handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kost till någon på rätt spår!!!

Feldt
2008-07-15, 17:22
Hejsan, vet inte vart jag skall vända mig, mer än det här forumet då jag anser att det är ni som kan ge mig bäst svar av alla andra som jag skulle frågat.

Det är så här att jag haft anorexi i ca 2års tid då hungern totalt försvann, kom in på ett center nu förra året i oktober tror ja d va? då jag vägde cirkus 54kg på mina 1.77cm. Blev utskriven därifrån i Februari i år. Sen dess har jag försökt att utarbeta ett matschema för mig själv och hela tiden utvecklat det, för jag har märkt att jag kunnat äta mer än vad jag räknat med!! ett tag var mestadels grönsaker mitt intag vid mål med massa proteinrik mat vid sidan av då jag varit rädd för att gå upp i vikt. Har under hela resans gång tagit till mig tips och recept här från kolo och försökt utarbeta ett schema som skall vara anpassat till mig.

Har sedan dess gått upp i vikt till idag då jag ligger på cirkus 66-67kg, men det som har skrämt mig mest är att jag märkt att min aptit ligger på en onormal nivå eller det skulle klassas så tror jag, om man frågade en utomstående? Det har därför hindrat mig från att äta mer utav allt så att säga, Är nu nöjd med min vikt men vill trots det få till ett normalt ätande igen som jag hade innan sjukdomen.

Men är livrädd just nu för att tillåta mig äta mer utav kolhydrater, fett mm, då jag hela tiden ökat i vikt visserligen skall det sägas att jag ökat på mängden mat i förhållande till vad som verkar vara mit energibehov.

Har försökt nu den sista tiden försökt uppskatta mitt energiintag och tror det kan ligga på en 3000kcal om inte mer vilket jag tycker är mycket....

När jag var inlagd på centret och min aptit börja komma tillbaks så hade dom utökat mina mål mat med 1,5portion enligt deras rekommendationer, men trots att jag talade om för dom att jag aldrig blev mätt på dom portionerna så envisades dom med att det var min aptit som var onormal och att dom hoppades min kropp skulle anpassa sig efter deras rekommendation. Vilket medförde att jag kände mig grymt onormal och varit rädd för att tillåta mig äta mer energirik mat om mman nu vil säga så.

Avbröt därför min behandling i förtid då jag inte kunde gå runt där å hungra hela tiden och har sen dess försökt ta mig själv i kragen och försöka få ihop mitt liv med ett sunt förhållande till mat.

Skall sägas att innan jag blev sjuk låg jag på en 74-80kg men efter min deff som ledde mig in i skiten så blev d pannkaka av allt!!!

Har alltid sen jag var ung varit aktiv och hela tiden hållt på med något sport som kampsport, friidrott, fotboll, gym mm...

Och detta var jag bra på med massa vunna tävlingar i skolan, samt tävlingar i löpning...

Vilket visar på att jag varit aktiv innan men inte alls i samma fas nu då min kropp fortfarande håller på att återställa sig.

Min fråga är då som många andras här inne, vilket är svårt för många men känns som att jag är i grunden av att börja ett nytt liv med sunt ätande men hur mycket av kolhydrater, protein, fett mm skall jag ha i mig per mål och vad skall vara en normal måltid för kille som tydligen har ett högt energibehov lägga sig på för kcal per måltid samt dag???

Lessen för att det blev ett sånt långt inlägg men e tvungen att fråga några som förhoppningsvis e mer kunniga på ämnet kosthållning för normalt sett fysiskt aktiva, istället för skitråden jag fick på mitt center....

Hade varit grymt tacksam för råd och tips om ni uppfatta mitt resonemang.....

Sverker
2008-07-15, 17:50
Jag läser vad du skriver och tycker att du har lyckats bra:thumbup:

Jag kan inte riktigt förstå ditt problem men tycker at du ska fortsätta som du gör.

Det är inte så att du saknar idrotten ? Här balanserar du på ett knivblad. Bättre att se till att kroppen är i balans innan du tar upp idrotten. Idrotten ska vara något positivt som bygger upp din kropp och kondition och inte någonting man gör för att späka kroppen.

Feldt
2008-07-15, 19:46
Jag läser vad du skriver och tycker att du har lyckats bra:thumbup:

Jag kan inte riktigt förstå ditt problem men tycker at du ska fortsätta som du gör.

Det är inte så att du saknar idrotten ? Här balanserar du på ett knivblad. Bättre att se till att kroppen är i balans innan du tar upp idrotten. Idrotten ska vara något positivt som bygger upp din kropp och kondition och inte någonting man gör för att späka kroppen.

