handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor


Juliet
2008-07-13, 20:01
Jag funderar på att köpa "nåt bra pulver", har blivit lite frälst i att göra smoothies. Gör på banan, kiwi, hallon, blåbär, apelsin osv. Ibland har vi i yoghurt och linfrön. Det har vi haft som frukost/mellanmål men jag försöker att räkna kcal för att gå ner ett par kg och tycker det blir för mkt med både smoothie och smörgås till frukost. Tänkte om man kunde ha i lite proteinpulver eller nåt så det blir en ordentlig frukost så kan jag skippa mackorna? Nåt förslag på vad jag kan köpa?? Jag tränar 1-4 dar i veckan alltid gym och jympa. Jympa kör jag medel, gärna mer åt intensiv men på gymmet kör jag bara helt utan nån egentlig planering.

Har gått ner 10 kg (sen 2004) med hjälp av viktväktarna o att räkna kcal tex i aftonbladets viktklubb, vilket jag gör nu med. Har haft några svackor och kan ibland fall tillbaka i gamla mönster med godis o en del skräpmat. Får dock äta väldigt lite nu, 1400 kcal men om jag tränar får jag ju runt 400 extra. Undrar om min kropp vant sig vid att äta så lite i perioder för äter jag lite för mycket en dag i veckan går jag inte ner alls. Har också märkt att jag ofta blir trött i kroppen och/eller förkyld med feber när jag får från 2 dar till fler även fast jag inte chockar kroppen. Så ashård träning är ju inte friskis så jag tränar mig sjuk? Borde jag äta typ gainomax efter träningen kanske? Jag äter normalt en måltid efter träningen inom 30-60 min, helt vanlig svenssonmat. Jag har också fått en helt otroligt dålig hy nu när jag äter grönt som aldrig förr. Tycker hyn borde bli fin när jag inte äter massa skräp men icke...

Juliet
2008-07-17, 13:54
Det blev lite mkt text där, sorry! Jag går igång och sen kan jag inte stoppa det. Om vi skiter i det övriga: Vad ska man tänka på om man vill testa nåt proteinpulver? Dels för att få smoothien lite matigare och dels som jag fattat det "hjälpa musklerna på traven".

King Grub
2008-07-17, 14:00
Hejsan! Du behöver inte tänka på något speciellt; köp valfritt vassleprotein med lämplig smak och blanda ner bara. Det fungerar som vilken proteinkälla som helst.

En normal måltid efter träning brukar vara helt okej, men att tillföra flytande snabb näring är allmänna rekommendationer för hårt tränande. Det påskyndar uppbyggnad och återhämtning, och det låter ju onekligen som om det fattas något om du känner dig slutkörd.

Per B
2008-07-17, 14:12
Proteinsmoothies is da shit: mjölk/filmmjölk/yoghurt/havremjölk, en massa frukt och bär, samt proteinpulver. *drool* Vad gäller proteinpulver så föredrar jag vassle framför ett vassle/kasein-pulver eftersom det senare kladdar ner mixern mer.

Vill man ha smoothien lite matigare kan man också ha i havregryn.

Juliet
2008-07-18, 09:07
Ok med risk för att verka trög, kan jag äta proteinet när som helst, på morgonen fast jag tränar på kvällen? Varför äter man just proteinpulver? Jag har fattat det som att många äter det till frukost typ i en drink när man tränar, även om det inte är elitnivå eller så. Det behövs om man tränar mkt (jag anser att 3-4 dar genomkörning så man svettas ordentligt i en timmes pass är mkt även om man inte har ett särskilt mål :P) som jag fattat det för att hjälpa musklerna. Efter träning: kolhydrater snabbt för att man bryter ner dem när man tränar, eller? Därav min trötthet kanske, att jag inte äter förrän en timme efter ibland? Äter man proteinpulver varje dag, även om man tex är förkyld eller av olika skäl inte hinner träna mer än ett pass nån vecka?

Udd3n
2008-07-18, 09:21
Du kan äta protein när som helst på dygnet, ja.
Det använder du för att komplettera(därav ordet kosttillskott) din kost med extra protein om du inte får i dig tillräckligt från maten.
Annars är väl direkt efter träning att föredra om det är Vassleprotein du har.

King Grub
2008-07-18, 09:28
Ok med risk för att verka trög, kan jag äta proteinet när som helst, på morgonen fast jag tränar på kvällen? Varför äter man just proteinpulver? Äter man proteinpulver varje dag, även om man tex är förkyld eller av olika skäl inte hinner träna mer än ett pass nån vecka?

Du kan använda det när du vill. Det är inget speciellt, bara en proteinkälla. Det är vanligt mjölkprotein. En enkel och smidig källa till protein.

Efter träning: kolhydrater snabbt för att man bryter ner dem när man tränar, eller? Därav min trötthet kanske, att jag inte äter förrän en timme efter ibland?

Ju snabbare du fyller på med kolhydrat efter träning, desto snabbare återställer du dina blodsockernivåer och påbörjar inlagrigen av glykogen (bränslet dina muskler använder under träning) inför kommande ansträngning. Väntar man med kolhydratintaget, kan återhämtningen och glykogeninlagringen försenas avsevärt.

Per B
2008-07-18, 09:29
Ok med risk för att verka trög, kan jag äta proteinet när som helst, på morgonen fast jag tränar på kvällen? Varför äter man just proteinpulver? Jag har fattat det som att många äter det till frukost typ i en drink när man tränar, även om det inte är elitnivå eller så. Det behövs om man tränar mkt (jag anser att 3-4 dar genomkörning så man svettas ordentligt i en timmes pass är mkt även om man inte har ett särskilt mål :P) som jag fattat det för att hjälpa musklerna. Efter träning: kolhydrater snabbt för att man bryter ner dem när man tränar, eller? Därav min trötthet kanske, att jag inte äter förrän en timme efter ibland? Äter man proteinpulver varje dag, även om man tex är förkyld eller av olika skäl inte hinner träna mer än ett pass nån vecka?

Jag skulle nog vilja påstå att du inte behöver nåt tillskott av protein i form av pulver alls. Vi som konsumerar pulver har i de flesta fall gått på reklamen i olika muskeltidningar där man ser före- och efterbilder av samma person vid intag av "Proteinpulvret X" under ett antal veckor. :smash:

I ditt fall skulle tillskott av proteinpulver möjligen kunna vara intressant om du upplever en ökad mättnadskänsla i förhållande till energiinnehållet från din smoothie om du blandar i proteinpulver. Annars får du nog i dig tillräckligt med protein ändå.

Tolkia
2008-07-18, 09:50
Ang. tröttheten undrar jag hur vi har det med järnet? Det är ju inte helt ovanligt att tjejer som äter lite mat ligger lite lågt där, särskilt om man är vegetarian eller äter mest "vitt" kött.