handdator

Visa fullständig version : NSAID vid styke- och konditionsträning


forslund
2008-07-18, 10:11
Jag är lite osäker var jag skulle placera den här tråden, men efter sökande på ämnet det behandlar så placerar jag den här.

Det är såhär att jag lider av migrän. Det har jag gjort ända sen jag var runt 7-årsåldern. Självfallet betyder detta medicinering med hjälp av diverse tabletter i både brusform, tablettform och flytande form.

Jag vet att man ska undvika NSAID för att inte hämma proteinsyntesen.

Så nu ska jag helt enkelt gå till doktorn och be om tabletter som inte kommer ha någon inverkan på proteinsyntesen. Vad för läkemedel/ämnen bör jag se upp för? Jag vet att TREO till exempel innehåller Acetylsallcylsyra vilket är en NSAID. Det verkar finnas små rackare överallt i läkemedel som hämmar detta.

Någon av er rent av kanske har samma problem och kan rekommendera mig ett läkemedel som ni använder? Att inte behandla kommer inte på frågan då jag blir golvad resten av dagen.

En till fråga, hur påverkar NSAID syreupptagningsförmågan vid konditionsträning? Jag tränar normalt runt 6 pass i veckan och tycker mig få fina ökningar, men jag vill ju ändå veta om det har någon inverkan. Jag vet att man medvetet självfallet inte vill hämma proteinsyntesen även vid konditionsträning, men rent på syreupptagningsförmågan?

King Grub
2008-07-18, 10:59
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105514&highlight=aspirin

xodd
2008-07-18, 11:13
Vanligtvis brukar man behandla migrän med just NSAID preparat eller vanlig analgetika. När dessa inte funkar brukar läkare kunna skriva ut en triptan (zolmitriptan, naratriptan, rizatriptan osv). Om du nu kan finna en läkare som anser det riktigt att skriva ut triptan, ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, när "vanlig" behandling fungerar är dock en annan femma. Triptan:er kostar mycket och om det skulle göras bara för att du inte skall få en negativ effekt på din proteinsyntes, ja, det vettefåglan.

Tolkia
2008-07-18, 11:25
Det är ju en avvägningsfråga. Jag är tveksam till att det skulle vara bättre för proteinsyntesen etc. att ligga golvad med migrän. Det är ju inte heller så att "hämma proteinsyntesen" i det här fallet är detsamma som "saboterar alla mina chanser att någonsin bli starkare/större/snabbare någonsin i livet ever". Perspektiv.

forslund
2008-07-18, 11:30
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105514&highlight=aspirin

Jag har läst den där tråden, det enda jag får ut av den (ja, jag är rätt kass på akademisk engelska) var att de flesta mediciner har samma effekt på proteinsyntesen, samt att aspirin har den effekten men man vet inte varför(?).

Jag hittar inget om hur det påverkar syreupptagningsförmågan. Står det så måste jag vara blind.

Vanligtvis brukar man behandla migrän med just NSAID preparat eller vanlig analgetika. När dessa inte funkar brukar läkare kunna skriva ut en triptan (zolmitriptan, naratriptan, rizatriptan osv). Om du nu kan finna en läkare som anser det riktigt att skriva ut triptan, ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, när "vanlig" behandling fungerar är dock en annan femma. Triptan:er kostar mycket och om det skulle göras bara för att du inte skall få en negativ effekt på din proteinsyntes, ja, det vettefåglan.

Okej. Mycket tacksam för svaret. Nu är det ju såhär att verkligen inga icke-receptbundna mediciner fungerar på mig förutom just Treo. Vad jag är rädd för i den medcinen är just Acetylsalicylsyran som är en NSAID.

Men du säger att triptan inte hämmar proteinsyntesen? Försökte söka på FASS för att hitta priser och info men ser ingenting. Ifall det nu har en inverkan på huvudvärken, icke beroendeframkallande och samtidigt gynnar (eller lägger den på en normalnivå) min träning så ser jag ingen anledning varför jag inte bör prova den.

forslund
2008-07-18, 11:33
Det är ju en avvägningsfråga. Jag är tveksam till att det skulle vara bättre för proteinsyntesen etc. att ligga golvad med migrän. Det är ju inte heller så att "hämma proteinsyntesen" i det här fallet är detsamma som "saboterar alla mina chanser att någonsin bli starkare/större/snabbare någonsin i livet ever". Perspektiv.

Ja, jag vet inte hur jag ska tolka det hela. I Acetylsalicylsyra-tråden så skriver Grub:

[ang. om det totalt hämmar proteinsyntesen] Individuellt, mer eller mindre, men påverkan blev så liten att proteinsyntesen klassades som oförändrad i genomsnitt, under påverkan av medicinerna. Proteinnedbrytningen uppregleras också av styrketräning, och denna uppreglering påverkades inte åt något håll av medicinerna.

Där tolkar i alla fall jag det som att det knappast ger någon större inverkan på muskeltillväxten. Sen finns det ju självklart andra hälsoaspekter på att styrketräna, det ifrågarsätter jag inte alls. Det är just nu bara muskeltillväxten som är ett frågetecken för mig.

xodd
2008-07-18, 11:41
Okej. Mycket tacksam för svaret. Nu är det ju såhär att verkligen inga icke-receptbundna mediciner fungerar på mig förutom just Treo. Vad jag är rädd för i den medcinen är just Acetylsalicylsyran som är en NSAID.

Men du säger att triptan inte hämmar proteinsyntesen? Försökte söka på FASS för att hitta priser och info men ser ingenting. Ifall det nu har en inverkan på huvudvärken, icke beroendeframkallande och samtidigt gynnar (eller lägger den på en normalnivå) min träning så ser jag ingen anledning varför jag inte bör prova den.