Asså det jag skulle behöva ha råd med är vad som är lagom energimässigt å lägga sig vid huvudmålen har ingen som helst uppfattning om vad som skulle kunna va en normalportion på ris eller pasta???

har fixat frukosten hittills å den brukar ligga på 4dl(140g kokt gryn) m. 1banan på 100g samt 1 kesoburk 250g och då har jag även plats för mer!!!

Kan äta uppemot 1kg eller mer i volym och tycker det låter sjukt e rädd för att det skall gå åt andra hållet men vet att jag skulle behöva lägga på kolhydrater på lunchen och middagarna. Har nu uppskattningsvis frodat på ett cirkus i 400g protein i form av kött, fisk, fågel m ungefär 600g grönsaker till...

skulle behöva bättre balans där men e rädd för att d skall sticka iväg å gå åt andra hållet så man äter för mycket därför jag ätit så tryggt ja kunnat och gått emot min ångest med att fixa frukosten någorlunda men skulle nu behöva lite hjälp på kolhydrats å fett intaget för att det skall vara mer balans.
För jag kan me handen på hjärtat säga att mitt intag av protein är för högt och nu behöver jag tips på hur en lunch midda skulle kunna se ut.

Har i runda slängar försökt fundera ut och mitt kolhydratsintag på huvudmålen skulle kunna va 100g okokt ris/pasta samt 200-300g protein m grönsaker skulle det anses normalt eller överkonsumerar jag av något??

Tycker t.ex. att min frukost redan är stor om man jämför med andra men det har jag lagt bakom mig nu och vill fortfarande gå framåt trots min aptit.

Har upptagit träningen m. 4ggr på gymmet i veckan samt 1-2 promenader och fått bra resultat enligt mig,¨då jag känner styrkan har återvänt.

Av detta kommer det bli mindre efter sommarn då jag skall börja plugga och förhopningsvis se framemot annat än detta elände som man satt sig i.

Har fortfarande en kass mage som e ska man kalla d halvt förstoppad! funkar iofs bättre än innan måste väl fortfarande vänja sig vid maten för att den skall funka så det enda ja kan göra är att nöta. Trots att d finns dagar(ofta) då man inte e hungrig av förstoppningen så vill ja inte gå en dag till utan mat utan kämpar för att livet skall funka så gott d går.

Tolkia
2008-07-15, 21:04
Det är inte så att du äter en extremt fettfri kost? Jag undrar om det kan vara så, när du beskriver vad du äter (keso, grönsaker, ris, fettsnålt protein osv.) och magproblemen. En kost utan fett mättar dåligt, framför allt mättar den inte särskilt länge. Våga använd lite mer fett i maten, om det är så att du gärna snålar på det; jag tror att det skulle få dig att känna dig mer mätt.

Edit: Sedan är det inte så konstigt om aptiten är stor i en kropp van vid svält, som precis hunnit börja lära sig att det serveras mat igen. Det är ganska vanligt bland människor som svultit sig under lång tid att de när de börjar äta igen tenderar att äta "som om det vore sista gången" - möjligen handlar det om att man vant kroppen av med regelbunden näringstillförsel. Att aptiten under en period är ovanligt stor är inte nödvändigtvid detsamma som att den är onormal, eller för den delen att den kommer att vara stor för resten av livet.

Feldt
2008-07-15, 21:17
Det är inte så att du äter en extremt fettfri kost? Jag undrar om det kan vara så, när du beskriver vad du äter (keso, grönsaker, ris, fettsnålt protein osv.) och magproblemen. En kost utan fett mättar dåligt, framför allt mättar den inte särskilt länge. Våga använd lite mer fett i maten, om det är så att du gärna snålar på det; jag tror att det skulle få dig att känna dig mer mätt.

Edit: Sedan är det inte så konstigt om aptiten är stor i en kropp van vid svält, som precis hunnit börja lära sig att det serveras mat igen. Det är ganska vanligt bland människor som svultit sig under lång tid att de när de börjar äta igen tenderar att äta "som om det vore sista gången" - möjligen handlar det om att man vant kroppen av med regelbunden näringstillförsel. Att aptiten under en period är ovanligt stor är inte nödvändigtvid detsamma som att den är onormal, eller för den delen att den kommer att vara stor för resten av livet.

Precis därför ja skriver vill liksom veta vad ett normalt intag skulle var för mig av fett och kolhydrater så att säga, vill börja lägga til d i min kost men har ingen som helst uppfattning om vad som kan anses lagom för mig??

