handdator

Visa fullständig version : Endorfiner


nickodemus
2008-07-17, 12:18
Tjenare!

Vilken sorts träning utlöser mest endorfiner i kroppen?
Löpning/Styrketräning?

Verkar som om att bli hög på endorfiner är det enda som får bort min yrsel som man haft alldeles för länge.
Själva yrseln är galet invecklad så gör väl bäst i att inte försöka beskriva den, men beror på att kotor i ryggen ligger galet och nervsystemet blottas.

Allan
2008-07-17, 12:50
Va? Vem fan har hittat på det?

Allan
2008-07-17, 12:54
Du är 195 cm lång och *kikar i journalen*, väger 80 pannor. Du ser inget samband mellan din längd och vikt och yrseln?

KaptenKnäsvag
2008-07-17, 13:03
Du är 195 cm lång och *kikar i journalen*, väger 80 pannor. Du ser inget samband mellan din längd och vikt och yrseln?

Vad har vikten med det att göra?

Sverker
2008-07-17, 13:12
Inte tillräckligt med lösta ämnen i blodet ( läs plasmaprotein ) för att hålla blodvolymen uppe. Lite dåligt med energi till hjärtat för att hålla blodtrycket uppe.

Allan
2008-07-17, 14:24
Vad har vikten med det att göra?
Låg kroppsvikt och undernäring ökar risken att drabbas av yrsel. Men jag är mer intresserad av att höra vem som gett den andra diagnosen

3.1415926535
2008-07-17, 16:39
Jag gissar på konditionsträning. Men av egen erfarenhet spelar det mer roll att träningen i sig är rolig än vilken form av träning. Vid kickboxnings- eller BJJ-pass blir jag gladare efteråt än styrke- eller löppass.

Doktorn
2008-07-17, 17:10
Inte tillräckligt med lösta ämnen i blodet ( läs plasmaprotein ) för att hålla blodvolymen uppe. Lite dåligt med energi till hjärtat för att hålla blodtrycket uppe.

Jag skulle snarare tro någon form av dysregulation i autonomanervsystemet (som iof kan ge lite nedsatt blodvolym genom minskad Na reabs. i njuren pga nedsatt sympaticus aktivitet). Sällan folk går runt med kronisk hypovolemi...
Men vad menar du med dåligt med energi till hjärtat? Menar du för låg symp. aktivitet?
Du kan iof nästan ignorera frågan för jag frsvinner till utlandet imorgonbitti så om du inte är snabb på att svara dröjer det 10 dagar innan jag läser det...

Sverker
2008-07-17, 17:22
Njaa...det var uselt formulerat. Snarare att hjärtat arbetare onödigt hårt med förhöjd puls för att hålla blodtrycket.

Fel av mig:em:

Doktorn
2008-07-17, 17:46
Njaa...det var uselt formulerat. Snarare att hjärtat arbetare onödigt hårt med förhöjd puls för att hålla blodtrycket.

Fel av mig:em:

Jag skulle rent spontant säga att pulsen inte stiger, däremot att stroke volume och cardiac output faller och att motståndet ute i kroppen stiger. Alltså ingen ytterligare påfrestning för hjärtat. Jag tror i intervallet rätt så stor blodvolym reduktion till väldigt stor stiger pulsen innan (liten reduktion) och efter (nära shock tillstånd) det intervall är den oändrad.

zydar
2008-07-17, 18:31
Låg kroppsvikt och undernäring ökar risken att drabbas av yrsel. Men jag är mer intresserad av att höra vem som gett den andra diagnosen



Stämmer, det är jag ett levande bevis på, min yrsel försvann med viktuppgång ;)

Inge Enveten
2008-07-17, 18:33
Enligt en ultimat källa (Tonight Show :D) så måste du springa i 45 minuter med högsta ansträngning hela tiden

Allan
2008-07-17, 21:35
Bah, jag tror fortfarande det handlar om för lite näring.

hangatyr
2008-07-18, 07:04
Jag gissar på konditionsträning. Men av egen erfarenhet spelar det mer roll att träningen i sig är rolig än vilken form av träning. Vid kickboxnings- eller BJJ-pass blir jag gladare efteråt än styrke- eller löppass.

känns igen!
BJJ är så sjukt kul att man blir helt fnissig både under och efter träning ibland!

h1tman
2008-07-18, 08:32
Tjenare!

Vilken sorts träning utlöser mest endorfiner i kroppen?
Löpning/Styrketräning?

Verkar som om att bli hög på endorfiner är det enda som får bort min yrsel som man haft alldeles för länge.
Själva yrseln är galet invecklad så gör väl bäst i att inte försöka beskriva den, men beror på att kotor i ryggen ligger galet och nervsystemet blottas.

