handdator

Visa fullständig version : Någon drastisk skillnad i att skippa snabba kollisar direkt efter träning?


Kimball
2008-07-14, 19:57
Funderar på om det skulle göra någon märkbar skillnad i om man byter ut sina snabba kollisar direkt efter träning vs att slänga på lite extra kolhydrater till målet som äts 30-60min efter avslutad aktivitet? Minskad akut glykogeninlagring eller nåt liknande? Men gör det någon praktisk skillnad, måntro? Intar dock EAA direkt innan och direkt efter passet (även det efter kanske är förkastligt, men någon lätt sorts placebo ftw).

Yankeee
2008-07-14, 20:01
Jag märker ingen skillnad öht mellan snabba kolisar t.ex. hydrapro/rapid recovery och långsammare t.ex. knäckebröd (med smör)/hamburgare/kebab, oavsett om jag har sprungit, styrketränat eller en kombo.

Eddie Vedder
2008-07-14, 20:01
Det är allmänt känt att mängden kolhydrat är mer väsentlig än snabbheten. Det är en fördel med snabbt påbörjad återinlagring av muskelglykogen helt klart men tveksamt om skillnaden kan tänkas bli märkbar om vi talar om något så "energisnålt" som styrketräning.

Intag av EAA har ju inget med glykogeninlagring att göra dock är det ju sannolikt en stor fördel sett till den totala muskelproteinbalansen i och med stimulerad proteinsyntes.

Så äter du mat i god tid efter passet samt ligger på adekvat energiintag totalt sett lär du klara dig gott och väl.:)

King Grub
2008-07-14, 20:05
Är du långdistansare som tränar dagligen och aktiverar samma muskler dag efter dag är det inte otänkbart att du märker skillnad. Styrketräning? Knappast.

Kimball
2008-07-14, 20:33
Tänkte nästan det. Bra mycket skönare att lägga till de extra kcal:en till middagen sen :)

Alfred Nobel
2008-07-14, 21:12
Jag säger detsamma Kimball!

Scratch89
2008-07-14, 21:21
Det var länge sedan jag slutade med regelbundet intag av kolhydratspulver, och för mig har träningen bara gått bättre. Nu spelar säkert tre tusen andra faktorer in också, men ändå.

Alfred Nobel
2008-07-14, 21:32
Det var länge sedan jag slutade med regelbundet intag av kolhydratspulver, och för mig har träningen bara gått bättre. Nu spelar säkert tre tusen andra faktorer in också, men ändå.

Du är kär :em:

Lavorini
2008-07-15, 07:45
Insulin är överskattat :)

ligne
2008-07-15, 10:22
Det är allmänt känt att mängden kolhydrat är mer väsentlig än snabbheten.

det håller jag inte med om!

innan jag var smart nog att regga mig på kolo så var jag övertygad om att det var snabba kolhydrater som gäller.

många av mina vänner tror fortfarande att det är så.

anledningen till detta är att när man frågar i vanliga hälsobutiker så får man höra att man måste ha snabba kolhydrater efter träningen.
det står ju även på vissa produkter.

slutsats: man lär sig mycket på kolo *cupid*



edit: förlåt för off topic

Alfred Nobel
2008-07-15, 10:42
det håller jag inte med om!

innan jag var smart nog att regga mig på kolo så var jag övertygad om att det var snabba kolhydrater som gäller.

många av mina vänner tror fortfarande att det är så.

anledningen till detta är att när man frågar i vanliga hälsobutiker så får man höra att man måste ha snabba kolhydrater efter träningen.
det står ju även på vissa produkter.

slutsats: man lär sig mycket på kolo *cupid*



edit: förlåt för off topic

För en styrketränande individ är snabbheten av kolhydraterna i princip irrelevanta. Face it! Precis som Eddie & King Grub skriver som (förmodligen) är mer påläst än de flesta näringsexperterna i området. Speciellt de som jobbar i hälsobutikerna. Värdelös referens.

kalajset
2008-07-15, 11:28
En vidarespåning i samma ämne: Innebär detta i praktiken att man kan "ladda upp" hyffsat med kolhydrater en bra stund innan träning, och sedan efter träningen s as "leva på de", istället för att inta rena kolhydrater efter träning?

