handdator

Visa fullständig version : Bostad i Sthlm?


itsmylife
2008-07-15, 13:39
Nu är det så att jag söker jobb i stockholm och då undrar jag ju ang boende om jag skulle få ett jobb där..
Jag har hört att om man får jobb i sthlm så får man gå före i bostadskön(men jag är inte med i någon bostads grejs förutom telgebostäder)
är det sant att man kan gå före i kön? kan man göra det även om man har bara deltids jobb, vikarie jobb eller måste man ha ett fast heltids jobb för att få gå före i kön??
Jag känner ingen i sthlm som jag kan få bo hos tills jag hittar nån lägenhet, kan ju söka på blocket men jag har en anmärkning som många hellst ej vill hyra ut till..
i oslo så kan man ju hyra hybbel finns det något liknande i stockholm??
Vart ska man bo och inte bo i stockholm??

Mirre
2008-07-15, 13:49
När jag flyttade upp (1999) så var det banne mig inga gräddfilsköer för att jag hade jobb. Jag fick flytta runt första året och hade min kappsäck, typ. Mig veteligen finns det inte "gå före i kön" idag heller, fast cash brukar lösa problem och ge gräddfil. En anmärkning kan ställa till problem men har du cash så kan du lösa problemet där du erlägger en deposition med ca 3månadshyror om du hyr privat. De brukar inte kräva Uc. Dock är det lätt att bli skinnad om du hyr privat så dokumentera allt och om de har tagit ut överhyra så kan du i efterhand försöka begära tillbaka pengar genom hyresnämnden.

Lycka till och välkommen till hufvudstaden!:thumbup:

Piranha
2008-07-15, 13:51
Nu är det så att jag söker jobb i stockholm och då undrar jag ju ang boende om jag skulle få ett jobb där..
Jag har hört att om man får jobb i sthlm så får man gå före i bostadskön(men jag är inte med i någon bostads grejs förutom telgebostäder)
är det sant att man kan gå före i kön? kan man göra det även om man har bara deltids jobb, vikarie jobb eller måste man ha ett fast heltids jobb för att få gå före i kön??
Jag känner ingen i sthlm som jag kan få bo hos tills jag hittar nån lägenhet, kan ju söka på blocket men jag har en anmärkning som många hellst ej vill hyra ut till..
i oslo så kan man ju hyra hybbel finns det något liknande i stockholm??
Vart ska man bo och inte bo i stockholm??

Det finns ett gäng boende stockholm trådar om du söker.

Jag kan bara säga att bostad i sthlm inte är lätt. och nån förtur existerar mig veterligen inte.

NiXPhoenix
2008-07-15, 14:28
Du kan inte köpa/låna till nåt billigt då?

Finns schyssta lägenheter i grannkommunen för 200k, dock är det rätt långt borta. :D Norrort, lugn kommun, bra tågförbindelse. Men det är en bit att gå från tåget till de billiga husen där.

Torwald
2008-07-15, 14:48
Jag har aldrig hört talas om någon GRATIS förtur i alla fall. På den (officiella) hyresmarknaden är det ganska körigt. Köpa kan man alltid göra, och hur dyrt det blir beror på var man vill bo.

skaparn
2008-07-15, 16:11
Du kan inte köpa/låna till nåt billigt då?

Finns schyssta lägenheter i grannkommunen för 200k, dock är det rätt långt borta. :D Norrort, lugn kommun, bra tågförbindelse. Men det är en bit att gå från tåget till de billiga husen där.

Vilken grannkommun talar du om?

NiXPhoenix
2008-07-15, 16:17
Vilken grannkommun talar du om?


Uh, försöker du ta reda på vart jag bor??

Åkersberga pratar jag om. Mkt bättre än t ex Vallentuna som nog har boende i samma prisklass och ligger lika långt bort, men finns mycket slödder där.
Åkersberga/Österskär är klart lugnare, lite fint med kanalen som går igenom och så går tågen oftare på den linjen än till Vallentuna.

skaparn
2008-07-15, 16:28
Uh, försöker du ta reda på vart jag bor??

