handdator

Visa fullständig version : Desperat


Juliet
2008-07-17, 13:52
Finns det något som är bra att äta för hyn? Ser på forumet att fler än jag har lite problem med detta. Min akne är plötsligt fruktansvärd och jag känner mig deprimerad för jag tycker att jag sköter om mig så bra i övrigt. Försöker äta mkt grönt och tränar, använder bra hudprodukter jag köpt hos hudterapeut som mest pratar om stresshormoner. Jag försöker att boosta mitt immunförsvar genom att trycka i mig grönsaker, vad mer göra???

Jag har också ett problem som är ganska känsligt men om nån kan hjälpa mig är det värt det... Jag har känsliga slemhinnor "där nere" och undrar om man kan äta nåt som gör dem mindre känsliga. Påverkar ju samlivet... Har försökt läsa på nätet och många verkar äta zink och koppar samt omega-3. Vad tror ni? Jag är inte så insatt som många här och vill inte börja stoppa i mig massa piller i onödan.

Tolkia
2008-07-17, 13:55
Jag har också ett problem som är ganska känsligt men om nån kan hjälpa mig är det värt det... Jag har känsliga slemhinnor "där nere" och undrar om man kan äta nåt som gör dem mindre känsliga. Påverkar ju samlivet... Har försökt läsa på nätet och många verkar äta zink och koppar samt omega-3. Vad tror ni? Jag är inte så insatt som många här och vill inte börja stoppa i mig massa piller i onödan.
Prata med gyn/ungdomsmottagning etc. (beroende på din ålder) om detta. Notera att skillnaden mellan att stoppa i sig random piller från en hälsokostaffär och att stoppa i sig random piller från Apoteket är samma sak; det är inte nödvändigtvis bättre för att det står "naturligt" på förpackningen.

Juliet
2008-07-17, 14:14
Har gjort det och får absolut ingen hjälp därifrån (gyn). Använd glidmedel är det enda de har att säga fast jag öven varit hos hudkliniken. Jag har dock nåt slags hopp om att man kan hjälpa kroppen med vad man stoppar i sig. De har förresten gett mig salva med kortison i vilket är uttorkande och endast tillfällig lindring vad jag förstått när jag läst på nätet.

Tolkia
2008-07-17, 14:17
Har gjort det och får absolut ingen hjälp därifrån (gyn).
Ajdå, ja det sög.

Fröken
2008-07-17, 15:35
Acnen borde du iaf få hjälp med hos läkare ifall det inte hjälper med receptfria produkter.

Razorman
2008-07-17, 18:17
obs, så är detta inte nåt jag rekomenderar, bara lite fakta, min flickvän hade samma problem som du, hon använde nog allt som finns i marknaden utan resultat, tills hon började me ppiller o då försvann så gott som all akne hon hade på nån månad...

edit: typo

Juliet
2008-07-18, 09:11
Ja jag har hört att det finns p-piller som är bra om man har akne, är ju ett alternativ. Dock kan det göra känsliga slemhinnor/hy värre, det ena ger det andra :) Men zink och koppar, eller vitaminpiller? Är det nåt att stoppa i sig extra av? När jag läser på nätet får jag väldigt dubbla budskap förstås.

Razorman
2008-07-18, 12:07
Ja jag har hört att det finns p-piller som är bra om man har akne, är ju ett alternativ. Dock kan det göra känsliga slemhinnor/hy värre, det ena ger det andra :) Men zink och koppar, eller vitaminpiller? Är det nåt att stoppa i sig extra av? När jag läser på nätet får jag väldigt dubbla budskap förstås.

vet iaf att brist på zink kan ge fetare hy o akne så testa det, lär ju inte skada så länge du inte överdoserar...

jocke12
2008-07-18, 12:23
Jag tycker du ska uppsöka läkare och be om att få Duac gel utskrivet. Harmlös salva som gav enormt bra resultat på mig och en vän.

jocke12
2008-07-18, 12:24
vet iaf att brist på zink kan ge fetare hy o akne så testa det, lär ju inte skada så länge du inte överdoserar...

Zink är också bra för sårläkning, så det kan ju vara värt att testa.

Endura
2008-07-18, 12:37
Ja jag har hört att det finns p-piller som är bra om man har akne, är ju ett alternativ. Dock kan det göra känsliga slemhinnor/hy värre, det ena ger det andra :) Men zink och koppar, eller vitaminpiller? Är det nåt att stoppa i sig extra av? När jag läser på nätet får jag väldigt dubbla budskap förstås.

Diane heter ett "acnemedel med p-pillereffekt" som det så snyggt heter här i Sverige. I andra länder är det klassat som p-piller, men inte här i Sverige, så det krävs en gynekolog, barnmorska räcker inte, för att skriva ut det. Jag fick iaf hjälp av det efter att ha fått en del acne bl.a pga hormonerna från p-spruta. Prova sök på det på FASS.

Om du som mig är känslig mot hormonpåverkan, vilket kan yttra sig med just torra slemhinnor, acne, känslig hy/eksem, håravfall och liknande, kanske du borde se över din vardagssituation, förutom bara kosten, lite också...?
Har tex jag en (negativt) stressig period, och då främst den typen som "gnager" i huvudet, kommer iaf acne, eksem och håravfall som ett brev på posten, ofta ca 3-4 veckor efter perioden varit/börjat. Det kommer alltså inte på en gång, utan är en följd av kroppens reaktioner och det behöver inte handla om tidsmässig stress, snarare psykisk stress.

CrazyJoeDavola
2008-07-19, 23:04
Vitamin B5 ska vara ett tillskott man kan ta mot akne, hurvida det har något effekt eller inte låter jag vara osagt. Ska själv prova det framöver och kan skriva en rad när/om det gett något resultat.

Nimille
2008-07-19, 23:20
Vitamin B5 ska vara ett tillskott man kan ta mot akne, hurvida det har något effekt eller inte låter jag vara osagt. Ska själv prova det framöver och kan skriva en rad när/om det gett något resultat.
Jag har provat det, även om jag inte hade några stora besvär så blev det helt klart bättre. Dock kostar det 200kr för 20dagar om du kör pillervarianten, så speciellt billigt i längden blir det ju inte.

amiroo
2008-07-26, 21:02
Boka tid hos en hudläkare! Hade också mycket(!) acne förut och har testat alla läkemedel. Tillslut fick jag recept på roaccutan (starkaste medicinen) och är nu helt fri från acne. Dessvärre tog de lite tid för i början fick jag lite svagare mediciner som tetralysal och differin, men stå på dig o säg att inget hjälper så ska du se på mirakel.

demode
2008-07-26, 23:10
Det finns ett kanonbra receptfritt läkemedel som heter Membrasin mot torra slemhinnor. Jag köpte det för att jag hade torra ögon men det står på förpackningen att det ska hjälpa alla slemhinnor så prova det.

crugge
2008-07-27, 20:31
vitamin b5 finns att beställa sök bara på google, jättenkelt att beställa men inte sådär jätte billigt,
roacutan går typ knappt att få tid för hos hudklinikerna nu för tiden, ja åt det när jag var yngre men nu ere skitsvårt att få tag i det, vitamin b5 är dock precis samma sak bara utan alla bieffekter,dock måste du äta det hela tiden, men kan starkt rekomendera det :)