Visa fullständig version : Gå upp i vikt
Hejsan mitt första post här, och jag tror att det här ska vara rätta stället att skriva detta. Jag har ett problem med att gå UPP i vikt, har liksom stannat på samma vikt i ett år. Jag har väl varit lite nördig ett tag och ätit mycket skräpmat och läsk. Började träna för ett halv år sen och har gått upp lite, men skulle vilja gå upp minst 12kg till.
Just nu är jag 183cm och väger 61kg så jag är en riktig spinkis.
EDIT: Jag är 19 år för övrigt.
Nån som har tips för vad jag kan göra? Har hört att läsk faktist gör att man bränner kalorier snabbare? Bör jag sluta med det?
Tack för hjälpen.
King Grub
2008-07-16, 19:07
Ditt problem har en mycket enkel lösning. Ät mer. Det är faktiskt inte svårare än så. Går du inte upp i vikt, trots att du vill, förbrukar du all energi, alla kalorier, du äter. Du äter alltså för lite. Även om du tror eller tycker att du redan äter mycket.
Och nej, läsk bränner inte kalorier. Tvärtom är det mycket lättdruckna kalorier.
Ditt problem har en mycket enkel lösning. Ät mer. Det är faktiskt inte svårare än så. Går du inte upp i vikt, trots att du vill, förbrukar du all energi, alla kalorier, du äter. Du äter alltså för lite. Även om du tror eller tycker att du redan äter mycket.
Och nej, läsk bränner inte kalorier. Tvärtom är det mycket lättdruckna kalorier.
Jag äter mer ä de flesta jag känner, äter tills jag blir mätt och lite till, mår nästan alltid illa efter maten för att jag har ätit så mycket, det hjälper inte. Min diet innehåller dock mycket pizza och hamburgare, men det borde lägga på kilon?
King Grub
2008-07-16, 19:21
Det handlar inte om specifika livsmedel; du kan leva på pizza och hamburgare, men äter du inte mer kalorier totalt än du förbrukar, går du inte upp. Du äter för lite.
theoppositescollide
2008-07-16, 19:21
Jag äter mer ä de flesta jag känner, äter tills jag blir mätt och lite till, mår nästan alltid illa efter maten för att jag har ätit så mycket, det hjälper inte. Min diet innehåller dock mycket pizza och hamburgare, men det borde lägga på kilon?
Det gör ingen skillnad. Du äter för lite.
Har du extreeemt svårt för att gå upp i vikt kan du ju tex köpa måltidsersättare eller dylikt och dricka mellan de vanliga middagarna.
Det gör ingen skillnad. Du äter för lite.
Har du extreeemt svårt för att gå upp i vikt kan du ju tex köpa måltidsersättare eller dylikt och dricka mellan de vanliga middagarna.
Som vad?
tigerofsweden
2008-07-16, 19:27
+1 med föregående poster
Försök dricka mer kalorier, läsk är dock inte det bästa alternativet utan som theoppositescollide skrev så kör på måltidsersättare etc som innehåller bra näringsämnen. Känner du dig redan proppmätt så är kanske inte det bästa rådet att ringla lite olja över maten eftersom det troligtvis kommer öka mättnadskänslorna ännu mer. Dock är det också ett bra alternativ för att få upp kalorimängden.
någon som kan reccomendera en bra måltids ersättare?
tigerofsweden
2008-07-16, 19:35
någon som kan reccomendera en bra måltids ersättare?
Vet att apoteket säljer en del. Vet dock inte hur de ligger i prisklass. Annars funkar det ju att koka ihop något själv, bara din fantasi som sätter gränser ;)
Vet att apoteket säljer en del. Vet dock inte hur de ligger i prisklass. Annars funkar det ju att koka ihop något själv, bara din fantasi som sätter gränser ;)
tror jag satsar på att köpa, risken finns att jag bränner ner huset om jag försöker laga mat...
theoppositescollide
2008-07-16, 19:42
köp långsamma kolhydrater och kassein-protein tex och släng ihop så har du en någerlunda viktökningsdryck.
King Grub
2008-07-16, 19:44
Gör en egen nyttig drink med mjölk, havregryn, frukt o bär och glass i en mixer.
