handdator

Visa fullständig version : Grillparty deff version?


Nyttperspektiv
2008-07-14, 18:27
Hej

Våran familj grillar rätt mycket och eftersom jag försöker gå ner i vikt är det inte optimalt.

Det är oxfile, fläskkarre, fläskfile, entreco etc.etc. lsitan är lång

hur illa är det med köttet? kalori vis t.ex.

sen vill jag ha alternativ för potatis gratäng, pommes, etc.
som jag tänkt göra storkock och frysa ner för att tina upp när vi skall äta detta

Grönsaker blir det sen alternativ för sås. Tack på förhand!

Ellis Wyatt
2008-07-14, 18:29
Bra kött är t.ex. kyckling, fläskfilé etc. Sök på www.slv.se/ldb och kolla vilka som innehåller lite fett.

Ris, eller vanlig kokt potatis, är bra substitut för de fetare varianterna du beskrev.

shut teh face
2008-07-14, 18:33
Det mesta man grillar är ju bra grejer, förutom korven och billigt karrekött.

Det är grymt gott att grilla grönsaker, majskolvar, lök, tomat, paprika är favoriterna. Sås görs lätt med lättcremefraiche och lite blandat. Ett tips är ananassalsa + cremefraiche, det är gott.

Pakanajuhla
2008-07-14, 20:01
Keldas färdiga såser är annars helt underbara! Deras bearnaise innehåller ca 6% fett och runt 100kcal / dl (den kan ju såklart inte på långa vägar jämföras med en riktig bearnaise gjord på rapsolja, men den är nästan lika krämig) *cupid*

De har också en svampsås med liknande näringsvärde som passar bra till ex fläskfilé.

Alfred Nobel
2008-07-14, 21:37
Annars finns färdiga tzatziki såser med näringsvärde på 100kcal/1dl och de smakar alldeles förträffligt. Finns inget godare än en bit kött, lite tzarre och färskpotatis under sommaren och då kan du lätt hamna under 600 kcal på en stor portion mat!

Scratch89
2008-07-14, 21:42
Såser på kesella eller gräddfil är inte så pjåkiga de heller.

Alfred Nobel
2008-07-14, 21:59
Såser på kesella eller gräddfil är inte så pjåkiga de heller.

Bara man har den rätta knycken, vilket både du och jag har matte.

MyungChul
2008-07-14, 23:26
Deras bearnaise innehåller ca 6% fett och runt 100kcal / dl (den kan ju såklart inte på långa vägar jämföras med en riktig bearnaise gjord på rapsolja, men den är nästan lika krämig) *cupid*

???????????????????????????????????????????????+++ +++++++++++++++++++++++

Vad har du gjort/ätit för "Sauce Béarnaise"?

Pakanajuhla
2008-07-15, 00:28
???????????????????????????????????????????????+++ +++++++++++++++++++++++

Vad har du gjort/ätit för "Sauce Béarnaise"?

Arla kökets ''Kelda bearnaise delight''.
Vanligtvis brukar de där ''lättare'' såserna vara rinniga men den här har förmodligen något slags stabiliseringsmedel vilket gör den härligt krämig.
Inte lika god som de fetare varianterna, men ändå en frälsning. *cupid*

MyungChul
2008-07-15, 00:57
Men hur kan du påstå att en äkta béarnaise är gjord på rapsolja?????????????????????????????????

Cohen
2008-07-15, 02:14
Köttet är som sagt ingen kaloribomb. Tvärt om ganska så mättande för den energi det ger. De flesta vanliga köttsorter man grillar ligger mellan 100 och 150 kcal per hekto. Filé är i allmänhet magrare än karré och biff. Innan/ytterlår är också magert. Kyckling och fisk är också bra alternativ om man gillar sådant.

Magra och smala tillbehör kan egentligen vara vad som helst. Testa att grilla grönsaker eller färskpotatis, det kan vara riktigt gott. Kokt färskpotatis fungerar också alltid. Har du mycket kött kan det kanske räcka med en god sallad.

Saker du ska undvika är som sagt feta såser, korv och kött som fett fläsk. Akta dig också för eventuella kaloririka drycker.

z_bumbi
2008-07-15, 06:38
Kall kokt potatis är utmärkt att slänga på grillen som tillbehör men annars är vanlig klyftpotatis också gott.


Men hur kan du påstå att en äkta béarnaise är gjord på rapsolja?????????????????????????????????

Jag brukar ogilla många frågetecken men just i det här fallet passar de ganska bra.

gorillan11
2008-07-15, 08:35
grillspett med färska champinjoner, paprika, fläskfile, purjolök är ju hur gott som helst och nyttigt :)

kör med kokt potatis eller en quinoasallad till .

Nyttperspektiv
2008-07-15, 19:01
Tack för alla tips det uppskattas ! :)
Kan jag även få tips om "kolhydrater" som jag skall göra storkkock och frysa ner
t.ex. cous cous, fullkornspasta etc.

kokt potatis låter gott ;) men inte alltid jag hinner stå kocka den. tackar

Pakanajuhla
2008-07-15, 19:27
Men hur kan du påstå att en äkta béarnaise är gjord på rapsolja?????????????????????????????????

Nej det var dumt, ursäkta. Smör ska det vara!! Vad jag menar med ''en riktig'' är ''en fetare'' variant. Rapsolja + smörarom brukar det vara när man köper en färdig sås.

Cohen
2008-07-16, 02:26
Tack för alla tips det uppskattas ! :)
Kan jag även få tips om "kolhydrater" som jag skall göra storkkock och frysa ner
t.ex. cous cous, fullkornspasta etc.

kokt potatis låter gott ;) men inte alltid jag hinner stå kocka den. tackar

Storkok verkar onödigt.

