handdator

Visa fullständig version : Chokladtårta


LadyG
2008-07-13, 20:37
En mycket god chokladtårta!!!

Ett sanslöst bra sätt att använda 15-årig Glenfiddich på faktiskt.

Ingredienser
2 st ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
0,5 dl kakao
100 g smör
Chokladmousse
2 msk whisky
2 msk strösocker
1 dl kesella
100 g choklad, mörk
2 dl vispgrädde

Hela tårtan går bra att göra klar dagen innan. Vill man förbereda den ännu tidigare, ha bottnen gräddad och klar i frysen så behöver man bara hälla över den goda moussen några timmar innan servering.

Gör så här
1. Smörj och bröa en 24 cm form med löstagbar kant. Värm ugnen till 175°.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Blanda mjöl, vaniljsocker, salt och kakao och rör ner det i äggsmeten. Smält smöret och rör ner det.
4. Häll smeten i formen och grädda kakan 25–30 minuter
mitt i ugnen. Ta ut och låt den kallna.
5. Chokladmoussen: Rör whisky och socker tills sockret nästan löst sig och tillsätt kesellan.
6. Smält chokladen över vattenbad och blanda ner den.
7. Vispa grädden löst och blanda den i ett par omgångar med smeten.
8. Bred moussen i ett tjockt lager över chokladkakan som lagts tillbaka i formen. Ställ tårtan i kylen minst en timme.

Barn lär ju inte gilla smaken, det är en väldigt vuxen smak på moussen.

skaparn
2008-07-13, 20:55
Nej men allvarligt, inte hällde du väl 2 msk finwhiskey ner i en chokladsmet?

LadyG
2008-07-13, 21:40
Fin? Den var ju bara 15 år? Det var den yngsta vi hade hemma.

Obs, jag dricker den inte men baka på den går bra :D

Cohen
2008-07-14, 01:42
Ser mycket god ut måste jag säga! Väl bakat.

Men synd på whiskyn... Tur att det inte var mer än 3 cl.

1684_
2008-07-14, 19:35
låg som fan =@ Men sergod ut.

Davido
2008-07-15, 08:38
fin tårta!! kanske man ska prova?! nästan synd att förstöra Whiskeyn bara *gah!* den ska ju drickas som den är :) men låt gå för denna gången..

LadyG
2008-07-15, 08:46
Konsistensen på själva bottnen ska vara lite åt kladdkaka-hållet - alltså inte så torr som på bilden. Det hade varit bra om jag hade tagit ut den redan efter 25 minuter, nu fick den stå 30 i ugnen och det tycker jag är för länge.

Men man lär sig så länge man lever :D

Det luktar whiskey i kylen om tårtan förresten och moussen har full whiskeysmak fast utan spritsmaken. Hos whiskeyälskare lär ju den här tårtan gå åt ganska fort, trots att den är så massiv och tung.

Liten Men Fet
2008-07-30, 21:20
På bilderna ser det ut som om tårtbotten är skålformad, är det en synvilla eller hur lyckades du med det? Det är ju bra för då får man i mer mousse.

LadyG
2008-07-30, 22:17
Jag tog ut den innan den stelnat helt i mitten. Skulle tagit ut den lite tidigare ändå för den ska vara lite mer åt kladdkaka-hållet. Det påverkar inte smaken, bara konsistensen, och jag är svag för kladdkaka :)