Sverker
2008-07-15, 11:33
Äter du kolhydrat innan träningspasset kommer det till en större del förbrännas före glykogenet sk. exogen kolhydratoxidation.


Har ingen aning ifall man kan äta innan träningen för att efter träningen fylla upp musklerna med glykogen.
Får jag spekulera så fungerar det säkert, men träna med 75 g kolhydrat i isotonlösning i magen låter lite obekvämt.

Sniggel
2008-07-15, 15:53
det håller jag inte med om!

innan jag var smart nog att regga mig på kolo så var jag övertygad om att det var snabba kolhydrater som gäller.

många av mina vänner tror fortfarande att det är så.

anledningen till detta är att när man frågar i vanliga hälsobutiker så får man höra att man måste ha snabba kolhydrater efter träningen.
det står ju även på vissa produkter.

slutsats: man lär sig mycket på kolo *cupid*



edit: förlåt för off topic

Ditt inlägg lät ologiskt. På det stora hela låter det som om du håller med! Men din första mening säger tvärtemot :confused:

Tycker själv också att kolhydratskällan spelar mindre roll får återhämtnignen. Har ibland havregryn i efterträningsshakern t ex. Sen är det mycket trevligare att käka varierade kolhydratskällor, fullkornsspannmål, frukter, bär och t om honung (som innehåller fruktos!!111one), och inte alltid käka pasta och använda maltodextrin i efterträningsdrinken.

Turbonisse
2008-07-15, 16:52
Skulle aldrig falla mig in att hälla i mig näringslösa och osmakliga kolhydrater när mat är så mycket godare.

Eddie Vedder
2008-07-15, 17:51
anledningen till detta är att när man frågar i vanliga hälsobutiker så får man höra att man måste ha snabba kolhydrater efter träningen.
det står ju även på vissa produkter.

Den som söker svar på produktinformationen och hälsobutiker får ju skylla sig själv om man är så dum.

Det är inga nyheter i alla fall, det kan du finna i den mest grundläggande boken om idrottsnutrition.

Sedan är det lätt att feltolka även det man läser/hör och kanske snarare uppfattar att snabba kolhydrater är primärt även om det egentligen bara handlar om ett tips om att det är bra. Vilket det ju är.:)

Aimbert
2008-07-15, 18:15
För en styrketränande individ är snabbheten av kolhydraterna i princip irrelevanta. Face it! Precis som Eddie & King Grub skriver som (förmodligen) är mer påläst än de flesta näringsexperterna i området. Speciellt de som jobbar i hälsobutikerna. Värdelös referens.


Ditt inlägg lät ologiskt. På det stora hela låter det som om du håller med! Men din första mening säger tvärtemot :confused:


Den som söker svar på produktinformationen och hälsobutiker får ju skylla sig själv om man är så dum.

Jag tyckte det var ganska uppenbart att han inte tyckte att det var allmänt känt, som Eddie påstod. Han sa alltså inte emot sakfrågan. :)

Eddie Vedder
2008-07-15, 18:24
Jag tyckte det var ganska uppenbart att han inte tyckte att det var allmänt känt, som Eddie påstod. Han sa alltså inte emot sakfrågan. :)

Med "allmänt känt" syftade jag alltså på vad som är välbelagt och som man vetat om länge. D.v.s. inget som man sett i resultatet av någon enstaka ny studie med tveksam metod och tveksamma slutsatser.

Vi säger såhär då: "Det är allmänt accepterat fakta" så kanske jag gö mig förstådd bättre. Vad som är allmänt känt bland gemene man var inte vad jag åsyftade. Där är det ju allmänt känt att man måste dricka fyra liter vatten om dagen för att inte drabbas av vätskebrist, att man blir tjock av mat efter klockan 18, att styrketräning är något man måste se upp med "för att inte bli för stor" etc.

Aimbert
2008-07-15, 18:35
Med "allmänt känt" syftade jag alltså på vad som är välbelagt och som man vetat om länge.

Don't shoot the messenger. :)

skaparn
2008-07-15, 19:07
För att brodera tråden med ytterligare ett exempel så kan jag väl säga att om jag tränar på på morgonen och på kvällen så märker jag skillnad genom att 100 gram malto/dextros ger mig energi utöver den vanliga frukosten som ifall jag intog som gröt/flingor antagligen skulle bråka med magen under dagen. Hur mycket jag än gillar att äta stora mängder mat så ska det inte stickas under stol att de gör en slö och orkeslös. Give me glukos or give me svältn, då kan jag sporta igen.

kalajset
2008-07-15, 21:05
Äter du kolhydrat innan träningspasset kommer det till en större del förbrännas före glykogenet sk. exogen kolhydratoxidation.


