handdator

Visa fullständig version : Bränna fett, maten eller träningen?


Nyttperspektiv
2008-07-14, 18:15
Tjenare


tänkte kolla ifall det jag fattat under läsning här stämmer. Under deffen kan man i teorin käka 1100 kalorier om dagen och då har man grundförbrukning på 1600 ka och så ligger man bara i sängen hela dagen. alltså 500 ka underskott men inte köra någon träning och då bränna fett?

och dom som kör morgon prommenader, 3 cardio pass och 4 styrke pass i veckan kör det för att dom skall käka någulunda mycket mat men fortfarande 500 ka underskott.

har jag fattat rätt?

Eddie Vedder
2008-07-14, 18:31
Nej det exemplet är för extremt. Ligger du bara i sängen kommer muskelmassa kataboliseras rejält och det kommer bli skillnad på resultat för den sängliggande och den tränande.

Nyttperspektiv
2008-07-14, 18:35
ja musklerna försvinner
men bränns det fett?

King Grub
2008-07-14, 19:19
Ja, viktnedgången och fettförlusten blir likvärdig oavsett om du skapar kaloriunderskottet genom motion, kalorirestriktion, eller en kombination. Men som sagt, inga extremexempel, utan vi förutsätter ett någorlunda normalt liv i alla fall.

AJO
2008-07-14, 19:47
Hur är det vid konditionsträning och viktuppgång då? Man lägger väl inte på sig lika mycket fett vid ett visst kaloriöverskott som vid inaktivitet? Det är ju märkligt om inte en stor del av energin går till att reparera och effektivisera muskler genom ökad muskelmassa, öka glykogeninlagring mm.

Vid sprint måste det ju vara så... (annars måste jag säga att människan är ett tämligen ineffektivt däggdjur som lägger på sig fett när den är i behov av muskler...)

Nyttperspektiv
2008-07-14, 20:19
Okej tack för svar king, eddie :)