handdator

Visa fullständig version : Snälla, säg att hon har fel!


Jimmymardberg
2008-07-17, 17:54
Som rubriken lyder så handlar detta om att hon, min syster har fel.
Av allt jag läst och hört så ska det inte spela någon roll vad man äter för att gå ned i vikt, utan hur mycket man äter! - Alltså hur mycket energi man drar i sig...

Nu är det så att hon tror som många andra att man går ner i vikt genom att sluta äta kolhydrater. Jag säger till henne att man inte alls behöver göra det så länge man går på ett underskott. Då säger hon att man ska äta tonfisk som gör att man inte går upp. Då kontrar jag med att det är mycket protein som innehåller energi...

Min syster säger då att hennes kille gått ned i vikt snabbt med hjälp av tonfisk och bönor. Själv anser jag att tonfisken på burk innehåller en hel del vatten så att energiintaget är lågt!


Hur skiljer sig alla energikällor från varandra? Gå på knock direkt oavsett vem av oss som har fel! :) Försök förklara för henne om protein, kolhydrat, fett, alkohol osv... Tack på förhand! MVH :thumbup: Ps. Vad är det för speciellt med GI? Är det bara en metod för att tjäna pengar? Ds.

Bullaz
2008-07-17, 17:58
Jag har samma diskussion med en kompis, han vägrar inse att det är antalet kalorier som påverkar viktupp- och nergång. Han babblar en massa om att vissa saker binder mer vatten osv, visst, det kanske det gör. Men i längden så är det kaloriöver- eller underskottet som har betydelse för om du lägger på dig fettmassa.

Whistler
2008-07-17, 18:09
1g protein = 4kcal
1g kolhydrat = 4kcal
1g fett = 9kcal

1000kcal från fett är likamycket som 1000kcal från protein eller kolhydrat, men väger bara en tredjedel.

Razorman
2008-07-17, 18:11
Som rubriken lyder så handlar detta om att hon, min syster har fel.
Av allt jag läst och hört så ska det inte spela någon roll vad man äter för att gå ned i vikt, utan hur mycket man äter! - Alltså hur mycket energi man drar i sig...

Nu är det så att hon tror som många andra att man går ner i vikt genom att sluta äta kolhydrater. Jag säger till henne att man inte alls behöver göra det så länge man går på ett underskott. Då säger hon att man ska äta tonfisk som gör att man inte går upp. Då kontrar jag med att det är mycket protein som innehåller energi...

Min syster säger då att hennes kille gått ned i vikt snabbt med hjälp av tonfisk och bönor. Själv anser jag att tonfisken på burk innehåller en hel del vatten så att energiintaget är lågt!


Hur skiljer sig alla energikällor från varandra? Gå på knock direkt oavsett vem av oss som har fel! :) Försök förklara för henne om protein, kolhydrat, fett, alkohol osv... Tack på förhand! MVH :thumbup: Ps. Vad är det för speciellt med GI? Är det bara en metod för att tjäna pengar? Ds.

Ja hon har fel :) its all about the calories

jocke12
2008-07-17, 18:15
http://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis uppnås genom lite kolhydrat i kosten och är en snabb, men kanske inte en så hälsosam, väg till en kropp med mindre fett.

Per B
2008-07-17, 18:17
Som rubriken lyder så handlar detta om att hon, min syster har fel.
Av allt jag läst och hört så ska det inte spela någon roll vad man äter för att gå ned i vikt, utan hur mycket man äter! - Alltså hur mycket energi man drar i sig...

Nu är det så att hon tror som många andra att man går ner i vikt genom att sluta äta kolhydrater. Jag säger till henne att man inte alls behöver göra det så länge man går på ett underskott. Då säger hon att man ska äta tonfisk som gör att man inte går upp. Då kontrar jag med att det är mycket protein som innehåller energi...

Min syster säger då att hennes kille gått ned i vikt snabbt med hjälp av tonfisk och bönor. Själv anser jag att tonfisken på burk innehåller en hel del vatten så att energiintaget är lågt!


Hur skiljer sig alla energikällor från varandra? Gå på knock direkt oavsett vem av oss som har fel! :) Försök förklara för henne om protein, kolhydrat, fett, alkohol osv... Tack på förhand! MVH :thumbup: Ps. Vad är det för speciellt med GI? Är det bara en metod för att tjäna pengar? Ds.

