handdator

Visa fullständig version : Open Office-fråga


skaparn
2008-07-18, 10:14
Jag kör just nu Open Office och är imponerad av hur ett gratisalternativ kan vara så kraftfullt, även om det såklart inte riktigt lever upp till Office. Men två saker bekommer mig just nu å det grövsta:

Calc vill konvertera värden där punkt används som decimalseparator till datumvärden vilket är ytterst irriterande. Till exempel så blir fältet 3.13 omvandlat till datumet 2008-03-13 och det ursprunliga värdet är sedan helt förlorat eftersom Calc då på eget initiativ lagt till år I det heltal som motsvarar datumet. Detta händer när jag har exportera data till CSV och sedan öppnar det som tabulatorseparerad data i Calc

Är det någon som vet hur jag kan undvika detta?

skaparn
2008-07-18, 10:24
Detta svar finns i hjälpen men känns som ett yxskatftssvar

Automatiska omvandlingar till datumformat

OpenOffice.org Calc konverterar automatiskt vissa inmatade värden till datum. Inmatningen 1.1 kan t.ex. tolkas som 1 januari för innevarande år enligt operativsystemets språkvariant men visas sedan enligt det datumformat som används i cellen.
Om du vill vara säker på att ett värde tolkas som text kan du skriva en apostrof i början på värdet. Apostrofen visas inte i cellen.


När jag väl har öppnat datan i Calc är ju ursprungsvärdet borta

Per B
2008-07-18, 10:29
Prova ändra språket till engelska innan du importerar.

Kurash
2008-07-18, 10:32
Detta händer när jag har exportera data till CSV och sedan öppnar det som tabulatorseparerad data i Calc


Exporterar du till semikolonseparerat och importerar sedan som tabseparerat?

skaparn
2008-07-18, 10:39
Exporterar du till semikolonseparerat och importerar sedan som tabseparerat?

Exporterar gör en annan motor som jag inte rår över, och den separera genom tab. Denna använder dessutom det engelska sättet att beteckna decimal genom ".", vilket i Calc tolkas som ett datum.

Per B: Tyvärr funkade det inte.

Den lösning jag har nu är att jag när den frågar mig hur den ska tolka dokumentet markera de kolumner som felas och välja "Text" där vilket iofs inte är så jobbigt, men det hade ju varit smidigare att den skiter i att konvertera automatiskt.

Prankie
2008-07-18, 10:42
Jag tror man kan stänga av number format recognition här.

Tools > Options > OpenOffice.org > Writer > Table

skaparn
2008-07-18, 16:10
Jag tror man kan stänga av number format recognition här.

Tools > Options > OpenOffice.org > Writer > Table

Sent omsider försökte jag mig på detta men hittar inte ens en meny för Writer i min OO help. Kan ju iofs bero på att jag har en svensk version men tycker mig ha dammsugit den efter något liknande utan att lyckas

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/48/OO_ss_help.jpg