handdator

Visa fullständig version : Adsense och andra sätt att tjäna pengar på nätet


Karl Johansson
2008-07-14, 09:30
Hej,

Jag har fått igång Adsense, skapat en hemsida och köpt ett domännamn men var är mina miljoner?

Nä, men allvarligt, är det någon som är expert på detta område med Adsense och reklam på hemsida?

Jag behöver kom igång hjälp och jag har läst väldigt mycket på nätet men behöver nog lite mer bas.

Förklaring på detta först och främst vore toppen.

Sidvisningar Klick CTR för sida Sid-eCPM [?] Inkomster
AdSense for Content 266 27 10,15% 6,28 US$ 1,67 US$


Vad innebär eCPM och varför fick jag 1,67 USD dag 1 då jag la upp sidan och hade runt 20 klicks och övriga klicks andra dagar men de genererade inga inkomster.

Alltså dag 1: 1,67 usd
Dag 2-7: över 200 klicks men 0 USD

så jag förstår hur det fungerar och vad som genererar USD.

Prankie
2008-07-14, 11:20
Du har över 200sidvisningar, 27klicks. 6,28cent per klick får du. En väldig hög CTR som tyder lite på du klicker själv på bannerna som fan. :D

eCPM är effective cost per thousand impressions. Räknas genom det du har tjänat delat med antal sidvisningar.

Prankie
2008-07-14, 11:28
Du har över 200sidvisningar, 27klicks. 6,28cent per klick får du. En väldig hög CTR som tyder lite på du klicker själv på bannerna som fan. :D

eCPM är effective cost per thousand impressions. Räknas genom det du har tjänat delat med antal sidvisningar.

Skrev fel, inte 6,28 cent per klick. Utan 6,28 dollar för 1000visningar.

Karl Johansson
2008-07-14, 12:31
Hej Prankie,

Jo jag har klickat i själv en del för att se om det verkligen funkar eller inte, men det är väl så att man inte får göra detta. Hur som helst vill jag bara förstå det hela först innan jag gör något mer.

1000 visningar skriver du, är det min hemsida då eller själva reklamen? den kanske ligger på en undersida eller ska folk klicka på reklamen 1000 ggr innan jag får 6 usd?

Sedan undrar jag om Tradedoubler och liknande, är de något att ha, hur funkar de och kan man mixa i sin sidan med Adsense?

hahavaffan
2008-07-14, 12:37
Sånt här går knappast att tjäna några direkta pengar på. Iaf inte om inte redan har en välbesökt webplats.

Karl Johansson
2008-07-14, 13:19
Sånt här går knappast att tjäna några direkta pengar på. Iaf inte om inte redan har en välbesökt webplats.

Hade alla haft din inställning hade ingenting uppfunnits eller nyskapats. Hur har de stora sidorna blivit så stora Jo, engagemang. Men tills jag kommer dit behöver jag lite basic hjälp.

Kryss
2008-07-14, 13:37
Fast det går nog bättre om du riktar om detta engagemang till innehållet istället för reklamen.

Patrik Svensson
2008-07-14, 13:38
Google har bra utdelning per klick. Men de kollar även upp vem det är som klickar! Så att klicka själv ska man ge fasen i om man vill ha kvar sammarbetet. Det som dock är negativt med google´s reklam är att de inte stödjer allt, jag fick tex. avslag på min ansökning.
Annars så ta kontakt med andra som har samma information som du på sidan, kontakter ger kontakter och som i sin tur ger dig dina miljoner ^^

Karl Johansson
2008-07-14, 13:41
Fast det går nog bättre om du riktar om detta engagemang till innehållet istället för reklamen.

Innehållet bearbetas varje dag och kommer ta lång tid innan det är klart, och parallellt vill jag lära mig om reklam.

Dav0d
2008-07-14, 13:52
Ge oss länken? :D
Vill se vad sidan handlar om.

Prankie
2008-07-14, 14:53
Hej Prankie,

Jo jag har klickat i själv en del för att se om det verkligen funkar eller inte, men det är väl så att man inte får göra detta. Hur som helst vill jag bara förstå det hela först innan jag gör något mer.

1000 visningar skriver du, är det min hemsida då eller själva reklamen? den kanske ligger på en undersida eller ska folk klicka på reklamen 1000 ggr innan jag får 6 usd?

Sedan undrar jag om Tradedoubler och liknande, är de något att ha, hur funkar de och kan man mixa i sin sidan med Adsense?

1000visningar där reklamen visas. Det borde finnas en beskrivning/formel hur du få betalt. Men oftast är det en blandning mellan click through rate och antal visningar. eCPM är en bra indikation på vilken reklam som är mest lönsamt för dig att visa om det finns flera. Exempelvis har du två reklam på hemsidan, en visas oftare medan den andra är mer relevant så den få högre CTR vilket leder till högre eCPM också. Även om reklam ett få mer betalt pga högre visningar är det kanske bättre för dig att satsa på reklam två och visa den oftare. Men först behöver du lite större statestik innan de bli tillförliga. Anledning till varför du inte få betalt kan även vara för få unique visitors. lite osäker om adsense kör sessions med cookies eller om det måste vara ny ip.

Prankie
2008-07-14, 14:58
Angående tradedoubler är lite knepigare, var bra tag sen jag använde de men där krävs nästan att besökare göra ett köp efter ha besökt din sidan för att du ska få betalt. Majoriteten av de reklam ger inte betalt per visning eller ens vid klick. Betydlig bättre betalt men svårare att få folk.