Skaffa riktiga smärtstillande (inte alvedon,ipren eller dikolfenak) och se om de hjälper, de aktiverar samma receptorer som endorfinerna.

Fatalist
2008-07-18, 09:57
Skaffa riktiga smärtstillande (inte alvedon,ipren eller dikolfenak) och se om de hjälper, de aktiverar samma receptorer som endorfinerna.

Bra idé! Ersätt nåt så onyttigt som träning med fullkomligt harmlösa opioider. *rolleyes*

Tolkia
2008-07-18, 10:02
Skaffa riktiga smärtstillande (inte alvedon,ipren eller dikolfenak) och se om de hjälper, de aktiverar samma receptorer som endorfinerna.
Ja, det var ju ett jättebra råd att knarka sig avdomnad (jag antar att du syftar på morfin, kodein, heroin etc. roliga opiater). Inte.

Jag tycker detta med "blottat nervsystem" låter mer än lovligt konstigt och sätter kvacksalvarvarning på det. Ryggkotorna hoppar inte runt hur som helst om du inte utsatts för trauma (en rejäl smäll), och om du kan stå, gå och träna så ... nja. Jag tycker inte heller att det känns motiverat att börja gissa på ¨ngot slags mystisk autonom dysfunktion det första man gör, särskilt inte när du, som Allan och Sverker påpekar, väger rätt lite för din längd och också tidigare uttryckt bekymmer över att inte kunna hålla vikten. Yrsel är allt annat än ovanligt bland långa, underviktiga personer (en fråga: Är det samma lika jämt, eller har du mer yrseln är du reser dig från sittande/liggande?).

Ang. endorfiner skulle jag gissa på den träning man tycker är roligast (jag känner igen beskrivningn av BJJ ovan, fast överförd till den träningsform som jag själv tycker är roligast), s.a.s. blir lyckligast av. ;) Konditionsträning sägs ju ge "kickar", men frågan är om man skall rekommendera en satsning på massor med konditionsträning till en underviktig person som har svårt att hålla vikten (jag syftar på tidigare trådar)?

Om yrseln är ett problem/ofta förekommande tycker jag att du skall söka läkare för det.

h1tman
2008-07-18, 10:13
Bra idé! Ersätt nåt så onyttigt som träning med fullkomligt harmlösa opioider. *rolleyes*

Ja, det var ju ett jättebra råd att knarka sig avdomnad (jag antar att du syftar på morfin, kodein, heroin etc. roliga opiater). Inte.

Rätt utnyttjade är opiater bland de läkemedel som har minst skadlig inverkan på kroppen, att gå runt och må illa hela tiden är nog så skadligt i sej själv. Tyvärr kan man inte träna sig fri från alla problem, då får man testa andra lösningar.

+ gå till doktorn

Tolkia
2008-07-18, 10:19
Rätt utnyttjade är opiater bland de läkemedel som har minst skadlig inverkan på kroppen, att gå runt och må illa hela tiden är nog så skadligt i sej själv.
Jag är inte opiatmotståndare per definition. Däremot tycker jag avgjort att det skall undersökas först. Det är effektiva läkemedel för rätt sak, men inte för allt (och här verkar ju diagnosen en aning tveksam).

Edit: Bra att du gjorde ett tillägg där.
+ gå till doktorn

nickodemus
2008-07-18, 17:39
Du är 195 cm lång och *kikar i journalen*, väger 80 pannor. Du ser inget samband mellan din längd och vikt och yrseln?

Allan: Du får gärna ta en titt på vad jag äter, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109425 och komma med förslag.

Jag lyckats ej själv gå upp, snarare så går jag ner så fort jag tar en veckas träningsledigt.


Att nervsystemet låg blottat är var fel skrivet av mig.
Min rygg är sned, dock inte farligt sned.
Men på något sätt så är hela min högra rygghalva helt sönder spänd så länge jag inte ligger ner.


Jag har varit i kontakt med läkare / kiropraktor / naprapat / massör

Ena läkaren vill ge mig antideprissiva, säger bara att jag är nere.
Kan tyvärr inte hålla med honom.
Röntgen läkaren säger åt mig och träna, vilket jag gör, blir dock ej bra.
Kiropraktorn säger att det skall gå och lösa.
Naprapat står som ett frågetecken, samma med massör.

Ingen vet vad det beror på, någon tror överbelastning, någon deprission osv.
är en sån fet jävla soppa så man vet inte vad man ska ta vägen riktigt.
Enda som verkar hjälpa är när man i stort sett är hög på endorfiner.

Om någon vill veta hur yrseln utspelar sig så kan jag skriva, men handlar om typ 2 a4 med text för att man ska få ett hum om vad som händer