handdator

Visa fullständig version : Matråd för viktuppgång


Knightstreet
2008-07-15, 02:00
Hej, Jag har alltid varit lång och smal (är 21 år). Jag är 195 och väger 85kg och vill gå upp 7-10kg. Jag har börjat gymma 3 dagar i veckan och springer 1-2.

Jag är verkligen inte duktig med näringslära eller att räkna kalorier, det är därför jag frågar experterna, ni alltså!

Jag skulle behöva tips på nyttig mat som är enkel och hyfsat billig att göra. Just ni blir det mycket köttbullar, piroger, pasta osv. Ett par enkla rätter skulle uppskattas, och rent generella tips på käk.

Tack på förhand! / Marcus

Knightstreet
2008-07-15, 03:17
Vill tillägga att jag precis börjat käka Kreatinkapslar :)

Eddie Vedder
2008-07-15, 04:17
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397

Knightstreet
2008-07-15, 05:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397

Tack, men det jag efterlyser är enkla, nyttiga rätter... Bilder ger mig inte särskilt mkt :(

tack ändå.

Exhale_
2008-07-15, 09:29
Käka allt du kommer över och du kommer gå upp i vikt.

Gröt är nyttigt och enkelt.

Endura
2008-07-15, 09:41
Hej, Jag har alltid varit lång och smal (är 21 år). Jag är 195 och väger 85kg och vill gå upp 7-10kg. Jag har börjat gymma 3 dagar i veckan och springer 1-2.

Jag är verkligen inte duktig med näringslära eller att räkna kalorier, det är därför jag frågar experterna, ni alltså!

Jag skulle behöva tips på nyttig mat som är enkel och hyfsat billig att göra. Just ni blir det mycket köttbullar, piroger, pasta osv. Ett par enkla rätter skulle uppskattas, och rent generella tips på käk.

Tack på förhand! / Marcus

Köttbullar, piroger, pasta och liknande är egentligen inte dålig mat, även om producerad mat (=halvfabrikat) inte kan jämföras med riktig hemlagad mat på mer hela oprocessade livsmedel. Men det är väl en fråga om ork, intresse och prioritering gissar jag...

Har du problem med att gå upp i vikt äter du helt enkelt för lite i jämförelse med hur mycket du förbrukar och det är snarare där du ska lägga ditt fokus.
Känner du inte att du klarar att öka på antal måltider per dag alt. göra dina portioner större kanske du borde fundera över att tex byta ut såser mot gräddsåser, tillsätta smör och andra fetare livsmedel och liknande för att komma upp i ett högre kaloriintag. Fet mjölk alt. juice till maten istället för vatten osv...

Wiktor
2008-07-15, 09:43
Gröt är nyttigt och enkelt.
Bättre att äta havren direkt med mjölk bara utan att göra gröt, då orkar man äta mer. :thumbup:

1684_
2008-07-15, 14:12
Käka 4 rejäla måltider om dagen, som fan. Å avsluta dagen med en rejäl duuuuuunder portion gröt med rödmjölk , russin och grejer :D Har käkat de i snart 2år, och ja de funkar fint för vikt ökning, dessutom bygger man muskler på kosten med ^^

Sniggel
2008-07-15, 15:22
Billig enkel/enkla mat/livsmedel:

ägg - ät som de är tillsammans med något eller gör omelett på andra valfria ingredienser
risgrynsgröt i påse - brukar kosta 11 kr för 1 kg - 1000 kcal - du kan ha i frukter, russin, kanel för att göra det mer spännande
ärtsoppa i påse - kostar ungefär som risgrynsgröt och innehåller lika mycket energi, kan ha i senap och om du vill, lägga till små bitar kött.
bröd / knäckebröd - underskatta inte mackor! Bröd med pålägg kan vara en bra måltid och något man kan äta vilken tid på dygnet som helst, behöver inte bara vara till frukost.
Nötter - Innehåller mycket energi, jordnötter brukar man kunna få billigare än andra nötter.

Eddie Vedder
2008-07-15, 17:34
Tack, men det jag efterlyser är enkla, nyttiga

Det finns ju hur mycket som helst i den tråden. Allt från rejält avancerade grejer till det mest simpla du kan tänka dig.

Jag tror knappast att du kollat igenom särskilt noga.

Traenarn
2008-07-15, 19:56
Stek så mycket mat som möjligt, i mycket Smör.

Knightstreet
2008-07-19, 01:48
Billig enkel/enkla mat/livsmedel:

ägg - ät som de är tillsammans med något eller gör omelett på andra valfria ingredienser
risgrynsgröt i påse - brukar kosta 11 kr för 1 kg - 1000 kcal - du kan ha i frukter, russin, kanel för att göra det mer spännande
ärtsoppa i påse - kostar ungefär som risgrynsgröt och innehåller lika mycket energi, kan ha i senap och om du vill, lägga till små bitar kött.
bröd / knäckebröd - underskatta inte mackor! Bröd med pålägg kan vara en bra måltid och något man kan äta vilken tid på dygnet som helst, behöver inte bara vara till frukost.
Nötter - Innehåller mycket energi, jordnötter brukar man kunna få billigare än andra nötter.

Tack för tipsen! Någon speciel risgrynsgrötv (märke). Är risgrynsgröt nyttigare än Havre och Mannagryn? Nötter är ju gott, vad för typ av nytter syftar du på, gärna specifika råd :)

tack!

Eddie Vedder
2008-07-19, 04:16
Är risgrynsgröt nyttigare än Havre och Mannagryn?

Nej, risgrynsgröt och mannagrynsgröt är inte så värst näringsrikt bortsett från mjölken och eventuellt smör o.s.v. Men grynen i sig är ganska näringsfattiga. Men det är oftast något som många har lättare att äta mycket av än havregrynsgröt. Du vill upp i vikt och har gott om utrymme att, från andra måltider, fylla ditt fiberbehov och behovet av näringen du i det valet "går miste om" på frukostvalet.

Så oroa dig inte över optimal nyttighet i VARJE måltid. Om det nu inte är så att du tycker havregrynsgröten smakar godare förstås.:) Det tycker jag.:thumbup:

Nötter är ju vad för typ av nytter syftar du på, gärna specifika råd :)

Testa själv vilka du tycker smakakr bäst. Rostade och osaltade är det bästa alternativet för hållbarhetens skull i alla fall.

Personligen tycker jag nog paranötter är godast.

Scratch89
2008-07-19, 10:24
Du behöver inte oroa dig över nyttigheten, eller om det finns tillräckligt med mineraler och vitaminer i de livsmedel du väljer. Om du äter så stora mängder som du påstår dig göra, så kommer du att få tillräckligt intag ändå, p.g.a de stora mängderna mat.