handdator

Visa fullständig version : Ännu en sommarkurs Instruktörsutbildning Steg 1 i augusti


Arne Persson
2008-07-15, 09:01
Eftersom min sommarkurs blev helt fullsatt samt att det finns ett ytterligare intresse så kommer jag att hålla ännu en Steg 1 utbildning i sommar.

Kursen kommer att hållas den 30 - 31 augusti i Löddeköpinge.

Kursen är auktoriserad av Svenska Kroppskulturförbundet!

Kursen omfattar Rörelseaparatens anatomi (omfattande), övnings- och rörelselära (omfattande), programuppläggning och träningslära (grundläggande), grundläggande instruktörkunskap mm.

Kursen vänder sig främst till dem som vill skaffa sig grundläggande instruktörskunskaper såväl teoretiska som praktiska.
Den är även mycket nyttig för den som vill utveckla sin egen träning samt förståelse för övningsutförande mm.

Observera att detta är en mkt omfattande intensivkurs!

PRIS: 2700 kr/person (500 kr går till SKKF). Kursmaterial och numrerat kursintyg/diplom samt fika ingår

PM:a mig för mer info.

skans
2008-07-15, 09:19
Va kul!
jag va bitter för att jag inte kunde medverka förra gången och va orolig över
att nästa skulle bli i andra änden av vårt avlånga land.

Arne Persson
2008-07-15, 20:53
Va kul!
jag va bitter för att jag inte kunde medverka förra gången och va orolig över
att nästa skulle bli i andra änden av vårt avlånga land.

Du är mycket välkommen om du har möjlighet!

Gislason
2008-07-15, 21:22
Detta låter väldigt intressant måste jag säga men jag skulle isf åka från Stockholm, finns det något trevligt hotell i närheten kanske?

Arne Persson
2008-07-17, 20:21
Detta låter väldigt intressant måste jag säga men jag skulle isf åka från Stockholm, finns det något trevligt hotell i närheten kanske?

Det finns ett utmärkt Scandic hotell samt ett Bed&breakfast alternativ.

Salle
2008-07-19, 08:23
Mycket intressant, den här helgen är jag ledig dessutom. Hur ser tidschemat ut?

Arne Persson
2008-07-22, 22:02
Mycket intressant, den här helgen är jag ledig dessutom. Hur ser tidschemat ut?

Trevligt! :)

Lördag 9.00 - 18.00 (ev. 19.00)
Söndag ev 8.00 - 17.00

joriice
2008-07-22, 22:09
Kul, jag kommer inte men ändå. :)

ligne
2008-07-22, 22:23
finns det någon sista anmälningsdag eller det går att anmäla sig tills det är fullt?

Arne Persson
2008-07-23, 08:25
Kul, jag kommer inte men ändå. :)

trevligt:)

Arne Persson
2008-07-23, 08:26
finns det någon sista anmälningsdag eller det går att anmäla sig tills det är fullt?

Det är den 27:e augusti.

palme
2008-07-23, 08:36
Vet inte om man kan ranka, men rankas den här kursen högt i en arbetsgivares ögon? Om man planerar att bli PT.

Arne Persson
2008-07-23, 08:43
Vet inte om man kan ranka, men rankas den här kursen högt i en arbetsgivares ögon? Om man planerar att bli PT.

Det finns många som jobbar med endast förbundets kurser bakom sig och klarar sig mer än utmärkt! Det trista är att många som anställer instruktörer är lekmän på området och har ingen möjlighet att kolla instruktörens verkliga kunskaper utan endast papper. Det har visat sig i vissa fall ha varit kostsamt för anläggningarna.
Jag tror att denna utbildning är utmärkt för de som skall läsa vidare, då de troligen blir lite mer vidsynta.

palme
2008-07-23, 08:55
Jo jag är säker på att man har bra utbytte av din kurs. Det är vad jag har hört från folk som varit där.

Arne Persson
2008-07-23, 09:23
Jo jag är säker på att man har bra utbytte av din kurs. Det är vad jag har hört från folk som varit där.

