Visa fullständig version : Har ni också gott igenom dessa steg på vägen mot att vara optimal kostmässigt
Fredrik_S
2008-07-16, 18:55
När jag började träna för ca 10 år sedan så började jag tänka så här
Första steget var:
jag bryr mig inte om maten nått, det suger att äta tråkig mat och jag vill kunna äta vanlig mat och bara träna för att det är kul.
Sedan ju mer man "lärde" sig desto "duktigare blev man och sedan gick det så här.
Andra steget var:
jag ville vara mer seriös och då fick jag reda på att det var bra med massa protein om man vill bygga muskler och då började jag ta proteinpulver.
Tredje steget var:
man ville inte bli fet och då tog jag bort fett från maten för fett blir man fet av och protein får man muskler av.
Fjärde steget var:
Lågt Gi är det bästa som finns och fruktos har exremt lågt gi, dags för mängder med fruktos.
Femte steget var:
man vill bli deffad och morgonpromenader bränner mest fett
ut å träna på fastande mage varje morgon.
Efter det hittade man kolozzeum och efter några månader här så var man tillbaka på första steget som visade sig vara det mest hälsosamma ändå...
Scratch89
2008-07-16, 20:04
Mjaa. Jag har alltid ätit vad jag velat, men med viss optimering av livsmedlen. Nu äter jag någon form av HCLF-kost och jag trivs jättebra.
zeusden1
2008-07-16, 20:16
Mjaa. Jag har alltid ätit vad jag velat, men med viss optimering av livsmedlen. Nu äter jag någon form av HCLF-kost och jag trivs jättebra.
High Calorie Low Fat?
Vet inte, gissning!
OnT: Nope! Hittade kolozzeum innan jag började träna. :D
Syndicate
2008-07-16, 20:39
Har väl inte gått igenom stegen du nämner men visst har jag fått en mer avslappnad attityd till mat.
Eddie Vedder
2008-07-16, 22:15
High Calorie Low Fat?
High Carbohydrate Low Fat skulle jag tro. En motsats till LCHF (Low Carbohydrate High Fat) med andra ord.
Scratch89
2008-07-16, 22:38
High Carbohydrate Low Fat skulle jag tro. En motsats till LCHF (Low Carbohydrate High Fat) med andra ord.
Mycket rostat bröd och stor mängd gröt, med andra ord. :D
Själv började jag med att utesluta fettet ur kosten eftersom jag skulle gå ned i vikt. Åt inga större mängder protein heller utan mestadels kolhydrater. Resultat: inte mycket muskler kvar men ned i vikt gick jag.
Andra fasen: Glykemiskt Index. Lågt GI bra, högt GI dåligt och det baserade jag kosten på samtidigt som jag insåg att mer protein behövdes. För klen på fett fortfarande.
Tredje fasen: Fett är fina grejer, och GI irrelevant. Allt handlar om energi ut vs energi in.
Fjärde fasen: Ät av allt i lagoma mängder, GI inte helt irrelevant. Protein och fett behövs i lagoma mängder, resten kan få vara kolisar. Ät blandat, oraffinerat i mesta möjliga mån!
Whistler
2008-07-17, 00:03
Gjorde väl mer eller mindre exakt som trådskaparen skrev.
Tänk vart man hade varit idag om man bara ätit ordentligt från början...
Fredrik_S
2008-07-17, 01:50
Glömde en extremt stor del som man tog sig igenom under flera år och det var att det var döden för musklerna om man inte åt var tredje timme. Samt att det var helt onödigt att ha mer än 40 gram protein i målet.
The Draf
2008-07-17, 08:24
Jepp, jepp. Nog känner man igen sig alltid. Det värsta jag pysslade var när jag blandade socker och vassle som före/efterträningsdrink för att jag läst det på ÖAK hemsida å tänkte att duger det åt styrkelyftare så duger det åt mig. Gick ju iof bra på träningen å ökade mkt i massa å styrka, men oj vad fet jag blev å fort gick det. Tryckte 200g socker vid varje träningstillfälle, dvs 5 ggr / vecka.
Tyvärr måste jag väl medge att fett är fortfarande det som åker först vid diet. Ligger nästan aldrig högre än 0.5 g/kg kroppsvikt vid deff.
Whistler
2008-07-17, 11:35
Glömde en extremt stor del som man tog sig igenom under flera år och det var att det var döden för musklerna om man inte åt var tredje timme. Samt att det var helt onödigt att ha mer än 40 gram protein i målet.
+1, fast bara under dryga året.
machine gun
2008-07-18, 21:03
Mycket rostat bröd och stor mängd gröt, med andra ord. :D
High Carb Low Fibre är annars min festivaldiet :D
Björkvedens mästare
2008-07-19, 06:24
Känner igen en del ja...
Chrillee
2008-07-19, 16:53
Hah ah lågt GI är skitet, bara gå och äta massa sockerkaka med lågt GI och vara nöjd ;D
Men visst försöker man optimera allt som rör träning o.s.v.
Men det är svårt när man lever ett stressigt liv med mycket sociala saker inblandat som förhindrar ibland både träning, bra sömn och bra närings timing.
Men man får göra sitt bästa. :)
Eddie Vedder
2008-07-19, 16:58
Men visst försöker man optimera allt som rör träning o.s.v.
Ja det vet jag att du gör. Och jag förstår inte varför för i varenda tråd du startar framgår det ju tydligt att du bara mår sämre av det. Vilket i sig är det mest suboptimala man kan tänka sig.
Chrillee
2008-07-19, 19:05
Möjligtvis, men sen la jag ju till att jag gör vanliga saker även om det sabbar min träning nu för tiden.
Överväger t om att dricka champagne på min 1 års dag med tjejen, även om det är förkasligt, känns lite dumt om bara hon ska dricka och jag sitter med vatten, progress ju.
Thanks to Eddie kanske. ;)
Men tror att man är mer optimal tills man uppnåt en godkänd fysik, när man besitter en OK fysik kan man slappna av lite mer.
Nu ska jag käka 804g köttfärs och 2½dl bulgur, 3 måltider i ett, ska bli spännande och se om jag kan stå sen hah.
Shamrock
2008-07-20, 17:25
Möjligtvis, men sen la jag ju till att jag gör vanliga saker även om det sabbar min träning nu för tiden.
Överväger t om att dricka champagne på min 1 års dag med tjejen, även om det är förkasligt, känns lite dumt om bara hon ska dricka och jag sitter med vatten, progress ju.
Thanks to Eddie kanske. ;)
Men tror att man är mer optimal tills man uppnåt en godkänd fysik, när man besitter en OK fysik kan man slappna av lite mer.
Nu ska jag käka 804g köttfärs och 2½dl bulgur, 3 måltider i ett, ska bli spännande och se om jag kan stå sen hah.
jesus christ nu får det fan vara nog. Kan man inte ta ett glas champange med tjejen utan att tro att kroppen ingår i ett totalt katabolt tillstånd så bör man ta en rejäl reality check.
Är det verkligen så du vill leva ditt liv? Du har nämligen bara ett så du vet!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.