handdator

Visa fullständig version : Bilder från Fitnessfive i Tylösand


major Pectoralis
2008-07-13, 11:32
Här är lite bilder från Fitness-5 i Tylösand.

1. Vinnaren Tim pumpar chins.
2. Del av publiken
3. Vinnaren i damklassen, simmare och styrkelyftaren Stina, imponerade stort på mig.
4. Henrik Lind fick köra böjen på 150kg. Men han gjorde det bra: 9 reps.
5. Min klubbkompis i IKSU-Fitness Magnus Ferry i chinsräcket. Magnus vann både chins (27reps) och biceps (19reps).

major Pectoralis
2008-07-13, 11:41
1. Återigen vinnaren Tim. Denna gången i dips.
2. Undertecknad i biceps.
3. Min klubbkompis Markus i bar-dips.
4. prisutdelning
5. Helena Forsén, ytterligare en klubbkompis i dips-barren. Helena gjorde flest bar-dips av alla i hela tävlingen, herrklassen inräknad. Hon gjorde 37reps. Bredvid henne (till vänster i kepa och röd piké) står domaren Rookie "come-back" Westin. Rookie, en av initiativtagarna till F-5, gjorde ett mycket bra jobb som domare.

Jones
2008-07-13, 11:46
Kul tävling och bra prestationer. Några tankar: Vissa körde i chins så att bara hakan var över stången medan andra lät hela huvudet vara över.. Borde det inte vara betydligt enklare att köra med bara hakan över nu när båda sätten blev godkända?

Grym prestation av Tim! Hur kan han väga ca 73, både lång och grov.. Ruggig form iofs.

Förövrigt mycket imponerad av Helenas dipps!

major Pectoralis
2008-07-13, 11:51
Kul tävling och bra prestationer. Några tankar: Vissa körde i chins så att bara hakan var över stången medan andra lät hela huvudet vara över.. Borde det inte vara betydligt enklare att köra med bara hakan över nu när båda sätten blev godkända?

Grym prestation av Tim! Hur kan han väga ca 73, både lång och grov.. Ruggig form iofs.

Det är hakspetsen som räknas. Att dra sig högre är bara onödigt och ger möjligen bara stilpoäng. Hursomhelst var solen så stark just vid chins-momentet så man blev bländad. Själv hade jag faktiskt lite svårt att bedöma avståndet till räcket. Därtill var räcket (eleiko) onormalt tjockt vilket nog kan lura en lite.

Tim gjorde en grym prestation. Hans 24 repetitioner knäböj var mäktiga. Jag håller med om att det är otroligt att en så pass välväxt herre väger blotta 73kg.

major Pectoralis
2008-07-13, 11:53
Här är resultatlistan från tävlingen

herrar

1. Tim Nygren
2. Magnus Ferry
3. Lucio Pelez
4. Samir Troudi
5. Set Ronland
6. Kristian Sewen
7. Jimmy Rosengren
8. Henrik Isaksson (jag)
9. Markus Senbom
10. Henrik Lindh
11. John Lesant
12. Per Carlsson

damer

1. Stina Mittermaier
2. Jenny Adolfsson
3. Maria Andersson
4. Anneli Nilsson
5. Helena Forsén
6. Jenny Söderlund
7. Annika Nilsson
8. Catrine Blomgren

major Pectoralis
2008-07-13, 12:23
Måste förresten lägga upp denna bild också. Detta är utsikten från Hotell Tylösands gym där vi värmde upp inför tävlingen. Det var långt ifrån det mest välutrustade gymmet jag varit på men denna utsikt är varken IKSU gym eller X-act gym i närheten av. Därifrån skådar man ut över en parkering istället....

Rellos_87
2008-07-13, 12:57
Verkar vara riktigt skoj, får se om man någon gång själv kan vara med :)

major Pectoralis
2008-07-13, 14:50
Verkar vara riktigt skoj, får se om man någon gång själv kan vara med :)

Det var riktigt skoj.
Kör på hårt så kan du säkert vara med i framtiden.

Ironbabe
2008-07-13, 17:14
Här är lite bilder från Fitness-5 i Tylösand.

1. Vinnaren Tim pumpar chins.
2. Del av publiken
3. Vinnaren i damklassen, simmare och styrkelyftaren Stina, imponerade stort på mig.
4. Henrik Lind fick köra böjen på 150kg. Men han gjorde det bra: 9 reps.
5. Min klubbkompis i IKSU-Fitness Magnus Ferry i chinsräcket. Magnus vann både chins (27reps) och biceps (19reps).

