handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt (ett par frågor)


dagsfordeff
2008-07-15, 18:13
Hej!

Jag är ny här på foumet och skulle vilja ha lite hjälp angående diet osv.
Jag har sökt och kollat runt lite men hittar inte riktigt det jag söker.
Jag räknade ut med olika kalkylatorer att jag ska ligga på runt 3000kcal om dagen för att hålla vikten. Jag läste i guiden att om man ligger ungefär 500kcal mindre om dagen förlorar man 0,5kg i veckan. Vad händer om jag skulle ligga på ungefär 1500kcal om dagen? Jag har gjort det några dagar och klarar mig bra på det (inte med flit direkt,men det känns onödigt att äta mer än jag vill liksom). Jag tränar styrketräning cirka 1h om dagen 6-7 dagar i veckan beroende på vad tiden räcker till.

Så det jag undrar är helt enkelt: Är det farligt att ligga för långt under sitt rekommenderade dagliga intag av kcal och kommer detta isf mer stjälpa än hjälpa i viktminskning?
(Är som sagt ny på hela grejen, kommentarer som "Är du dum i huvudet?" undanbedes.)

Tack på förhand.

King Grub
2008-07-15, 18:24
Hej! Nej, det är inte farligt. Ett större energiunderskott kommer att leda till större och snabbare viktminskning. Man kommer att förlora mer fett än vad ett mer moderat kaloriunderskott skulle innebära, men man ökar samtidigt risken att förlora muskelmassa samtidigt.

dagsfordeff
2008-07-16, 00:41
Pratade med några kompisar om detta och har nu en påbyggnad av frågan; Hur stor risk är det att kroppen sätter sig i "svält"-läge och jag sen kommer gå upp allt igen väldigt lätt när jag äter mer kalorier om jag äter långt under mitt RDI?

Cohen
2008-07-16, 02:22
Pratade med några kompisar om detta och har nu en påbyggnad av frågan; Hur stor risk är det att kroppen sätter sig i "svält"-läge och jag sen kommer gå upp allt igen väldigt lätt när jag äter mer kalorier om jag äter långt under mitt RDI?

"Svältläge" finns inte.

Om jag inte minns fel ökar energiförbrukningen efter minskat kaloriintag, för att sedan sjunka under den ursprungliga nivån.

Eddie Vedder
2008-07-16, 04:56
"Svältläge" finns inte.

Nej men en kraftigt nedsatt ämnesomsättning kan man få av lågt energiintag under lång tid. Den ökar som sagt initialt men därefter finns stora individuella variationer i hur pass mycket kroppen anpassar sig till det låga energiintaget, ofta genom minskad spontanaktivitet, minskad NEAT, ökad trötthet etc.

Tolkia
2008-07-16, 07:45
Ett påpekande som kanske är relevant i sammanhanget: Hur stort energiunderskott som är lämpligt/rimligt varierar med graden av övervikt. Större övervikt = större energiunderskott.

dagsfordeff
2008-07-16, 11:08
Jag är 191cm och väger 90,3kg.

Fredrik_S
2008-07-16, 18:03
Hej!

Jag är ny här på foumet och skulle vilja ha lite hjälp angående diet osv.
Jag har sökt och kollat runt lite men hittar inte riktigt det jag söker.
Jag räknade ut med olika kalkylatorer att jag ska ligga på runt 3000kcal om dagen för att hålla vikten. Jag läste i guiden att om man ligger ungefär 500kcal mindre om dagen förlorar man 0,5kg i veckan. Vad händer om jag skulle ligga på ungefär 1500kcal om dagen? Jag har gjort det några dagar och klarar mig bra på det (inte med flit direkt,men det känns onödigt att äta mer än jag vill liksom). Jag tränar styrketräning cirka 1h om dagen 6-7 dagar i veckan beroende på vad tiden räcker till.

Så det jag undrar är helt enkelt: Är det farligt att ligga för långt under sitt rekommenderade dagliga intag av kcal och kommer detta isf mer stjälpa än hjälpa i viktminskning?
(Är som sagt ny på hela grejen, kommentarer som "Är du dum i huvudet?" undanbedes.)

Tack på förhand.

Det är stor skillnad på några dagar och några veckor/månader.
Ett alltför kraftigt underskott är väldigt psykiskt belastande och hungern och suget blir större och kraftigare.
Största risken tror jag är att det nån gång i veckan eller med jämna mellanrum kommer frossardagar där man struntar i allt och överäter nått brutalt istället.