Hinner du nu inte ägna 2 + 15 minuter på att koka potatis innan maten kan du ju alltid koka den i förväg. I kylen håller den sig ganska länge. Annars är det helt möjligt att grilla okokt potatis diekt på grillen, det kan bli riktigt gott.

MyungChul
2008-07-16, 02:48
Nej det var dumt, ursäkta. Smör ska det vara!! Vad jag menar med ''en riktig'' är ''en fetare'' variant. Rapsolja + smörarom brukar det vara när man köper en färdig sås.

Det är ju inte ens olja i Keldas wannabe bearnaise. Inte heller i deras andra färdiga såser.

Sen saknar den även äggula, körvel/persilja, vitpeppar och rödvinsvinäger.

Men annars är den ju rätt nära i smaken........................

Eddie Vedder
2008-07-16, 05:03
Hinner du nu inte ägna 2 + 15 minuter på att koka potatis innan maten kan du ju alltid koka den i förväg.

Något som annars är sjukt gott och smidigt men tyvärr ganska dyrt i förhållande till rå potatis är ju delikatesspotatis på burk.

Jag älskar verkligen delikatesspotatis, kan faktiskt inte avgöra på rak arm vad jag tycker är godast. Och då är jag ändå helt sjukt potatistokig, potatisfanatismen är i allvarlighetens namn inte särskilt långt efter havregrynsgrötfanatismen för mig.

Tolkia
2008-07-16, 07:57
Något som annars är sjukt gott och smidigt men tyvärr ganska dyrt i förhållande till rå potatis är ju delikatesspotatis på burk.
Du är en mycket sjuk man. *rys*

Ett recept på potatissallad som kanske känns lite nyttigare än random burksallad:

Potatis (kall, kokt)
Ättiksgurka
Rödlök
Keso
Salt, peppar

Jag sitter tyvärr inte på några mängdangivelser, men som ett riktmärke skall det vara mer gurka än lök och mer potatis än gurka. Den fungerar bäst till lite smakstarkare grillvaror; kombinerat med fisk tenderar det att bli lite blekt.

Eddie Vedder
2008-07-16, 08:00
Du är en mycket sjuk man. *rys*

Jag glömde dessutom nämna att det är Euroshoppers.:D

Einar
2008-07-16, 21:57
Här kommer ett recept på en relativt nyttig sås.

100 g fetaost
2 dl keso
1 dl naturell yoghurt
2 msk färsk oregano
2 vitlöksklyftor
salt, svartpeppar

mixa tills slät. låt stå i kylen

Man kan också byta ut fetaosten mot getost. Det är också gott.

syrén
2008-07-17, 20:13
Det är ju inte ens olja i Keldas wannabe bearnaise. Inte heller i deras andra färdiga såser.

Sen saknar den även äggula, körvel/persilja, vitpeppar och rödvinsvinäger.

Men annars är den ju rätt nära i smaken........................

Körvel i bea-sås?? Jag har i dragon i min....

Ersätter du dragonen med körveln eller båda två? För en bea utan dragon, känns som kärlek utan kyssar....

TTT
2008-07-17, 20:48
Gör en nyttig potatissallad.

Koka färskpotatis och dela den i små trevliga båtar. Gör absolut inget om den fortfarande är varm.
Släng i skivad rödlök, kidneybönor, kalamataoliver, paprika och hackad färsk basilika. Avslutningsvis häller man över ett par msk olivolja, ett par nypor flingsalt och drar några varv med pepparkvarnen.
Är man inte livrädd för kalorier så är även fetaost riktigt gott att ha i.

Äter gärna grillspett med rödvinsmarinerad ryggbiff/oxfilé, körsbärstomater och champinjoner till detta.

MyungChul
2008-07-17, 22:56
Körvel i bea-sås?? Jag har i dragon i min....

Ersätter du dragonen med körveln eller båda två? För en bea utan dragon, känns som kärlek utan kyssar....

Ja, körvel är en basingrediens i béarnaise.

Även rödvinsvinäger, vitpepparkorn, schalottenlök, dragon, äggula, smör samt salt.

Nyttperspektiv
2008-07-19, 17:33
# TTT

tack för den det skall provas!

jenni
2008-07-19, 17:45
till efterrätt kan du grilla frukt i folie med lite choklad och kanske severa med lättglass eller kesella

Nån
2008-07-20, 11:37
Ja, körvel är en basingrediens i béarnaise.

Även rödvinsvinäger, vitpepparkorn, schalottenlök, dragon, äggula, smör samt salt.


Glöm inte att ha lite Cayennepeppar om det nu skall var som orginalet.

cosmic_dancer
2008-07-21, 22:29
Som sagt fisk och kyckling är bra och gott att grilla. Viltkött är också bra. Sen finns det ju mycket soja, tofu och qournprodukter att grilla. Som tillbehör så varför inte grilla grönsaker eller gör en rotfruktspytt.

Rotfruktspytt
2-3 morötter
½-1 kålrot (beroende på storlek)
2 palsternackor
1 Zuchini
½ - 1 rotselleri (beroend epå storlek)
Potatis
1 Rödlök
Sambal Oleck

Sätt ugnen på 225-250 grader. Tärna alla rotsaker och zuchinin och skiva rödlöken i halva stänger. Krydda med sambal oleck, salt och peppar. Häll allt i en lätt oljad ungsform och låt stå i ugnen tills rotsakerna är något mjuka, men äöndå så att de har tuggmotstånd.