ETT STORT GRATTIS TILL STINA!!

Jag är så jäkla stolt över henne och hennes prestation *cupid* Bättre adept kan man inte ha, har kört hårt hela vägen och inte gnällt över nånting trots hård träning! Den här tjejen kan gå långt!

/Stolt coach

-----------------------------------------------------------------------
Kul tävlingsform, hoppas på en fortsättning nästa år! :thumbup:

Rellos_87
2008-07-13, 17:19
Var det förresten bara totalt 20 personer som ställde upp i spektaklet?:confused:

Ironbabe
2008-07-13, 17:32
Var det förresten bara totalt 20 personer som ställde upp i spektaklet?:confused:

Max antalet var satt till 15 tjejer och 15 killar. Efter en hel del avhopp så vart det kvar 20 pers totalt ja :)

Rellos_87
2008-07-13, 17:39
Max antalet var satt till 15 tjejer och 15 killar. Efter en hel del avhopp så vart det kvar 20 pers totalt ja :)

Var man tvungen att kvala in på något sätt?

Ironbabe
2008-07-13, 17:58
Var man tvungen att kvala in på något sätt?

Nej det var man inte :)

Rellos_87
2008-07-13, 18:57
Nej det var man inte :)

Okej konstigt att inte fler var med, verkar ju svinkul :D

The Draf
2008-07-14, 08:25
Hur är reglerna i knäböj och biceps?

major Pectoralis
2008-07-14, 09:13
Hur är reglerna i knäböj och biceps?

I biceps har man en belastning på: 0,5 x kroppsvikt. Man står lutad mot ett stöd; t.ex. en vägg eller, i det här fallet, en chinsställning. Bröstrygg och rumpa måste ha kontakt med stödet medan man lyfter men får lov att släppa i excentrisk fas (när man släpper ner stången). Armarna måste vara raka i bottenläget och i toppläget skall stången nudda hakan. Benen får placeras valfritt man skall hålla sin position genom setet (man får s.a.s inte skjuta fart med dem). Endast magnesium får användas som hjälpmedel.

I knäböj har man en belastning på: 1,5 x kroppsvikt. Djupet skall vara som SL eller möjligen någon cm högre (pga av att "riktigt djup" är svårtdömt). Ovansidan av låret skall åtminstone vara parallellt med underlaget i bottenläget. Ingen utrustning som bälte, lindor eller dräkt får användas. Magnesium är enda tillåtna hjälpmedlet. Man får dock använda lyftarskor.

GLC
2008-07-14, 09:40
Crazy, 73kg. Hur lång är Tim?

major Pectoralis
2008-07-14, 09:45
Crazy, 73kg. Hur lång är Tim?

Hyggligt lång ändå. Kring 180cm skulle jag gissa på.

The Draf
2008-07-14, 11:33
Lol, 19 reps på ½ kroppsvikten, galet. Kanske man gjort 10 reps själv

major Pectoralis
2008-07-14, 12:01
I biceps har man en belastning på: 0,5 x kroppsvikt. Man står lutad mot ett stöd; t.ex. en vägg eller, i det här fallet, en chinsställning. Bröstrygg och rumpa måste ha kontakt med stödet medan man lyfter men får lov att släppa i excentrisk fas (när man släpper ner stången). Armarna måste vara raka i bottenläget och i toppläget skall stången nudda hakan. Benen får placeras valfritt man skall hålla sin position genom setet (man får s.a.s inte skjuta fart med dem). Endast magnesium får användas som hjälpmedel.

I knäböj har man en belastning på: 1,5 x kroppsvikt. Djupet skall vara som SL eller möjligen någon cm högre (pga av att "riktigt djup" är svårtdömt). Ovansidan av låret skall åtminstone vara parallellt med underlaget i bottenläget. Ingen utrustning som bälte, lindor eller dräkt får användas. Magnesium är enda tillåtna hjälpmedlet. Man får dock använda lyftarskor.

Kan förresten tillägga att man hade maximalt 75 sekunder per moment. Under denna tid fick man inte lägga ner vikterna eller släppa redskapet (om man inte ville avbryta settet dvs.) men man fick s.a.s "stå eller hänga och vila". Det fanns alltså inga "3-sekunders regler" eller motsvarande.

Muaytudd
2008-07-14, 12:10
Hur många "stora" människor fanns med i tävlingen?

Det blir ju en del vikter om man väger lite..

