handdator

Visa fullständig version : Vadet med lillebror


Indeed
2008-07-18, 10:00
Ok, så här är det. Jag har ingått ett dumt vad med min lillebror. Eller, dumt och dumt. Det är väl bra att träna, men eftersom jag aldrig lyft skrot förut så krävs det hårt arbete och stenhård disciplin.

Bakgund på mig:
I min ungdoms dagar spelade jag hockey och fotboll (som alla grabbar gör) men någon seriös satsning var det inte fråga om. På gymnasiet höll jag på med karate en sväng, men det var ingen seriös målmedveten träning där heller. Under studietiden var väl cykelturerna mellan hemmet och campus den enda träning jag skaffade mig. Nu börjar jag dock närma mig trettio och det syns på magen att man inte kan äta precis vad man vill längre. Det senaste halvåret har jag gått sporadiskt till gymmet och kört något mesigt maskinprogram, men pressade väl aldrig vikterna och träningsdisciplinen var det si och så med. För ganska precis en månad sedan ingick dock jag och lillebror ett vad (vi tycker om att tävla med varandra så dum som jag är så kan jag ju inte tacka nej).

Vadet: Han ska få 2.0 på högskoleprovet, jag ska ta 90 kg i bänkpress, 140 i marklyft och 100 i benböj. Först vinner. Han har två chanser per år och hade 1.9 för ett år sedan, medan jag måste träna som en gris varje vecka i minst ett år för att ens kunna ha en rimlig chans att vara i närheten av någon av de vikterna.

Nuläge: För två veckor sedan hade vi en träff oss bröder emellan och tränade lite så han kunde instruera mig på bänk, marklyft och benböj eftersom jag aldrig gjort något av det förut. Bänkpressen maxade jag på 45 kg, marklyftet lyfte jag 70 kg, och benböjen minns jag inte ens, men det är skit samma för eftersom jag inte har tränat in någon teknik så försökte vi inte maxa varken mark eller böj. Jag väger 70 kg, börjar lägga på mig lite gubbmage och känner att formen lämnar en del att önska. Dock är jag frisk i övrigt och känner att detta inte ska vara något oöverstigligt.
Nu ska jag börja lägga upp ett träningsprogram så jag kan byta ut mitt mesiga maskinprogram för folk som bara vill hålla sig lite lätt i trim mot ett som gör mig stor och stark. Tanken är att köra ett rullande schema, med träning fyra gånger i veckan, där jag koncentrerar mig på olika bitar varje träningspass. Eftersom jag precis börjar och aldrig hållit på med något sånt här förut krävs det nog en hel del justeringar och ändringar och tips och råd innan jag känner att jag är inne i träningen.

Nåväl. Nog skrivet. Nu ska jag bara rapportera vad jag gjorde igår så jag kan bege mig till gymmet och köra vidare.

17/7-08 Typ bröst, axlar, armar. Känner att strukturen måste förbättras, men man måste ju starta någonstans

Bänkpress 2*20 1*25 (Hade ingen som vaktade och började som en mes, men enbart stången ger nog ingenting. Ska dock köra på på 25-30kg för att få in tekniken tänkte jag.)
Stående militärpress 3*8*20
Dips 3*8*bw-18kg (Antigravmaskinen har pound-vikter, därav de udda vikterna.)
Chins 3*8*bw-23,5kg
Hantellyft åt sidan 3*8*4, 1*8*5 (Fyra alldeles för lätt, men hade ingen riktig koll.)
Hantelrodd 3*8*12,5 (När jag väl pluggat på insåg jag att detta tar mest på ryggen och bör kanske inte vara med i detta pass.)
Hantelcurl 3*8*10

Over and out

jocke12
2008-07-18, 11:44
Haha. Rolig grej. Vad får vinnaren?

Lycka till!

Siccan
2008-07-18, 11:54
Ålder + vikt vore intressant med så man vet vad du har att jobba med. ;p

Lycka till iaf. :)

Indeed
2008-07-18, 22:26
Körde ett testpass baserat kring rygg och ben idag.

