handdator

Visa fullständig version : Några frågor angående EAA (EsaPro)


Altec
2008-07-16, 22:02
Tja!
Jag funderar att inhandla EsaPro nu då jag har läst att det ska överväga effekten från t.ex Vassletillskott. Har sökt och läst mycket men tycker att svaren varierar så mycket så jag tänkte ställa några frågor här för att få ett rakt svar grundat på egen erfarenhet eller kunskap. Skulle vara bra om någon kunde ta sig tid och svara för att ge mig grundläggande kunskap :)

- Vilket upplägg tror du är optimalt för EsaPro? Till exempel: direkt innan träning på fastande mage och sedan direkt efter träning, eller rekommenderar du ett annat upplägg? Notera att jag har möjlighet till att äta inom 20 minuter efter ett träningspass. Vad tror du skulle passa för mig?

- Ska man använda EsaPro även dagar då man inte tränar, eller bör man komplettera med t.ex vassleprotein eller gainer då? Eller helt enkelt köra på vanlig mat?

- Jag använder gainer direkt efter träning. Bör jag skippa den då och använda endast EsaPro istället? För enligt vad jag har läst stimuleras inte proteinsyntesen lika bra om man intar EsaPro tillsammans med annan näring.

- Är det meningslöst att dricka vassleprotein samma dag som man dricker EsaPro, eller bör man helt enkelt bara inte göra det samtidigt?


Ja, det var väl det jag vill veta. Får hoppas att frågorna inte är allt för dumma :Virro
Målet är för övrigt att gå upp i vikt just nu.

/altec

3.1415926535
2008-07-16, 22:26
- Ska man använda EsaPro även dagar då man inte tränar, eller bör man komplettera med t.ex vassleprotein eller gainer då?
Varför ska du använda EsaPro dagar du inte tränar? Kör på med vanlig mat, och får du inte i dig tillräckligt med protein, ta tillskott.

- Är det meningslöst att dricka vassleprotein samma dag som man dricker EsaPro,
Nej, får du inte i dig tillräckligt med protein från vanlig mat är proteintillskott bra, men får du det är det meningslöst.

Altec
2008-07-16, 22:43
- Är det meningslöst att dricka vassleprotein samma dag som man dricker EsaPro,
Nej, får du inte i dig tillräckligt med protein från vanlig mat är proteintillskott bra, men får du det är det meningslöst.

Jag får i mig tillräckligt med protein från mat oftast. Anledningen till att jag undrade var att jag läst att EsaPros effekt neutraliseras om man kompletterar EsaPro med tex Whey-80.

Aimbert
2008-07-16, 22:46
Anledningen till att jag undrade var att jag läst att EsaPros effekt neutraliseras om man kompletterar EsaPro med tex Whey-80.

Om man kompletterar som i blanda, ja. Då försvinner EAA:ts snabbhet, men du kan ju självklart ta vassle senare under daagen.

Altec
2008-07-16, 23:40
Aimbert: Okej. Har du någon aning om hur lång tid man bör vänta med att äta eller få i sig protein efter intag av EsaPro? Kan man med framsteg ta EsaPro direkt före och efter träning och sedan äta inom 20min?
Tacksam för svar. Om någon annan kan svaret får personen självklart svara:thumbup:

Aimbert
2008-07-16, 23:55
Aimbert: Okej. Har du någon aning om hur lång tid man bör vänta med att äta eller få i sig protein efter intag av EsaPro? Kan man med framsteg ta EsaPro direkt före och efter träning och sedan äta inom 20min?
Tacksam för svar. Om någon annan kan svaret får personen självklart svara:thumbup:

När det gäller EsaPro efter träningen kan du gott blanda EsaPron med vassle och kolhydrater, då det förlänger den anabola effekten. Ät du direkt du kommer hem. :)

Exhale_
2008-07-17, 00:04
- Vilket upplägg tror du är optimalt för EsaPro? Till exempel: direkt innan träning på fastande mage och sedan direkt efter träning, eller rekommenderar du ett annat upplägg? Notera att jag har möjlighet till att äta inom 20 minuter efter ett träningspass. Vad tror du skulle passa för mig?


Esapro tillsammans med snabba kolhydrater direkt innan träning. Efter träning kan du käka en banan eller ta en gainer och sen äta vanlig mat när du kommer hem. Så länge du får i dig någon form av kolhydrat direkt efter är det lugnt.



- Ska man använda EsaPro även dagar då man inte tränar, eller bör man komplettera med t.ex vassleprotein eller gainer då? Eller helt enkelt köra på vanlig mat?


Vanlig mat is teh shit då du får med så mycket med på köpet. Men som skrivit tidigare, får du inte i dig tillräckligt med protein kan ett tillskott vara en idé alternativt att äta mer proteinrik mat.



- Jag använder gainer direkt efter träning. Bör jag skippa den då och använda endast EsaPro istället? För enligt vad jag har läst stimuleras inte proteinsyntesen lika bra om man intar EsaPro tillsammans med annan näring.


Då du ändå käkar 20 min efter träningen spelar målet direkt efter inte sån stor roll så länge det innehåller någorlunda snabba kolhydrater. Du kan ta din gainer om du tycker den är god. Att ta EsaPro direkt efter sägs vara onödigt om du tagit det direkt innan.


- Är det meningslöst att dricka vassleprotein samma dag som man dricker EsaPro, eller bör man helt enkelt bara inte göra det samtidigt?

Drick så mycket proteindrinkar du vill. Se bara till att inte få i dig alltför mycket protein.

Altec
2008-07-17, 00:17
Tack för svaren!:thumbup:
Vill bara klargöra en sak. Är det onödigt att inta EsaPro senare under dagen om man har tagit det innan träningen, och är det ok att dricka Gainer Pro ihop med EsaPro? Tänker mest med tanke på att Gainer Pro innehåller ganska mycket protein.:Virro

Jäflar vad mycket frågor det blev då... Hoppas att folk i framtiden kommer få nytta av denna tråden med så de slipper ställas igen:thumbup:

Exhale_
2008-07-17, 00:21
Tack för svaren!:thumbup:
Vill bara klargöra en sak. Är det onödigt att inta EsaPro senare under dagen om man har tagit det innan träningen, och är det ok att dricka Gainer Pro ihop med EsaPro? Tänker mest med tanke på att Gainer Pro innehåller ganska mycket protein.:Virro

Jäflar vad mycket frågor det blev då... Hoppas att folk i framtiden kommer få nytta av denna tråden med så de slipper ställas igen:thumbup:

Det är ju protein så onödigt är det väl inte, däremot tror jag inte att du har något behov av snabbheten i proteinet utan vanlig mat fungerar minst lika bra.

Ta Esapro + snabba kolhydrater innan träningen, efter träningen kan du ta gainern och då kan du skippa esapro´t. Sen när du kommer hem käkar du vanlig mat.

Kom ihåg att grunderna ligger i att träna, käka tillräckligt och att sova ordentligt. Nalla inte på något av detta så ska du se att allt blir bra.