Det glädjer mig! Dom blir inte skinnande i alla fall....:D

Jan
2008-07-26, 12:29
Kursen låg lite dåligt till tidsmässigt för mig, då jag är mitt inne i nolleperioden 30-31 aug. Jag är dock mycket intresserad av denna kurs, om den kommer hållas senare under året.

mini
2008-07-26, 14:09
Har gått Arnes kurs steg I och II. Inget snack om saken, det är bra dagar, men jag skulle inte påstå att jag genom kurserna var redo att vara instruktör. Det är genom att träna själv, göra misstag, diskutera med andra och ställas inför olika typer av problem man lär sig. Att man inte är redo att bli PT efter SAFE-kurser må hända, men det är man enligt mig inte efter Arnes kurser heller.

Att Arnes kurser är auktoriserade av SKKF är lika mycket eller lite värt som alla andra licensieringar. Vad kräver SKKF av Arne? Hur följer de upp? Vad är syftet?

Cilia
2008-07-26, 14:41
Ni som väljer att gå Arnes kurs ha det så himla kul. Det år två intressanta och givande dagar. Bra frukostbuffé har dom på Scandic med. Tyvärr är man så slut efter dagen så man orkar inte fest men jag hittade ett trevligt löpspår i skogen på andra sidan vägen.

Arne Persson
2008-07-26, 16:22
Jag har i alla fall ALLTID hävdat på mina kurser att man inte blir någon färdigutbildad instruktör på nÅGON kurs, varken min eller någon annan! Att tro det är bara patetiskt!
Det som även skiljer mina utbildningar från SAFE et. al. är att jag bygger mina på lång egen praktisk erfarenhet som instruktör (30 år), egenträningserfarenhet (38 år) en smula teoretiska kunskaper samt viktigast av allt... sunt förnuft. Det sistnämnda verkar idag vara en mlm bortglömd företeelse.

Åse Columbus
2008-07-26, 16:51
Jag har i alla fall ALLTID hävdat på mina kurser att man inte blir någon färdigutbildad instruktör på nÅGON kurs, varken min eller någon annan! Att tro det är bara patetiskt!
Det som även skiljer mina utbildningar från SAFE et. al. är att jag bygger mina på lång egen praktisk erfarenhet som instruktör (30 år), egenträningserfarenhet (38 år) en smula teoretiska kunskaper samt viktigast av allt... sunt förnuft. Det sistnämnda verkar idag vara en mlm bortglömd företeelse.


just det som saknas i kurserna hos safe...att ett krav skulle vara ett visst antal år av egenträning....hur i helvete ska man kunna lära sig ngt om träning om man inte varit intresserad i det tidigare...där e det bara möjligheten att tjäna pengar som hägrar...både från Safes sida o de som går kurserna utan förkunskaper/egenträning.

z_bumbi
2008-07-28, 11:08
Du blir inte bra under grundhögskoleutbildningen som är 5år till naprapat. Det tar säkert 5år sammanlagt och eftersom du läser massa andra kurser samtidigt skulle jag säga att man max läser 1år ren anatomi (även om det återkommer genom hela utbildningen)

Läs kursplanen så blir du kanske lite mer insatt i vad man studerar?

Jag förundrads bara över att det skulle ta fem år att lära sig anatomin då den mycket riktigt går att läsa in på betydligt kortare tid.

Martin Löwgren
2008-07-28, 11:13
Jag förundrads bara över att det skulle ta fem år att lära sig anatomin då den mycket riktigt går att läsa in på betydligt kortare tid.

Anatomi är ett väldigt brett begrepp och vissa hävdar att det tar bra mycket längre tid än så att behärska.

Om du syftar på anatomi som att lära sig musklerna på latin och vilken nerv som innerverar m. subscapularis, ja då förstår jag att du förundras över att det skulle ta så lång tid. Det är dock en liiiiten del av det jag associerar med anatomi.

z_bumbi
2008-07-28, 11:18
Som sagt det är bara titlar och säger egentligen ingenting om min kunskap. Det stora svenska CDON ägda kosttillskotts företaget valde inte mig för 3år sedan (och har sedan fortsatt att anlita mig under dessa 3år) p.g.a att jag hade en titel och jobbade på SATS utan för min kunskap och mitt sätt att förmedla anatomi och träning på proffesionellt sätt och det kan aldrig några titlar ersätta (då kunde de ju ha valt vilken PT som helst, inte sant?)

