådana tjänster? Gärna sådana som kan tänkas leva vidare mer än ett par månader :)