King Grub
2008-07-15, 21:24
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13941&epslanguage=SV

Tolkia
2008-07-15, 21:24
Jag skall inte ge mig på att göra kostupplägg, det överlåter jag till folk som kan det bättre. Men jag kan ju alltid ställa frågan: Hur mycket fett äter du nu? Äter du ost? Smör/smörgåsmargarin? Hur tillagar du ditt "protein" (whatever it is)?

Finns det livsmedel du undviker för att du inte vågar äta dem, och varför vågar du inte? Hur skulle det vara att börja introducera dem igen (jag gör en djärv gissning att det handlar om livsmedel med högt fettinnehåll, t.ex. ost, makrill, leverpastej)? Kanske prova ett i taget?

Näringsrekommendationer från SLV finns här (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13941&epslanguage=SV).

Edit: Jaja, pucktvåa som vanligt.

Annan läsning som kanske kan vara till nytta är "Ät allt, hellre nästan rätt än exakt fel" av Gisela van der Ster och Anna-Carin Lindskog (tunn och kort) och "Mattillåtet" av Gisela van der Ster (mer uttömmande). Det är inga idrottar- eller byggarböcker, men för folk som tappat perspektivet på maten.

Feldt
2008-07-15, 21:48
Jag skall inte ge mig på att göra kostupplägg, det överlåter jag till folk som kan det bättre. Men jag kan ju alltid ställa frågan: Hur mycket fett äter du nu? Äter du ost? Smör/smörgåsmargarin? Hur tillagar du ditt "protein" (whatever it is)?

Finns det livsmedel du undviker för att du inte vågar äta dem, och varför vågar du inte? Hur skulle det vara att börja introducera dem igen (jag gör en djärv gissning att det handlar om livsmedel med högt fettinnehåll, t.ex. ost, makrill, leverpastej)? Kanske prova ett i taget?

Näringsrekommendationer från SLV finns här (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13941&epslanguage=SV).

Edit: Jaja, pucktvåa som vanligt.

Annan läsning som kanske kan vara till nytta är "Ät allt, hellre nästan rätt än exakt fel" av Gisela van der Ster och Anna-Carin Lindskog (tunn och kort) och "Mattillåtet" av Gisela van der Ster (mer uttömmande). Det är inga idrottar- eller byggarböcker, men för folk som tappat perspektivet på maten.

Sant allt det du säger, kommer börja introducera det då jag vill leva på en balansserad kost, skall ta till mig råden du har skrivit då jag vet att jag äter för lite fett bl.a....

Äter nog praktiskt taget inget fett tar kycklingfilén ugnsteker den, tar tonfisken gör nån sallad eller gryta av det osv..... basic grejer som e enkla och inte krångliga för mig....Håller som sagt på att från grunden få till ett normalt ätande för min del....

Tolkia
2008-07-16, 07:40
Äter nog praktiskt taget inget fett tar kycklingfilén ugnsteker den, tar tonfisken gör nån sallad eller gryta av det osv..... basic grejer som e enkla och inte krångliga för mig....Håller som sagt på att från grunden få till ett normalt ätande för min del....
Det är ingen lätt sak, och jag tycker att du uppnått en hel del på ganska kort tid. Ang. just fettkonsumtionen är det faktiskt så att det kommer att bli lättare för dig att äta normalt och ha "normala" hungerkänslor om du äter lite mer fett än om du (som nu) rensar bort allt fett du kan rensa bort. Jag förstår om det låter orimligt (fett = fet, liksom) men det är sant. Så våga utmana fettskräcken. Många tycker att fettrika livsmedel som nötter och avokado eller t.ex. salladsdressingar är enklare att börja med än "läskigare" smör och ren olja.

Feldt
2008-07-16, 08:30
Har läst på rätt bra här på kolo angående detta me kost och fett och skall absolut lägga till detta i min kost samt öka på kolhydratsmängden och skära ner på proteinintaget, pratade nyss med min dietist vilket och hon angav även detta samt att jag som minst, eftersom jag nu räknar skall förska få i mig 2000kcal per dag sen får vi utvärdera hur min vikt kommer ligga och förhoppningsvis blir detta bra:)

Kan dra min kost kortfattat som jag skall försöka mig på att utvärdera nu under denna vecka....

Frukost: 4dl gryn m. 1 frukt samt 1 kesoburk stor skål e detta=)

Lunch och Midda: 1 Kycklingfile m. 100g(okokt pasta,ris) samt grönsaker på detta...

med någon fettkälla som du nämnde tolkia avokado har ja ätit mycket tidigare i mitt liv skall börjas med detta då det är gott...