Känns ju lite som att småfolk borde ha lite fördel här. Kanske inte men jag har fått för mig att kortare människor brukar vara bra starkare i förhållande till sin vikt jämfört med längre människor. Det kanske är BS dock :confused:

major Pectoralis
2008-07-14, 15:30
Hur många "stora" människor fanns med i tävlingen?

Det blir ju en del vikter om man väger lite..

Känns ju lite som att småfolk borde ha lite fördel här. Kanske inte men jag har fått för mig att kortare människor brukar vara bra starkare i förhållande till sin vikt jämfört med längre människor. Det kanske är BS dock :confused:

Jag vet inte var din gräns för stor går men den tyngste deltagaren vägde 100kg i herrklassen. Sedan hade vi en herre på 90kg, en på 87, två på 85 (varav jag var en) och några kring 80kg. Damers vikt pratar jag inte om....:D

Är man kortare så kan man ha en stor BMI utan att vara tung, vilket är en fördel. Därtill blir rörelseomfånget i övningarna mindre om man är kort. De personer som lyfter tyngst i förhållande till sin vikt brukar vara "dvärgar" eller "halvdvärgar".

Jag tror att riktigt stora herrar hade haft mycket svårt i en tävlingsform som denna. En stark och uthållig herre som Magnus Samuelsson hade ju t.ex. fått köra rå bänk på 140kg, rå knäböj på 210kg och biceps mot stöd på 70kg (om vi räknar att han väger 140kg). Därtill tillkommer chins och dips där det definitivt är en fördel att vara kort och lätt (de kortare och lättare damernas resultat matchade t.ex. herrarnas resultat i dessa två moment i tävlingen).

major Pectoralis
2008-07-15, 16:19
Här är förresten komplett resultatlista/protokoll från tävlingen, om det intresserar någon:

http://body.se/images/content/resultat/slutresultat_F5_2008.xls

CalleP
2008-07-15, 22:13
Om inte mina ögon ser fel så är det Samir troudi på första bilden?

major Pectoralis
2008-07-15, 22:18
Om inte mina ögon ser fel så är det Samir troudi på första bilden?

Vilken första bild? Inte i denna tråden i alla fall.

Edit: om du inte menar någon i publiken eller motsvarande.

CalleP
2008-07-16, 03:39
Oj jag menade då i publiken :P

Vilket fall så är dom tävlande starka och det såg ut som en rolig tävling :)

z_bumbi
2008-07-16, 08:15
I knäböj har man en belastning på: 1,5 x kroppsvikt. Djupet skall vara som SL eller möjligen någon cm högre (pga av att "riktigt djup" är svårtdömt). Ovansidan av låret skall åtminstone vara parallellt med underlaget i bottenläget. Ingen utrustning som bälte, lindor eller dräkt får användas. Magnesium är enda tillåtna hjälpmedlet. Man får dock använda lyftarskor.

Att det skulle vara lättare att döma till parallellet vs sl-djup vet jag inte, man har ju t ex en rund form på lårets ovansida så var fäster man blicken?

major Pectoralis
2008-07-16, 08:59
Att det skulle vara lättare att döma till parallellet vs sl-djup vet jag inte, man har ju t ex en rund form på lårets ovansida så var fäster man blicken?

Jag håller med men det var den motiveringen domare Rookie hade vid regelgenomgången inför tävlingen. Jag vet inte var Rookie fäste blicken men jag vet att han absolut inte är en erfaren SL-domare. Jag misstänker dock att Rookie tittade på höftvecket snett bakifrån men jag skall låta det vara osagt.
När väl tävlingen var igång så upplevde jag emellertid att det krävdes under paralellt för att få böjen godkänd, dvs. SL-böj. Några av deltagarna gick betydligt djupare än så. En av damerna gick t.o.m. hela vägen men hon vann momentet ändå..*flex* .

Här är förövrigt Set Ronlands böj från youtube.

4-vsP21ECF4

Yankeee
2008-07-16, 15:20
Suprise, suprise att det var halvböj det handlade om.

major Pectoralis
2008-07-16, 16:21
Suprise, suprise att det var halvböj det handlade om.

Vad menar du då? På filmen och enligt reglerna är det knäböj. I en knäböj skall skall "lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer under knäledens översta punkt" (styrkelyftreglerna).

I en halvböj/semiböj så går man bara ner till 90 grader i knäleden.

Johan_P
2008-07-16, 16:45
Vad menar du då?