Åkersberga pratar jag om. Mkt bättre än t ex Vallentuna som nog har boende i samma prisklass och ligger lika långt bort, men finns mycket slödder där.
Åkersberga/Österskär är klart lugnare, lite fint med kanalen som går igenom och så går tågen oftare på den linjen än till Vallentuna.

Ja, nu när jag vet din kommun kommer jag att likt dödn besöka alla dörrar som inte målats med offerblod.

Åkersberga är fint, men det är ju ingen dröm att pendla in till stan om man inte har bil. Det tar en god stund.

L-Sami
2008-07-15, 19:52
Det är inte sant att man kan gå före bostadsköer om man har ett jobb. Svårt att få ett förstahandskontrakt i Stockholm om man inte har en del pengar. Tar ca 5år få en bostad genom Bostad Stockholm i Gubbängen/Rågsved/Hökarängen, 3-4år i Rinkeby och Husby. I Södermalm mellan 10-20år, såg att folk som hade varit i kö sen 1988 fick lägenhet på Södermalm. Säkert mycket fiffel där också med pengar och sånt.

shut teh face
2008-07-15, 21:30
Det finns ju en kvot som hyresvärdar måste ta ifrån kön. Tror det är cirka 50%, 100% på vissa ställen?

Hursomhelst så kan man komma åt dessa lägenheter via kontakter eller svartmäklare. Vi fick våran lägenhet på götgatan precis när vi fyllde 18, vi hade ingen inkomst eller ens gått klart gymnasiet.

Det finns svartmäklare också, att få tag på dem kan vara svårt, och man kan bli rejält blåst. Det är bäst om man känner någon som gjort ett lyckat "köp" så man kan få nr till mäklaren.

Remote
2008-07-15, 21:38
Inte provat men http://www.fixakontraktet.se/ kanske är något?

mini
2008-07-15, 22:23
Jag tvivlar på att man får en lya ens i Åkersberga för 200k. Möjligen kan man hitta något i Södertälje eller liknande. Om vi nu pratar bostadsrätt. Hyresrätt kan man nog köpa sig ett svartkontrakt i någon förort.

Buckethead
2009-11-30, 20:28
Nu är det min tur att härja runt i stockholms bostadsdjungel. Är nyexad och har lyckats få jobb på ett företag nära centralstationen, så teoretiskt sett så har jag ju många områden att välja på. Men jag har noll koll på stockholm och avstånden där nere. Har heller ingen aning om vilka områden man ska undvika och vilka som är att föredra. Har testat svara på lite blocketannonser men det enda svaret jag fått hittills är en länk till http://groupbauer.com/ , och jag känner nog inte att jag kan lite på Sandra eller Lena även om dom båda har titeln "professionell hyresmäklare".

Vilka sidor rekommenderas? Är det värt att betala prenumeration på sidor som bopunkten.se eller hyralya.se? Många annonser verkar ju rätt gamla.

Vilka områden rekommenderas och vilka bör man undvika?

Om man t.ex. hamnar i Hässelby, hur lång tid tar det in till centralstationen då? Blir jag knivhuggen på vägen dit?

Varför nämner många avstånd till "slussen" i sina annonser? Vad är det som finns där som är så attraktivt?

TheGovernator
2009-11-30, 21:20
Nu är det min tur att härja runt i stockholms bostadsdjungel. Är nyexad och har lyckats få jobb på ett företag nära centralstationen, så teoretiskt sett så har jag ju många områden att välja på. Men jag har noll koll på stockholm och avstånden där nere. Har heller ingen aning om vilka områden man ska undvika och vilka som är att föredra. Har testat svara på lite blocketannonser men det enda svaret jag fått hittills är en länk till http://groupbauer.com/ , och jag känner nog inte att jag kan lite på Sandra eller Lena även om dom båda har titeln "professionell hyresmäklare".

Vilka sidor rekommenderas? Är det värt att betala prenumeration på sidor som bopunkten.se eller hyralya.se? Många annonser verkar ju rätt gamla.

