handdator

Visa fullständig version : Hur använder man balsam?


skaparn
2008-07-17, 08:59
Åneeeej! Inte en till “hur ska man använda balsam”-tråd tänker ni. Kan karln inte med att använda sökfunktionen? Måste finnas tusen trådar I detta ämne.

Jag använder balsam för att mitt numer inte alltför korta hår ska hålla sig så fint som möjligt. Jag vet att jag förr eller senare måste kapa topparna, men det får gärna bli senare än förr.

Det jag nu undrar om är hur länge man måste låta balsamet vara i håret för att det ska få effekt? Och hur noga ska man skölja håret efteråt? Jag tycker mig ha snappat upp att balsam inte ska tvättas ur lika noggrannt som schampo, men jag vill inte lukta johannesört hela dagen heller.

Ja, jag har varit en ointresserad pojkvän flera gånger som inte förr än det angår mig brytt mig, jag vet. Och nu är det för sent. Skämmes.

Trassel
2008-07-17, 09:08
Instruktion:

Kolla baksidan, oftast står det ett par minuter eller åtminstone en.

Skölj ur noga, lika noga som schampoo.

Det finns produkter som ska sitta kvar, de sätter man i när man har tvättat klart.

Skräckexempel: en syster till en kompis sköljde inte ur noga-hon fick ett juste svampaktigt lager i hårbotten-Inte fräscht..

Lycka till med ditt balsamanvändande.

Fed up
2008-07-17, 09:25
Nej, jag tycker inte alls man ska skölja ur lika noggrant som schampoo. Beror väl iof. lite på hur torrt hår man har, nu sköljer jag knappt ur det alls när jag har permanentat hår som är som fnöske, innan sköljde jag så jag kände att allt klet var borta liksom men håret fortfarande kändes lent. Börjar det kännas strävt så har du sköljt för länge.

Tänk på att bara använda balsam på topparna/längderna (inte för att du har några såna då, men sen) och inte i botten.

Köp ett bra balsam sen när håret börjar växa. Det bästa jag provat är från John Masters, det är också ekologiskt och luktar väldigt gott.

Ja. Du är min sämsta pojkvän. Skäms på dig.

Trassel
2008-07-17, 09:26
Nej, jag tycker inte alls man ska skölja ur lika noggrant som schampoo. Beror väl iof. lite på hur torrt hår man har, nu sköljer jag knappt ur det alls när jag har permanentat hår som är som fnöske, innan sköljde jag så jag kände att allt klet var borta liksom men håret fortfarande kändes lent. Börjar det kännas strävt så har du sköljt för länge.
Tänk på att bara använda balsam på topparna/längderna (inte för att du har några såna då, men sen) och inte i botten.

Ja. Du är min sämsta pojkvän. Skäms på dig.


Kanske lite olika balsamläror :) å olika frisöråsikter, det är ju inte ovanligt.

Fed up
2008-07-17, 09:31
Kanske lite olika balsamläror :) å olika frisöråsikter, det är ju inte ovanligt.

Ja. Man får vällan testa sig fram själv. Min frisör/kompis beklagade sig mycket över nån reklam för head and shoulders balsam så "ingen jävel väl nånsin tar i balsam i botten är de dumma i huvet eller!??" (så pratar hon inte med sina kunder, lovar). Jag tycker det är rätt logiskt att inte ta i botten om man inte får enorma tovor precis intill hårbotten vilket jag aldrig hört nån få.

skaparn
2008-07-17, 09:34
Nej, jag tycker inte alls man ska skölja ur lika noggrant som schampoo. Beror väl iof. lite på hur torrt hår man har, nu sköljer jag knappt ur det alls när jag har permanentat hår som är som fnöske, innan sköljde jag så jag kände att allt klet var borta liksom men håret fortfarande kändes lent. Börjar det kännas strävt så har du sköljt för länge.

Tänk på att bara använda balsam på topparna/längderna (inte för att du har några såna då, men sen) och inte i botten.