Din syster har rätt: hon är tjej, och tjejer har alltid rätt... det är lugnast så! ;)

Nej men allvarligt talat så gäller det att man pratar om samma saker här. Kalorier i all ära, men i slutändan är det nog ännu viktigare hur väl dessa kalorier mättar. Här har du också ett problem med GI, t ex för potatis som i sig har ett relativt högt GI. Men potatis mättar väldigt bra vilket gör att man troligen får ett "förmånligare" blodsockersvar från den jämfört med en kolhydratkälla som har lägre GI men mättar sämre.

Så vad menar du egentligen när du säger att det som spelar nån roll är "hur mycket" man äter? Är det volymen på maten eller mängden kalorier?

Trance
2008-07-17, 18:36
Som rubriken lyder så handlar detta om att hon, min syster har fel.
Av allt jag läst och hört så ska det inte spela någon roll vad man äter för att gå ned i vikt, utan hur mycket man äter! - Alltså hur mycket energi man drar i sig...

Ren viktnedgång fungerar på det sättet ja. Sedan är det andra saker som spelar in vad du bör välja för födoämnet som överlevnad, allmän hälsa, vilken kroppssammansättning man vill ha.


Nu är det så att hon tror som många andra att man går ner i vikt genom att sluta äta kolhydrater. Jag säger till henne att man inte alls behöver göra det så länge man går på ett underskott. Då säger hon att man ska äta tonfisk som gör att man inte går upp. Då kontrar jag med att det är mycket protein som innehåller energi...

Det är väl bara att läsa på burken och se hur mycket energi (kcal) det innehåller annars?


Min syster säger då att hennes kille gått ned i vikt snabbt med hjälp av tonfisk och bönor. Själv anser jag att tonfisken på burk innehåller en hel del vatten så att energiintaget är lågt!

Säg att hennes studie är dåligt genomförd.


Hur skiljer sig alla energikällor från varandra? Gå på knock direkt oavsett vem av oss som har fel! :) Försök förklara för henne om protein, kolhydrat, fett, alkohol osv... Tack på förhand! MVH :thumbup: Ps. Vad är det för speciellt med GI? Är det bara en metod för att tjäna pengar? Ds.

Gå in på slv.se och titta på "Vad innehåller maten".

mangemani
2008-07-17, 19:09
har stött på det jag med några ggr.
på jobbet nu tex.
detta eviga okunnande tjat om att "motionera och sluta ät nått utav det ena eller det andra"(brukar för det mesta handla om att man ska sluta käka fett).
har kämpat rätt så hårt mot festelsen att lägga mej i och läxa upp,men jag misstänker starkt att dom bara skulle rynka på näsan,inte fatta och tro att man är helt dum eller nått,så jag har låtit bli.

Jimmymardberg
2008-07-17, 20:04
Det känns som att ni stärker min sida *flex*

Per B
2008-07-17, 20:13
Det känns som att ni stärker min sida *flex*

Jag påstår fortfarande att ni delvis pratar om olika saker! ;)

Jimmymardberg
2008-07-17, 22:07
Grejen är den att hon påstår att man ska sluta äta kolhydrater för att gå ned i vikt. Istället ersätta dem med proteiner, enligt henne bara äta bönor och tonfisk i mängder! Jag försöker säga till henne att det spelar ingen roll var energin kommer ifrån, bara den kommer. (Nu menar jag alltså att man går upp i vikt från vilken energikälla som helst i för stora mängder, energiöverskott)

Hon envisas med att det är kolhydraterna som gör att man går upp i vikt...
"Kolhydraterna omvandlas till socker i kroppen som inte är bra!" Citerat från idag *popcorn*

Xealswe
2008-07-17, 22:20
Det kanske är bristen på kolhydrater i hennes kost som får henne att prata som hon gör ;)

Trance
2008-07-17, 22:34
Grejen är den att hon påstår att man ska sluta äta kolhydrater för att gå ned i vikt. Istället ersätta dem med proteiner, enligt henne bara äta bönor och tonfisk i mängder! Jag försöker säga till henne att det spelar ingen roll var energin kommer ifrån, bara den kommer. (Nu menar jag alltså att man går upp i vikt från vilken energikälla som helst i för stora mängder, energiöverskott)

Hon envisas med att det är kolhydraterna som gör att man går upp i vikt...
"Kolhydraterna omvandlas till socker i kroppen som inte är bra!" Citerat från idag *popcorn*

Fråga henne vad hennes hjärna använder för energi om den inte använder sig av glukos (socker).