Tack för svaret.

Ska detta räknas som en fördel eller nackdel ? :em: - Fördel säger jag, men jag kan å andra sidan inte min näringslära. (Vilket troligtvis märks).

King Grub
2008-07-15, 21:10
Ja, det är en fördel för prestationen. En nackdel om man vill maximera fettoxidationen under träning.

Sox303
2008-07-15, 21:49
Hmm, det va ju mycket intressant... Så för oss glada amatörer så spelar det egentligen ingen roll om man äter snabba eller långsamma kolhydrater.

Ännu intressantare blir det eftersom jag igår läste "Much ado about CARBS" här : http://www.thinkmuscle.com/newsletter/030.htm#1

Ni som "vet", stämmer det här och finns det flera studier på det området? Isåfall borde det väl vara mer opti att bara käka kollisar med låg gi för lean mass gain eller "upp i muskler och ner i fett"?

Hehe såg att Grub skrev precis det, slarvigt slarvigt...:em:

Fredrik_S
2008-07-16, 02:02
Den som söker svar på produktinformationen och hälsobutiker får ju skylla sig själv om man är så dum.

Skylla sig själv för att man är så dum är verkligen att ta i. Det är väldigt svårt och jobbigt för icke intresserade att ha någon aning om vem eller vad de ska tro på. Logiskt tycker man nog att en person som jobbar på en hälsobutik borde veta mer än vad man själv gör som helt ovetande.

Eddie Vedder
2008-07-16, 04:54
Logiskt tycker man nog att en person som jobbar på en hälsobutik borde veta mer än vad man själv gör som helt ovetande.

Och då får man som sagt skylla sig själv. Ungefär som om man skulle ta för givet att en person som jobbar i sportaffär skulle ha bra koll på sportutrustning.

skaparn
2008-07-16, 05:23
Och då får man som sagt skylla sig själv. Ungefär som om man skulle ta för givet att en person som jobbar i sportaffär skulle ha bra koll på sportutrustning.

Sant.

Sportbutiker säljer modekläder, sportutrustning köper man på internet.

Xerxex
2008-07-16, 19:53
Ja, det är en fördel för prestationen. En nackdel om man vill maximera fettoxidationen under träning.



Postade du inte en studie nyligen som sade att snabba kolisar innan träning inte gjorde någon skillnad på prestationen?

King Grub
2008-07-16, 19:56
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=&DbFrom=pubmed&Cmd=Link&LinkName=&LinkReadableName=&IdsFromResult=9624641&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

Zealot
2008-07-16, 21:27
Om vi ändå pratar snabba kolhydrater kanske jag kan få låna tråden till en snabb fråga.

Kan det vara skadligt om en stor del av det totala dagsintaget av kolhydrater består av malto?

Eddie Vedder
2008-07-16, 22:10
Kan det vara skadligt om en stor del av det totala dagsintaget av kolhydrater består av malto?

Det är inte otänkbart. Väldigt svårt att uttala sig om men först och främst är det ju en fråga om huruvida du fyller ditt näringsbehov. Malto är totalt fritt från essentiella näringsämnen, lika nyttigt som strösocker ur det perspektivet. Så dels föreligger ju en risk för inadekvat näringsintag om för mycket av din kaloribudget utgörs av något som inte bidrar med ett enda mikrogram av essentiella näringsämnen.

Vidare finns ju den långsiktiga påverkan på glukosmetabolism, insulinkänslighet o.s.v. Om det föreligger hereditet för diabetes i din släkt kan det t.ex. vara klokt att se upp. Men nästintill omöjligt att svara på, hursomhelst är det inget bra alternativ. Så mycket kan man konstatera.

Zealot
2008-07-17, 10:46
Jo det är väl lite av det sistnämnda som man gått & tänkt på. Nu är väl inte mitt intag överdrivet på något vis då det rör sig om en dos innan & efter pass tillsammans med EAA samt en liten mängd under passet. I övrigt äter jag bra kost. Men tanken har ju ändå slagit mig...