Köp ett bra balsam sen när håret börjar växa. Det bästa jag provat är från John Masters, det är också ekologiskt och luktar väldigt gott.

Ja. Du är min sämsta pojkvän. Skäms på dig.

Men jag vet å andra sidan mer om benvaxning än dig. Tala om ointresse för något så viktigt.

skaparn
2008-07-17, 09:35
Men sammanfattat hittills är att jag ska läsa anvisningarna lite mer noggrant. Jag kör just nu Goldwell <insert ord innehållande Formula här>

Svamp i hårbotten lät... abra, avärt och aangenämnt

Fed up
2008-07-17, 09:37
Men jag vet å andra sidan mer om benvaxning än dig. Tala om ointresse för något så viktigt.

Men det verkar ju så smärtsamt?

Men sammanfattat hittills är att jag ska läsa anvisningarna lite mer noggrant. Jag kör just nu Goldwell <insert ord innehållande Formula här>

Svamp i hårbotten lät... abra, avärt och aangenämnt

Jamen ta inte i botten för jössenamn så slipper du får svampliknande lager där. Shampoo på, skölj ur, balsam på topparna, vänta lite (jag brukar tvätta kroppen/raka benen eller nåt sånt under tiden), skölj ur. Klart.

maRRtin
2008-07-17, 09:42
Jag tycker det är mest fascinerande att vitamininstitutet i Schweiz faktiskt existerar.

mela
2008-07-17, 09:42
Ja. Man får vällan testa sig fram själv. Min frisör/kompis beklagade sig mycket över nån reklam för head and shoulders balsam så "ingen jävel väl nånsin tar i balsam i botten är de dumma i huvet eller!??" (så pratar hon inte med sina kunder, lovar). Jag tycker det är rätt logiskt att inte ta i botten om man inte får enorma tovor precis intill hårbotten vilket jag aldrig hört nån få.

Beror väl på hur långt hår eller hur uppklippt håret är om man får balsam i håret när man balsamerar. Även om du kanske inte masserar in det.


Jag sköljer ur allt balsam ordentligt, annars blir mitt hår fetare mycket snabbare. Sedan har jag en leave-in conditioner istället. Jag har sånt jävligt hår som lockar sig och som gärna slår knut på sig själv. Eftersom jag aldrig borstar håret är jag väldigt mån om min balsamering för att slippa troll-looken

Nitrometan
2008-07-17, 09:48
Jag tycker det är mest fascinerande att vitamininstitutet i Schweiz faktiskt existerar.
Wiki säger: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitamininstitutet_i_Schweiz

Troligen inte, men det finns ett i Lausanne som de kanske menar.

Fed up
2008-07-17, 09:49
Beror väl på hur långt hår eller hur uppklippt håret är om man får balsam i håret när man balsamerar. Även om du kanske inte masserar in det.


Jag sköljer ur allt balsam ordentligt, annars blir mitt hår fetare mycket snabbare. Sedan har jag en leave-in conditioner istället. Jag har sånt jävligt hår som lockar sig och som gärna slår knut på sig själv. Eftersom jag aldrig borstar håret är jag väldigt mån om min balsamering för att slippa troll-looken

Ja precis, klart det kan råka komma lite i botten (vilket jag antar att du menar, där du skrivit "håret"), men inte att man applicerar det noga i botten liksom. Man unviker det så gott det går utan att göra en jättesak av det, förstås.

mela
2008-07-17, 09:53
Ja precis, klart det kan råka komma lite i botten (vilket jag antar att du menar, där du skrivit "håret"), men inte att man applicerar det noga i botten liksom. Man unviker det så gott det går utan att göra en jättesak av det, förstås.

Ah jag skrev fel, ;D bra att du fattade ändå.

sedan kommer det oftast i hårbotten när man sköljer även om man inte applicerar det där. Om man inte har väldigt långt hår. Med känslig hårbotten är det kört.