Vilka områden rekommenderas och vilka bör man undvika?

Om man t.ex. hamnar i Hässelby, hur lång tid tar det in till centralstationen då? Blir jag knivhuggen på vägen dit?

Varför nämner många avstånd till "slussen" i sina annonser? Vad är det som finns där som är så attraktivt?

Denna kanske kan vara något?
http://www.blocket.se/stockholm/Rum_24561129.htm?ca=11&w=1

Buckethead
2009-11-30, 21:56
Denna kanske kan vara något?
http://www.blocket.se/stockholm/Rum_24561129.htm?ca=11&w=1
Åh, tack så mycket. Med sån här hjälp så kan det ju inte gå fel.

kelk
2009-11-30, 22:06
Nu är det min tur att härja runt i stockholms bostadsdjungel. Är nyexad och har lyckats få jobb på ett företag nära centralstationen, så teoretiskt sett så har jag ju många områden att välja på. Men jag har noll koll på stockholm och avstånden där nere. Har heller ingen aning om vilka områden man ska undvika och vilka som är att föredra. Har testat svara på lite blocketannonser men det enda svaret jag fått hittills är en länk till http://groupbauer.com/ , och jag känner nog inte att jag kan lite på Sandra eller Lena även om dom båda har titeln "professionell hyresmäklare".

Vilka sidor rekommenderas? Är det värt att betala prenumeration på sidor som bopunkten.se eller hyralya.se? Många annonser verkar ju rätt gamla.

Vilka områden rekommenderas och vilka bör man undvika?

Om man t.ex. hamnar i Hässelby, hur lång tid tar det in till centralstationen då? Blir jag knivhuggen på vägen dit?

Varför nämner många avstånd till "slussen" i sina annonser? Vad är det som finns där som är så attraktivt?

Tar ca 30 min från Hässelby till centralen. Slå på www.sl.se
Finns inte några områden att undvika egentligen.

Buckethead
2009-11-30, 22:19
Tar ca 30 min från Hässelby till centralen. Slå på www.sl.se
Finns inte några områden att undvika egentligen.
Tack, borde ha tänkt på att kolla SL:s hemsida.

Ok, det låter ju bra. Är iofs inriktad på att ta nästan vad som helst nu. Men man vill ju ändå hamna i ett någorlunda trevligt område och inte något ställe med ett centrum där ingen rustat upp något på 50 år.

SwedishBeef
2009-11-30, 22:50
Bara gilla läget och köpa en bostadsrätt, sitter du på bra kontakter så kan du få en hyreskontrakt i första hand för 100-500.000, eller ett andra hands svart kontrakt för 50-150,000:- (givetvis bereonde på vart du vill bo)

Du kan säkert få tag i något andrahands boende om du jobbar lite och har tur, dock brukar hyrorna vara saltade

Välkommen till verkligheten :cool:

SwedishBeef
2009-11-30, 22:51
finns inte några områden att undvika egentligen.

what?

jocke12
2009-11-30, 22:53
Bara gilla läget och köpa en bostadsrätt, sitter du på bra kontakter så kan du få en hyreskontrakt i första hand för 100-500.000, eller ett andra hands svart kontrakt för 50-150,000:- (givetvis bereonde på vart du vill bo)

Du kan säkert få tag i något andrahands boende om du jobbar lite och har tur, dock brukar hyrorna vara saltade

Välkommen till verkligheten :cool:

Fetmarkerat är skitsnack.

Helt jävla omöjligt är det ändå inte. Hör dig för. Ett andrahandskontrakt är nog relativt enkelt att komma över om du nöjer dig med det.

Buckethead
2009-11-30, 23:17
Bara gilla läget och köpa en bostadsrätt, sitter du på bra kontakter så kan du få en hyreskontrakt i första hand för 100-500.000, eller ett andra hands svart kontrakt för 50-150,000:- (givetvis bereonde på vart du vill bo)

Du kan säkert få tag i något andrahands boende om du jobbar lite och har tur, dock brukar hyrorna vara saltade

Välkommen till verkligheten :cool:
Att försöka sälja ett hyreskontrakt är ju rätt dumt då det är fängelsestraff på straffskalan, dessutom är det säljaren som åker dit och inte köparen. Att salta hyran är också rätt dumt då man som andrahandshyrare kan kräva tillbaka överskottet genom hyresnämnden retroaktivt.

Att köpa bostadsrätt kan däremot bli ett val när jag väl bestämt mig om jag trivs i stockholm eller inte. Till dess kommer jag försöka få lägenhet på "normal väg" via annonssidor och kontakter.

Upptäckte http://www.foretagslogi.se/, är det någon som använt sig av dom?

Jockefoten
2009-11-30, 23:29
En polare fick stå i kö i 25år innan han fick en bra lägenhet i vasastan.

Buckethead
2009-11-30, 23:34
En polare fick stå i kö i 25år innan han fick en bra lägenhet i vasastan.
Det kan jag tänka mig, kollade bostadskön och vissa hade ju kötid från början av 80-talet.

kelk
2009-11-30, 23:38
what?

Ja, ur det avseendet att man skulle bli knivhuggen så fort man gick utanför dörren då.

JoeyP
2009-11-30, 23:39
Min bror hade redigt tur. Han flyttade direkt efter gymnasiet, fick jobb lägenhet och allt på dirren. En hyresrätt då. Han sparade ihop 100 000, köpte en helt ny 2a, han var den första som sket i toaletten. Han har tom ett kort där han slickar på ringen. Han sålde den sen köpte han en 3a kmr inte ihåg va de hette men de ligger iaf 10cm från södermalm tror jag? :S Så det går ju om man har tur men aa de var nog första gången han hade tur i sitt liv där :)xD

Buckethead
2009-11-30, 23:56
Min bror hade redigt tur. Han flyttade direkt efter gymnasiet, fick jobb lägenhet och allt på dirren. En hyresrätt då. Han sparade ihop 100 000, köpte en helt ny 2a, han var den första som sket i toaletten. Han har tom ett kort där han slickar på ringen. Han sålde den sen köpte han en 3a kmr inte ihåg va de hette men de ligger iaf 10cm från södermalm tror jag? :S Så det går ju om man har tur men aa de var nog första gången han hade tur i sitt liv där :)xD
Grattis till din bror, såg någon mäklares hemsida där dom skrev att dom hade över 13 000 sökande till 52 nyproducerade lägenheter. Så det gäller nog att ha riktigt tur för att få en helt ny lägenhet. Iofs var det hyresrätter, säkert mindre sökande till bostadsrätter. Själv känner jag att jag använde upp all min tur på jobbet. Men man kan ju hoppas.

Baan
2009-12-01, 00:02
Grattis till din bror, såg någon mäklares hemsida där dom skrev att dom hade över 13 000 sökande till 52 nyproducerade lägenheter. Så det gäller nog att ha riktigt tur för att få en helt ny lägenhet. Iofs var det hyresrätter, säkert mindre sökande till bostadsrätter. Själv känner jag att jag använde upp all min tur på jobbet. Men man kan ju hoppas.

Det är budgivning på bostadsrätter, vad menar du med tur?

Fatalist
2009-12-01, 00:06
Jag har eventuellt en etta att hyra ut i andrahand (helt OK med hyresvärden), fräsch nybyggd. Dock i Tullinge.

Buckethead
2009-12-01, 00:24
Det är budgivning på bostadsrätter, vad menar du med tur?
Jo, är medveten om det. Tur syftade främst på exemplet med dom nyproducerade lägenheterna och ration med över 13 000 sökande på 52 hyresrätter. Sen kom jag på att han skrev om bostadsrätter och ändrade inte resten och då blev det konstigt.