UmmaGumma
2008-07-16, 19:45
Tyvärr är Apotekets alternativt äckligt dyra om man inte har de utskrivna på recept (Typ 4 st 300 ml för 90 spänn). Bättre att köpa Gainers då.
theoppositescollide
2008-07-16, 19:47
Tyvärr är Apotekets alternativt äckligt dyra om man inte har de utskrivna på recept (Typ 4 st 300 ml för 90 spänn). Bättre att köpa Gainers då.
Vanliga gainers är ingen god idé, nej.
Skulle nått som twinlabs super mass fuel fungera? Pengar är inget problem.
theoppositescollide
2008-07-16, 19:58
Skulle nått som twinlabs super mass fuel fungera? Pengar är inget problem.
Nej, det är snabba kolhydrater i den.
tigerofsweden
2008-07-16, 20:01
Nej, det är snabba kolhydrater i den.
Är ju iofs inget fel i de, finns dock betydligt roligare alternativ som t ex det grub tipsade om
Scratch89
2008-07-16, 20:03
Det är ju perfekt säsong för gräddglass och jordgubbar.
Jag har ett problem med att gå UPP i vikt, har liksom stannat på samma vikt i ett år. Jag har väl varit lite nördig ett tag och ätit mycket skräpmat och läsk. Började träna för ett halv år sen och har gått upp lite, men skulle vilja gå upp minst 12kg till.
Just nu är jag 183cm och väger 61kg så jag är en riktig spinkis.
EDIT: Jag är 19 år för övrigt.
När jag var 19 var jag typ din längd och vikt. Jag åt också mycket skräpmat, läsk, godis + alkohol och kaloristinna mackor, och åt mig i regel proppmätt, men jag gjorde det med långa mellanrum mellan intagen. Jag tror inte du äter särskilt mycket.
Vad äter du till frukost? Prova att slå dig ned framför havregrynsgröt med en torrvikt på 125 g, lite sylt på det, ett paket standardmjölk, en banan, ett äpple och två knäckebröd med smör, ost och skinka på. Ät allting. Om du 3-4 timmar senare är redo för en rejäl lunch, då kanske du faktiskt äter mycket.
theoppositescollide
2008-07-16, 21:12
Är ju iofs inget fel i de, finns dock betydligt roligare alternativ som t ex det grub tipsade omatt systematiskt hälla i sig hundratals kalorier snabba kolhydrater hela dagarna är nog ingen jättegod idé med tanke på blodsockernivåer osv.
tigerofsweden
2008-07-16, 21:56
att systematiskt hälla i sig hundratals kalorier snabba kolhydrater hela dagarna är nog ingen jättegod idé med tanke på blodsockernivåer osv.
Håller med om att det finns betydligt bättre alternativ, men sist jag påpekade att en gainer bara sådär i syfte att gå upp i vikt var ett dåligt alternativ så var det många som vände sig emot de och tyckte det va helt okej :)
Inte säkert man går upp i vikt av skräpmat.
Drick rödmjölk, dra på med nötter, avokado osv. Ät mkt kolhydrater och fett och, protein såklart.
Sov ordentligt, bry dig inte om konditions krävande sporter , springa omkring å förbränna, istället bygg upp musklerna.
spoonchest
2008-07-17, 17:57
Jag kör tre stadiga mål mat om dagen. smaskiga mellanmål och mycket nötter att småäta på. En gainer med blandat med kreatin och lite rapsolja vid sängående.
Gainer Pro är ju snabba OCH långsamma kolhydrater så jag ser inget problem med det.. Klart att det finns en massa bra sätt att slippa lägga pengar på Gainer och blanda själv. Men jag har fasiken inte tid, eller ork...
Kom ihåg att träna bara. =)
Slartibartfast
2008-07-17, 18:13
Gör en egen nyttig drink med mjölk, havregryn, frukt o bär och glass i en mixer.
Det är så sjukt optimalt! Finns inga födoämnen som slinker ner lika bekvämt som en havregrogg. Jag skulle kunna leva på dem. 100 g havregryn, 2-3 dl mjölk och en näve russin. Där har man dryga 500 kcal som knappt känns någonstans. :thumbup:
Försök äta 3 stora mål om dagen beståendes av något gott hopkok av pasta, ris eller potatis och någon form av kött.
Sedan småäter du mellan dessa måltider - Kaloritäta varor är t.ex. alla sorters nötter (det är min favorit, gott och enormt kaloritätt), Apelsinjuicer (50kcal/100ml) eller mjölk (röd har 60kcal/100ml tror jag)och dyl. Dessutom kan du stoppa i dig en Gainer innan och efter träning.