Marklyft
2*8*40kg
1*8*50kg

Benböj i smith-maskinen
1*8*40kg
2*8*50kg

Latsdrag till bröst
1*8*6kg
2*8*7kg

Lårcurl
1*8*32kg
2*8*41kg

Benspark
1*8*32kg
2*8*41kg

Rotation cuff i kabelmaskin
1*8*1kg
2*8*2kg
Detta var ju tungt som attan när jag försökte hålla armen stilla och i 90 graders vinkel samt vrida den. Fuskar jag och drar ut armen går det väl bra, men jag antar att det är just "fusk" och därmed inte tar där det ska ta.

Rodd i maskin
1*8*41kg
2*8*43,5kg

Rygglyft (Vet inte vad det heter. Sit-ups fast tvärtom om ni förstår vad jag menar.)
20st på raken sen var jag tvungen att rusa för jag var på väg att bli sen till jobbet. Men de sista var rätt så jobbiga.

Övningarna kändes rätt så bra och det känns som om jag fått lite pejl på var jag måste börja för att orka 3*8. Lyckas jag med 3*8 på någon vikt måste jag öka till nästa gång är planen nu i början.

Om någon undrar varför jag har så udda vikter på en del så är det för att det är pound-vikter i maskinen, inte kg. Vidare så kan det verka lite hattigt att jag byter vikter och så, men det är för att jag ska se var jag kan börja eftersom jag inte kört många av övningarna förut.

Ålder + vikt vore intressant med så man vet vad du har att jobba med.
Jag är 29 år gammal, väger 70 kg och merparten av de kilona är säkert fett eftersom jag känner mig rätt så svag... Jag är rätt så liten i övrigt. Många skulle nog kalla mig smal, men jag märker själv att gubbmagen börjar bli framträdande när man äter gott och inte tränar.

Haha. Rolig grej. Vad får vinnaren?
Förutom rätten att tracka sin bror att han förlorade så får vinnaren designa en t-shirt som förloraren måste acceptera att bära nästkommande jul. Känner jag mig själv och min bror rätt så blir texten antagligen något i stil med "Min bror är både smartare och starkare än mig och jag vet om det". T-shirtgrejen kommer då att inbjuda till trackningar av övrig familj. :cool:

gorillan11
2008-07-18, 22:30
Haha, underbart med vad.
Har ett vad med brorsan att vi ska springa 10 mil tills sista augusti :P
Lycka till med vadet, det är en stor utmaning du har tagit dig på.

Poxeman
2008-07-18, 22:39
Skönt vad! Du har en stor fördel med hela kollo som hejjaklack / coach... Kör hårt!

Brooklyn
2008-07-18, 22:54
om du vill upp snabbt i dina styrkemål så bör du äta rejält mycket mat och lägga på dig några kilon, på så sätt så kommer du öka väldigt snabb i styrka.

lycka till! :)

Morrris
2008-07-18, 23:25
Du skrev fel på latsdraget va?

Raschmus
2008-07-19, 00:40
Är din bror vältränad eller bara allmänt jävla smart?

Intressant för övrigt. Lycka till!

Revolt
2008-07-19, 00:54
Fixar du väl som ingenting! ;)

If there's will, there's power!

Indeed
2008-07-19, 08:03
Du skrev fel på latsdraget va?

Antagligen. Det står 6 och 7 på blocken, men jag vet inte vad de väger för det fanns ingen tabell på maskinen. Ska fråga personalen. En gissning är att det är samma vikter som på antigravmaskinen, vilket borde betyda att jag drog nånstans kring 20 kg, men jag ska kolla upp det.

Är din bror vältränad eller bara allmänt jävla smart?

Jo, han är vältränad. Vi kör lite olika vad. Jag ska upp i de vikter han tog för ett litet tag sen, lätt modifierat.

Kul med stöd!! Det behövs för att hålla motivationen uppe. :whipped:

Indeed
2008-07-21, 08:26
Körde armar och bröst idag. Har jobbat hela helgen och sedan varit bortbjuden på kvällen så jag kunde inte träna. Nåväl, det är väl bra att inte gå ut för hårt i början i och för sig.

