handdator

Visa fullständig version : Angående Sned hantelpress


Chosen
2003-06-14, 16:50
AST har följande beskrivning på denna övning:

Länk (http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/lutande_hantel_bank_press.asp)

Som ni ser menar dom att man i startläget ska ha följande hållning :

"Hantlarna ska vara parallellt med kroppen och handflatorna ska peka mot varandra."

För att man sedan ska ändra:

"När du pressar vikten upp roterar du tummarna så de pekar och skapar formen av ett "A" vid toppen av övningen."

Enligt författaren ska detta ge en "bättre rörelselängd".


Jag tänkte bara höra med er vad ni tror?, AST kanske inte är den bästa referensen men?

Det är ju inte så ofta man ser folk köra på detta viset menar jag. Beror det på att AST vet något andra inte vet eller är det bara rent BS?

Ett förslag från min HoMiE var att risken att skada axlarna troligtvis är större när man ska börja "rotera" tunga vikter samt att man kanske tappar lite av kontrollen när man ska börja vrida handlederna mitt i rörelsen.

Vad tror ni?


EDIT: stavfel

Tomten
2003-06-14, 17:07
Har faktiskt ingen aning om vad som är "rätt". En sak vet jag då säkert, om jag tycker en övning fungerar och jag får bra resultat med den övningen, så skulle jag då aldrig göra några ändringar bara för att AST skriver att deras teknik fungerar bättre. Du lär ju också få bra mycket mer problem att köra tungt om du ska hålla på och rotera vikterna hela tiden.

Chosen
2003-06-14, 17:10
Njae, grejen är att jag läste på den sidan när jag började träna (innan jag hade hittat hit ;) ) och har därför kört övningen på just det viset en längre tid.

Min polare trodde dock jag var blåst när han såg det haha.

Så jag tänkte bara kolla nu om det är värt att ändra och köra som dom flesta andra?

Jag har själv varken upplevt några direkta för- eller nackdelar med att köra så men då har jag inget att jämföra med heller.

Så därför ville jag ha lite åsikter och kanske rent utav erfarenheter. Man vill ju inte dra på sig några skador i onödan etc.

//
Chosen

Survivor
2003-06-14, 21:09
Körde så förut.. Varken bättre rörelselängd eller jobbigare.
Möjligtvis att det ger en något bättre rörelselängd för att man kan hålla hantlarna närmare intill kroppen men då tar det mer på triceps=jävligt kasst för det huvudsakliga ändamålet (bröstträning).

Chosen
2003-06-14, 22:59
Tack för svaren :thumbup:

Man kanske ska överväga att gå över till det mer "normala" då där man kör med raka handleder hela vägen (precis som med skivstången asså).

Ingen av dom gamla "rävarna" (allan, king grub, åse och dom andra) med erfarenheten som har något att tillägga i ämnet?

//
Chosen

Spud
2003-06-14, 23:29
jag brukar köra som om jag höll i en skivstång hela vägen, tycker det ger grymt mycket bättre stretch och kontakt i brösten.