handdator

Visa fullständig version : Ang. vikt.


Carl90
2008-07-13, 16:29
Tjena nu är det såhär att jag börjar bli lite fundersam, kan inte påstå att jag är någon hårdtränare men nu så börjar jag bli lite förvirrad.

Det är såhär att jag väger just nu, 84kg och runt 85kg när jag käkat, jag är 193 lång och jag är så värst vältränad, har haft ett uppehåll på runt en månad från styrketräningen nu. Har annars styrketränat från November - juni så man kan säga att jag är en nybörjare.

Har gått ner ett par kilon från 87 till 85 och har inte styrketränat någonting under tiden jag gick ner i vikt utan en hel del löppass och inte ätit så mycket så jag kan tänka mig att jag har brutit ner lite muskler på köpet..

Till frågan, vad bör jag göra? gå ner annu mer i vikt och tappa ännu mer fett eller starta upp styrketräningen igen? Ska iväg på resa senare i augusti och skulle vara rätt skönt att vara lite deffad när man gå på stranden med.

Prankie
2008-07-13, 16:39
Vad hindrar dig från deffa? det vill säga styrketräna och gå ner i vikt samtidigt.

Carl90
2008-07-13, 16:57
Vad hindrar dig från deffa? det vill säga styrketräna och gå ner i vikt samtidigt.

Jag vet inte, känns som det kommer bli halvbra bara, har en månad på mig att gå ner i vikt tills resan så jag tror att jag ska prioritera att gå ner i vikt, men jag vet inte än, känns som jag kommer likna en flaggstång när jag är så smal och så lång..

steelgurra
2008-07-13, 17:27
Jag vet inte, känns som det kommer bli halvbra bara, har en månad på mig att gå ner i vikt tills resan så jag tror att jag ska prioritera att gå ner i vikt, men jag vet inte än, känns som jag kommer likna en flaggstång när jag är så smal och så lång..

Halvbra? Det är mycket bättre att styrketräna när du deffar!

Carl90
2008-07-13, 18:03
Halvbra? Det är mycket bättre att styrketräna när du deffar!

Men om jag äter nyttig mat och går på morgonen och ett ordentligt löppass på kvällen går jag inte ner mer i vikt då om jag gör samma sak i en vecka än att kombinera löpning och styrketräning?

Sniggel
2008-07-13, 18:30
Det beror på om styrketräningen förbrukar lika mycket energi som morgonpromenaderna. Saken är den dock att styrketräning har en muskelbesparande effekt när man tappar vikt, vilket gör att du tappar mer fett och mindre muskler (av den vikt du tappar) vilket kommer att göra en större visuell skillnad i slutändan.

Det enda negativa med styrketräning under deff som jag upplever personligen är att det ökar hungern mer efter ett styrkepass (och ökar risken för att man äter mer), men det är nog högst individuellt och något man kan vänja sig vid. och framförallt kan man planera kosten så att man slipper lida.

Carl90
2008-07-14, 11:24
Det beror på om styrketräningen förbrukar lika mycket energi som morgonpromenaderna. Saken är den dock att styrketräning har en muskelbesparande effekt när man tappar vikt, vilket gör att du tappar mer fett och mindre muskler (av den vikt du tappar) vilket kommer att göra en större visuell skillnad i slutändan.

Det enda negativa med styrketräning under deff som jag upplever personligen är att det ökar hungern mer efter ett styrkepass (och ökar risken för att man äter mer), men det är nog högst individuellt och något man kan vänja sig vid. och framförallt kan man planera kosten så att man slipper lida.

Hmm, jag tror jag springer/går och käkar lite dessa veckor som är kvar och sedan börja bulka när sommarn är slut =)

http://www.youtube.com/watch?v=tkm4oAUKzH4&feature=related

tack för svaren och ha en bra sommar! ;)

Slartibartfast
2008-07-14, 11:39
Att någonsin ligga på ett energiunderskott utan att träna regelbunden och hård styrketräning är ren galenskap.

Spinninginstruktörssyndromet!

Carl90
2008-07-14, 15:22
Att någonsin ligga på ett energiunderskott utan att träna regelbunden och hård styrketräning är ren galenskap.

Spinninginstruktörssyndromet!

Och det resultera i?

jaosef
2008-07-14, 15:33
Och det resultera i?

Att du inte får den muskelbevarande effekten som du annars får OM du tränar hård styrketräning under tiden du ligger på kalori-underskott.

MRTN
2008-07-14, 18:11
tjenare carl , varför ska du gå ner ännu mer för ? du väger 85 o är över 190 va fan börja käka ordentligt och satsa på musklerna igen enligt mej

Carl90
2008-07-15, 09:04
tjenare carl , varför ska du gå ner ännu mer för ? du väger 85 o är över 190 va fan börja käka ordentligt och satsa på musklerna igen enligt mej

Ska ta och bulka ordentligt höst/vintern och en bit in på våren så jag kommer runt 92/93kg så jag hade tänkt att njuta lite nu på sommarn över att vara smal =)