Har haft rejäl träningsvärk under helgen, men det är väl inte annat att vänta när man börjar träna på riktigt. Försökte idag att öka på det som kändes lätt förra gången och ligga kvar på det som kändes tyngre. Gick rätt bra tycker jag. Kul att motivationen är på topp.

Bänkpress
10*25kg
2*10*30kg

Stående militärpress
3*8*20

Dips
3*8*bw-18kg

Chins
2*8*bw-23,5kg
8*bw-28kg Det var tungt idag...

Hantellyft åt sidan
3*8*5kg

Cable rotation
3*8*3,6kg (Tror jag. Har fortfarande inte listat ut vad vikterna väger på vissa maskiner. Nästa gång jag ser en instruktör ska jag haffa honom och fråga.)

Hantelcurl
8*10kg Hade känning av en bristning/sträckning/nånting-som-gjorde-ont i vä biceps och körde därför bara en. Onödigt att skada sig nu när jag är så motiverad.


Frugan skrattar lite åt mig eftersom jag gått från att knappt masat mig iväg till gymmet alls till att föra träningsdagbok, tycka att det är jätteviktigt att jag kommer iväg på de dagar jag har tänkt samt hälla i mig proteinpulver efter träningen för att få ut max av jobbet. Ja ja, det kanske är lite overkill att trycka i sig protein när jag knappt börjat, men jag tänker att det kan väl inte skada och jag har råd att köpa en påse så hjälper det är det bra, hjälper det inte är det skit samma. Ska man göra något kan man lika gärna gå ut hårt.

Indeed
2008-07-22, 21:22
Varit duktig och masat mig iväg innan jobbet två dagar i rad nu och det känns väldigt bra. Har bestämt med en kollega att vi ska träna fyra mornar i veckan innan jobbet. Bra när man stämt möte med någon en viss tid så man inte kan ligga kvar och slöa i sängen och bara skita i det för att man känner sig lite småsliten och trött.

Dagens träning var ben och rygg.
Marklyft
2*8*50
1*8*55

Benböj i Smith
2*8*50
1*8*55

Latsdrag till bröst
3*8*7 (vet fortfarande inte vad de väger... *gah!* )

Lårcurl
3*8*43

Benspark
1*8*41
2*8*43

Roddmaskin
3*8*50

Rygglyft
3*15

Känns som att jag börjar få pejl på var jag ligger. Har fortfarande lite känning i vänster biceps. Hoppas det gått över till morgondagens armpass. Ska dock inte överträna och skada mig. Har bestämt att jag ska köra benböjen i smith-maskinen på lite tyngre vikter och även köra benböj med enbart stång på lite lägre bara för att träna teknik och känna mig för litegrann. Känns som meningslöst att lura sig själv att man kan luta sig mot stången när man lyfter. Så fort jag kan och vågar ska jag försöka flytta bort från smith-maskinen.

ZirTiger
2008-07-23, 21:34
Uj, uj, uj. Det verkar ju vara en stenhård utmaning du gett dig in på. Om jag känner din bror rätt så är han ju, förutom snygg och vältränad, något av ett geni. Ödmjuk säger ryktet med.

Jag är hemskt rädd att mina pengar ligger på din bror och jag kommer därför göra mitt bästa för att demoralisera dig och förmå dig att äta en påse chips och en öl istället för att masa dig iväg till gymmet.

Förresten borde jag få en lektion i svåra ord av din fru i utbyte mot genomgången av gymmet. ;)

Det är bra att du skriver om dina resultat så jag vet när jag måste sätta in små stötar. :D Haha..

Ett stort heja till din bror, och kom ihåg, en kväll spenderad med din fru istället för gymmet är väl investerad kvalitetstid!

P.S. Jag funderar på att börja läsa ord på kvällen. Jag har ju 14 poäng att plocka in där.

Indeed
2008-07-23, 21:35
Morgonens träning

Bänkpress
8*30
6*40
8*35
Tränade med en kollega idag, vilket gjorde att hon kunde vakta när jag pumpade 40kg. Bra att kunna prova. Ska köra 3*8*35 nästa gång tänker jag.

Stående militärpress
3*8*20

Dips
3*8*bw-18

Chins
2*8*bw-23,5
7*bw-23,5 (skit också...)

