handdator

Visa fullständig version : Rowing i smith. Hur?


rockbell
2008-07-17, 23:29
Hur gör man övningen Rowing i Smith. Ingen som har någon bra länk där det förklaras? Youtube-film eller liknande?

Animalistic
2008-07-17, 23:31
självaste Arne visar

t-Uk8AACWng

rockbell
2008-07-17, 23:48
Ah, tusen tack. (Varför hittade inte jag den? Hm.)

Ser svårt ut men ska öva. Tack!

CroCop
2008-07-18, 00:04
Rörelserna i handleden ser ju direkt skadliga ut. Knycker till och drar med handleden böjd.

Arne Persson
2008-07-18, 01:52
Rörelserna i handleden ser ju direkt skadliga ut. Knycker till och drar med handleden böjd.

Var är problemet?

Sheogorath
2008-07-18, 06:16
Var är problemet?

Det vet du väl?! Kroppen är inte anpassad för att böja i handleden trots att leden finns där. Så fort man böjer handleden bryts den.

Nitrometan
2008-07-18, 07:59
Det vet du väl?! Kroppen är inte anpassad för att böja i handleden trots att leden finns där. Så fort man böjer handleden bryts den.
Verkar logiskt. Böj aldrig på några leder! Håll dina leder raka!

Jorgen
2008-07-18, 08:11
Ah, tusen tack. (Varför hittade inte jag den? Hm.)

Ser svårt ut men ska öva. Tack!
Det är inte alls svårt, bara att dra. Typ. Lasta inte på för mycket vikt i början bara, då blir tekniken lidande.
Verkar logiskt. Böj aldrig på några leder! Håll dina leder raka!

Det strävar jag alltid efter. Ser lite lustigt ut när man går bara, men det får man ta.

Matsa
2008-07-18, 08:34
Gå grejar jag utan att böja dem, sitta däremot...

CroCop
2008-07-18, 15:26
Var är problemet?

Problemet som jag ser det är att handlederna hos en nybörjare (och en med längre träningsbakgrund också för den delen) kommer börja strula. Du har säkerligen byggt upp en god styrka i handleden och kan därför komma undan med lite felaktig teknik utan att skada dig. Däremot tror jag att trådskaparen tyvärr kan få rejäla handledsproblem om han kopierar ditt utförande. Ryggen ska dra vikten, inte handlederna.

Vi kan göra oss lustiga om steloperationer etc om ni vill också, men det hör nog hemma i en annan tråd.

myling
2008-07-18, 15:30
Och hur ska man då få denna styrka i handlederna om man inte ens som nybörjare får använda sig av dem när man tränar?

CroCop
2008-07-18, 15:33
Det finns mängder med övningar för att stärka handlederna, jag tror inte att tunga roddar är det första man ska ge sig på med det utförandet i syfte att stärka handlederna. Att använda handlederna i wristcurls etc är helt ok om inte ett måste t.ex. Förstår du?

Whistler
2008-07-18, 15:39
Det är väl att försöka hålla handlederna raka som påfrestar om något? Böjningen är ju ledens naturliga rörelse i det momentet.

Allan
2008-07-18, 15:39
Däremot tror jag att trådskaparen tyvärr kan få rejäla handledsproblem om han kopierar ditt utförande. Ryggen ska dra vikten, inte handlederna.


Jag har kört rodd i smithmaskin i trettio år och aldrig fått ont själv, eller ens hört talas om nån som fått ont i handlederna av det. Och jag har haft kontakt med några tusen gymbesökare. Är man orolig kan man med fördel testa underhandsfattning istället, vilket är en trevlig variant

Jorgen
2008-07-18, 15:47
Ryggen ska dra vikten, inte handlederna.

Ryggen drar vikten också. Att handleden bockas, dessutom på ett sätt som den är gjord för att bockas, kan knappast ses som ett problem.

CroCop
2008-07-18, 15:59
Har ni samma filosofi i övningen "drag till hakan" med stång? Där bockas lätt mina handleder och effekten brukar vara smärtsam. Läste en intressant artikel om bockade handleder i knäböj häromdagen, dock bockade åt andra hållet. Det var inte att rekomendera då både handlederna och armbågarna tog stryk.

Men jag har inte på långa vägar lika mycket erfaranhet som ni med annan uppfattning, jag ser bara vad jag själv tycker ser otrevligt ut och vad mina upplevelser av dessa rörelser innebär.

Edit: Själv ror jag alltid med fristång och då är problemet löst direkt, svårt att bocka där.

Allan
2008-07-18, 16:03
Du kan ju kolla hur tyngdlyftare vänder runt stången
http://www.oldtimestrongman.com/images13/york_gym.gif

Jorgen
2008-07-18, 16:05
Edit: Själv ror jag alltid med fristång och då är problemet löst direkt, svårt att bocka där.

Hur blir skillnaden menar du?

CroCop
2008-07-18, 16:10
Rörelsebanan är inte låst som vid utförande i smith.

Jorgen
2008-07-18, 16:14
Rörelsebanan är inte låst som vid utförande i smith.