Yankeees rumpa snuddar kanske bokstavligen talat marken när han böjer, vem vet.

Ser ut som bra djup tycker jag. Bra böjt av han på filmen också! :)

Yankeee
2008-07-16, 17:57
Vad menar du då? På filmen och enligt reglerna är det knäböj. I en knäböj skall skall "lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer under knäledens översta punkt" (styrkelyftreglerna).

I en halvböj/semiböj så går man bara ner till 90 grader i knäleden.

Hans höftled är inte under (möjligtvis parallell på ett fåtal reps) knäleden och de böjarna hade inte fått godkänt på en sl-tävling. Inte så mycket annat att kalla det än halvböj.

Tycker bara att det är synd att de tummar på knäböjen när det verkar ha varit bra riktlinjer i de andra övningarna.

stevebc
2008-07-16, 18:01
Är det 110kg eller? Fick man inte ha bälte?

Commando1980
2008-07-16, 18:01
Suprise, suprise att det var halvböj det handlade om.

vad snackar du om? killen som knäböjer i den postade videon gör djupa böj...kan man gå ännu djupare? absolut...men det är inga halvböj han gör.

stevebc
2008-07-16, 18:02
vad snackar du om? killen som knäböjer i den postade videon gör djupa böj...kan man gå ännu djupare? absolut...men det är inga halvböj han gör.Knappast djupa böj, djupare än halva böj, men de där var fan grunda även för SL-böjar.

Commando1980
2008-07-16, 18:04
Knappast djupa böj, djupare än halva böj, men de där var fan grunda även för SL-böjar.

allt är ju relativt.

det jag syftade på är att det absolut inte är några halvböj.

och minst lika djupa som en massa SL-böj som godkänns.

Yankeee
2008-07-16, 18:05
vad snackar du om? killen som knäböjer i den postade videon gör djupa böj...kan man gå ännu djupare? absolut...men det är inga halvböj han gör.

Ok, förlåt. Hans utförande är felfritt. Djupet var så bra att röven hans blev smutsig då den tog i golvet. Excellent.

bubbe
2008-07-16, 18:05
och minst lika djupa som en massa SL-böj som godkänns.

nej, inte enl ipf.

stevebc
2008-07-16, 18:06
allt är ju relativt.

det jag syftade på är att det absolut inte är några halvböj.

och minst lika djupa som en massa SL-böj som godkänns.Ja, jag har sett böjar som godkänts trots att jag tyckt de varit för grunda (talar om IPF) enligt regelboken. Men på en sån här "folklig" tävling är det nog inte så jävla noga, han hade ju t.o.m. shorts vilket omöjliggör någon noggrannare koll.

Commando1980
2008-07-16, 18:07
nej, inte enl ipf.

sa jag specifikt IPF?

syftade först och främst på alla de pajasförbund som finns.

stevebc
2008-07-16, 18:08
sa jag specifikt IPF?

syftade först och främst på alla de pajasförbund som finns.Det är inte relevant. Tävlingen använde sig av IPF's regler. Domarna följde inte dessa (enligt vad jag kunde se).

bubbe
2008-07-16, 18:09
sa jag specifikt IPF?

syftade först och främst på alla de pajasförbund som finns.

aha ok, jo du har rätt. Men jag tror inte yankeee menar regelmässigt att riktigt knäböj utförs av APA heller.

Commando1980
2008-07-16, 18:09
Ok, förlåt. Hans utförande är felfritt. Djupet var så bra att röven hans blev smutsig då den tog i golvet. Excellent.

jag ogillar själv när folk kör 'halvböj'....men att kalla de böjen som killen gör på video för halvböj ör ju bara löjligt.

sen att du tydligen använder knäböj för att torka röven är en annan fråga.

major Pectoralis
2008-07-16, 19:41
En del klargörande.

Det är 127,5kg på stången. Man fick inte ha bälte, knälindor eller annan "hittepå-utrustning". På genomgången inför tävlingen höjdes godkäntnivån med någon cm i momentet knäböj. Var lårets ovansida parallellt med marken så var böjen godkänd - om man hann se det.

Därtill har jag en fråga. Hur är det möjligt för kolo-expertisen att se om djupet på böjen är godkänt på filmen. Det är filmat både framifrån och uppifrån en läktare.

major Pectoralis
2008-07-16, 19:43
Hans höftled är inte under (möjligtvis parallell på ett fåtal reps) knäleden och de böjarna hade inte fått godkänt på en sl-tävling. Inte så mycket annat att kalla det än halvböj.

