handdator

Visa fullständig version : Sitter bort tid, eller?


Juliet
2008-07-17, 13:57
Jag åker buss, ibland tåg till jobbet och det tar en jäkla tid. Dörr till dörr 2 timmar enkelresa. Vad kan man göra under tiden för att det inte ska kännas som att jag sitter bort flera timmar av livet? Läsa mår jag lite illa av. Känns dumt att sitta och halvsova, blir så slö av det hela dagen sen. Fler som pendlar? Hur ser ni på det? Jag kan knappt vänta tills jag lyckas få ett jobb i min hemstad!

Piranha
2008-07-17, 13:59
Jag åker buss, ibland tåg till jobbet och det tar en jäkla tid. Dörr till dörr 2 timmar enkelresa. Vad kan man göra under tiden för att det inte ska kännas som att jag sitter bort flera timmar av livet? Läsa mår jag lite illa av. Känns dumt att sitta och halvsova, blir så slö av det hela dagen sen. Fler som pendlar? Hur ser ni på det? Jag kan knappt vänta tills jag lyckas få ett jobb i min hemstad!

Javisst, spenderar 120 minuter om dagen ca med att pendla.

Mp3 och ljudbok är en bra grej sålänge man inte sitter å fnissar publikt och folk tror man rökt på eller nåt.

Böcker funkar men det blir ändå en ganska begränsat tyvärr.

jocke12
2008-07-17, 13:59
Talbok. Rubikskub. Musik, såklart. Roligast hade ju antagligen varit att prata med någon man åker med, men det är väl i Sverige du arbetar, misstänker jag. ;)

Gnusram
2008-07-17, 14:03
Har du provat att läsa tidningar? Jag kan också känna av lätt illamående om jag försöker läsa en bok när jag åker nånting, men tidningar går bättre helt enkelt därför att det är kortare stycken att läsa. Man läser en artikel, sitter och blänger lite, läser en stund till osv. Kanske lite hjärngympa med nån sudoko eller korsord.

Annars är ju ljudböcker ett tips kanske?

petah
2008-07-17, 14:05
Pendlade förut 2h per dag, jag sov.

Carolinew
2008-07-17, 14:07
När jag pendlade 6 timmar om dagen blev det mp3-spelaren och dagboken som gällde :)

NiXPhoenix
2008-07-17, 14:08
När jag pendlade 6 timmar om dagen blev det mp3-spelaren och dagboken som gällde :)



6 timmar om dagen.. :Virro

Det höll länge kan jag tänka mig. Låter som ett mindre helvete.

Torwald
2008-07-17, 14:13
Pendlade under några månader i en och en halv timme. Det var jävligt segt. Åker man pendeltåg så är det ju inga problem att läsa, men är det buss, tunnelbana eller de gamla pendeltågen som gäller blir det väl värre, antar jag. Jag säger som andra: Ljudbok och musik. Själv körde jag stenhårt på musik + sömn, både dit och hem.

NiXPhoenix
2008-07-17, 14:15
Pendlade under några månader i en och en halv timme. Det var jävligt segt. Åker man pendeltåg så är det ju inga problem att läsa, men är det buss, tunnelbana eller de gamla pendeltågen som gäller blir det väl värre, antar jag. Jag säger som andra: Ljudbok och musik. Själv körde jag stenhårt på musik + sömn, både dit och hem.


Enkel resa eller tur o retur? Jag hoppas du menar det senare, annars ska du fan inte gnälla, "Mister jag bor 1km från skolan". ;)

chidde
2008-07-17, 14:21
laptop kanske? det borde vara nån form av underhållning, men "nytta" är det ju inte. om ditt jobb inte involverar internet/datoranvändande så är det också ganska meningslöst

pendla är mest skit
2 timmar enkel betyder alltså 4 timmar om dan och där kan man göra en massa nytta. om det fanns möjlighet hade jag nog tagit ett jobb närmare hemmet, eller flyttat

nu räknar jag lite löst, 4 timmar om dan ger 28 timmar i veckan
28 timmar i veckan ger 60 dagar 16 timmar
60 dagar 16 timmar i veckan motsvarar 2 månadslöner

time is money, and time is a luxury we don't have, man blir gammal snabbt...

Torwald
2008-07-17, 14:23
Enkel resa eller tur o retur? Jag hoppas du menar det senare, annars ska du fan inte gnälla, "Mister jag bor 1km från skolan". ;)

Haha, det var enkel resa FAKTISKT! Under en kort period dock, nu kör jag stenhårt på Mr. jag-bor-mindre-en-en-kilometer-från-skolan-och-jobbet :D

shut teh face
2008-07-17, 14:26
Lär dig någonting. Något du finner intressant, historia, svarta hål, kemi? Hitta en lämplig bok i ämnet och läs, eller ljudbok.