Det bör räcka för viktuppgång. Man äter dessutom mer om man äter fort, för mättnadskänslan, som styrs av substanser i kroppen, inte kommer förän efter en viss tid (20 min om jag minns rätt).
Norrlänningen_
2008-07-18, 21:16
Havregryn innehåller de mycket kcal? likaså russin? det där måste jag bara testa lider av exakt samma problem som många andra gör, dåligt med skriverier om hur man går upp i vikt.
King Grub
2008-07-18, 21:25
Havregryn innehåller de mycket kcal? likaså russin? det där måste jag bara testa lider av exakt samma problem som många andra gör, dåligt med skriverier om hur man går upp i vikt.
340-380 kcal.
Det finns inte så mycket skriverier om saken, därför att det egentligen inte är svårt. Det är "bara" att äta mer. Att det inte är speciellt roligt att fortsätta trycka i sig trots att man redan är mätt är en annan sak.
Norrlänningen_
2008-07-18, 21:34
Men iofs så är ju 100g Havre ganska mycket inte sant? Hur mycket skulle 100g havre bli i "vätske" mått dvs dl?
Men iofs så är ju 100g Havre ganska mycket inte sant? Hur mycket skulle 100g havre bli i "vätske" mått dvs dl?
1 dl havregryn väger ungefär 40g. Således mostsvarar 100g ca 2.5 dl.
Norrlänningen_
2008-07-19, 09:50
Ah tack, men då borde ju bland müsli vara ett bra alterativ. Ska testa ock försöka inta 3 såna mål utöver mina vanliga mål.
Men jag är ärligt talat ute efter någon dryck med rikligt med kcal, carbo fx kan det vara något att ha? 378kcal/100g och ett kilo kostar ju bara ca 39kr.
Är det värt att testa eller har ni något annat bra tips med rikligt på kcal.
Men jag är ärligt talat ute efter någon dryck med rikligt med kcal, carbo fx kan det vara något att ha? 378kcal/100g och ett kilo kostar ju bara ca 39kr.
Det är absolut inget bra alternativ. Snabba kolhydrater ska du bara ta i samband med träning. Annars kan du åka på diabetes.
Om det nu MÅSTE vara pulver du ska trycka i dig (förstår inte varför dock), så blanda dessa två:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=56
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121
Scratch89
2008-07-19, 11:15
Kan du inte se till att unna dig lite godsaker istället för att dricka äckliga glukoslösningar?
HanneJoelsson
2008-07-19, 11:39
Usch, fattar inte hur svårt det kan vara att äta mycket lixom! det är bara det som gäller för dej.. :)
tänk pizza varje dag typ, aaaa gott! ist får man gå ner i vikt nu mera.. :/ usch
Med standardmjölk, gräddglass och ev rapsolja är det inte svårt att komma upp i 1000 kcal per omgång.
Anders The Peak
2008-07-19, 13:27
Om man tål mjölkprodukter så tycker jag att gammaldags ekologisk mjölk är bra. Ger bra energiintag och innehåller tillväxtfaktorer som kan vara av värde. Själv dricker jag ca 1-2 liter dagligen av den.
Men när det handlar om kroppsvikt så tycker jag att man får tänka på att inte gå upp i för mycket fettvikt då fettreserverna är jobbiga att bli av med.
viktor.larsson
2008-07-21, 11:08
Vanliga gainers är ingen god idé, nej.
Varför är det ingen bra idé?
Som alla säger; Kaloriöverskott.
Jag själv kämpar med det här. Skrev själv en tråd här för inte så längesen i hopplöshet om att jag aldrig går upp. Började käka som en grävling (inte bäst på liknelser) och tränade c.a 4 gånger i veckan och gick från 67kg (i och för sig ganska undernärd frän festande samt stress) till 73 kg.
Nu har jag kommit in i svängen igen, bara att jag inte tränar lika maniskt, det funkar inte för mig. Tappar intresset för fort då.
Se till att få i dig en stadig frukost, käka mer och mer och mer. Även om det är svårt i början så kommer det märkas på din kropp vilket bara gör att du blir ännu mer peppad. Jag personligen har en otrolig fetisch för allt som är fett. När jag steker fläsket så brukar jag hälla på en 50 gram smör sen häller det över hela måltiden.