Tycker bara att det är synd att de tummar på knäböjen när det verkar ha varit bra riktlinjer i de andra övningarna.

Det är inte knäleden utan knäets högsta punkt som räknas i styrkelyft. Och det är en högst väsentlig skillnad som jag är, lika högst, överraskad att inte du kände till.

Mapa
2008-07-16, 19:49
"hittepå-utrustning".

*yourock*

David_E
2008-07-16, 19:54
Därtill har jag en fråga. Hur är det möjligt för kolo-expertisen att se om djupet på böjen är godkänt på filmen. Det är filmat både framifrån och uppifrån en läktare.

+1

Om någon vill se hur en "halvböj" ser ut så är det bara att kika in på en bodypump-klass.

Yankeee
2008-07-16, 19:59
Det är inte knäleden utan knäets högsta punkt som räknas i styrkelyft. Och det är en högst väsentlig skillnad som jag är, lika högst, överraskad att inte du kände till.

Jag varken tränar eller tävlar i styrkelyft och har inte full koll på alla regler. Hur som är det uppenbarligen inte godkända sl-böjar då detta har påpekat av folk som har koll.

Yankeee
2008-07-16, 20:06
Jag förstår inte vad problemet är. Böjarna är inte djupa och de är inte sl-godkända. Kan ni inte bara inse det?
Det borde vara något positivt att det påpekas saker som kan förbättras med tävlingen, men nej, låt oss grina istället och fortsätta ha en tävling med tveksamma regler och riktlinjer.

major Pectoralis
2008-07-16, 20:24
Ang. småaktig grinighet. Vem var det som skrev om halvböjar?

Nog tycker jag att höftvecket ser ut att vara under knäets högsta punkt på den filmen (det hade dock varit intressant att höra ett utlåtande från någon som s.a.s. har dömt styrkelyft på riktigt. Z-bumbi?). Men, som sagt, det är för mig nästintill omöjligt att uttala sig om djupet med tanke på filmvinkeln. Därtill höjdes, som sagt, djupet med någon cm vid regelgenomgången inför tävlingen. Denna regeländring var samtliga tävlande införstådda med.

Oavsett vilket tycker jag att det var imponerande böjinsatser i tävlingen. Tim och Samir gjorde t.ex. båda 24 repetitioner på 75sek. Tim på 110kg och Samir på 120kg.

sweetkarolina
2008-07-16, 20:43
Ang. småaktig grinighet. Vem var det som skrev om halvböjar?

Nog tycker jag att höftvecket ser ut att vara under knäets högsta punkt på den filmen (det hade dock varit intressant att höra ett utlåtande från någon som s.a.s. har dömt styrkelyft på riktigt. Z-bumbi?). Men, som sagt, det är för mig nästintill omöjligt att uttala sig om djupet med tanke på filmvinkeln. Därtill höjdes, som sagt, djupet med någon cm vid regelgenomgången inför tävlingen. Denna regeländring var samtliga tävlande införstådda med.

Oavsett vilket tycker jag att det var imponerande böjinsatser i tävlingen. Tim och Samir gjorde t.ex. båda 24 repetitioner på 75sek. Tim på 110kg och Samir på 120kg.

Bumbi är inte SL-domare, men det är jag. =)
Skulle inte uttala mig om djupet då vinkeln på filmen är för dålig. Kan sträcka mig till att kalla djupet tveksamt, ur en SL-tävlings perspektiv. Däremot är/var detta inte en SL-tävling utan en max-reps tävling och jag skulle nog själv (om jag varit domare där) valt att lägga nivån på samma som den verkar ha legat på.
Det är lättare att göra en "djup" knäböj än 20... Hade jag tävlat själv så hade jag inte gjort djupare böjar än han på filmen, iaf inte mot slutet.

major Pectoralis
2008-07-16, 20:44
Bumbi är inte SL-domare, men det är jag. =)
Skulle inte uttala mig om djupet då vinkeln på filmen är för dålig. Kan sträcka mig till att kalla djupet tveksamt, ur en SL-tävlings perspektiv. Däremot är/var detta inte en SL-tävling utan en max-reps tävling och jag skulle nog själv (om jag varit domare där) valt att lägga nivån på samma som den verkar ha legat på.
Det är lättare att göra en "djup" knäböj än 20... Hade jag tävlat själv så hade jag inte gjort djupare böjar än han på filmen, iaf inte mot slutet.

