handdator

Visa fullständig version : BCAA + beta-alanin


machine gun
2008-07-18, 12:38
Jag har fått en burk med BCAA+beta-alanin gratis och tänkte mest höra om det kan tänkas finnas något tänkbart användningsområde för min del eller om jag ska skänka bort den vidare till någon annan.

Jag tränar främst konditionsträning inriktad mot triathlon, dvs simning, cykling och löpning. Kör även helkroppspass i gymmet emellanåt. Målet är att köra styrka 2 ggr/vecka, men i ärlighetens namn är det sällan jag hinner med det. Ligger vanligtvis på en träningsdos runt 7-10 timmar/vecka. Passens längd kan variera från ca 45 min till 3+ timmar. Både högintensiva och lågintensiva pass.

Sverker
2008-07-18, 12:47
Beta-alanin fungerar säkert utmärkt för dig ifall du tränar anaerobt.
BCAA fungerar som vilken energikälla som helst för dig. Kan du boosta proteinsyntesen efter de tuffaste träningspassen är det bara positivt.
Pröva burkarna och gör en utvärdering ifall det är värt att fortsätta med produkterna eller inte.


Jag skulle nog fördela beta-alaninet över dygnet och ta det tillsammans med någon kolhydratrik måltid.

machine gun
2008-07-18, 15:00
Det är alltså en burk med både BCAA och beta-alanin i samma.

Info från burken:

Serving size: 6.9 g (1 scoop)
Amount per serving:
L-leucin 2500 mg
L-isoleucine 1250 mg
L-valine 1250 mg
Beta Alanine (Micronized) 750 mg

Om jag förstått det rätt så fungerar beta-alanin på så sätt att det buffrar pH-värdet så att man bättre tolererar mjölksyra? Och BCAA kan användas som energisubstrat samt har i vissa studier visat sig förlänga tid till utmattning. Kan det tänkas vara värt att testa i samband med intervallpass? Eller är det främst aktuellt vid styrketräning?

Min kunskap om kosttillskott för idrott sträcker sig inte alltför långt känner jag.

Sverker
2008-07-18, 16:25
Du har ju de grenade aminosyrornas effekt att blockera tryptofanet och ombildningen till serotonin. Den klassiska PrippsPlus2 innehåller grenade aminosyror av just den anledningen. Tänkte inte på den effekten första gången.


Tränar du mjölksyra så kommer beta-alanin att fungera. Men det är rätt lite beta-alanin i din produkt.

schabo-labo
2008-07-18, 19:02
Vad är det du säger Sverker? Enbart beta-alanin innebär att karnosin ej bildas pga typofan?

Sverker
2008-07-18, 20:05
Nej. Grenade amimosyror, BCAA, använder samma transportör som tryptofanet. Kommer tryptofanet in till hjärnan är risken stor att det bildas serotonin och man upplever ( mental ) trötthet under träningspasset. Ifall det går att blockera upptaget av tryptofan genom blod-hjärnbarriären med BCAA är omdiskuterat.

Beta-alaninet påverkas inte, vad jag vet, av de andra aminosyrorna.

ANdYX
2008-07-18, 21:19
Det här beta-alaninet, kan det vara bra vid brottning också för musklerna tar slut rätt snabbt när man kör hårt =)..lr är KCG2 nåt bättre?

schabo-labo
2008-07-18, 22:30
Nej. Grenade amimosyror, BCAA, använder samma transportör som tryptofanet. Kommer tryptofanet in till hjärnan är risken stor att det bildas serotonin och man upplever ( mental ) trötthet under träningspasset. Ifall det går att blockera upptaget av tryptofan genom blod-hjärnbarriären med BCAA är omdiskuterat.

Beta-alaninet påverkas inte, vad jag vet, av de andra aminosyrorna.
Ahaa, då förstår jag.. då får jag utöver beta-alanin komplettera med bcaa för att undvika trötthet. Tack.
Det här beta-alaninet, kan det vara bra vid brottning också för musklerna tar slut rätt snabbt när man kör hårt =)..lr är KCG2 nåt bättre?
KCG2 är utmärkt, det innehåller beta-alanin och kreatin av nått slag (ej monohydrat).