Oljor är att rekommendera också. Använder själv raps, lin och olivolja.
Pengar är heller inget problem för mig. Så jag dricker Gainer + proteinshake med iblandat Kreatin direkt efter träning samt försöker ta en proteinshake innan jag lägger mig.
Eddie Vedder
2008-07-21, 12:44
Se till att få i dig en stadig frukost, käka mer och mer och mer. Även om det är svårt i början så kommer det märkas på din kropp vilket bara gör att du blir ännu mer peppad. Jag personligen har en otrolig fetisch för allt som är fett. När jag steker fläsket så brukar jag hälla på en 50 gram smör sen häller det över hela måltiden.
Oljor är att rekommendera också. Använder själv raps, lin och olivolja.
Pengar är heller inget problem för mig. Så jag dricker Gainer + proteinshake med iblandat Kreatin direkt efter träning samt försöker ta en proteinshake innan jag lägger mig.
Alldeles utmärkta tips Viktor!:thumbup:
Det är just så även jag anser att en strävan efter viktuppgång bör se ut för den med otilrräcklig aptit. Du lägger gainern där den passar som bäst och därutöver höjer du energimängden i kosten med nyttiga och välsmakande livsmedel.:)
Att gå upp i vikt är INTE svårt för den som inte lider av någon ämnesomsättningrubbning eller någon form av magsjukdom etc. Jag påstår inte att det är enkelt för den som inbillar sig att ens kost måste bestå av kyckling, grönsaker, kvarg och havregrynsgröt men att äta nyttigt och rejält kaloririkt samtidigt är hur enkelt som helst. Och där är fettet en mycket god vän!:thumbup:
theoppositescollide
2008-07-21, 13:23
Varför är det ingen bra idé?
För att 99% av alla gainers bara är fullproppade med en massa snabba kolhydrater, vilket inte är bra att stoppa i sig flera gånger om dagen med tanke på blodsockernivåer med mera.
Man behöver inte snabba kolisar för att hamna på kaloriöverskott. Det finns ett fåtal gainers med långsamma kolhydrater, som Eiselt MAXGAIN Ultra-MRP som varken innehåller snabba kolisar eller fruktos. Dessa är ett bättre val att ta "under dagen" så att säga. Vanliga gainers med snabba kolisar är att föredra endast i samband med träningen.
Eller om man inte vill köpa gainers kan man helt enkelt knåpa ihop sin egen drink med långsamma kolisar.
Eddie Vedder
2008-07-21, 13:25
Man behöver inte snabba kolisar för att hamna på kaloriöverskott.
Kolhydraterna behöver inte vara i pulverform överhuvudtaget. Rent näringsmässigt är det ju inte ett bättre alternativ för fem öre. Skillnad i GI men exakt lika näringslöst.
För övrigt är kolisar ett vidrigt ord.:D
theoppositescollide
2008-07-21, 13:26
Kolhydraterna behöver inte vara i pulverform överhuvudtaget. Rent näringsmässigt är det ju inte ett bättre alternativ för fem öre. Skillnad i GI men exakt lika näringslöst.
För övrigt är kolisar ett vidrigt ord.:D
Absolut inte, inte det jag menade. Jag ville bara betona att vanliga gainers inte är bra att dricka flera gånger om dagen, och om man nu vill ha ett drickbart alternativ gav jag tips om det :)
Jaså? Jag tycker det är lite sött ^^
Tips för att öka kaloriinnehållet.
Olja på maten.
Risgrynsgröt.
Måltidsersättare elelr egenkomponerad dryck gjord på mjölk och andra valfria ingredienser, se tipsen som folk redan skrivit om i tråden.
Drick drycker (mjölk och juice) till maten istället för vatten.
Snåla inte med såsen till maten.
Ät nötter varje dag, brukar alltid gå att få i sig en del trots att det innehåller mycket energi. 100g är ingenting, men innehåller ändå mer än 500 kcal.
Mixa ihop olika röror, såser och guckor att ha till maten.
Typ..
-avokado med en god olivolja, kanske lite fet creme fraiche.
-Sojagrädde är en bra bas för variation, och energirikt! Släng i pesto.
-Tapenade är också bra..
-Majonäsröror!
Fantasin sätter gränser :)
Nu har du fått ett antal bra tips, bara ställa sig i köket. Kan du inte laga mat, så lär dig. Inte svårare än så :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.