handdator

Visa fullständig version : Beställa från USA


NiCrue
2008-07-15, 17:07
Vet att frågan har varit uppe åtskilliga gånger, men det känns fortfarande som om det finns mycket, iaf i mina ögon, att bena ut.

Dollarn är ju som sagt ruskigt låg, vilket gör att det bara blir mer och mer lovande att rikta nästa kosttillskottsbeställning mot väst, kort och gott beställa hem en hel del grejer från staterna.

Men nu till den egentliga frågan, hur mycket ligger momsen och tullsatsen egentligen på?
Jag antar att momsen är på 25%, men tullsatsen?

Vi kan väl leka med tanken att jag beställer hem kostillskott för 800 kr, och att frakten går på 400 kr, hur mycket kommer då paketet att slutligen kosta när det väl kommit fram?

Finns det pengar att tjäna, eller är det mer eller mindre +-0? :confused:

Tabbe
2008-07-15, 17:50
Beställer du från bb, ta det långsamma fraktalternativet så slipper du moms och tull helt. tar ca 3 veckor.
Fedex tar allt genom tullen och sen skickar dom troligtvis tillbaka det.

Blir paketet taget endå så får du troligtvis inte ta in det alls, om du får kommer det endå ligga där tills dom kollat igenom allt så det inte finns några olagligheter i det.

Det finns grymma pengar att tjäna.

Mukryian
2008-07-15, 18:36
bb?

tenchi
2008-07-15, 18:45
Beställer du från bb, ta det långsamma fraktalternativet så slipper du moms och tull helt. tar ca 3 veckor.


svenska posten tar också allt genom tullen. hur kan man slippa tull på deras långsamma fraktalternativ? går allt rätt till vid postandet i USA så skriver de rätt värde på tulldeklarationen och överstiger det 500kr (inkl frakt) så blir det moms och tull plus 100 kr i postens avgift.

För att svara på vad tullsatsen blir så vet jag inte, prova www.tullverket.se. Men jag har aldrig betalat mer än 3% på biltillbehör, cd skivor eller nån annan vara.

Animalistic
2008-07-15, 18:52
bb?

baddibilding.kåm

Tabbe
2008-07-15, 22:32
svenska posten tar också allt genom tullen. hur kan man slippa tull på deras långsamma fraktalternativ? går allt rätt till vid postandet i USA så skriver de rätt värde på tulldeklarationen och överstiger det 500kr (inkl frakt) så blir det moms och tull plus 100 kr i postens avgift.

För att svara på vad tullsatsen blir så vet jag inte, prova www.tullverket.se. Men jag har aldrig betalat mer än 3% på biltillbehör, cd skivor eller nån annan vara.

Har beställt flera gånger för ett värde över 500 kr, har alltid kommit utan några problem med tullen. Inga extra avgifter mm..

Det långsamma alternativet öppnas inte av tullen, på dessa gör dom bara stickkontroller ibland. Öppnar dom ditt får du betala moms(25%) och 100 avgift.

tenchi
2008-07-15, 23:08
Har beställt flera gånger för ett värde över 500 kr, har alltid kommit utan några problem med tullen. Inga extra avgifter mm..

Det långsamma alternativet öppnas inte av tullen, på dessa gör dom bara stickkontroller ibland. Öppnar dom ditt får du betala moms(25%) och 100 avgift.


de öppnar väl inte paketen, värdet står ju på tulldeklarationen. har ALDRIG fått nåt öppnat och jag har handlat på ebay i över 3 år. Däremot, oavsett fraktsätt, så har jag fått betala tull och moms på belopp över 500kr. det är ett lotteri om man slipper igenom tullen utan avgifter eller inte.

Udd3n
2008-07-16, 07:24
Har beställt flera gånger för ett värde över 500 kr, har alltid kommit utan några problem med tullen. Inga extra avgifter mm..
.

Samma här, jag har alltid klarat mig utan tull från BB med sega leveransalternativet. Så att man alltid får tulla är BS. Har man beställt 10 gånger och inte tullat en enda tycker jag det snarare är trend mot att aldrig göra det. :)

Men det är klart att det säkert finns undantag om man har haft otur och ett stickprov gjorts.

tenchi
2008-07-16, 09:24
Samma här, jag har alltid klarat mig utan tull från BB med sega leveransalternativet. Så att man alltid får tulla är BS.

well då måste posten och tullverket driva med mig. Vad heter fraktsättet BB skickar med?

solo
2008-07-16, 12:15
united states postal service tror jag är det långsamma "säkrare" alternativet man kan använda ,tar typ 3-4 v då , vad jag fattat så kör man FedEx det snabba alternativet kollar alltid tullen o krånglar... har bara beställt en gång från bb men blev ingen tull eller nåt.

NiCrue
2008-07-16, 15:20
Samma här, jag har alltid klarat mig utan tull från BB med sega leveransalternativet. Så att man alltid får tulla är BS. Har man beställt 10 gånger och inte tullat en enda tycker jag det snarare är trend mot att aldrig göra det. :)

Men det är klart att det säkert finns undantag om man har haft otur och ett stickprov gjorts.