Om ett par månader har du ökat din allmänbildning med 200% :D

Jajje
2008-07-17, 14:52
Lär dig någonting. Något du finner intressant, historia, svarta hål, kemi? Hitta en lämplig bok i ämnet och läs, eller ljudbok.

Om ett par månader har du ökat din allmänbildning med 200% :D

+1

Annars kanske vidareutbilda sig? Kurs på distans :) ?

Exdiaq
2008-07-17, 15:22
När jag går i skolan blir det 2h pendling varje dag och jag avskyr det så in i helvete. Plugga går inte för där är alltid massa snack (inget konstigt med det) och sova går inte heller pga att det skumpar. 2h om dagen, 14h i veckan, 56h i månaden som bara försvinner.

Att kunna teleportera sig skulle vara så förbaskat nimt.

Kwon
2008-07-17, 16:05
Lyssna på musik funkar för mig.

Mp3-spelare e fina krejjer.

Litecore
2008-07-17, 19:07
synd att du inte kan läsa, det är otroligt mycket roligare än att "bara" lyssna
på musik eller ljudböcker också för den delen. vad kostar åksjukepiller? :)

Carolinew
2008-07-17, 19:23
6 timmar om dagen.. :Virro

Det höll länge kan jag tänka mig. Låter som ett mindre helvete.

Blev egentligen mer när jag tänker efter... Började resan med skjuts till buss 1 kl. 06.45 (fick skjuts), buss 1 gick 07.00, framme vid centralen 07.45. Min buss därefter gick inte förrän 08.35 så att vänta på stationen var nog det drygaste. Sedan tog buss 2 drygt två timmar, framme 10.40. Sedan en liten promenad till skolan på 5 min. Så, 06.45-10.45 = 4 timmar = 8 timmar ToR... :Virro

Detta var dock mestadels 3 dagar i veckan, ibland 4. Var så i ett halvår, innan jag flyttade från den hålan ute på landet in till stan. Då blev det enbart 5 timmar ToR istället vilket var en grym lättnad... Men ja, det orkade jag med i ett halvår till. Sen bytte jag skola. :thumbup:

Muskelbyggaren
2008-07-17, 20:12
Böcker funkar men det blir ändå en ganska begränsat tyvärr. På vilket vis då om man får fråga?

Jag brukar läsa och lyssna på musik!

Arnesson
2008-07-17, 20:15
Jag pendlar en timme enkel resa, jag kör med musik och sova. Brukar läsa dagens tidning på hemvägen ibland, på ditvägen vill jag bara sova :)

3.1415926535
2008-07-17, 20:35
Lite tips på vad man kan göra:
Se på film/TV-serier på mp3-spelaren om man har sådana funktioner
Lära sig jonglera
Joja
Skuggboxas
Ha med ett par hantlar och träna
Hoppa hopprep
Spela gitarr (och samtidigt tjäna en slant)
Köra sten-sax-påse med medpassagerare
Dra vitsar
Träna på partytrick
Dricka läsk
Sticka
Löda

Alexton
2008-07-17, 20:38
Jag pendlade runt 1½ timme varje dag förut. Böcker och musik som folk säger är ett vettigt tidsfördriv.
Jag fick låna min brors PSP och ett antal spel, fastnade direkt.. riktigt skönt med ett par lurar att bara slappa och spela något taktiskt spel :)

Bönne
2008-07-17, 20:39
Pendlar 2 x 35 min arbetsdagar, läser tidningen och lyssnar på musik för det mesta, ibland bok. Är där någon man känner så pratas det, men nu blir det mest att räkna matte (repetition inför studierna i höst) och lyssna på musik.

ManuelIT
2008-07-17, 20:45
Nu när jag inte pendlar längre så tycker jag nästan att den tiden var guld värd. Då läste man faktiskt de böcker man alltid velat.

Som flera sagt tidigare så...:
Böcker
Musik
Ljudböcker
Filmer/serier på antigen en bärbar dator lr bärbar spelare

Juliet
2008-07-18, 08:59
hehe ja det var några orginella svar där, vet dock inte om jag vill sitta och löda på bussen :) Böcker vore ju helt underbart, har massa böcker jag inte orkat läsa under tiden jag pluggade. Man läste tillräckligt då. Kan ju inte äta åksjukepiller varje dag heller. Får försöka vänja mig vid att läsa helt enkelt. Lyssna på musik gör jag o somnar men jag blir så seg av det. Ljudbok är lite sådär för ibland pratar folk så jäkla högt o bussen är inte så tyst som man kan önska. Jag ska prova mig fram, jag har ju tid...

Trassel
2008-07-18, 09:05
Har en egen personlig strejk mot SL vilket gör att jag kör moped och har halverat restiden som tidigare var på 45 min. Men på den tiden läste jag och lyssnade på musik.

Kan hålla med om att man saknar att kunna plöja böcker, man tar sig inte samma tid hemma.