Jag skulle rekommendera trådskaparen att skölja ur balsamet ordentligt och därefter använda sig av ett balsam som är gjort för att lämnas kvar i håret om det behövs.

Grisen
2008-07-17, 09:54
Jag fattar inte heller, skiten fastnar ju liksom inte förstår inte hur den kan göra någon nytta.

skaparn
2008-07-17, 10:03
Jag grips av panik då jag misstänker att jag applicerat balsam i hårbotten the schampoo-way. Men med tanke på att jag duaschade i morse utan att använda något alls kanske jag har avvärjt det akuta svamphotet.

Svamphot:
http://www.thewe.cc/thewei/_/images11/us_war_crimes/nuclear_testing.jpe

Fed up
2008-07-17, 10:09
Jag grips av panik då jag misstänker att jag applicerat balsam i hårbotten the schampoo-way. Men med tanke på att jag duaschade i morse utan att använda något alls kanske jag har avvärjt det akuta svamphotet.

Svamphot:


Du får ingen jävla svamp. Personen "Trassel" har uppenbarligen ingen koll på balsam, kolla bara på nicket (haha, ordvitsas FOREVER!!!).

Det här svamphotet är bättre:
http://www.krishnacore.com/images/pictures/CroMags_AOQ_lrg.jpg

Fed up
2008-07-17, 10:10
Sökte på "svamphot" på google, men fick inga bilder, men den föreslot "svamphatt" istället, vilket gav ett strålande resultat. Ifall du får svamp i hårbotten kan du enkelt dölja det med en sån här läcker tingest:

http://www.svampkonsulentnorr.se/svamphatt_small.jpg

Trassel
2008-07-17, 10:11
Jag grips av panik då jag misstänker att jag applicerat balsam i hårbotten the schampoo-way. Men med tanke på att jag duaschade i morse utan att använda något alls kanske jag har avvärjt det akuta svamphotet.

Svamphot:
http://www.thewe.cc/thewei/_/images11/us_war_crimes/nuclear_testing.jpe

Jag ska berätta för henne att hennes lilla tragedi och utskällning hos frissan kanske har räddat en själ från svamphotet :)

mks
2008-07-17, 10:28
Saluförs alltså hårvårdsprodukter som inte får appliceras på hårbotten? Det låter lite som en tandkräm som absolut inte får komma i kontakt med tungan :confused:

Fed up
2008-07-17, 11:46
Saluförs alltså hårvårdsprodukter som inte får appliceras på hårbotten? Det låter lite som en tandkräm som absolut inte får komma i kontakt med tungan :confused:

Jag har aldrig sagt att den inte får komma i kontakt med hårbotten. Bara att man inte ska kleta in den allt man kan i botten. Balsam är till för att göra håret mjukt och lätt att reda ut, man använder det generellt bara om man har längre hår som trasslar sig/blir slitet och då är det inga problem att ta på längderna. I botten är ju håret oftare lite fetare och mjukare ändå och då vill man ju inte göra det ännu fetare.

Det är inte så att själva hårbotten tar någon skada av balsam, det där är bara nåt Skaparn förstorat upp för att Trassels syrra inte sköljde ur sitt ur botten så det låg balsamrester kvar där som hon tyckte såg ut som nåt svampliknande. Testa att lägga balsam på armen utan att skölja bort det på ett par veckor så får du se. Huden tar ingen skada, men det kommer se lite äckligt ut.

Tolkia
2008-07-17, 12:23
Jag grips av panik då jag misstänker att jag applicerat balsam i hårbotten the schampoo-way.
Går det, med din hårlängd, överhuvudtaget att skilja det ena från det andra? Om det inte har växt en meter sedan senaste Koloträffen, då.

Att inte gnugga in hårbotten med balsam är väl mer en ekonomisk fråga än något annat; onödigt att slösa substans där den inte behövs. Lite som att man inte smörjer in hela armarna med deo, utan (åtminstone oftast?) nöjer sig med armhålorna.