Karl Johansson
2008-07-14, 15:13
Tack Prankie, det var det jag ville veta. Men som en person skrev så är det dags att satsa på innehållet först.

Någon som har tips om hur man får besökare.

Prankie
2008-07-14, 15:27
Tack Prankie, det var det jag ville veta. Men som en person skrev så är det dags att satsa på innehållet först.

Någon som har tips om hur man får besökare.

Bra innehåll som uppdateras dagligen eller oftare, men det beror givetvis på vad du vill också. Kortsiktig är det faktist mest pengar i porr, medicin och hazard spel. Trafiken kan man vissa gånger t.o.m köpas och gå runt. I längden är det bättre att göra en sida om nånting du är intresserad av och orka uppdatera, tar dock grymt lång tid om man inte har en superidé. Så ställ dig själva den här fråga först. Gör du en sida för att tjäna pengar, eller vill du förmedla innehåll först och främst?

Johan_S
2008-07-14, 16:03
Är det inte emot Googles regler att visa upp sin information så som du gör? :cool:

Outlaw. :naughty:

För övrigt gäller det att optimera sin sida, klättra i sökmotorer och få mer besökare. Det gäller nog att sticka ut eller göra något mycket bättre idag för att få besökare till sin sida.

Lycka till! Kan förövrigt tipsa om www.wn.se.

Mvh
Johan

Allan
2008-07-14, 16:29
Kan bara tala för mig själv - men för mycket reklam skrämmer i varje fall bort mig.

Per B
2008-07-14, 16:35
Att ha relevant information (i form av ren text) på sidorna är A och O både för att få "bra annonser" (dvs sånt som är av intresse för dina besökare) och för att din sajt ska komma med i sökresultaten hos Google. På vilken plats i sökningarna hos Google du kommer styrs dock av Googles s k "Page Rank" (PR). Exakt hur PR räknas ut avslöjar inte Google, men helt klart är att det länkas till din sajt från andra sajter (domäner) är av yttersta vikt. Dessutom smäller det självklart högre om en sajt som själv har höga PR på sina sidor länkar till din sajt.

Det finns ju länkfarmer och annat som är tänkta att vara en genväg till att få många länkar till sin sajt. Andra genvägar är att ha dold text som kanske är mer relevant för sökresultatet än för dina besökare. Observera dock att båda dessa metoder är mot Googles regler, och du riskerar att svartlistas om du använder dig av dem.

Om du installerar Google Toolbar in din webbläsare kan du se PR för den sida du besöker.

Om du inte lyckas att komma högt upp hos Google, eller att få andra sajter att länka till din sajt, då är annonsering nästa steg. Detta gör du m h a Google Adwords (som skapar annonserna som används i Adsense). Troligen kommer annonseringen att kosta mer än du drar in på de annonser som du visar på din sajt.

Lycka till!

jakke
2008-07-14, 19:20
Kan bara tala för mig själv - men för mycket reklam skrämmer i varje fall bort mig.

Som på Kolozzeum menar du?

hahavaffan
2008-07-14, 19:29
Hade alla haft din inställning hade ingenting uppfunnits eller nyskapats. Hur har de stora sidorna blivit så stora Jo, engagemang. Men tills jag kommer dit behöver jag lite basic hjälp.Haha what? Välkommen till 1998 om du tycker detta du håller på med är något nytt. Allt jag menade var att för att tjäna pengar värt att nämna så behövs det måånga besök och många klick. Att du sitter och klickar två hundra gånger om dagen själv lär inte hjälpa. Och inte dina polare heller, för det är med största sannolikhet baserat på antalet unika besökare. Men visst, om detta motiverar dig att skapa en hemsida så go for it! Vad är adressen förresten?

skaparn
2008-07-14, 19:31
Om du inte lyckas att komma högt upp hos Google, eller att få andra sajter att länka till din sajt, då är annonsering nästa steg. Detta gör du m h a Google Adwords (som skapar annonserna som används i Adsense). Troligen kommer annonseringen att kosta mer än du drar in på de annonser som du visar på din sajt.

Lycka till!

Det är tvivelsutan dyrare att köpa sig till hög rank på både sök och content. Google tillhandahåller emellertid Website Optimizer om du vill förbättra din organiska ranking.

https://www.google.com/analytics/siteopt/splash?hl=en

Karl Johansson
2008-07-15, 07:30
Haha what? Välkommen till 1998 om du tycker detta du håller på med är något nytt. Allt jag menade var att för att tjäna pengar värt att nämna så behövs det måånga besök och många klick. Att du sitter och klickar två hundra gånger om dagen själv lär inte hjälpa. Och inte dina polare heller, för det är med största sannolikhet baserat på antalet unika besökare. Men visst, om detta motiverar dig att skapa en hemsida så go for it! Vad är adressen förresten?

Det är just det jag säger, automatisk så sänker du alla som försöker. Även om det inte är 1998 så kanske du märker sidor som dyker upp som man tänker, gud vilken smart idé. Även fast man tänker att allt är ju redan uppfunnet och skapat då det är 2008. Så funkar det inte utan det räcker att man brinner för sin sak och skapar något.

Dock har inte jag detta ännu och jag har inte skrivit det heller, ville ha lite hjälp om reklam. Men sidan är långt ifrån klar, börjat knappt.