Ok, tack för det kvalificerade inlägget. :)

porja
2008-07-16, 22:09
hur många rep i dips gjorde dips vinnaren, herrar ???

z_bumbi
2008-07-17, 10:52
Var man lägger sig djupmässigt är väl upp till arranngören att bestämmma men att ändra reglerna samma dag som tävlingen är ju ingen höjdare (det var ju inget nytt problem som upptäcktes) och att bara ha en domare som ska se allt är svårt, meningen var väl t ex att man skulle räta upp sig inför varje lyft vilket är något man enkelt kan se på filmen att det inte sker. Djupmässigt är det svårare att säga något men någon om fäller rygggen och skjuter fram knäna brukar ha svårt att komma ner och en del reps ser tveksamma ut även om vinkeln självklart inte är optimal.
Nu var ju inte tävlingen så seriös och då spelar det kanske mindre roll.

major Pectoralis
2008-07-17, 15:30
hur många rep i dips gjorde dips vinnaren, herrar ???

resultatlista:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3095007&postcount=23

Det blev förövrigt ganska mediokra resultat i bar-dipsen. Det kan ha berott på att det kördes med markerat stopp (toppläget) samt att dips var sista grenen. Jag vet att ett antal av herrarna som tävlade är goda för +50 dips (dips-SM strikta, dvs. mindre strikta än här).

Jiggen
2008-07-17, 17:35
Orka tjafsa om djupet. är ju en SKAPLG stor skillnad på att göra ett lyft sen att reppa är en helt annan femma, och ska man ner med röven på marken och träna och göra det 1gg i veckan utan massa jävlar lindor och skit så kan man ju räkna med att man har skapligt kassa knän inom ett tag...

så detta är en ny gren så sluta tjafsa om djup osv utan ställ upp själva och visa hur det går "till".

Jiggen
2008-07-17, 17:40
Nu var ju inte tävlingen så seriös och då spelar det kanske mindre roll.


hahaha:D ...i och med att du skrev så, måste jag ju fråga vem du var för misstänkte att du var där och tävlade i och med ditt uttalande?
så seriöst??? ja givetvis, men detta var en NY gren så skippa allt jämförande med tyngd/styrkelyft! i och med att det inte är i närheten av samma tävlingsgren*flex*

bubbe
2008-07-17, 17:46
Orka tjafsa om djupet. är ju en SKAPLG stor skillnad på att göra ett lyft sen att reppa är en helt annan femma, och ska man ner med röven på marken och träna och göra det 1gg i veckan utan massa jävlar lindor och skit så kan man ju räkna med att man har skapligt kassa knän inom ett tag...

så detta är en ny gren så sluta tjafsa om djup osv utan ställ upp själva och visa hur det går "till".

Varför kan man inte göra repetioner djupt? den enda anledningen att jag ser är att man som i styrkelyft vill vara så nära gränsen för godkänt som möjligt för att få ut max, vilket kan vara svårt att pricka i en serie. Bättre då att gå lite djupare för säkerhet istället för att domarna släpper på bedömningen. Min åsikt iaf.

Jag kör aldrig grundare än tydligt under godkänt djupt 2 ggr i veckan och har gjort så i flera år utan lindor och annat skit, varför skulle mina knän vara kassa?

Yankeee
2008-07-17, 18:30
Orka tjafsa om djupet. är ju en SKAPLG stor skillnad på att göra ett lyft sen att reppa är en helt annan femma, och ska man ner med röven på marken och träna och göra det 1gg i veckan utan massa jävlar lindor och skit så kan man ju räkna med att man har skapligt kassa knän inom ett tag...

så detta är en ny gren så sluta tjafsa om djup osv utan ställ upp själva och visa hur det går "till".

Skippa byggar-bs:et och diskutera sakfrågan istället.

Det är en ny sorts tävling, ja. Därför borde man direkt ta till sig den kritik som framförts och utvärdera. Att som du och majoren direkt inta försvarsställning kommer inte att göra någonting bättre, det hoppas jag att du förstår.

Jorgen
2008-07-17, 18:57
Sluta tjafsa. Hur orkar ni ens lägga energi på det?

Stick till gymmet och kör böj istället.

z_bumbi
2008-07-17, 19:06
Orka tjafsa om djupet. är ju en SKAPLG stor skillnad på att göra ett lyft sen att reppa är en helt annan femma, och ska man ner med röven på marken och träna och göra det 1gg i veckan utan massa jävlar lindor och skit så kan man ju räkna med att man har skapligt kassa knän inom ett tag...

så detta är en ny gren så sluta tjafsa om djup osv utan ställ upp själva och visa hur det går "till".