Pepz
2008-07-17, 22:35
lite lösryckt kanske.
Det är absolut inte kalori in - kalori ut = samma resultat för alla. Det är det aldrig. Olika näringsämnen och substrat används inte på samma sätt och kan inte ersätta varandra i hur dom påverkan kroppssammansättning och substratoxidation, och X kcal underskott hos en person åstadkommer inte samma förändringar som X kcal underskott hos en annan person med annan hormonbalans och enzympåverkan.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2843268&postcount=2

Ligger du på ett underskott så går du ner i vikt men visst påverkar val av näringsämnen

superlative
2008-07-18, 00:14
Det aer ju skillnad pa socker och socker. Det aer socker i mjolken och baersen du dricker, brodet och pastan du aeter och godiset du frossar. Visst socker aer bra men visst socker klarar du dig utan.

Siccan
2008-07-18, 01:09
Viktigt är iaf protein i en snabb viktnedgång... av förståeliga skäl... det gör ju så att man får behålla iaf det mesta av sina muskler under en hård diet, minst 2g (helst 3-4g) per kilo kroppsvikt.
Om man nu ska banta på bara protein som hon verkar tänka att man ska göra för att gå ner i vikt så kommer hon gå miste om en massa viktiga spårämnen, mineraler och vitaminer som kroppen behöver för att verkligen må bra.
Det kanske går fortare att gå ner i vikt.. visst... för när kolhydraterna i kroppen är slut sätter "ketosen"*grr27* in och börjar äta av fettet, och tar gärna lite muskler med på köpet också.
(det man tappar under en kort och svältande tid kommer ofta tillbaka + "lite" till). Tro mig.. jag vet. *rolleyes*

Jag röstar på tallriksmodellen och motion för en stabil viktnedgång... med lite extra proteiner "on the side"!!! Skära ner på kaloriintaget per dag så bör det ordna sig finfint ändå.. men inte lika snabbt.

Jag önskar iofs att jag kunde leva på öl.. men den myten är väl för bra för att vara sann? ;p

Eddie Vedder
2008-07-18, 07:03
Vad är det för speciellt med GI? Är det bara en metod för att tjäna pengar? Ds.

Åh nej. GI är inte ett sätt att tjäna pengar. GI är ett väl användbart mått på genomsnittligt blodsockersvar från 50g kolhydrater av ett visst livsmedel och definitivt användbart för sitt syfte, d.v.s. som hjälpmedel i diabeteskost.

Att det sedan fått så många andra områden där det utnyttjas är ju kanske lite olyckligt.

Sedan en fråga: Hur resonerar hon kring kolhydratrik kost som innehåller massa bönor!?:confused:


Om man nu ska banta på bara protein som hon verkar tänka att man ska göra för att gå ner i vikt så kommer hon gå miste om en massa viktiga spårämnen, mineraler och vitaminer som kroppen behöver för att verkligen må bra.

Var inte så säker på det. En kost som i stort sett bara innehåller kött, fisk, fågel, ägg, ost och feta mjölprodukter samt grönsaker som tillbehör täcker sannolikt det mesta av ens näringsbehov MED RÅGE.

Animalier är generellt sett betydligt mer näringstätt än vegetabilier. Så en nästan helt animalisk kost som kompletteras med t.ex. broccoli, spenat, paprika, vitkål lär överstiga RDI för allting.

Per B
2008-07-18, 09:07
Grejen är den att hon påstår att man ska sluta äta kolhydrater för att gå ned i vikt. Istället ersätta dem med proteiner, enligt henne bara äta bönor och tonfisk i mängder! Jag försöker säga till henne att det spelar ingen roll var energin kommer ifrån, bara den kommer. (Nu menar jag alltså att man går upp i vikt från vilken energikälla som helst i för stora mängder, energiöverskott)

Hon envisas med att det är kolhydraterna som gör att man går upp i vikt...
"Kolhydraterna omvandlas till socker i kroppen som inte är bra!" Citerat från idag *popcorn*

Din syster är nog inte ensam om att ha dragits med i den allmänna hysterin mot kolhydrater. Många s k GI-dieter som man ser i recept i aftonblaskan och andra ställen innehåller ju knappt några kolhydrater alls, så det är relativt lätt att se varifrån klappjakten på kolhydrater kommer. Men GI är ju bara relevant för kolhydrater, så hur de får ihop det där fattar jag inte.