Att plagiera amerikanska texter på svenska kanske inte visar på så stor kunskap/professionalism?

Martin Löwgren
2008-07-28, 11:25
Att plagiera amerikanska texter på svenska kanske inte visar på så stor kunskap/professionalism?

Jag plagierar inte amerikanske texter till mina artiklar. De första artiklarna jag skrev i början på 2003 tog jag däremot mycket information, tankar och intryck från andra skribenter, böcker och hemsidor. När man är ny i branchen visste man inte så mycket och de första artiklarna anser jag inte vara särskillt bra men de blir hela tiden bättre och den senaste artikeln t.ex om triceps är den bästa hittils. Kommande om underarmar kommer också bli en succé som alla andra.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga angående vad du anser vara anatomi, men de kanske va viktigare för dig att få ur dig detta?

z_bumbi
2008-07-28, 15:28
Eftersom det inte var så svårt att jämföra orginalet med vissa artiklar så nog sjutton var det plagiat, det räcker inte att säga att du hämtar information etc eftersom texterna var så pass lika. Läs igenom och kolla själv.

Anatomi är att hur kroppen är uppbyggd. Den kunskapen kan man sen använda praktiskt för att analysera en rörelse, genomföra en operation eller vad man nu har lust med. Inom träningen så analyserar t ex jag en rörelse och försöker se vad som är bra, vad som kan förbättras/förändras och/eller vad ev teknikbrister kan bero på.

Three pigs
2008-07-28, 20:16
Intressant!

Är faktiskt riktigt sugen men jag lär vänta lite då jag har en del grejer på gång men jag tror att jag har tid just då. Vore riktigt intressant men som sagt jag lär vänta o se om jag kan just då.

Arne Persson
2008-07-29, 09:07
Intressant!

Är faktiskt riktigt sugen men jag lär vänta lite då jag har en del grejer på gång men jag tror att jag har tid just då. Vore riktigt intressant men som sagt jag lär vänta o se om jag kan just då.

Har du möjlighet så är du självklart mycket välkommen!

Martin Löwgren
2008-07-29, 10:27
Eftersom det inte var så svårt att jämföra orginalet med vissa artiklar så nog sjutton var det plagiat, det räcker inte att säga att du hämtar information etc eftersom texterna var så pass lika. Läs igenom och kolla själv.

Anatomi är att hur kroppen är uppbyggd. Den kunskapen kan man sen använda praktiskt för att analysera en rörelse, genomföra en operation eller vad man nu har lust med. Inom träningen så analyserar t ex jag en rörelse och försöker se vad som är bra, vad som kan förbättras/förändras och/eller vad ev teknikbrister kan bero på.

Ja du får väl tro att man lär sig och behärskar anatomi efter 1års studier. Gud vilken förvriden värld du måste leva i.....

z_bumbi
2008-07-29, 12:13
Ja du får väl tro att man lär sig och behärskar anatomi efter 1års studier. Gud vilken förvriden värld du måste leva i.....

Så du menar att veterinärer, läkare, sjukgymnaster etc inte kan anatomi? Ingen av utbildningarna har vad jag vet mer än 1 år avsatt för anatomistudier.

Nitrometan
2008-07-29, 12:22
Ja du får väl tro att man lär sig och behärskar anatomi efter 1års studier. Gud vilken förvriden värld du måste leva i.....

Så du menar att veterinärer, läkare, sjukgymnaster etc inte kan anatomi? Ingen av utbildningarna har vad jag vet mer än 1 år avsatt för anatomistudier.

Det försår du väl att bara naprapater kan den sanna anatomin?
Den tar givetvis tid att lära sig.

5 års grundhögskola? Vad är grundhögskola? Är det en kombination av grundskola (1-9) och högskola (eftergymnasialt)?