"3. Knäböj (Herrar på 150 % & Damer på 100 % av kroppsvikt i 75 sekunder)
Efter huvuddomarens signal skall lyftaren böja knäna och sänka kroppen så att
lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer under knäledens översta punkt.
Från denna ställning skall lyftaren resa sig till upprätt ställning med raka knän."

Där har du anledningen att djupet faktiskt är intressant, det är de officella reglerna som alla anmälda fick tillgång till så självklart ska tillämpningen under tävlingen använda dessa. Iofs är det också de enda reglerna angående böjen vilket har ett samband med ditt inlägg nedan.

Angående knäskador så vet jag inte var du fått det ifrån att djupare böj skulle vara värre?

hahaha:D ...i och med att du skrev så, måste jag ju fråga vem du var för misstänkte att du var där och tävlade i och med ditt uttalande?
så seriöst??? ja givetvis, men detta var en NY gren så skippa allt jämförande med tyngd/styrkelyft! i och med att det inte är i närheten av samma tävlingsgren*flex*

Nej tävlingen var inte så seriös, reglerna var dåligt genomarbetade, det var bara en domare som dessutom stog på huk och skötte bedömningen osv. Om man inte inser det så är det svårt att förbättra sig..

major Pectoralis
2008-07-17, 19:31
Jag vill poängtera att varken jag eller jiggen är några arrangörer av F5. Vi tävlade.
De som arrangerade tävlingen har varit ambitiösa både inför och efter tävlingen (utvärderingar etc) för att göra bästa möjliga av det hela. Den inställningen har jag all respekt för.
Jag anser absolut inte att jag hamnat i "försvarsställning". Det jag opponerat mig mot i denna tråd är inte konstruktiv kritik (som man skall lyssna på) utan tramsigt och småaktigt "kärringgnäll". Jag har svårt för kärringgnäll och därför brukar jag att opponera mig mot det, på gott och ont.

Den som vill dela med sig av någon genomtänkt och konstruktiv kritik tror jag gör bäst i att rikta denna direkt till arrangörerna.

JMRA
2008-07-17, 20:29
Haha, djup hit o dit, det var kul o lockade folk, orka tjaffsa.
Snart var väl lillfingarna i fel vinkel mot varandra också...
Samma regler för alla är väl det som är viktigast, starkast och bäst i tävlingen var den som vann.

Jiggen
2008-07-17, 21:12
Angående knäskador så vet jag inte var du fått det ifrån att djupare böj skulle vara värre?


Nej tävlingen var inte så seriös, reglerna var dåligt genomarbetade, det var bara en domare som dessutom stog på huk och skötte bedömningen osv. Om man inte inser det så är det svårt att förbättra sig..

Jag själv får problem om jag kommer under 90 grader i en form av "brytpunkt" då jag kör 5-10 reps på 150-160kg i alla fall.

Det jag vill poängtera är att detta är en ny gren så just därför ska den kunna skiljas mot annan form av tävlingar som finns och då kan man sätta dom reglerna man tycker ska vara under tävlingsformen F% som man vill utan att behöva en "mall" att följa

Sen dömer domaren lika för alla så det spelar ingen roll hur han står, bara han står lika för alla. Så att säga att det inte var seriös tävling var fel, för jag själv har gjort flertalet tävlingar och vart på desto mera och denna var en klass i sig.
Sen som "major" säger är att man kan alltid förbättra sig. inte svårare än att du kontaktar Adam så kanske du kan ställa upp som domare nästa år :thumbup:

Ironbabe
2008-07-19, 22:32
Lokal TV var på plats och gjorde en film om tävlingen. Håll till godo :D

http://www.zvision.se/Webbtv.htm

I menyn till höger väljer du: Fitness 5

z_bumbi
2008-07-20, 12:07
Jag själv får problem om jag kommer under 90 grader i en form av "brytpunkt" då jag kör 5-10 reps på 150-160kg i alla fall.

Med den logiken skulle alla som tävlade få knäproblem eftersom alla var djupare än 90 grader i knäleden plus att alla styrkelyftare och tyngdlyftare skulle ha väldiga knäproblem.

Det jag vill poängtera är att detta är en ny gren så just därför ska den kunna skiljas mot annan form av tävlingar som finns och då kan man sätta dom reglerna man tycker ska vara under tävlingsformen F% som man vill utan att behöva en "mall" att följa

Reglerna var ju en enklare form av SL så jag vet inte riktigt hur de skiljer sig? Att man sen på själva tävlingen väljer att använda andra regler för att de existerande var svårbedömda är ju en annan fråga.