Vad gäller dieten på just tonfisk och bönor så är ju bönor kolhydratrika, så där handlar det ju absolut inte om att hon inte äter några kolhydrater. Men som jag redan påpekat tidigare i denna tråd så är det egentligen inte speciellt intressant att titta lösryckt på energiinnehåll och fördelning från kolhydrat, protein och fett: det som är intressant är hur väl detta mättar i förhållande till energiinnehållet. Det är ju i de flesta fall mättnadskänslan som styr hur mycket vi äter. Jag skulle påstå att en måltid av tonfisk och bönor mättar väldigt bra i förhållande till mycket annat, och därmed äter du mindre (i energiinnehåll räknat då) och går därmed ner i vikt.

Du har ju rätt i att det i slutändan är kalorier in och kalorier ut som räknas, men vem orkar räkna kalorier?! :smash:

Tolkia
2008-07-18, 10:13
Som rubriken lyder så handlar detta om att hon, min syster har fel.
En tilläggsfråga: Vad är egentligen problemet? Håller din syster på med något som äventyrar hennes hälsa, eller är det bara som du måste argumentera "därför att"? Uppenbarligen har du ju själv inte mycket mer på fötterna än hon, eftersom du måste skapa en tråd som i princip säger "ge mig argument så att jag kan knäppa syrran på näsan". Ett tips är att a) läsa på lite själv och b) fundera över om detta är en fajt du absolut måste ta.

I övrigt håller jag med Per B och Eddie.

Jimmymardberg
2008-07-18, 16:52
Tolkia: Jag samlar argument som ska hindra henne från att försöka gå ned i vikt genom nedsatt kolhydratsintag. Ska jag vara ärlig så bryr jag mig själv inte så mycket i hur man gör. Det enda som jag tycker räcker för att gå ned är: Energiintag - Energiförbrukning < 0

Självklart även en varierad kost så alla vitaminer, mineraler och dyl. kommer med. JA, jag vill kunna knäppa henne på näsan *slap* *flex*

King Grub
2008-07-18, 17:23
Tolkia: Jag samlar argument som ska hindra henne från att försöka gå ned i vikt genom nedsatt kolhydratsintag.

Varför?

Jimmymardberg
2008-07-18, 18:19
Om jag säger så här: Varför bara dra ned på kolhydrater?
Anser istället att en varierad kost men ändå ett underskott är bäst. Hon idrottar rätt mycket så kolhydraterna bör finnas där imo.

tigerofsweden
2008-07-18, 20:12
Om jag säger så här: Varför bara dra ned på kolhydrater?
Anser istället att en varierad kost men ändå ett underskott är bäst. Hon idrottar rätt mycket så kolhydraterna bör finnas där imo.

Då märker hon kanske själv att en kost som är väldigt låg på kolhydrater fungerar sämre prestationsmässigt?

Annars är givetvis en minskning av kolhydrater ett bra alternativ för ett lägre energiintag. Och det utesluter verkligen inte en ensidig kost som du verkar tro.

L-Sami
2008-07-18, 20:32
Man kan gå ner i vikt och fett trots att man äter mycket kolhydrater. Min deffkost består av 40-50% av kolhydrater och jag har gått ner 6-7kg fett på några månader. Bara checka in i min journal så ser ni vilka resultat man kan få av hög kolhydratintag under diet. Om man tränar hårt, vill prestera bra och ändå vill gå ner i vikt så är kolhydrater ett måste. Om man är övervikt och fet och vill gå ner i vikt och bryr sig inte om prestation, så är inte kolhydrater lika viktiga enligt mig. Om man utesluter kolhydrater från kosten så kan man gå ner i vikt snabbare eftersom glykogen (lagrade kolhydrater i muskulaturen) binder vatten, det är då inte bara fett man tappar utan också vatten. Det är inte vatten man vill tappa utan fett.