handdator

Visa fullständig version : Halsmandelsoperation! Käk?

zeusden1
2008-07-16, 12:09
Tjena! Imorgon ska jag göra en efterlängtad tonsillektomi. Efter operation kommer jag har mycket ont, och jag kommer inte kunna äta riktigt mat en tid frammåt. Jag fick tips att dricka kalla drycker, glass etc.

Min fantasi är så jävla dålig; fast jag har iallafall bestämt mig för att inhandla filmjölk, mjölk och vaniljglass. Ser ni? Så dålig är jag! Kan kvarg funka? Tycker att kvarg är ganska tjockt, och när man sväljer det är det ganska "tungt", om man inte "smälter" ner kvargen i munnen.

Ge mig tips nu! *popcorn*

Tolkia
2008-07-16, 12:15
Soppa av olika slag. Välling, om du gillar välling. Du kommer med stor sannolikhet att bli less på glass och saft, och längta efter något som smakar "mat" om du skall leva på flytande någon längre tid.

Nimille
2008-07-16, 12:22
Milkshakes :) vaniljglass, banan, mjölk och vaniljsocker är sjukt gott.
Sen går det ju att blanda ut kvarg med lite mjölk/vatten/saft etc.om det är för oflytande konsistens

Anders The Peak
2008-07-16, 12:29
Ett råd ta en dag i taget. Glöm inte att medicinera ordentligt i god tid före måltiderna och gå upp 1 timme innan frukost för att ta smärtlindringen annars blir inte frukosten rolig. Räkna med minst 10-15 dagar innan du kan börja trappa ned på smärtlindringen.
Lycka till...

LadyInsane
2008-07-16, 12:31
Soppa! Det finns en massa färdiga soppor som är riktigt goda.

zeusden1
2008-07-16, 12:32
Soppa av olika slag. Välling, om du gillar välling. Du kommer med stor sannolikhet att bli less på glass och saft, och längta efter något som smakar "mat" om du skall leva på flytande någon längre tid.

Ja! Fast, välling, när det blir kallt, blir inte konsistensen konstig?

Milkshakes :) vaniljglass, banan, mjölk och vaniljsocker är sjukt gott.
Sen går det ju att blanda ut kvarg med lite mjölk/vatten/saft etc.om det är för oflytande konsistens

Bra tips!

Ett råd ta en dag i taget. Glöm inte att medicinera ordentligt i god tid före måltiderna och gå upp 1 timme innan frukost för att ta smärtlindringen annars blir inte frukosten rolig. Räkna med minst 10-15 dagar innan du kan börja trappa ned på smärtlindringen.
Lycka till...

RÅden ska följas!

Nitrometan
2008-07-16, 12:42
Kräm kanske kan funka.

Finns färdig att köpa. Jordgubbskräm bl.a.

Tolkia
2008-07-16, 12:48
"Kallt" måste ju inte vara kylskåpskallt. Rumstempererat/fingerljumt går säkert också bra.

zeusden1
2008-07-16, 14:45
Nu har jag varit och köpt det nödvändiga!
http://img139.imageshack.us/img139/690/bildga5.jpg

Laddar för imorgon (låter som en tävling)!

Förhoppningsvis får jag normal återhämtningstid på 7-14 dagar, och inte som någon kompis i en annan tråd fått, tre månader.

zeusden1
2008-07-17, 16:38
Operation är gjord! Sitter just nu med syrrans bärbara dator i mitt rum på sjukhuset! Värst var ju uppvaknandet efter operation, usch säger jag bara, ont som FAEN! Spydde inge blod dock :D

Jag har läst på diverse forum att de som missbrukar opiater, framförallt heroin, blir liksom omringade av varmt lycka. Tror att jag har känt det, kanske inte som heroin, fast narkosmedlet är väl opiater? Mysigt, visst, i en sekund, sen kände det som jag skulle svimma. Sen vaknade jag.

obesogen
2008-07-17, 17:36
Bra uppladdning. Anders råd var utmärkta. Jag brukade vakna på nätterna av smärta efter min operation, så ett råd kan vara att även sätta klockan på alarm på natten och ta en tablett innan det börjar göra för ont.

Rahf
2008-07-17, 19:56
Operation är gjord! Sitter just nu med syrrans bärbara dator i mitt rum på sjukhuset! Värst var ju uppvaknandet efter operation, usch säger jag bara, ont som FAEN! Spydde inge blod dock :D

Jag har läst på diverse forum att de som missbrukar opiater, framförallt heroin, blir liksom omringade av varmt lycka. Tror att jag har känt det, kanske inte som heroin, fast narkosmedlet är väl opiater? Mysigt, visst, i en sekund, sen kände det som jag skulle svimma. Sen vaknade jag.

Narkosmedlet brukar smälla till på en gång. Morfinet brukar snarare göra en glad och nöjd med precis alla typer av situationer.

farre
2008-07-18, 11:12
Jag levde på glass, kräm och mjölk, youghurt och sånt, och när såren har börjat läkt så kan jag ju tipsa om ravioli. Det är ju gott kallt och så är det mjukt. :)

Nitrometan
2008-07-18, 11:31
Morfinet brukar snarare göra en glad och nöjd med precis alla typer av situationer.
En kompis bröt benet rätt otäckt och fick en dos morfin i ambulansen på väg in till akuten. Han beskrev effekten som "det slutade inte direkt att göra ont, men det gjorde liksom inget. Jag blev nöjd och glad och sa att det inte var så bråttom till akuten, blodfödet var ju så gott som stoppat": :)

zeusden1
2008-07-18, 11:40
Jag levde på glass, kräm och mjölk, youghurt och sånt, och när såren har börjat läkt så kan jag ju tipsa om ravioli. Det är ju gott kallt och så är det mjukt. :)

*spy* Jag verkligen hatar ravioli. Hmm, när du sägerdet så kom jag att tänka på vad jag åt på sweden rock, kalla fiskbullar!! Fan vad gott!