Arne Persson
2008-07-29, 12:36
Jag började läsa anatomi redan -79 när jag började plugga i Lund. Därefter har jag nästan dagligen sysslat med detta i någon form. Trots detta så är jag långt från fullärd inom detta delikata ämne.
Vad har jag gjort för fel?:)

Nitrometan
2008-07-29, 12:49
Vad har jag gjort för fel?:)
Du kanske inte är lika smart som de små glinen som läser läkarlinjen? ;)

Martin Löwgren
2008-07-29, 12:55
Jag började läsa anatomi redan -79 när jag började plugga i Lund. Därefter har jag nästan dagligen sysslat med detta i någon form. Trots detta så är jag långt från fullärd inom detta delikata ämne.
Vad har jag gjort för fel?:)

Inget fel alls.

Martin Löwgren
2008-07-29, 12:57
Det försår du väl att bara naprapater kan den sanna anatomin?
Den tar givetvis tid att lära sig.

5 års grundhögskola? Vad är grundhögskola? Är det en kombination av grundskola (1-9) och högskola (eftergymnasialt)?

Skrev fel. 5års högskoleutbildning och nej man blir absolut inte fullärd inom anatomi efter 5års anatomi studier till Naprapat, det tar mycket längre än så om man ska behärska det vida ämnet men som sagt alla anser sig inte fullärda för att de vet vad neurom, talocruralleden, rectus femoris är för något, som vissa på forumet verkar anse.

Martin Löwgren
2008-07-29, 12:59
Så du menar att veterinärer, läkare, sjukgymnaster etc inte kan anatomi? Ingen av utbildningarna har vad jag vet mer än 1 år avsatt för anatomistudier.

Beror som sagt vad du anser med att kunna anatomi? Jag kunde alla musklers namn, ursprung, fäste, innervation samt alla skelettdelars namn och nervnivåer efter 6månaders studier på Naprapathögskolan men jag anser väl för den skulle inte att jag kan anatomi?


Nu får du väl ändå ge dig?

Junior
2008-07-29, 13:09
Trevligt, då var man anmäld.

Jag har planer på att åka bil från Stockholm, kanske på fredag vid lunchtid.
Vill du samåka?

Jag har tre platser ledigt alternativt åker jag gärna med i en bil som har en plats åt mig. :)

Ignatius72
2008-07-29, 20:16
Jag har i alla fall ALLTID hävdat på mina kurser att man inte blir någon färdigutbildad instruktör på nÅGON kurs, varken min eller någon annan! Att tro det är bara patetiskt!
Det som även skiljer mina utbildningar från SAFE et. al. är att jag bygger mina på lång egen praktisk erfarenhet som instruktör (30 år), egenträningserfarenhet (38 år) en smula teoretiska kunskaper samt viktigast av allt... sunt förnuft. Det sistnämnda verkar idag vara en mlm bortglömd företeelse.

Hade jag haft tid så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att delta. Men det fetstilta är väl något som alla skriver under på. Finns det någon människa som inte anser sig ha sunt förnuft?

Liten Men Fet
2008-07-29, 22:49
Hade jag haft tid så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att delta. Men det fetstilta är väl något som alla skriver under på. Finns det någon människa som inte anser sig ha sunt förnuft?

Förmodligen inte, det är dock skrämmande många som saknar det ändå.

Jag gick Arnes kurs i stockholm i mars 2007, det var väldigt bra tycker jag. Jag hade då tränat i ganska många år och hade väl bra koll på alla övningar som gick igenom men jag fick ut väldigt mycket ändå. Kopplingen anatomin och sen ner till gymmet gör att man förstår VARFÖR man bör göra vissa grejer och varför man bör undvika en del annat.

Arne Persson
2008-08-02, 09:16
Om det är två kvalitativa dagar (vilket det är, jag har själv gått både Steg 1&2), så anser jag definitivt att man kan klassa det som en bra utbildning, trots ganska kort kurstid. Jag lärde mig mycket på dessa två dagar (fyra om man räknar båda kurserna) och efter att ha jobbat som instruktör ett par år (efter endast dessa kurser), så anser jag att jag definitivt har klarat mig minst lika bra som andra instruktörer som har läst längre och dyrare kurser. Men som med alla andra studier handlar det om att ta eget ansvar för sitt lärande och inte bara sitta och slölyssna och tro att man får kunskapen serverad. Arne är oerhört kunnig och bra på att förmedla sin kunskap, men utan eget intresse för att lära sig blir man aldrig en bra instruktör, oavsett utbildningslängd.

