handdator

Visa fullständig version : Dagen efter träning


Rastafari
2008-07-15, 19:12
Är jag ensam om att få en "dagen efter" känsla efter träning? Dagen efter träning kan jag ibland känna mig trött, slö, ibland också lite nedstämd. Särskilt om jag tränat så jag fått träningsvärk, och då speciellt träningsvärk i benen. FY FAN för träningsvärk i benen säger jag. Då går jag runt som en zombie med ömmande ben.

Idag är en sådan dag. Körde enhandsmarklyft på lite högre vikter än vanligt igår. Fast jag sov ca 10 timmar inatt, blev jag skittrött på dagen. Var uppe två timme ungefär, fick på mig arbetskläderna för jag skulle måla lite hemma, men somnade på soffan ändå :hbang: Jag blir mycket hungrigare sådana här dagar också. Det känns verkligen att kroppen återhämtar sig från något.

Jag är helt säker på att det har med träningen att göra, för det blir nästan alltid så här om jag drar upp träningsvolymen för mycket, byter övning eller provar något nytt. Därför undviker jag ovan nämnda så gott det går ;)

Är jag ensam om detta? Det verkar ju logiskt och normalt att det inträffar, men har aldrig hört om någon annan som upplever det så tydligt som jag.

Vezzlan
2008-07-15, 19:53
De få gånger något sådant har hänt är om jag slarvat med sömn och mat en period eller om jag haft en nedträningsperiod med mindre tillfällen till återhämtning.


Normalt så infinner sig en känsla av eufori, antingen direkt efter träning (löpning/intervaller) eller dagen efter (styrketräning).

überstarken
2008-07-16, 14:58
Jag kan defenitivt bli trött och slö dagen efter ett riktigt köttigt pass på gymmet. Det händer ofta.

Sniggel
2008-07-16, 15:02
Den känslan får jag också med jämna mellanrum.

LadyInsane
2008-07-16, 15:13
Dagen efter träning? Om det är vilodag är jag självklart ledsen över det...:D

Björkvedens mästare
2008-07-16, 15:43
Jag blir nästan som bakfull när jag joggat längre än vad jag nånsin gjort förut. Sist (1,3mil) så kände att jag var grinig och rastlös som fan, jag ville fly men visste inte vart. Som tur är så inträffar det endast vid längdrekord inom jogningen...

Elfsberg
2008-07-16, 18:10
Jämt och ständigt. Jag blir fullständigt sönderslagen de gånger jag tränat knäböj eller marklyft till failure och kroppen är enbart seg och trasig.

Därför går jag på rosa moln såhär i sommartider då jag kan ägna mig åt enbart styrketräning och slipper träna boxning och cardio fyra gånger i veckan vid sidan om. :)

jaosef
2008-07-16, 18:50
Annat än träningsvärk så brukar jag inte känna allt för mycket, kanske beror på att man är ung och äter som en häst :D

Durre
2008-07-16, 19:06
Det låter precis som när man är bakis, får det aldrig efter tränignsdagen. Kanske äter för lite eller sover, försök kolla igenom lite olika saker, hoppas det försvinner.

-S-T-
2008-07-16, 20:41
Sist (1,3mil) så kände att jag var grinig och rastlös som fan, jag ville fly men visste inte vart.

Det där med att jogga kommer jag aldrig förstå :D

Troll
2008-07-16, 20:50
Du sa att du sovit 10h på natten efter, du sover inte för mycket?

Händer att jag blir slö och trött om jag sover för mycket..:Virro ! Eller för lite för den delen.

Lagom är bäst!! ;)

Olof
2008-07-16, 23:23
Ökar man sin träningsdos för snabbt blir nog de flesta individer tröttare till en början. När vi går in i en hård fysträningsfas på klubben ökar sömnbehovet drastistiskt till en början.

För att få mer ork mellan passen brukar jag tänka på följande:

*Mini workouts mellan passen i formen av dynamisk streching och rörelseträning (aktiv vila)
*Vila benen på en hög höjd strax efter träning
*Nedvarvning efter träningen för att få bort mjölksyra

Syndicate
2008-07-17, 00:29
Dagen efter ett riktigt tungt pass kan jag känna mig otroligt sliten och slö. Inget konstigt med det.

SandraPanda
2008-07-17, 14:47
Jag känner mig trött och febrig, men man njuter av att inte kunna sätta sig normalt på muggen, men som sagt lite febrig.... men det är väl en del av njutningen??!! skratt

Rastafari
2008-07-17, 19:58
Det var några fler än mig som upplever samma sak iallafall :)

Folk i min omgivivning tittar på mig som om jag vore dum i huvudet typ när jag berättar om detta :) Men så sysslar dom ju mest med fjollig discoträning också.

Elfsberg: Aa tränar du knäböj till failure förstår jag om du känner dig lite sönderslagen dagen efter (iallafall om du kör utan spotter) ;) Men varför köra till failure? Man blir ju uppenbart starkare om man undviker failure, och skaderisken minskar ju definitivt.

Troll: Nej fan jag har sömnbehov som en liten bebis typ ;) Det känns som att musklerna återhämtar sig långt fortare än då jag sover mindre.
Det känns rent subjektivt som att jag nästan får samma återhämtning efter ett tungt pass av 12 timmars ihållande sömn, som 6 timmars sömn fördelad över två nätter.

Jag kan träna mycket, mycket oftare nu då jag inte arbetar än då jag arbetade och inte kunnde sova mer än ca 7 timmar per dygn, maximalt 8 timmar någon gång ibland. Detta tror jag har mycket att göra med att jag får sova mer, och inte bara att jag blivit mer vältränad. Dom extra 3-4 timmarna är guld värda :hbang: Det känns som att många som tränar underskattar det här med hur otroligt viktig lång, ostörd sömn är för återhämtningen.

Morrris
2008-07-17, 23:03
Jag mår extra bra dagen efter ett pass. Sover ungefär 9 timmar.

perra_80
2008-07-19, 13:26
Du behöver äta o fylla på med glykogen =) hjärnan behöver sin energi oxå.

Att du e nedstämd beror nog på att hjärnan skickat ut en massa endorfiner pga träningen o det behöver återställas.

MrFit2002
2008-07-19, 13:32
Hur långa pass kör du? Jag kör själv högst 40 minuter på 2-3 musklegrupper ca 5 dagar i veckan. Jag upplever aldrig att jag känner mig typ "bakis". Enda gången jag gör det är när jag sover för mycket*s*

Rastafari
2008-07-20, 11:17
Hur långa pass kör du? Jag kör själv högst 40 minuter på 2-3 musklegrupper ca 5 dagar i veckan. Jag upplever aldrig att jag känner mig typ "bakis". Enda gången jag gör det är när jag sover för mycket*s*

Jag kör ungefär 30-60 minuter, varannan dag. Jag känner mig inte heller bakis, om jag inte provar någon ny övning, tränar någon muskelgrupp jag inte tränat förr eller kör många fler set. :)

perra_80: Det är jag noga med, drar alltid i mig en stoor portion musli eller havregryn och massa mjölk direkt efter jag tränat :)