Sen dömer domaren lika för alla så det spelar ingen roll hur han står, bara han står lika för alla. Så att säga att det inte var seriös tävling var fel, för jag själv har gjort flertalet tävlingar och vart på desto mera och denna var en klass i sig.

Även om det innebär att man inte måste följa reglerna? Det finns självklart flera olika anledningar till antalet domare i både tyngdlyftning och styrkelyft men en av dessa är att man måste se en lyftare från olika vinklar för att kunna bedömma olika aspekter, just i böj så finns det t ex en del som går olika djupt på olika sidor och har man då bara en domare så blir det ett lotteri om det är rätt/fel sida som bedöms.

Sen som "major" säger är att man kan alltid förbättra sig. inte svårare än att du kontaktar Adam så kanske du kan ställa upp som domare nästa år :thumbup:

Han är reggad här.
Underligt att konstruktiv kritik d[ inte v'lkomnasä

major Pectoralis
2008-07-20, 14:20
Han är reggad här.
Underligt att konstruktiv kritik d[ inte v'lkomnasä

På ett konkurrerande forum har Adam t.o.m. startar en tråd för "ris och ros".

Jorgen
2008-07-20, 14:43
På ett konkurrerande forum har Adam t.o.m. startar en tråd för "ris och ros".

Här då alltså: http://forum.body.se/showthread.php?t=27216

major Pectoralis
2008-07-20, 14:54
Här då alltså: http://forum.body.se/showthread.php?t=27216

Ja, just det. :) Jag ville inte länka till ett konkurrerande forum eftersom jag fått för mig att det var förbjudet (?).

Jorgen
2008-07-20, 14:58
Ja, just det. :) Jag ville inte länka till ett konkurrerande forum eftersom jag fått för mig att det var förbjudet (?).

Vi är inga konkurrenter, vi är bröder. :)

Och det är bara webshopar eller andra olämpliga sidor det är förbjudet att länka till. Body kan knappast ses som något av dom.

major Pectoralis
2008-07-20, 15:07
Vi är inga konkurrenter, vi är bröder. :)

Och det är bara webshopar eller andra olämpliga sidor det är förbjudet att länka till. Body kan knappast ses som något av dom.

Okidoki, då vet jag :)

Ironbabe
2008-07-25, 09:14
Postar mina mobilbilder från tävlingen nu då jag inte kom över en överföringssladd förrän igår :em:

Bild ett: Samir förbereder en böj
Bild två: Samir visar att djupet är godkänt..
Bild tre: Tjejernas lineup! Lite fundersam blir man över kliandet i huvudet på tre deltagare..
Bild fyra: Min duktiga adept Stina längst fram och i bakgrunden Maria A och en tjej jag tror heter aix på body, kommer ej ihåg hennes namn :em:
Bild fem: Den här killen som böjer på bilden har ett förflutet som stavhoppare.

Ironbabe
2008-07-25, 09:19
Bild ett: Samir gör...what??
Bild två: Topp tre i tjejkampen. Stina M 1:a, Jenny A 2:a och Maria A 3:a
Bild tre: Vinsten i den här tävlingen var ju "något" bättre än det man vinner på SM i AF :D

Samir Troudi
2008-08-13, 18:56
Tack iron för bilderna =)
HEheh do the what =P

Spacmec
2008-08-13, 19:49
herrar

1. Tim Nygren


Oh! Min gamla lagkamrat i fotboll ju. Jag känner mig med all rätt delaktig i hans seger :naughty: (Om det nu var en lista hur det slutade, och inte bara vilka som deltog)

Bamse79
2008-08-14, 08:07
Kul tävling och bra prestationer. Några tankar: Vissa körde i chins så att bara hakan var över stången medan andra lät hela huvudet vara över.. Borde det inte vara betydligt enklare att köra med bara hakan över nu när båda sätten blev godkända?

Grym prestation av Tim! Hur kan han väga ca 73, både lång och grov.. Ruggig form iofs.

Hörde endel lutade sig bakåt på vågen och då blev man några kilon "lättare"

Samir Troudi
2008-08-14, 15:24
Hörde endel lutade sig bakåt på vågen och då blev man några kilon "lättare"

Någon som vet om det fungerar på riktigt?
På min väg hemma lyckas jag inte att få det att fungera...