handdator

Visa fullständig version : Tränar mer & hårdare, äter bättre.. Går upp i vikt


widdowmaker
2008-07-17, 07:27
Hej!

Har lite funderingar kring viktminskning och huruvida kroppen behöver vänja sig vid näringsupptag. Det är så att jag precis har flyttat till Thailand för att träna och tävla i thaiboxning på heltid.

Lite stats:

Ålder: 19
Vikt: 75kg
Längd: 183cm

Mitt träningsupplägg 6 dagar i veckan:
Morgon & eftermiddag: 6km löpning, skuggboxning, säckträning, mitsträning, nackbrottning, pushups/sit-ups

Diet:
2 stora mål om dan, efter varje träning: vitt ris, kyckling & fisk, massvis med grönsaker, vatten med electrolyte tillskott..Utöver det något mindre mål ca. 2-3 timmar innan eftermiddagsträningen.

Hemma i Sverige tränade jag cirka. 3-4 dagar i veckan 1.5 timme ibland, och käkade MASSOR med skräp. Vägde då ca. 71kg. Här har jag börjat gå upp i vikt.

Vad kan det bero på?

Äter jag för mycket ris?
Behöver kroppen ett par veckor på sig att vänja sig vid näringsrik kost på regelbundna tider?
Behöver jag äta frukost innan träningen?

Vill nå min tävlingsvikt! :devil: :devil: :devil:

Tacksam för svar!

Scratch89
2008-07-17, 07:57
Hur ska vi kunna svara på det här?
Det kan vara den ökade träningsmängden tillsammans med mycket mat som gjrot att du lagt på dig vikt. Men vad består dessa kilon av?

widdowmaker
2008-07-17, 08:44
Jag undrar mest om det är en påverkande fatkor att kroppen måste anpassa sig till näringsupptaget, eller om jag ska ge upp det och hitta något annat alternativ för att gå ner i vikt.

Det är svårt för mig att avgöra vad jag gått upp i, troligtvis jämnt fördelat vätska, muskler, fett, då inget utmärker sig speciellt.

Trance
2008-07-17, 10:49
Jag antar att du har fått ökad aptit av träningen och äter mer helt enkelt?





vatten med electrolyte tillskott

"Joe: "For the last time, I'm pretty sure what's killing the crops is this Brawndo stuff."
Secretary of State: "But Brawndo's got what plants crave. It's got electrolytes."
Attorney General: "So wait a minute. What you're saying is that you want us to put water on the crops."
Joe: "Yes."
Attorney General: "Water. Like out the toilet?"
Joe: "Well, I mean, it doesn't have to be out of the toilet, but, yeah, that's the idea."
Secretary of State: "But Brawndo's got what plants crave."
Attorney General: "It's got electrolytes."
Joe: "Okay, look. The plants aren't growing, so I'm pretty sure that the Brawndo's not working. Now, I'm no botanist, but I do know that if you put water on plants, they grow."
Secretary of Energy: "Well, I've never seen no plants grow out of no toilet."
Joe: "Okay, look. You wanna solve this problem. So why don't we just try it, okay, and not worry about what plants crave?"
Attorney General: "Brawndo's got what plants crave."
Secretary of Energy: "Yeah, it's got electrolytes."
Joe: "What are electrolytes? Do you even know?"
Secretary of State: "It's what they use to make Brawndo."
Joe: "Yeah, but why do they use them to make Brawndo?"
Secretary of Defense: "'Cause Brawndo's got electrolytes."

Bra film. Idiocracy.

Sniggel
2008-07-17, 10:52
Vad gör du i thailand förutom att träna och vad gjorde du i Sverige förutom att träna?

Fröken
2008-07-17, 11:01
Hade du haft problem med näringsupptaget så hade du väl gått ner?

Det mest logiska är att du får i dig mer kalorier än du gör av med alt. dragit på dig vätska av anledning ex. att du är ovan vid värmen.

widdowmaker
2008-07-17, 13:38
Vad gör du i thailand förutom att träna och vad gjorde du i Sverige förutom att träna?
Har gor jag i stort sett ingenting forutom att trana, alltsa inget aktivt direkt. I Sverige sa va de ratt stillasittande om man bortser fran att jag jobba pa BurgerKing ca. 30 timmar i veckan. Kan vara avgorande.

Hade du haft problem med näringsupptaget så hade du väl gått ner?

Det mest logiska är att du får i dig mer kalorier än du gör av med alt. dragit på dig vätska av anledning ex. att du är ovan vid värmen.
Kanske definerade naringsupptag fel. Det jag menar ar att kroppen inte ar van att anvanda sa stor andel t.ex. kolhydrater som jag at tidigare, istallet for fett eller protein.

3.1415926535
2008-07-17, 16:37
Det är högst troligt att du har mer aptit i och med att du tränar mer. Det har jag själv erfarenhet av.

Eddie Vedder
2008-07-18, 06:55
Det jag menar ar att kroppen inte ar van att anvanda sa stor andel t.ex. kolhydrater som jag at tidigare, istallet for fett eller protein.

Jag förstår inte vad du menar nu heller faktiskt. Substratutnyttjandet i sig avgör ju inte energibalansen.