Vet inte hur just triptan:er påverkar proteinsyntesen.
Ang. FASS så söker du på substanserna, tex zolmitriptan istället för preparatnamn. Då får du fram ett svar. Tror det ligger på runt 300-400kr för 5 tabletter.

Tolkia
2008-07-18, 11:43
Jag vågar lova att det finns en mängd faktorer i ditt liv som har större inverkan på dina resultat (även muskeltillväxten) än ditt bruk av Treo mot migrän. Det är en annan sak om man tar stora doser dagligen under lång tid.

En anledning till att inte skriva ut triptan kan ju vara, som xodd antydde, att det är väldigt dyrt, och därför inte är ett förstahandsalternativ när det finns en billig medicin som fungerar - inte med anledningen att patienten är orolig för att resultaten i gymmet inte skall vara alldeles, alldeles optimala utan bara nästan.

forslund
2008-07-18, 11:52
Jag vågar lova att det finns en mängd faktorer i ditt liv som har större inverkan på dina resultat (även muskeltillväxten) än ditt bruk av Treo mot migrän. Det är en annan sak om man tar stora doser dagligen under lång tid.

En anledning till att inte skriva ut triptan kan ju vara, som xodd antydde, att det är väldigt dyrt, och därför inte är ett förstahandsalternativ när det finns en billig medicin som fungerar - inte med anledningen att patienten är orolig för att resultaten i gymmet inte skall vara alldeles, alldeles optimala utan bara nästan.

Ja, triptan kan jag direkt utesluta med det priset. Dock är det ju så att jag verkligen ofta har huvudvärk. Ibland 2 gånger per dag. Ibland går det dagar utan att jag har något, men sen kan det komma episoder då jag har varje dag i veckor i sträck. Jag varvar även med tabletter utan koffein eller andra beroendeframkallande substanser, pratat med läkare och begärt precis just detta, så det är inget sånt som framkallar min huvudvärk.

Så dosen tabletter jag tar oroar mig väldigt, därför jag vände mig hit för när jag nu måste ändra på detta så ville jag få reda på det jag skrev i posten om vilka ämnen man ska undvika. Mitt välmående är ju det första, men kan man få ett preparat som inte hämmar proteinsyntesen är det ju en superbonus, liksom.

xodd
2008-07-18, 12:09
Viktigt att skilja på huvudvärk och migrän. Om det är så att du har migrän såpas ofta så förvånar det mig att du inte har fått det uträtt än då migrän så ofta som två gånger om dagen flera (?) gånger i veckan skulle vara direkt handikappade och då skulle jag mer vara orolig över detta än om proteinsyntesen.
Är den migränen med eller utan aura?

Tolkia
2008-07-18, 12:13
Viktigt att skilja på huvudvärk och migrän. Om det är så att du har migrän såpas ofta så förvånar det mig att du inte har fått det uträtt än då migrän så ofta som två gånger om dagen flera (?) gånger i veckan skulle vara direkt handikappade och då skulle jag mer vara orolig över detta än om proteinsyntesen.
+1000.

forslund
2008-07-18, 12:51
Viktigt att skilja på huvudvärk och migrän. Om det är så att du har migrän såpas ofta så förvånar det mig att du inte har fått det uträtt än då migrän så ofta som två gånger om dagen flera (?) gånger i veckan skulle vara direkt handikappade och då skulle jag mer vara orolig över detta än om proteinsyntesen.
Är den migränen med eller utan aura?

Min huvudvärk leder näst intill alltid till migrän i slutändan om jag inte gör någonting åt den. Låter jag den ha sin gång blir det snö som faller i rummet och allt möjligt skit.

xodd
2008-07-18, 13:18
Min huvudvärk leder näst intill alltid till migrän i slutändan om jag inte gör någonting åt den. Låter jag den ha sin gång blir det snö som faller i rummet och allt möjligt skit.

Då tillhör du de 20% av alla som har migrän och har en medföljande "sk" aura. Har själv migrän och då jag får ett anfall blir jag rakt av nästintill blind och med ett sådant tryck i skallen så att jag vet inte vart jag skall ta vägen. Jag blir sängliggande i runt 12-24 timmar och "bakis" i lite drygt ett dygn efteråt. Har jag tur spyr jag av det medföljande illamåendet, då detta tycks lindra lite. Som tur är har jag det inte alls ofta.
Har aldrig behandlat med något annat än eeze/voltaren och panodil, dock hjälper det inte speciellt mycket.

Men som sagt tidigare, fokusera mindre på proteinsyntesen och mer på hur du kan lindra din migrän så bra som möjligt, då detta antagligen skulle öka din livskvalité...

forslund
2008-07-18, 13:28
Då tillhör du de 20% av alla som har migrän och har en medföljande "sk" aura. Har själv migrän och då jag får ett anfall blir jag rakt av nästintill blind och med ett sådant tryck i skallen så att jag vet inte vart jag skall ta vägen. Jag blir sängliggande i runt 12-24 timmar och "bakis" i lite drygt ett dygn efteråt. Har jag tur spyr jag av det medföljande illamåendet, då detta tycks lindra lite. Som tur är har jag det inte alls ofta.
Har aldrig behandlat med något annat än eeze/voltaren och panodil, dock hjälper det inte speciellt mycket.

Men som sagt tidigare, fokusera mindre på proteinsyntesen och mer på hur du kan lindra din migrän så bra som möjligt, då detta antagligen skulle öka din livskvalité...

Det är precis så jag får det också, men oftast går det över lite snabbare för mig och jag blir aldrig "bakis". Dock är det ju jäkligt irriterande att få det ändå.
Använder Diklofenak också, vilket är samma sak som Voltaren vad jag har hört.

Men tack för hjälpen, har satt allt i perspektiv mer nu. :)