handdator

Visa fullständig version : Axlar & Mage


Hybris
2008-07-17, 12:58
Det här är mitt axel&mag pass, är det bra? Bör jag göra några ändringar eller ska jag fortsätta som det är? Det skulle vara kul om ni skrev övningarna ni utför under ett axel/mag pass!

AXLAR
--------
1. Kabel utåtdrag åt sidan (baksida)
2. Bänk hantel lyft åt sidorna (baksida)
3. Sittande hantel lyft åt sidan (framsida)
4. Stående hantel lyft åt sidan (framsida/mitten)

MAGE
--------
1. Crunches i kabelmaskin
2. Situps m. boll
3. Situps m. boll -sidovridning

jockemedkniven
2008-07-17, 14:03
Millitärpress är en bra övning :)

http://exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

bengdoktor
2008-07-17, 14:09
Det är väldigt mkt ut åt sidorna. Kör istället tung pressövning som militärpress eller sittande hantelpress. kör sedan lite sidan och avsluta med en övning för axelns baksida. det gör jag och det funkar bra.

Buken
2008-07-17, 14:18
Det här är mitt axel&mag pass, är det bra? Bör jag göra några ändringar eller ska jag fortsätta som det är? Det skulle vara kul om ni skrev övningarna ni utför under ett axel/mag pass!

AXLAR
--------
1. Kabel utåtdrag åt sidan (baksida)
2. Bänk hantel lyft åt sidorna (baksida)
3. Sittande hantel lyft åt sidan (framsida)
4. Stående hantel lyft åt sidan (framsida/mitten)

MAGE
--------
1. Crunches i kabelmaskin
2. Situps m. boll
3. Situps m. boll -sidovridning

På mitt axelpass kör jag, hantelpress, sittande militärpress i smith, hantellyft framåt eller åt sidan beroende på vad jag känner för.

Magpass blir lite sporadisk bålrotation i maskin annars bara, marklyft/knäböj etc.

Arnoldski
2008-07-17, 14:21
Varför kör du tre olika övningar som alla är "lyft åt sidan"?
Och varför tror du att de plötsligt tar på främre axeln för att du sitter ned?

Menar du kanske hantellyft framåt? Då tar man på främre axeln, annars är det naturligtvis laterala huvudet oavsett om du sitter eller inte.

Kör en av dessa tre övningar, det räcker bra och så tar du militärpress eller hantelpress över huvudet istället.

Själv kör jag inget speciellt axelpass utan den enda övning jag kör för axlarna är hantellyft åt sidan. Främre får stryk i plan och ännu mer i lutande hantelpressar, samt baksidan får stryk i sittande rodd. Det är jag rätt nöjd med.

Lycka till!

Martin Löwgren
2008-07-17, 14:41
Det här är mitt axel&mag pass, är det bra? Bör jag göra några ändringar eller ska jag fortsätta som det är? Det skulle vara kul om ni skrev övningarna ni utför under ett axel/mag pass!

AXLAR
--------
1. Kabel utåtdrag åt sidan (baksida)
2. Bänk hantel lyft åt sidorna (baksida)
3. Sittande hantel lyft åt sidan (framsida)
4. Stående hantel lyft åt sidan (framsida/mitten)
MAGE
--------
1. Crunches i kabelmaskin
2. Situps m. boll
3. Situps m. boll -sidovridning

Förklara gärna hur du tänker här avseende aktiveringen av framsida, mellerst och bakre fibrerna av deltoideus. Det blir ingen skillnad om du står eller sitter vid hantellyft åt sidan.

Hybris
2008-07-17, 16:32
Förklara gärna hur du tänker här avseende aktiveringen av framsida, mellerst och bakre fibrerna av deltoideus. Det blir ingen skillnad om du står eller sitter vid hantellyft åt sidan.

Okej, nu glömde jag skriva att jag kör en arm i taget sittandes. Sen kör jag stående med båda armarna samtidigt, bättre rörelselängd och så orkar man mer vikt. Varför jag inte står upp och kör en arm i taget beror väl mest på att jag fick schemat av en PT som varit med i branchen ett bra tag.

Scratch89
2008-07-17, 16:36
Vilken kompetent PT...

Jag skulle försöka få in en pressövning, eventuellt två om du vill ha hög volym. En övning med lyft åt sidan, och en övning för baksidan. Eventuellt lite shrugs också. Det är alldeles för mycket finlir just nu.

Hybris
2008-07-17, 17:08
Vilken kompetent PT...

Jag skulle försöka få in en pressövning, eventuellt två om du vill ha hög volym. En övning med lyft åt sidan, och en övning för baksidan. Eventuellt lite shrugs också. Det är alldeles för mycket finlir just nu.

Jag testade militärpress idag och den va ganska skön, kul med lite nya övningar.
Shrugs kör jag när det är rygg&biceps. Ska jag alltså bara köra en övning för baksida? :S Vilket kan du rekommendera då?

Tack för alla svar btw.

Scratch89
2008-07-17, 17:28
Jag testade militärpress idag och den va ganska skön, kul med lite nya övningar.
Shrugs kör jag när det är rygg&biceps. Ska jag alltså bara köra en övning för baksida? :S Vilket kan du rekommendera då?

Tack för alla svar btw.
Militärpress är en bra övning. Att göra något slags olympiskt lyft av det tror jag inte skadar heller, om man inte är isoleringsskadad.

Jag kör inte mycket baksida axlar separat, men jag kör väldigt mycket roddar och latsdrag. Annars finns det bra övningar:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/BBRearDeltRow.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBSeatedRearLateralRaise.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/LVRearLateralRaise.html

Arnoldski
2008-07-17, 18:33
Alltså, visst att du orkar mer och så där, men det som Martin Löwgren och jag tidigare kommenterat var att alla de övningarna du listade, utom den för bakre axlarna, är till för mellersta axelmuskeln (vilken iofs kan vara svårare att komma åt än främre huvudet) och det kändes lite skevt med så pass många övningar och set för den lilla muskeln.

Men som sagt, har du nu bytt en av de övningarna du har sidolyft i mot miltärpress tycker jag det börjar likna nåt, men jag tycker fortfarande att det räcker utmärkt med en övning och låt oss säga tre set för sidoaxelmuskeln -du behöver säkerligen inte två.