Hantellyft åt sidan
3*8*5

Cable rotation
3*8*3,6

Körde ingen biceps curl idag för det gjorde rätt ont när jag försökte med tio kg, så jag lät bli helt och hållet.

Deceiver85
2008-07-23, 21:39
Hur ser ditt träningsupplägg just nu? Vilka muskler på vilka dagar, hur många set och hur många reps?

Indeed
2008-07-23, 21:40
Uj, uj, uj. Det verkar ju vara en stenhård utmaning du gett dig in på. Om jag känner din bror rätt så är han ju, förutom snygg och vältränad, något av ett geni. Ödmjuk säger ryktet med.

Jag är hemskt rädd att mina pengar ligger på din bror och jag kommer därför göra mitt bästa för att demoralisera dig och förmå dig att äta en påse chips och en öl istället för att masa dig iväg till gymmet.

Förresten borde jag få en lektion i svåra ord av din fru i utbyte mot genomgången av gymmet. ;)

Det är bra att du skriver om dina resultat så jag vet när jag måste sätta in små stötar. :D Haha..

Ett stort heja till din bror, och kom ihåg, en kväll spenderad med din fru istället för gymmet är väl investerad kvalitetstid!

P.S. Jag funderar på att börja läsa ord på kvällen. Jag har ju 14 poäng att plocka in där.

Haha! Chips och öl kan jag nog unna mig någon kväll ändå, men det blir EFTER att jag tränat...

Vad gäller ordträning så kan du ju alltid fråga mig. Har för mig att det gick ganska bra för mig förra gången jag gjorde provet. :naughty:

Indeed
2008-07-23, 21:49
Hur ser ditt träningsupplägg just nu? Vilka muskler på vilka dagar, hur många set och hur många reps?

För tillfället har jag bara två som jag alternerar mellan varje gång jag kör; en med armar och bröst, en med ben och rygg. Där håller jag fortfarande på att hitta lite vilka vikter jag bör köra med, men tanken är att jag ska köra 3*8 reps på så tungt jag kan.

Dock känner jag att jag måste ändra lite på det hela. Har bestämt med en kollega att vi ska försöka träna må-tors varje morgon och då kanske jag måste alternera med fler olika för att få rätt återhämtning på musklerna. Ska sätta mig ner och pilla lite på det. Har någon förslag på ett bra upplägg och varför man bör köra så så är det självklart väldigt välkommet.

Deceiver85
2008-07-23, 22:15
Om du ska bli stark i bänkpress, knäböj och marklyft så föreslår jag att du kör dessa övningar en dag var för sig, och först, kanske något i stil med följande:

Måndag - Ben, mage & vader
Tisdag - Bröst, axlar, triceps
Onsdag - vila
Torsdag - Rygg & biceps

Eftersom du och din kollega har bestämt er för att träna mån-tors så skulle jag rekommendera att du endast kör tre gånger i veckan. Nu fram till sommaren har jag kört måndag-onsdag-fredag med ovanstående indelning av musklerna, och nått väldigt goda resultat. Om du endast kan träna måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar så rekommenderar jag att kör tre dagar och som ovanstående.

För övrigt tror jag du kommer klara dina mål lätt, och din bror kommer bli rejält blåst! Om du vill ha hjälp med upplägg i "de tre stora" (bänk, mark och böj) så tveka inte att fråga :)

Indeed
2008-07-25, 07:50
Träningen igår (24/7) gick väldigt bra tycker jag. Ökar på i saker som jag kört förut och inte klarat på gårdagens vikter.

Marklyft
8*50
2*8*60

Benböj Smith
8*55
2*8*60

Benböj stång
8*40
Denna körde jag mest för att testa hur det känns med helt fri stång jämfört med att stå i en ställning. Vikterna var dock lätta och jag fortsätter att lyfta på mer på stången nästa test.

Latsdrag till bröst
3*8*8
Frågade en som jobbar där vad blocken i maskinen väger, men hon visste inte heller. En gissning kan vara att de väger runt 5kg styck, vilket betyder att detta är 40kg, men jag avvaktar ett definitivt svar. Hon sa att hon skulle åta sig att märka upp alla maskiner riktigt så att man vet vad man lyfter i kilo och inte bara "en femma".

