handdator

Visa fullständig version : OS 08 Kina


Chaan
2008-07-16, 14:33
Inför OS

Så fort Sverige åkt ut ur EM drev Norrlands Guld det gamla svenska storhetsvansinnet vidare i tv-reklamen. "Nu tar vi guld" var deras fåniga EM-låt och när fotbollslaget var ute fortsatte de köra ölreklamen med tillägget "i Peking istället". MEN - var de enbart ironiska eller finns det något hopp om svenskt guld i Peking? I så fall vem hur och varför? Så fort Stefan Holm hoppade 2.37 ropade någon av kvällstidningarna att han blev favorit - stämmer det? Övriga?

Andra inför-OS-frågor? Det finns flera här som varit i Kina och lite frågor och svar borde platsa. Själv var jag där medans fortfarande "Mei yo" och "mei yo la" var vanligaste frasen man fick spottad på sig som långnäsa. Efter att det blivit reguljärt att släppa in västerlänningar utan alltför mycket byråkrati. Men konsumismen hade gått såpass långt att jag såg solen gå ned i smogen - inte bakom horisonten - från ett torn i Xian. Kina hade precis börjat kombinera det värsta med kommunismen med det värsta med konsumismen. Hatkärlek.

Går det att se kinesiska muren från Kråkboet, os-arenan?

Exdiaq
2008-07-16, 15:16
Men vilket företag tror du skulle använda "Nu tar vi elfteplats!" i reklamen?

JonasTL
2008-07-16, 15:38
Jag tror inte man kan se muren från kråkboet, kört förbi det otaliga gånger.

Changcheng shi bu hui kandao de!

Chaan
2008-07-20, 05:09
Jag tror inte man kan se muren från kråkboet, kört förbi det otaliga gånger.


Xie xie ni!



Changcheng shi bu hui kandao de!

Mei yo?

Chaan
2008-07-20, 05:10
Men vilket företag tror du skulle använda "Nu tar vi elfteplats!" i reklamen?

Sorry om du var nationalist

krebbe
2008-07-20, 07:42
Hyffsat långt från boet till muren. Kan du kinesiska eller känner någon som kan det kan du alltid hyra en taxi en heldag för en 400 spänn.

Exdiaq
2008-07-20, 07:58
Sorry om du var nationalist


VA?

spange
2008-07-20, 10:42
tycker att det inte ser speciellt ljust ut, inte på friidrottsfronten iaf, och det är den jag har lite koll på. kallur jag ju som bekant haft skadeproblem hela säsongen, christian olsson har ju inte tävlat på ett år typ. och konurrensen har ju ökat sedan jonathan edwards lade ner och olsson regerade ett tag där.
stefan holm har väl inte heller visat form mer än pb:t förra nyss, och det säger ju nödvändigtvis inte så mycket.

Linnet
2008-07-20, 11:27
Räkna aldrig bort Stefan Holm, han kan vinna OS-guld på ren stönighet! :hbang:

jontahontas
2008-07-20, 11:47
Stefan Holm är världsetta på 2,37 och är i övrigt en väldigt stabil hoppare. Just nu är han helt klart favorit.

Om Kallur kommer så möter hon Lolo Jones som har gjort 12,45 godkänt i år och 12,29 i medvind. 12,45 är bättre än Kallurs bästa och det är svårt att på förhand kräva av henne att hon ska prestera en sån tid, speciellt nu med hennes skador.

tano
2008-07-31, 10:26
Alltså jag blir så less på Kina. Fy fan vilka vidrigheter som utspelar sig där.
De dokumentärer som visas ger en ju ångest för mänskligheten. Man undrar ju hur de ssm är så ofantligt rika i landet kan leva med sig själva. De ska bara bli rikare och rikare, vars har det gått snett för dem?

Och så detta med kinesiska regeringen. Brutna löften, nu senast detta med internet trafik
http://www.idg.se/2.1085/1.172812

Its a sad world...

hangatyr
2008-07-31, 10:34
det roligaste med stefan holm är hans ovana att spotta i sina händer och gnida ut det i ansiktet innan varje hopp. varför gör han så?

Kwon
2008-07-31, 10:42
det roligaste med stefan holm är hans ovana att spotta i sina händer och gnida ut det i ansiktet innan varje hopp. varför gör han så?

Alla har vi våra ritualer innan vi skall göra olika "saker". :D

hangatyr
2008-07-31, 10:43
Alla har vi våra ritualer innan vi skall göra olika "saker". :D

hahha, ja...

Ignatius72
2008-07-31, 10:45
Inför OS

Så fort Sverige åkt ut ur EM drev Norrlands Guld det gamla svenska storhetsvansinnet vidare i tv-reklamen. "Nu tar vi guld" var deras fåniga EM-låt och när fotbollslaget var ute fortsatte de köra ölreklamen med tillägget "i Peking istället". MEN - var de enbart ironiska eller finns det något hopp om svenskt guld i Peking? I så fall vem hur och varför? Så fort Stefan Holm hoppade 2.37 ropade någon av kvällstidningarna att han blev favorit - stämmer det? Övriga?



Det är två olika saker. Att Norrlands Guld har det i sin reklam syftar till att man i första hand tar en ölen som heter Guld. Allt annat haussande är mer obegripligt.

Chaan
2008-07-31, 18:50
Att Norrlands Guld har det i sin reklam syftar till att man i första hand tar en ölen som heter Guld.

Givet

Men den ultrakitchiga reklamfilmen tilltalar enbart den sämsta sortens nationalism. Ibland blir genvägar senvägar och jag tror inte den där reklamfilmen ökade försäljningen av Norrlands Guld då alla med IQ80+ bör ha sett att de där jasplanen bollarna technicolorfärgerna och ylande gitarrerna (och överdriven eyeliner!!!"!) mest framstod som löjligt.

Så reklambolaget de anlitade (antagligen) gjorde nog dem en björntjänst med den filmen.

Trance
2008-07-31, 18:59
Givet

Men den ultrakitchiga reklamfilmen tilltalar enbart den sämsta sortens nationalism. Ibland blir genvägar senvägar och jag tror inte den där reklamfilmen ökade försäljningen av Norrlands Guld då alla med IQ80+ bör ha sett att de där jasplanen bollarna technicolorfärgerna och ylande gitarrerna (och överdriven eyeliner!!!"!) mest framstod som löjligt.

Så reklambolaget de anlitade (antagligen) gjorde nog dem en björntjänst med den filmen.

Jag kan tänka mig en hel del värre uttryck för nationalism än detta.

Chaan
2008-07-31, 19:01
Jag kan tänka mig en hel del värre uttryck för nationalism än detta.

I form av tv-reklam för Sverige/svensk produkt?