Svamp är ... ja, svamp. En organism. "Hårbotten som ser äcklig ut" är oftast bara hårbotten som ser äcklig ut.

Frida.B
2008-07-17, 12:30
jag har alltid balsam i hårbotten, annars blir mitt hår strävt på huvudet. Jag sköljer noggrannt men tar även i en del balsam i håret som får sitta i 1-2 miunuter... jag använder head and shoulders. Har man fet hårbotten ska man ju inte ta i hårbotten men jag som har torrt hår även där måste ta i hårbotten annars är det glansigt på topparna och matt/torrt på huvudet.

Trassel
2008-07-17, 12:35
Det var ju svampliknande beläggning, inte svamp i sig ju :)

skaparn
2008-07-17, 12:41
Går det, med din hårlängd, överhuvudtaget att skilja det ena från det andra? Om det inte har växt en meter sedan senaste Koloträffen, då.

Att inte gnugga in hårbotten med balsam är väl mer en ekonomisk fråga än något annat; onödigt att slösa substans där den inte behövs. Lite som att man inte smörjer in hela armarna med deo, utan (åtminstone oftast?) nöjer sig med armhålorna.

Svamp är ... ja, svamp. En organism. "Hårbotten som ser äcklig ut" är oftast bara hårbotten som ser äcklig ut.

Du tigger om ett foto hör jag. Bra försök att maskera din idoldyrkan där, bra bra. Jag skall nog bevisa mitt hårsvall.

jag har alltid balsam i hårbotten, annars blir mitt hår strävt på huvudet. Jag sköljer noggrannt men tar även i en del balsam i håret som får sitta i 1-2 miunuter... jag använder head and shoulders. Har man fet hårbotten ska man ju inte ta i hårbotten men jag som har torrt hår även där måste ta i hårbotten annars är det glansigt på topparna och matt/torrt på huvudet.

Ujuj, vad mycket att tänka på. Min hårbotten är ... hårbotten. Jag har nog inte fet hårboten med tanke på att jag duschar oftast två gånger per dag. Eller så är den fet just därför genom ett svar på uttorkningen.

mini
2008-07-17, 12:50
För att inte behöva stå med tajmer och invänta svampen i duschen kan du satsa på ett bra shampoo och en leave in conditioner. Ett balsam du applicerar efter duschen i fuktigt hår. Finns både som spray och gegga.

Princy
2008-07-17, 12:55
Saluförs alltså hårvårdsprodukter som inte får appliceras på hårbotten? Det låter lite som en tandkräm som absolut inte får komma i kontakt med tungan :confused:

Det är väl ungefär lika världsomväldande som att du inte bör kleta in en extra fet kräm i pannan om du lätt får akne där, eller använda en uttorkande aknekräm runt ögonen.

Tandkräm kanske passar på tungan, men bör den sväljas?

skaparn
2008-07-17, 13:15
För att inte behöva stå med tajmer och invänta svampen i duschen kan du satsa på ett bra shampoo och en leave in conditioner. Ett balsam du applicerar efter duschen i fuktigt hår. Finns både som spray och gegga.

Ha! Du tvivlade inte på att jag skulle stå med en timer heller. Jag är så förutsägbar.

skaparn
2008-07-18, 13:31
Instruktioner på flaskan

Applicera rikligt och låt verka i 1 minut. Skölj ur noggrant.


Så gjorde jag idag och damn vad fin jag är. Jag tänker mig att som mitt hår är nu tänker sig alla att Arns fladdrar när han räddar jungfrur och dräper danskar.

Gnusram
2008-07-18, 13:41
http://img253.imageshack.us/img253/2276/arn2wz3.jpg

Nitrometan
2008-07-18, 13:42
nu tänker sig alla att Arns fladdrar när han räddar jungfrur och dräper danskar.
Dräper Arn danskar?

Tja, om han inte gör det så borde han göra det.