Lårcurl
2*8*43
8*45

Benspark
2*8*45
8*48

Roddmaskin
3*8*52

Rygglyft
3*20


Att gå runt på tre övningar som Deceiver 85 föreslog tycker jag verkar smart. Möjligen att jag kör ett konditionspass istället för vila tredje dagen. (Vila gör man ju på den sjunde dagen enligt skriften, och jag vill ju inte göra fel... :D ) Ska plocka runt lite med övningarna och kanske lägga till några nya för att se om jag hitter ett tredagarsprogram som jag blir nöjd med.

Nu ska jag i alla fall ha et litet uppehåll tills på måndag med träningen. (Förutom att jag varannan dag kör magen på hjulet hemma.)

Nitrometan
2008-07-25, 08:17
Du bor ju i Jönköping!

Där finns en riktigt bra styrkelyftarklubb. I styrkelyft tävlar man i knäböj, bänkpress och marklyft.

De kan hjälpa dig. Vill du vinna vadet?

Masa dig till JSK!

http://www.jonkoping-styrkelyft.com/

Whistler
2008-07-25, 09:18
+1 på Nitro.

ZirTiger
2008-07-25, 15:08
-3 på nitro. Styrkelyftare kan inte hjälpa dig. Jag tror att det är bättre om du söker dig om efter någon som tröstar dig när vadet är förlorat. :devil:

Indeed
2008-07-29, 22:25
Hari varit dålig på att uppdatera. Tränade dock igår och idag på morgonen, precis som planerat. Gårdagens pass var:

28/7
Bänkpress
3*8*35kg

Stående militärpress
3*8*20
Måste försöka öka den här nästa. Jag har klarat 3*8 varje gång, men varje gång är det förbannat tungt på slutet också.

Dips
2*8*bw-18
10*bw-18
Borde nog öka denna, men den varierar väldigt med min dagsform.

Chins
3*8*bw-23,5 (fail sista. Skit skit skit. Var trött som en gris.)

Hantellyft åt sidan
3*8*6
Kändes bra att öka ett kilo, men de var nog inte superstrikta.

Cable rotation
3*8*3,6

Hantelcurl
3*8*9
Är äntligen bra i biceps. Ska ta mer nästa.



Dagens pass var
Marklyft
3*8*60

Benböj Smith
8*60

Benböj stång
2*8*40 (anledningen till att jag mesade på med benböjen var dels att det var kolossalt varmt så svetten flödade och jag visste inte hur mycket jag skulle orka på de övriga övningarna, dels att jag inte hittade den lilla kudden som man lägger på stången. Har så förbannat beniga axlar att det gör riktigt ont när man plockar på vikter utan den där kudden.)

Lårcurl
2*8*45
8*48

Benspark
2*8*48
8*50
Lårcurl och benspark har jag lyckats öka varje gång.

Hantelrodd
3*8*12,5

Roddmaskin
3*8*54,5

Skippade latsdraget och rygglyftet. Varken orkade eller hann latsdraget och ryggen sparade jag eftersom jag haft lite ont i den eftersom jag kånkat möbler i helgen.

Det där med styrkelyftklubben låter onekligen intressant. Enda haken är möjligen att de tränar någon annanstans än där jag har mitt gymkort. Ska kolla upp det lite närmare. Ska även kolla vilken hjälp jag kan få med personlig träning från stället jag går på.

Imorgon är det armar igen (har inte ändrat schemat än). Ska se om jag kan öka bänkpressen till 40 kg. Ska tigga vaktning så jag vågar. Ser fram emot det. SKA banne mig klara det!

Nitrometan
2008-07-30, 07:49
Det där med styrkelyftklubben låter onekligen intressant. Enda haken är möjligen att de tränar någon annanstans än där jag har mitt gymkort.
De tränar i Idrottshuset.

Kudde på stången? Nej. Bara att vänja dig. Efter några veckor gör det inte ont längre.

Indeed
2008-08-04, 19:48
Har varit dålig på att uppdatera (igen). Var in och skrev häromdagen, men då var det något med sidan som gjorde att när jag väl skulle posta inlägget låg den nere så då blev det inget.