Såpass alltså? :) Nu blev man ju inte direkt mindre sugen på att slänga iväg en beställning ;)

Men det är det långsamma leveransalternativet som gäller då :)

Fler här på forumet som haft lika lyckade beställningar?

rAjj
2008-07-16, 16:27
Jag har åkt på sjuka fakturer fån tullen.. har helt kottat bb. Jag maila de och frågade om de inte kunde skicka mina grejjer i en icke printad låda. Tullen nyper tydligen allt där står "BB.com" på. Men det va helt omöjligt tydligen..

GG eller dyl får funka tills någon lösning funnits. :/

Razorman
2008-07-16, 16:46
beställde nyligen för första gången från bb, o de gick hur bra som helst, inga avgifter...tog dock 3veckor

Wiken
2008-07-16, 16:56
Jag beställde från BB med Fedex, och vips; 3 veckor senare dampar momsfakturan i brevlådan...

Fredrik_S
2008-07-16, 17:40
Jag har åkt på sjuka fakturer fån tullen.. har helt kottat bb. Jag maila de och frågade om de inte kunde skicka mina grejjer i en icke printad låda. Tullen nyper tydligen allt där står "BB.com" på. Men det va helt omöjligt tydligen..

GG eller dyl får funka tills någon lösning funnits. :/

Körde du långsamma alternativet eller Fedex då?

rAjj
2008-07-16, 20:36
Körde du långsamma alternativet eller Fedex då?

Utav 10ggr så tog jag det långsamma 2ggr.. vid samtliga tillfällen, utom den första, har det kommit fakturor.. den första gången var inte en av de gånger jag tog det långsamma (lite billigare) alternativet.

Wiken
2008-07-17, 14:21
Handlar nog mer om att du har lyckats dra nitlotterna hos tullen, varenda gång. :smash:

NiCrue
2008-07-17, 15:19
Jag beställde från BB med Fedex, och vips; 3 veckor senare dampar momsfakturan i brevlådan...

Men okej, det är lite av ett lotteri att beställa från USA, men i de fallen när ni tyvärr fått betala både tull och moms på era grejer, hur mycket har det rört sig om då?

Någon som kan ge ett exempel på en egen beställning och vad slutnotan tillslut gick på? Bara för att man ska få ett litet "hum" över vad man i värsta fall kan "råka ut" för ;)

Wiken
2008-07-17, 15:59
Jag beställde med en kompis för ca 2000 kr, momsen hamnade väll på en 5-600 tror jag...

Lepras
2008-07-17, 16:07
Hur mycket och vad beställde ni,vad blev kgpriset på protein tex?

Wiken
2008-07-17, 16:49
Nu var det ett bra tag sen, men jag tror vi beställde runt 10 kg ON Whey, samt 1 kg ON Kasein, 5-6 kg malto och lite annat. Låg ganska fett + tills momsen kom, då blev det nästan jämt upp som med i Sverige. Liiiite billigare kanske, dessvärre.

Så, men tanke på det sortimentet som finns så är det ju iaf värt det, och det fraktades på bara 7 dagar med hemkörning. Men kommer man undan momsen så lönar det sig som ini.

Kommer snart att slänga iväg en ny beställning, kvittar om jag får momsen eller inte.

Lepras
2008-07-17, 18:44
Nu var det ett bra tag sen, men jag tror vi beställde runt 10 kg ON Whey, samt 1 kg ON Kasein, 5-6 kg malto och lite annat. Låg ganska fett + tills momsen kom, då blev det nästan jämt upp som med i Sverige. Liiiite billigare kanske, dessvärre.

Så, men tanke på det sortimentet som finns så är det ju iaf värt det, och det fraktades på bara 7 dagar med hemkörning. Men kommer man undan momsen så lönar det sig som ini.

Kommer snart att slänga iväg en ny beställning, kvittar om jag får momsen eller inte.

Varför beställa malto från usa? Blir väll dyrare ju tyngre paketet är?

Wiken
2008-07-18, 10:19
Jo det är sant. Tänkte inte riktigt på det då.

NiCrue
2008-07-19, 13:02
BB har ju som sagt två fraktalternativ, International Express Courier och International Postal Service.

Den förstnämnda är den snabba (och billigare) varianten och alltså den som man borde se upp med? IEC är alltså Fedex?

Jag personligen har tänkt beställa hem ungefär 8 kg protein, kan det möjligen vara så att ju större paketet är desto större är risken att man åker på en saftig tullavgift? (Bara spekulerar här ;) )

EiseltUK
2008-07-19, 20:27
baddibilding.kåm

Näää det funkar f-n inte. Är du säker på att det stavas så??!! :D

NiCrue
2008-07-19, 21:08
Såg nu efter närmare granskning att den långsamma varianten blev billigare än "den snabba" om man gjorde en större beställning :em: