handdator

Visa fullständig version : Magträningsprogram


Eleganten
2008-07-15, 12:14
Har testat detta program ett tag nu och undrar om ni anser att detta kan funka och hur ofta man kan tänkas göra denna träning samt om ni anser att något mer kan adderas till detta. Har letat länge efter magträningsprogram med enbart kroppen som redskap. Undrar också om det finns någon övning med inrikting på magen som man kan göra med hantlar.

http://www.youtube.com/watch?v=IOri5Tlm23c

Tacksam för all hjälp! *flex*

Whistler
2008-07-15, 12:26
Varför så fokuserad på magen?

Vill man ha magrutor är det bara att svälta ner sig så underhudsfettet försvinner och muskeldefinitionen blir tydligare. Du kommer inte få mer rutor av att göra situps.

Eleganten
2008-07-15, 14:58
Tjena, har ingen större fokusering på magen utan mina andra muskler är bra tränade och synliga medan mina magmuskler är okey tränade men inte så synliga. Saken är att jag är ganska smal och inte bär på så mycket underhudsfett och rutorna ändå inte syns. Saker som man ska undvika om man ska göra sig av med underhudsfett är ju sötsaker och allmänt onyttiga saker. Grejen är att jag väldigt sällan äter något av det nyss nämnda, tränar hårt och ändå har lite fett just kring magen och inte så väldefinerade muskler där.

Whistler
2008-07-15, 15:17
Spelar ingen roll varifrån kalorierna kommer, bara vilken mängd av dem du stoppar i dig.

Läs King Grubs deffguide:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

berra_berra
2008-07-15, 22:12
Varför så fokuserad på magen?

Vill man ha magrutor är det bara att svälta ner sig så underhudsfettet försvinner och muskeldefinitionen blir tydligare. Du kommer inte få mer rutor av att göra situps.

Håller med dig om det, men blir inte magrutorna större om man kör situps och andra magövningar... :confused:

Om man jämför de här två personerna t.ex. så tycker jag att Brad Pitts rutor ser ut som knäckebrödskivor i storleken medan "Harry Potters" ser ut som fiskpinnar... :D

http://glamourchick.files.wordpress.com/2008/03/bradpitt-pic.jpghttp://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00276/potter440_276163w.jpg

Dåliga exempel, men hoppas ni förstår hur jag tänker...

petah
2008-07-15, 22:21
Självklart går det att träna till sig större magrutor, men träna magen som alla andra muskler.

berra_berra
2008-07-15, 22:26
Självklart går det att träna till sig större magrutor, men träna magen som alla andra muskler.

Självklart, nu kommer min sista magfråga, räcker det att köra övningar som situps, crunches och fällkniven för att träna upp magen eller måste man köra andra övningar för att träna obliques?

Animalistic
2008-07-15, 22:44
Självklart, nu kommer min sista magfråga, räcker det att köra övningar som situps, crunches och fällkniven för att träna upp magen eller måste man köra andra övningar för att träna obliques?

viktigaste är väl att tänka just att träna magen som vilken annan muskel, INTE 200reps och sen färdig

utan sikta på ~10 och överbelasta muskeln, antingen i maskin eller genom att t ex sätta viktskiva bakom nacken och göra crunches.

obliques-frågan kan jag dock inte svara på

Whistler
2008-07-15, 23:29
Träna magen som vilken annan del av kroppen som helst. Du behöver inte tusen övningar med femtielva set och en miljon repetitioner.

För att en muskel ska bli större krävs energiöverskott, då går du också upp i fett. Slut. Frågor?

Elfsberg
2008-07-16, 00:08
Tunga situps, 1-3 set och 5-20 reps, en eller två gånger i veckan är en bra början och borde vara mer än nog för de flesta, även om det givetvis är starkt beroende på hur din träning ser ut i övrigt. Gärna i samband med marklyft- och knäböjträning och enorma mängder mat.

mellankrigarn
2008-07-16, 02:32
Brutalbänk med vikter smider anser jag :D btw så var filmen som du postade GAY.

Sheogorath
2008-07-16, 08:13
Spelar ingen roll varifrån kalorierna kommer, bara vilken mängd av dem du stoppar i dig.

