handdator

Visa fullständig version : Eufori vid kaloriunderskott


Ellis Wyatt
2008-07-13, 15:06
När jag äter mindre energi än jag förbrukar så brukar jag få väldigt starka euforikänslor, och även nästan maniska perioder. Är det någon som känner igen detta och vad kan det bero på?

Slartibartfast
2008-07-13, 16:14
Folk med ätstörningar brukar ofta beskriva euforikänslor vid svältkost. Aldrig kännt det själv, dock.

sascha
2008-07-13, 16:43
En tänkbar anledning kan väl vara att en hormonproduktion av endorfiner sätter igång.

Sniggel
2008-07-13, 18:27
I vissa perioder har jag känt av ett bättre välbefinnande, eufori kanske är att ta i. Har även hört av andra som tappar vikt i snabb takt att de mår väldigt bra ett tag efter att dieten startat.

Tolkia
2008-07-13, 18:34
Jag har sett det beskrivet i samband med anorexi; då brukar det förklaras som en stressreaktion. Man blir överaktiv för att ens klyftigare delar sänder ut signalen att man måste ut och leta mat, typ.

Ellis Wyatt
2008-07-13, 18:41
Okej, underligt. Äter mellan 2500 till 3000 kcal per dag, och rör mig då ganska lite. Så något extremt underskott rör det sig ju inte om.

Ola Wallengren
2008-07-13, 18:45
The hyperactivity has been observed in 31-80 % of AN cases. The mechanisms underlying the hyperactivity found in patients with anorexia nervosa seem to be more complicated as many factors including neuropeptides may be involved. Orexins may affect not only appetite but also behavior and psychophysical activity as they may regulate reproductive and stress hormone secretion, stimulate a variety of stereotypic behaviors including eating and stress reaction, and affect the hypothalamo-pituitary-adrenal (HPA) axis, alter glucocorticoid and catecholamine secretion and activate the sympathetic nervous system. Orexins influence the mechanism regulating arousal and sleep, cardiovascular function, temperature, metabolic rate and locomotive activity. It is worth considering how abnormal activity of hypothalamic neuropeptides or their receptors may play a role in the mechanisms of hyperactivity, disturbed control of appetite and hormonal dysfunction in patients with anorexia nervosa.



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18283238?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Cohen
2008-07-14, 01:38
Har själv tidiagare upplevt ett visst välbefinnande vid energiunderskott. Har man som mål att gå ned i vikt är det tillfredställande att veta att man är på rätt väg. Men att kalla det eufori tycks lite väl starkt.

Whistler
2008-07-14, 02:45
Håller med Cohen. För mig är det dock rätt viktigt vilken typ av mat jag äter. I fredags åt jag en pizza, höll mig inom dagens kaloribehov men mådde allmänt kass, kände mig trött, hängig och hade dålig form. Igår åt jag en burk tonfisk, en burk ärtsoppa och ett glas mjölk till det. Maten smakade skit, men jäklar vad bra jag mådde efter! Jag kände verkligen att jag hade utfört en bedrift i att äta tråkig diet-mat och klarat att hålla dagens kalorimål, det taggade mig rejält!

Anders The Peak
2008-07-14, 07:59
För min del brukar de här symptomen hänga ihop med att kroppen går över till ketonkroppar och det har antagligen med Ketoacidos att göra. Bäst att ha en ketosticka så att man inte hamnar på gränsen till ketoacidos utan håller det på en lagom nivå.

Ola Wallengren
2008-07-14, 08:14
För min del brukar de här symptomen hänga ihop med att kroppen går över till ketonkroppar och det har antagligen med Ketoacidos att göra. Bäst att ha en ketosticka så att man inte hamnar på gränsen till ketoacidos utan håller det på en lagom nivå.

Jag skulle tro att adrenalin/noradrenalin och kortisol gör sitt till också.

Micke A
2008-07-14, 08:18
Denna känsla vid ett relativt modest kaloriunderskott hänger för mig samman med valet av livsmedel som då oftast blir mycket bättre samt psykologiska effekter av att jag känner mig "disciplinerad".

Jag har testat att äta ett underskott med dåliga livsmedelsval och då infinner sig ingen direkt skön känsla.

Danny Devito
2008-07-14, 08:49
Skådespelaren Christian Bale kände sig ofta euforisk när han bantade ner sig 33 kg till filmen The machinist:

Oddly enough, Christian Bale claimed that he actually enjoyed losing so much weight, oftentimes finding himself in a euphoric state due to the extreme condition he subjected himself to.

http://www.imdb.com/title/tt0361862/trivia

Anders The Peak
2008-07-14, 09:07
Jag skulle tro att adrenalin/noradrenalin och kortisol gör sitt till också.


Katekolaminer gör säkert sitt...

Indec
2008-07-14, 21:18
När jag äter mindre energi än jag förbrukar så brukar jag få väldigt starka euforikänslor, och även nästan maniska perioder. Är det någon som känner igen detta och vad kan det bero på?

Jag läste i nån träningstidning att väldigt låga halter kolhydrater kan medföra euforitillstånd hos dietare. Tror det var Body&Fitness.

Ska försöka leta källa, men sitter på ett trött mobilt bredband som går i ultra-rapid, så jag det lär väl ta ett litet tag.