handdator

Visa fullständig version : Frågor om aktier och fonder


Purren
2008-07-15, 09:37
Här kan alla posta sina frågor kring aktier och fonder!

Jag börjar:

1. De flesta bolag ger utdelning till sina aktieägare en gång per år, eller hur? Och om jag köper 1000 aktier 10 dagar innan utdelningen, då är jag ju en aktieägare, och bör därmed få utdelning? Vad är det som stoppar folk från att "rida" utdelningsvågen?

2. Hur mycket kan man egentligen förvänta sig att tjäna på en räntefond? Om jag tittar på t.ex. AMFs Räntefonder så ligger "Avkastningen" på 1-2%. Betyder det att mina pengar skapar mer pengar på ett vanligt sparkonto med hög ränta?

sascha
2008-07-15, 09:54
1. Förutsatt att du köpt dina aktier innan bolagsstämman (oftast ett par dagar innan själva utdelningen) och blivit registrerad i aktieboken så kommer du även få utdelning för dina aktier, oavsett hur lång tid du ägt dem.

2. Du kan i stort sett tjäna oändligt på en fond i och med att räntan är rörlig (då den beror av fondens värde), till skillnad från sparkontot. När det kommer till räntefonder får du oftast pengar i relation till hur stor risk du tagit. Har du en kort räntefond så är visserligen risken låg, men även så avkastningen.

Purren
2008-07-15, 10:06
1. Förutsatt att du köpt dina aktier innan bolagsstämman (oftast ett par dagar innan själva utdelningen) och blivit registrerad i aktieboken så kommer du även få utdelning för dina aktier, oavsett hur lång tid du ägt dem.

2. Du kan i stort sett tjäna oändligt på en fond i och med att räntan är rörlig (då den beror av fondens värde), till skillnad från sparkontot. När det kommer till räntefonder får du oftast pengar i relation till hur stor risk du tagit. Har du en kort räntefond så är visserligen risken låg, men även så avkastningen.

1. Varför gör inte alla så här? Läste att de uppskattar att HM har en utdelning på ca 19 kr. Med 50000 investerat blir det ca 3000 kr utdelning. Det blir 6% avkastning rakt i handen.

sascha
2008-07-15, 10:15
1. Varför gör inte alla så här? Läste att de uppskattar att HM har en utdelning på ca 19 kr. Med 50000 investerat blir det ca 3000 kr utdelning. Det blir 6% avkastning rakt i handen.

På grund av att det sällan är lönsamt. Ponera att du köper aktier fem dagar innan bolagsstämman som har ett värde på 15 kostnadsenheter. Du erhåller nu din utdelning. När det så är dags att sälja dina aktier så är moroten, det vill säga utdelningen, borta (det finns inget som säger att detta aktiebolag kommer vara kvar om ett år o.s.v.). Vad händer? Jo, aktiens värde sjunker. I slutändan, när du sålt dina aktier, finns risken att du a) går ut med några få extra kronor i fickan b) några få kronor färre i fickan eller c) utan någon tillökning i penningpåsen. Detta eftersom du fick tillbaka 4 kostnadsenheter (drastisk sänkning).

zanzi
2008-07-15, 10:32
1. Varför gör inte alla så här?

Eftersom kursen på utdelningsdagen brukar sjunka med ungefär lika mycket som utdelningen (minus skatt).