Ignatius72
2008-07-18, 09:20
Vad är det som gör att man slänger bort 2-8 (!) timmar per dag till i stort sett ingenting? Om vi tar ett snitt på 3 timmars pendling så innebär det ju 3 timmar av kvalitativ tid som man kunde gjort andra saker på. vad är det som uppväger tidsföusten?

daja
2008-07-18, 09:24
hehe ja det var några orginella svar där, vet dock inte om jag vill sitta och löda på bussen :) Böcker vore ju helt underbart, har massa böcker jag inte orkat läsa under tiden jag pluggade. Man läste tillräckligt då. Kan ju inte äta åksjukepiller varje dag heller. Får försöka vänja mig vid att läsa helt enkelt. Lyssna på musik gör jag o somnar men jag blir så seg av det. Ljudbok är lite sådär för ibland pratar folk så jäkla högt o bussen är inte så tyst som man kan önska. Jag ska prova mig fram, jag har ju tid...

Om det varken funkar att läsa, lyssna på ljudbok, lyssna på musik eller att sova så föreslår jag att du lägger allt krut på att hitta ett jobb närmre dig, för att sitta så länge på en buss utan att få ut något som helst av det måste ju vara bland det sämsta man kan göra.

Muskelbyggaren
2008-07-18, 10:22
Vad är det som gör att man slänger bort 2-8 (!) timmar per dag till i stort sett ingenting? Om vi tar ett snitt på 3 timmars pendling så innebär det ju 3 timmar av kvalitativ tid som man kunde gjort andra saker på. vad är det som uppväger tidsföusten?
+1

Jag skulle ha mycket svårt för det om det inte var ett alldeles fantastiskt jobb, hellre sämre jobb på nära håll och ett liv på fritiden. Om jobbet ändå lockar vore nog flytt det enda alternativet, men sen är det ju aldrig så enkelt i verkligheten.

Piranha
2008-07-18, 14:44
På vilket vis då om man får fråga?

Jag brukar läsa och lyssna på musik!

Stå tex i ett proppat pendeltåg och läsa eller tunnelbana.

L-Sami
2008-07-18, 14:48
Laptop med filmer, TV-serier, musik kan vara en bra produkt om man pendlar så mycket. Skriva små noveller kan vara också nåt om man gillar att skriva.

Juliet
2008-07-26, 20:17
Jag försöker självklart hitta ett jobb närmare mig, grejen är att jag är precis färdigutbildad och har haft tur som fått jobb inom detta avstånd. Inte så mkt att välja på (om jag vill hålla mig inom yrket man är utbildad för). Känns dock riktigt jävla illa helt ärligt, självklart kan jag sova men hur kul är det att sitta och sova middag både morgon o eftermiddag o va helt degig? Jag får försöka lära mig att läsa eller köpa nån typ av hörlurar som tar bort störningar från folk. Hoppas verkligen det dyker upp fler jobb i närheten snart!

Dumleman
2008-07-26, 21:42
Du kanske kan ge som förslag ett bussen ska skaffa ett gym längst bak där de åkande kan träna? Då kan man köpa kombinerat gym och busskort. Det skulle bli en riktig hit!

Tuniz
2008-07-27, 00:35
Köp en Playstation Portable! :D

Spela spel, lyssna på musik eller varför inte glo på en film eller favoritserie?

Perfekt med 2 timmar med, ingen chans att batteriet tar slut då PSP inte är känd för sin otroliga batteritid.

Vinter
2008-07-27, 05:22
Laptop med filmer, TV-serier, musik kan vara en bra produkt om man pendlar så mycket. Skriva små noveller kan vara också nåt om man gillar att skriva.

Bingo! Körde jag med när jag pendlade 80min enkel resa. Bok funkar det med.

Kebab-Arne
2008-07-27, 16:40
Jag tycker det är jobbigt att pendla i 25 min med bil enkel resa till sommarjobbet. Jag får ett visst perspektiv på det i den här tråden. :D

Carolinew
2008-07-27, 17:13
Vad är det som gör att man slänger bort 2-8 (!) timmar per dag till i stort sett ingenting? Om vi tar ett snitt på 3 timmars pendling så innebär det ju 3 timmar av kvalitativ tid som man kunde gjort andra saker på. vad är det som uppväger tidsföusten?

För att man kanske var tvungen att flytta innan man kunnat byta jobb/skola?

machine gun
2008-07-27, 17:18
Vad är det som gör att man slänger bort 2-8 (!) timmar per dag till i stort sett ingenting? Om vi tar ett snitt på 3 timmars pendling så innebär det ju 3 timmar av kvalitativ tid som man kunde gjort andra saker på. vad är det som uppväger tidsföusten?

Att man inte kan få ett jobb närmre där man bor inom det yrke man är utbildad för och att man inte kan flytta.

mangemani
2008-07-27, 18:14
en PSP kanske?
mp3,se på filmer,surfa,spela spel och lite till.
håller dej uppe/sysselsatt i timmar.