Nåväl. Här är de tre senaste passen:

30/7
Bänkpress
8*35
8*40
7*40 Surt att jag missade sista där. Mesade på och bromsade för mycket när jag la ner den på bröstet och sen orkade jag inte få upp stången.

Stående militärpress
3*8*22,5

Dips
3*8*bw-18

Chins
3*8*bw-23,5

Hantellyft åt sidan
3*8*6

Cable rotation
3*8*3,6

Hantelcurl
3*8*10

31/7
Marklyft
3*8*60

Benböj Smith
2*8*60
8*70 Haha! Det där trodde jag inte. Var inte ens några problem. Orkade alla åtta lätt, förutom att jag kanske inte gick ner i 90 grader på de sista. Mesade på med kudde på stången på den, men inte på de på 60. Ska köra utan kudde så man blir tuff och hård. *flex*

Latsdrag till bröst
3*8*8

Lårcurl
3*8*48

Benspark
3*8*50

Hantelrodd
3*8*12,5

Roddmaskin
3*8*54,5

Rygglyft
2*8*15


Dagens träning 4/8
Bänkpress
8*40
2*8*35 Hade ingen som vaktade så jag vågade inte köra fler på 40. Hade nog orkat om jag bara gett mig den på det.

Stående militärpress
3*8*22,5 Har har jag problem. Kör nästan samma vikter varje gång. Ökat 2,5kg, vilket inte är ett skit, men jag är lika trött och darrig i armarna varje träningspass.

Dips
2*8*bw-15
8*bw-13 Haha! Här går det bättre!

Chins
2*8*bw-23,5
8*bw-21

Hantellyft åt sidan
3*8*6

Cable rotation
3*8*3,6

Hantelcurl
3*8*10 Gjorde lite ont i muskeln. Undrar om jag kanske kör för tungt för sent på passet.



Känns bra att jag upprätthåller disciplinen och tränar fyra ggr i veckan. Det där med styrkelyftklubben är ju onekligen intressant, men de tränar på idrottshuset och jag på Atlantis och jag har ingen lust att lösa ännu ett träningskort.
Imorgon är det ben och rygg igen och då ska jag försöka köra 3*8*70 i benböj i smith och möjligen 8*50 med bara stången.

Indeed
2008-08-05, 17:50
Marklyft
3*8*60

Benböj Smith
3*8*70

Benböj stång
8*50

Lårcurl
2*8*48
8*50

Benspark
2*8*50
8*52

Hantelrodd
3*8*12,5

Roddmaskin
3*8*54,5

Rygglyft
2*8*15

Jajamensan; benböjen gick som en dans! Ska man klara mer i benböj än i marklyft? Jag känner mig mer trött efter marklyften än vad jag gör efter benböjen, trots att det är mer på stången i benböjen. Kul var det i alla fall att slänga på 70 kg och ta det utan problem, men sen är det förstås skillnad att stå i en smith-ställning och att lyfta stången själv. Körde 8*50kg med bara stången och det var lätt som en plätt. Kanske ska testa att slänga på mer på enbart stången nästa. Typ 3*8*60 vore ju kul om man klarade. Sen kan jag avsluta med mer vikt i smithen.
Marklyften känns dock som om den står och stampar och jag vet inte om jag vågar höja vikten eftersom jag är rädd att skada ryggen. Fast jag har ju bara kört i två-tre veckor så man kanske inte ska kräva några underverk.

Hoppas jag har träningssällskap imorgon för då ska jag försöka köra 3*8*40 i bänk. Det vore inte fel att lyckas med. Imorgon kommer annars att bli ett hårt pass för jag ska minska hjälpen på både dips och chins redan från början till det jag klarade i sista repetitionen förra gången. Klarar jag det är jag ju awesome! :hbang:

jakkan
2008-08-05, 18:23
Hej!

Kul vad =) Vet inte hur du lägger upp din träning men som någon sa innan så tror jag det är bäst att du lägger bänkpress,knäböj och marklyft på olika dagar och alltid börjar med dessa övningar. Fråga också någon om de kan visa dig rätt teknik i marklyft så att du inte skadar dig. Lycka till