Buckethead
2009-12-01, 00:29
Jag har eventuellt en etta att hyra ut i andrahand (helt OK med hyresvärden), fräsch nybyggd. Dock i Tullinge.
Trevligt, har ingen aning om hur tullinge är. Men jag tar gärna mer info om den.
Storlek?
Hyra?
Möblerad/omöblerad?
Uthyrningstid?
Nära till kommunikationer(pendeltågstation?), livs, gym?

Du får gärna skicka ett pm med infon eller lägga det i tråden. Måste stänga ner p.g.a. tidig uppstigning imorrn. Men jag hör som sagt gärna mer info om lägenheten. :)

hultman
2009-12-01, 00:38
Bara gilla läget och köpa en bostadsrätt, sitter du på bra kontakter så kan du få en hyreskontrakt i första hand för 100-500.000, eller ett andra hands svart kontrakt för 50-150,000:- (givetvis bereonde på vart du vill bo)

Du kan säkert få tag i något andrahands boende om du jobbar lite och har tur, dock brukar hyrorna vara saltade

Välkommen till verkligheten :cool:

Stämmer nog rätt bra. Har man inte feta kontakter så får man skaffa sig "kontakter" och köpa svart. Är inte så enkelt att få lägenhet innanför tullarna och själv hade jag aldrig kunnat tänka mig att bo utanför, hur enkelt det än är att hitta bostad i tråkiga områden.

Viktor_Balck
2009-12-01, 04:58
Min bror hade redigt tur. Han flyttade direkt efter gymnasiet, fick jobb lägenhet och allt på dirren. En hyresrätt då. Han sparade ihop 100 000, köpte en helt ny 2a, han var den första som sket i toaletten. Han har tom ett kort där han slickar på ringen. Han sålde den sen köpte han en 3a kmr inte ihåg va de hette men de ligger iaf 10cm från södermalm tror jag? :S Så det går ju om man har tur men aa de var nog första gången han hade tur i sitt liv där :)xD

Rejält nära Söder ju!

Buckethead
2009-12-01, 18:16
En liten bump ifall någon har fler tips.

xan
2018-03-11, 18:12
(bump)

Funderar på att byta en superliten lägenhet (förstahandskontrakt) i Traneberg till en större lägenhet i Hökarängen. Vad tycker ni om Hökarängen? Min uppfattning från att ha läst runt på andra forum är att det var lugnt och tryggt för 5-6 år sedan, har något ändrats sedan dess? Kringliggande områden ska vara okej också (Farsta C t ex), så man inte ramlar in i ett ghetto när man är ute och promenerar.

Något som är lite oroande när jag är inne på bytessidorna är att många verkar vilja flytta IFRÅN Hökarängen, vad tror ni det beror på?

Är helt med på att Traneberg är ett bättre område, men behöver som sagt en större lägenhet.

xcv
2018-03-13, 21:58
(bump)

Funderar på att byta en superliten lägenhet (förstahandskontrakt) i Traneberg till en större lägenhet i Hökarängen. Vad tycker ni om Hökarängen? Min uppfattning från att ha läst runt på andra forum är att det var lugnt och tryggt för 5-6 år sedan, har något ändrats sedan dess? Kringliggande områden ska vara okej också (Farsta C t ex), så man inte ramlar in i ett ghetto när man är ute och promenerar.

Något som är lite oroande när jag är inne på bytessidorna är att många verkar vilja flytta IFRÅN Hökarängen, vad tror ni det beror på?

Är helt med på att Traneberg är ett bättre område, men behöver som sagt en större lägenhet.

Bor i Tallkrogen, så två stationer bort. Har bott här snart tre år.

Hökarängen har ju länge gått under smeknamnet "Krökarängen", och det ligger väl något i det. Är inte där superofta, men åker ofta igenom med bilen. Är en del alkisar och annat skumt folk där.

För egen del hade jag inte haft något problem att bo där ur trygghetssynpunkt, inte supertrevligt klientel som sagt, men sköter man sitt är det säkert lugnt. Har du med flickvän och/eller barn som rör sig från tunnelbanan osv sent så hade iaf jag inte känt mig helt lugn tyvärr.