Men hur påverkar det handleden menar du?

CroCop
2008-07-18, 16:28
Testa och känn efter.

Arne Persson
2008-07-18, 17:03
Har ni samma filosofi i övningen "drag till hakan" med stång? Där bockas lätt mina handleder och effekten brukar vara smärtsam. Läste en intressant artikel om bockade handleder i knäböj häromdagen, dock bockade åt andra hållet. Det var inte att rekomendera då både handlederna och armbågarna tog stryk.

Men jag har inte på långa vägar lika mycket erfaranhet som ni med annan uppfattning, jag ser bara vad jag själv tycker ser otrevligt ut och vad mina upplevelser av dessa rörelser innebär.

Edit: Själv ror jag alltid med fristång och då är problemet löst direkt, svårt att bocka där.

Du får ju för tusan skilja på en kraftig ulnarflexion (vid felaktigt utförande av stående rodd) och som här en passiv palmar flexion!
Dorsalflexion är en självklarhet i såväl knäböjar som pressar. Var det en ny skrämselartikel från PT-världen?

Matsa
2008-07-18, 18:01
Testa och känn efter.

I ärlighetens namn nu, har du lydit ditt eget råd här och verkligen provat övningen du kritiserar? Det har nämligen jag, och jag har även kört en hel del upright rows (drag till hakan). Vid upright rows upplever jag väldigt ofta obehag i handlederna men i smith rodd känner jag inte ett skvatt. Det är helt olika typer av flexion i de övningarna så vitt jag kan avgöra.

Annars så går det som Allan säger, utmärkt att vända på greppet. :)

Jorgen
2008-07-18, 18:44
Testa och känn efter.

Bra svar. ;)

Jag har kört båda övningarna (ganska många gånger) och har inga som helst problem med handlerna. Alltså har du fel?

Arne Persson
2008-07-19, 09:32
Stående rodd skall utföras med ordentligt smal fattning och tummarna skall hållas ovanför stången för att styra handlederna så att dom hålls raka.

CroCop
2008-07-19, 15:24
Bra svar. ;)

Jag har kört båda övningarna (ganska många gånger) och har inga som helst problem med handlerna. Alltså har du fel?

Eller så har du haft tur och klarat dig. Alla med felaktig teknik skadar sig inte, eller hur? Grattis till dig. Nåväl, allan med sina 30 år i gemet har säkert rätt igen, hans utförande ser ju verkligen ut att ha gett resultat på hans kropp :thumbup: Om vi bortser från hans "early days" då han nallade lite i godisburken.

major Pectoralis
2008-07-19, 15:31
Läste en intressant artikel om bockade handleder i knäböj häromdagen, dock bockade åt andra hållet. Det var inte att rekomendera då både handlederna och armbågarna tog stryk

?? det skrivs mycket, för mycket....

Arne Persson
2008-07-19, 17:26
Eller så har du haft tur och klarat dig. Alla med felaktig teknik skadar sig inte, eller hur? Grattis till dig. Nåväl, allan med sina 30 år i gemet har säkert rätt igen, hans utförande ser ju verkligen ut att ha gett resultat på hans kropp :thumbup: Om vi bortser från hans "early days" då han nallade lite i godisburken.

Läs du din smörja så tränar vi.

Sheogorath
2008-07-20, 15:15
Verkar logiskt. Böj aldrig på några leder! Håll dina leder raka!

:D

mastermungo
2008-07-20, 15:56
Stående rodd skall utföras med ordentligt smal fattning och tummarna skall hållas ovanför stången för att styra handlederna så att dom hålls raka.

Ursäkta om jag går lite OT.

Men hur påverkar greppvidden övningen?
Jag är inte så jätteduktig på anatomi men finns det inget liknande samband mellan greppvidd för rodd som greppvidden vid bänkpress?

Typ som att smalbänk tar lite mer på triceps så borde smal rodd ta lite mer på biceps (exempel)? Och därmed en bredare fattning mer på ryggmuskler.

Eller spelar vidden på fattningen ingen roll alls vad det gäller rekrytering av olika muskler i roddövningar? Är smal fattning alltid bättre?

Arne Persson
2008-07-20, 16:31
Ursäkta om jag går lite OT.

Men hur påverkar greppvidden övningen?
Jag är inte så jätteduktig på anatomi men finns det inget liknande samband mellan greppvidd för rodd som greppvidden vid bänkpress?

Typ som att smalbänk tar lite mer på triceps så borde smal rodd ta lite mer på biceps (exempel)? Och därmed en bredare fattning mer på ryggmuskler.

Eller spelar vidden på fattningen ingen roll alls vad det gäller rekrytering av olika muskler i roddövningar? Är smal fattning alltid bättre?

I detta fall handlar det framförallt om att skona handlederna.

mastermungo
2008-07-20, 16:48
I detta fall handlar det framförallt om att skona handlederna.

Ok.
Det finns med andra ord inga fördelar med andra utföranden som kan vara värda riskerna?

Hör att jag låter lite dum men jag är mest nyfiken