handdator

Visa fullständig version : Hur öka i chins?


über
2008-07-17, 21:20
Under en längre period har jag fastnat på en nivå i chins(pronerat grepp) och inte ökat något nämnvärt. Vilket jag gjort i andra övningar och muskelgrupper.

I andra muskelgrupper och övningar kör jag 4-6 reps och ökar kontinuerligt.
I chins har jag fastnat på 4-5 med samma vikt.
Jag har den alltid som första övning i ryggpasset.

Kan tilläggas att jag även har kört pull-ups på mitt bicepspass som kanske har påverkat utvecklingen.
Vad tror ni?

Sluta med pull-ups, öka eller minska reps antalet, en kombination av detta eller något helt annat?

Ajin
2008-07-17, 21:26
Hur ser det ut med din bicepsstyrka-utveckling? Annars skulle jag testa att sänka vikten du kör chins med (dvs. den utöver kroppsvikten) och reppa 8-10, och efter ett tag höja och se vad som händer.

Sheogorath
2008-07-17, 21:27
Under en längre period har jag fastnat på en nivå i chins(pronerat grepp) och inte ökat något nämnvärt. Vilket jag gjort i andra övningar och muskelgrupper.

I andra muskelgrupper och övningar kör jag 4-6 reps och ökar kontinuerligt.
I chins har jag fastnat på 4-5 med samma vikt.
Jag har den alltid som första övning i ryggpasset.

Kan tilläggas att jag även har kört pull-ups på mitt bicepspass som kanske har påverkat utvecklingen.
Vad tror ni?

Sluta med pull-ups, öka eller minska reps antalet, en kombination av detta eller något helt annat?

Har du gått upp i vikt?

über
2008-07-17, 21:29
Ökningen i biceps har gått helt okej och anser jag vara normal.
Viktökningen har varit väldigt liten. Men den finns < 1 kilo

petah
2008-07-17, 22:06
Ökningen i biceps har gått helt okej och anser jag vara normal.
Viktökningen har varit väldigt liten. Men den finns < 1 kilo

En grej som funkar sjukt bra för mig är.
*häng på dig så mkt vikter att du bara orkar 2 reps. Kör det 3 set.
*Efter det kör du ett max-set med bara kroppsvikt, dvs så många reps du orkar.
*Efter det slänger du på ännu mer vikt i bältet och kör bara negativa delen, dvs kliver upp sen håller du bara emot på vägen ner, ca 3-5 reps, 2-3set.

Kör så några pass för att sedan prova vanliga chins igen.

Har funkat för mig varje gång jag stagnerat.

über
2008-07-17, 22:34
En grej som funkar sjukt bra för mig är.
*häng på dig så mkt vikter att du bara orkar 2 reps. Kör det 3 set.
*Efter det kör du ett max-set med bara kroppsvikt, dvs så många reps du orkar.
*Efter det slänger du på ännu mer vikt i bältet och kör bara negativa delen, dvs kliver upp sen håller du bara emot på vägen ner, ca 3-5 reps, 2-3set.

Kör så några pass för att sedan prova vanliga chins igen.

Har funkat för mig varje gång jag stagnerat.


Det lät intressant.
"Negativ" (i den rätta bemärkelsen) har jag aldrig tränat direkt. Men det är absolut något jag skulle vilja prova.

Men är det smart att köra ut sig och träna alla olika muskelfiber med ett maxset utan Vikter?

petah
2008-07-17, 22:39
Det lät intressant.
"Negativ" (i den rätta bemärkelsen) har jag aldrig tränat direkt. Men det är absolut något jag skulle vilja prova.

Men är det smart att köra ut sig och träna alla olika muskelfiber med ett maxset utan Vikter?

Näe kanske inte, har funkat bra för mig, men det är mycket möjligt att det är bättre att hoppa det, prova.

über
2008-07-17, 22:41
Jag ska prova. Måste ju förända mina chinsset hur som :)

petah
2008-07-17, 22:43
Jag ska prova. Måste ju förända mina chinsset hur som :)

Do it.

major Pectoralis
2008-07-18, 10:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88341

Kanske finns något där. Generellt är det någon form av variation, i förhållande till det du gör nu, som är nyckeln.
Dock vet jag att det tar lång tid att öka i chins om man inte är helt underutvecklad. Vissa får aldrig till det. "Tålamod" är troligen den bästa egenskapen när det gäller träning i allmänhet.

über
2008-07-18, 15:05
Tack för länken!
Mycket nyttig info där.