Det glädjer mig verkligen att du har haft sådan framgång i ditt jobb!:)

mini
2008-08-02, 09:31
Min utbildning tål verkligen att skärskådas och har även blivit det. SKKF's har alltid haft ett gott rykte vad gäller innehåll mm och det tänker i alla fall jag inte ändra på.


När kollade SKKF senast dina kurser och utvärderade dem? När har de kommit med något slags krav på innehåll?

Arne Persson
2008-08-02, 09:40
När kollade SKKF senast dina kurser och utvärderade dem? När har de kommit med något slags krav på innehåll?

Jag är med i utbildningskommittén och har haft ansvaret för att kursen håller en hög standard. Denna har legat lågt som senaste åren pga ekonomin. Från början var även JP och Kent Gustafson med. Vi var ju alla intresserade av att hålla den på en hög nivå. Jorgen har gått den ett antal ggr och jag lär nog ha fått höra ett och annat om den inte "hållit måttet". Dessutom skulle nog klagomålen hagla av de som gått kursen/-erna....

Stoltz
2008-08-02, 09:43
Är det för sent att anmäla sig? Jag måste kolla upp när sjutton mitt jobb nere i Lund börjar eftersom det har varit osäkert nu ett tag, men ifall jag har de dagarna lediga, då är jag väldigt intresserad.

mini
2008-08-02, 09:44
Den som utformar, genomför och tar betalt för kurserna är också enmansutbildningskommitté?

Arne Persson
2008-08-02, 09:52
Är det för sent att anmäla sig? Jag måste kolla upp när sjutton mitt jobb nere i Lund börjar eftersom det har varit osäkert nu ett tag, men ifall jag har de dagarna lediga, då är jag väldigt intresserad.

Det är inga problem, den 27:e augusti är sista anmälningsdagen.

Arne Persson
2008-08-02, 09:56
Den som utformar, genomför och tar betalt för kurserna är också enmansutbildningskommitté?

Det är tyvärr så fn, är du intresserad så får du gärna skärskåda dom. Idiellt förbundsarbete är inte särskilt intressant för de flesta. JP har tyvärr inte haft tid dom senaste åren pga av sitt arbete osv...

Stoltz
2008-08-02, 10:01
Det är inga problem, den 27:e augusti är sista anmälningsdagen.

Gott, Tackar!

mini
2008-08-02, 10:56
Det är tyvärr så fn, är du intresserad så får du gärna skärskåda dom. Idiellt förbundsarbete är inte särskilt intressant för de flesta. JP har tyvärr inte haft tid dom senaste åren pga av sitt arbete osv...

Jag är inte intresserad av att göra någon kvalitetskontroll, jag har gått både steg ett och två som du vet, och är nöjd. Däremot blir det lite konstigt att framhålla att det är en kurs sanktionerad av SKKF när det är du själv som sanktionerar den. Ska man göra reklam för sin kurs på Kollo utan att köpa en reklamplats får man tåla att det blir lite diskussion. Jag tycker att JFO får ta emot mer än vad som är berättigat.

Arne Persson
2008-08-02, 11:13
Jag är inte intresserad av att göra någon kvalitetskontroll, jag har gått både steg ett och två som du vet, och är nöjd. Däremot blir det lite konstigt att framhålla att det är en kurs sanktionerad av SKKF när det är du själv som sanktionerar den. Ska man göra reklam för sin kurs på Kollo utan att köpa en reklamplats får man tåla att det blir lite diskussion. Jag tycker att JFO får ta emot mer än vad som är berättigat.

Nu är du lite ute och cyklar min kära mini. Om inte kurserna hade varit sanktionerad av förbundet (styrelsen! inte av mig) så hade jag inte fått hålla dom, och knappast kunnat dela ut några intyg heller. Då hade jag även knappast kunnat gått ut officiellt med dom och göra "reklam" för dom.
Var står det någonstans från mig att jag inte tål kritik? Det är självklart utmärkt! JFO ger kritik och jag bemöter, var är problemet?