Läs King Grubs deffguide:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Befintliga rutor kommer fram vid deff. Vill man bygga större/djupare rutor gäller precis som alltid träning vid kaloriöverskott. Mina magrutor blir nu betydligt bättre sedan jag började jobba i intervallet 20-30 med viktbelastade situps och maskincrunches. Startar ut med maxreps i ab-wheel.

Vissa får bra rutor bara av balanskrävande övningar som pullups och dips. Andra behöver hård träning för bra utveckling. Precis som med armar. Vissa får bra armar av basövningarna; Andra får addera i många fall brutala setmängder specifik träning.

Eleganten
2008-07-16, 09:18
Tack för alla svar och erat engagemang i frågan. Om vi säger såhär då, så rekommenderar ni att jag hellre gör vanliga situps eller crunches med vikt bakom nacken 2ggr i veckan med 3 repetitionen 12-20 ggr. Detta ska alltså ge tydligare magmuskler en göra det där programmet utan vikt. Sen antar jag att man väljer vikt efter vad man känner orkar. Låter mckt bättre med dettadå jag gjort andra program och övningar konsekvent utan vikter minst varannan dag och det inte gett några tydliga magmuskler. Att tillägga är att jag tyvärr inte har tillgång till maskin där man kan göra cablecrunches. Sen undrar jag fortfarande om det finns någon hantelövning man kan träna magen med specifikt.

Guddi
2008-07-16, 11:13
Sen undrar jag fortfarande om det finns någon hantelövning man kan träna magen med specifikt.hjulet går att göra med en hantel. blir lite mindre bekväm fattning bara.

Du kan även ligga raklång med hanteln i båda händerna ovanför huvudet. försök sen att att fälla ihop kroppen så du får hanteln bakom dina fötter. Det kräver en hel del rörlighet men övningen tar bra även om man inte lyckas med bedriften att få hanteln bakom fötterna och istället bara rör vid tårna eller liknande. Övningen är lättare att göra med skivstång eller endast en viktskiva.

Eller så håller man hanteln bakom huvudet när man gör situps. Se upp så du inte börjar svanka bara.

bengdoktor
2008-07-16, 14:06
Jag tycker det är skitsnack att man inte kan träna till sig större magrutor. Klart man kan. Och man behöver svälta sig lite, givetvis men ju mer jag tränar mage desto mer kan man ana rutor, och jag går inte ner i fettprocent. Vad kommer det ifrån att magträning inte ger nåt?

Whistler
2008-07-16, 15:13
Vi har redan skrivit flera gånger att magmusklerna är som vilken annan muskel som helst. Ska den bli större krävs energiöverskott, och då ökar du även i fettmassa. Ska du få fram de muskler du redan har bör du bränna bort fettet, och då är det energiunderskott som gäller.

Hwoarang
2008-07-16, 15:45
Vill man ha magrutor är det bara att svälta ner sig så underhudsfettet försvinner och muskeldefinitionen blir tydligare. Du kommer inte få mer rutor av att göra situps.

Visst man behöver ju inte dedikera långa pass till magen men den här inställningen är ju sorglig.

Han frågade iofs om träning med bara kroppen men ändå tråkigt svar till en kanske nybörjare...

Berätta istället vilka basövningar som ger bra magträning och för att insperera killen några mer magspecifika övningar. Han kan ju själv avgöra sen ifall han vill lägga den extratiden på magträning eller inte.

Magmuskler har man inte bara för att det är snyggt de har funktion med. Desto starkare desto bättre.

Ostrom
2008-07-16, 15:47
Som sagt, låg bf för magmuskler.
Jag tycker jag fått starkare mage (bål osv) av att börja köra marklyft, knäböj och frivändningar. Då blandar man in magmuskler man inte ens trode man hade. Något som fler botrde tänka på.:)

Dessutom, ta en 10-kilos vikt och håll ovanför huvudet, luta sedan överkroppen så långt ner mot marken du bara kan åt sidan. 2*20. Riktigt skön övning för sidan på magmusklerna.

priceless
2008-10-13, 12:41
Prova det här?

ijgfBwq_vkM

spoonchest
2008-10-13, 14:32
Wtf?

pellepedal
2008-10-13, 15:36
Bästa sättet att träna upp en mage är genom knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, och vid matbordet.

Bästa sättet att sen få den synlig är genom en bra deff.