Kommunikationerna är bra (nära till nynäsvägen/örbyleden, bra buss och tunnelbaneförbindelser). I farsta centrum finns massa butiker och det går även skitsnabbt med bil till nacka.

Som många andra områden byggs det mycket nytt, och det är ju dyra lägenheter såklart. Därför sker väl en viss gentrifiering, men det är ju en process som tar tid.

Om du kan tänka dig att kompromissa lite med kommunikationerna, och bo någonstans där det inte finns tunnelbana kan du säkert hitta något i ett bättre område, då lägenheter på sådana platser alltid är mindre eftertraktade. Är du tålmodig är nog Nacka något att satsa på. Se till att kolla var tunnelbanestationerna där ute kommer placeras och bosätt dig där. Funkar oftast rätt bra med bussar ändå, och när tunnelbanan väl blir färdig så ökar ju lägenheten i värde instadirr.

xcv
2018-03-13, 22:04
Anledningen att många flyttar därifrån tror jag är följande:

Området har länge varit mindre ansett än de andra närliggande områdena. Vet många som köpt sin första lägenhet där just för att det varit billigare än alternativen. Har även varit relativt lätt att få hyreskontrakt. Nu har ju dessa personer gjort bostadskarriär och försöker säkert byta upp sig. Finns många små hyreslägenheter också, och när det är dags för kids flyttar nog många därifrån till större/tryggare.

Närliggande områden:
Farsta - mycket ungdomsgäng som hänger kring centrum och tjuvröker typ. Är bara i centrum själv, och där har jag aldrig stött på något stök värt att nämna. Finns en del vakta centrum-mentalitet, är säkert en del stök om man lämnar centrum.
Gubbängen - Lugnt, rätt dött
Tallkrogen - Extremt lugnt och harmoniskt. Jag trivs bra, tjejen tycker nästan det är för tråkigt/dött.

Jättefina villaområden och skogspartier att knalla runt i på sommaren. Har sista året varit en enorm inbrottsvåg kring tallkrogen/gubbängen. Främst i villor men även en del i lägenheterna.

Hoppas allt detta ger dig någon hjälp i ditt beslut!

xan
2018-03-14, 12:12
Bor i Tallkrogen, så två stationer bort. Har bott här snart tre år.



Hökarängen har ju länge gått under smeknamnet "Krökarängen", och det ligger väl något i det. Är inte där superofta, men åker ofta igenom med bilen. Är en del alkisar och annat skumt folk där.



För egen del hade jag inte haft något problem att bo där ur trygghetssynpunkt, inte supertrevligt klientel som sagt, men sköter man sitt är det säkert lugnt. Har du med flickvän och/eller barn som rör sig från tunnelbanan osv sent så hade iaf jag inte känt mig helt lugn tyvärr.



Kommunikationerna är bra (nära till nynäsvägen/örbyleden, bra buss och tunnelbaneförbindelser). I farsta centrum finns massa butiker och det går även skitsnabbt med bil till nacka.



Som många andra områden byggs det mycket nytt, och det är ju dyra lägenheter såklart. Därför sker väl en viss gentrifiering, men det är ju en process som tar tid.



Om du kan tänka dig att kompromissa lite med kommunikationerna, och bo någonstans där det inte finns tunnelbana kan du säkert hitta något i ett bättre område, då lägenheter på sådana platser alltid är mindre eftertraktade. Är du tålmodig är nog Nacka något att satsa på. Se till att kolla var tunnelbanestationerna där ute kommer placeras och bosätt dig där. Funkar oftast rätt bra med bussar ändå, och när tunnelbanan väl blir färdig så ökar ju lägenheten i värde instadirr.


Stort tack får 2 ytterst utförliga svar. Detta var till stor hjälp!

Brohug

xan
2018-05-07, 18:41
Topp 3 hemsidor för lägenhetsbyte? Har lägenhetsbyte.se men tänkte köra igång 2 till. Björnsbytare något att ha?

Helt kostnadsfria sidor som Bytbostad antar jag är skit? (:D)