Arne Persson
2008-08-02, 11:21
Klagomål på kursen kan ju dessutom ALLTID meddelas till SKKF's styrelse. www.skkf.org

Arne Persson
2008-08-02, 11:27
En sak till förresten....:) Jag har de senaste åren hållit en fortlöpande dialog med vår ordförande Ulf Björnfot och diskuterat såväl innehåll som framtid för förbundets kurser. Senast vi diskuterade var för någon vecka sedan.

Jorgen
2008-08-03, 21:09
66 raderade poster senare och tråden är rensad. Den gynnare som tjafsar i tråden igen kommer att bli bannad under en inte bestämd period.

Tjafs tar ni via PM eller på andra sätt. Inte här. Det är inte svårt att förstå och jag tänker inte skriva det igen.

johanw
2008-08-04, 15:11
Grattis på namnsdagen Arne! :D

Arne Persson
2008-08-04, 15:15
Grattis på namnsdagen Arne! :D

Tackar.... inget som jag själv tänkte på.....:)

Hönke
2008-08-04, 18:32
Detta verkar intressant, lite frågor:

Hur mycke erfarenhet av styrketräning behöver man ha innan?

Blir det något slags prov i slutet av sista dagen?

Måste man vara "biff"?

Arne Persson
2008-08-04, 20:58
Detta verkar intressant, lite frågor:

Hur mycke erfarenhet av styrketräning behöver man ha innan?

Blir det något slags prov i slutet av sista dagen?

Måste man vara "biff"?

1. Man bör ha tränat en del innan, då har man mycket lättare att hänga med på alla övningarna.

2. Nej, pga kursen omfattning hade detta varit omöjligt. I steg 2 kommer ett skriftligt test som främst omfattar steg 1.

3. Självfallet inte...... Varför ställer du en sådan fråga?:)

Hönke
2008-08-04, 22:39
1. Man bör ha tränat en del innan, då har man mycket lättare att hänga med på alla övningarna.

2. Nej, pga kursen omfattning hade detta varit omöjligt. I steg 2 kommer ett skriftligt test som främst omfattar steg 1.

3. Självfallet inte...... Varför ställer du en sådan fråga?:)

hehe, en fundering bara :D

-Englund
2008-08-04, 23:53
Skulle ha kommit om jag hade pengarna och tiden :(

Johgl
2008-08-07, 13:21
Tycker att det skulle vara riktigt roligt att gå den här kursen men avståndet ifrån Sundsvall-Löddeköping är ju inte det minsta:( . Hur ofta brukar det hållas steg 1 kurser och brukar de vara på andra ställen runt om i landet eller blir det mest i Lödde? Nog för att det skulle vara kul om det hölls en kurs i Sundsvall men jag tänkte att ta sig till Stockholm blir mycket smidigare att ta sig än över 100mil;)

Arne Persson
2008-08-13, 11:17
Tycker att det skulle vara riktigt roligt att gå den här kursen men avståndet ifrån Sundsvall-Löddeköping är ju inte det minsta:( . Hur ofta brukar det hållas steg 1 kurser och brukar de vara på andra ställen runt om i landet eller blir det mest i Lödde? Nog för att det skulle vara kul om det hölls en kurs i Sundsvall men jag tänkte att ta sig till Stockholm blir mycket smidigare att ta sig än över 100mil;)

Finns det intresse, deltagare och gym/kurslokal så har jag inga problem att hålla dom på plats.

Arne Persson
2008-08-25, 23:38
I helgen är det dags. :)

rille...
2008-08-26, 21:02
I helgen är det dags. :)


Ja, det är det :) Ska bli intressant och kul!

Junior
2008-08-27, 12:43
Fortfarande ingen som har lust att dela bensinräkningen från Stockholm? :)

Jag åker dit på fredag under dagen och tillbaka antingen på söndagen eller under dagen på måndagen.

skans
2008-08-31, 19:51
Tack för en trevlig och lärorik helg!

rille...
2008-09-01, 20:37
Tack för en trevlig och lärorik helg!

Instämmer! Väldigt intressant och givande! Gav mersmak :)