handdator

Visa fullständig version : Behöver synpunkter på mitt deffschema


Samaroshi
2008-07-13, 01:05
Jag är en 15-årig kille som anser att det är nog. Jag vill ha en föräldring på min kropp och har sökt mig till detta forumet som verkade jättebra. Kan inte lägga upp bild på hur jag ser ut i dagsläget men jag väger 72 kg och är ca 176 cm lång.

Min fettfördelning är inte den bästa då jag har mycket fett på brösten och det börjar bli jobbigt med kommentarer som 'titties like a woman'. I övrig med kläder på ser jag inte nämnvärt överviktigt ut men när man klämmer så känner man att det finns för mycket fett överallt. Det jag vill uppnå är att bli av med det enerverande fettet på mina bröst samt mage främst. En rolig sak vore om man kunde se mina rutor som förhoppningsvis gömmer sig bakom fettet.

Jag har dåligt tålamod och är orutinerad och lat så att få en rutin är det viktigaste och att inte göra det för jobbigt så jag orkar hålla på.


Det jag önskar är att någon lite mer kunnig än mig kunde göra ett enkelt schema som innefattar jogging och gym. Jag orkar inte hålla på med kost. Jag äter vad min mamma lagar och det är nyttigt med mycket grönsaker.

Här är mitt (antagligen dåliga) schema:

Varje dag 30 min joggning alt. 1h snabb gång. - närsomhelst på dagen så jag inte orkar gå upp på morgonen långsiktigt

Varannan dag ska jag gymma då går det till såhär:
30 min random maskiner. 10 lyft (eller vad man gör) på varje maskin.
1h snabb gång eller jogging på löpband.

Innan läggning 30 situps + 5 armhävningar (10 med knän)

Äta max 80 %.

--------------------------

Vad anser ni om det? Som sagt är det mage och bröst jag vill ha bort!

Oj vad långt det blev. Aja, ni får se det som en presentation med.

Tack på förhand!

//Samuel

Nyttperspektiv
2008-07-13, 01:10
Du kan inte punktbränna ...
Ät mindre än vad du gör av med.
Läs deffguiden fast för mig låter det mer som bantning.

Exhale_
2008-07-13, 01:17
Tjena Samuel!

För att gå ned i vikt krävs ett energiunderskott. Detta kan du skapa genom att äta lika mycket som tidigare men röra på dig mer eller så kan du dra ner på maten. Oavsett hur du gör kommer du gå ned lika mycket i vikt så länge energiunderskottet är av samma storlek.

Du skriver att du vill bli av med fettet på magen och bröst då detta är de platser det samlar sig lätt på din kropp. Gör jag en snabb uträkning av ditt BMI så ligger det på 23,2 vilket är mitt i normalviktsintervallet.

Mitt råd till dig är att börja styrketräna 2-3 gånger i veckan seriöst och inte dra ner alltför mycket på maten. Jag tror att du med mer muskler kommer se annorlunda ut och en deff är enligt mig kanske inte så väldans nödvändigt för tillfället.

När det gäller den dagliga motionen så funkar det bra med joggingen och gången. Märk väl att det inte är bra för knän och leder att jogga dagligen. På styrketräningsdagar kan det räcka med träningen du får från lyftandet samt uppvärmningen. Dela gärna upp motionsbiten så att du inte kör både styrketräning och löpning på t ex löpband efter varandra då detta har en negativ inverkan på styrketräningen.

När det kommer till armhävningarna och situpsen innan läggdags tycker jag att du kan skippa dem. Satsa istället på att träna ordentligt när du är iväg till gymmet och låt musklerna vila mellan passen.

Är du nybörjare inom styrketräning finns det böcker (även hemsidor, erx.net tex) att läsa hur du ska utföra övningarna. Som nybörjare kan det vara smart att köra varje övning 3 x 12-15 för att få in rörelserna rätt. Att köra högre reps (12-15) betyder även att du bygger mer volym vilket kan vara positivt för din form till en början.

Helkroppspass 2 gånger i veckan rekommenderar jag dig att börja med.

Har du fler frågor svarar jag gärna.

Mvh
Exhale

Samaroshi
2008-07-13, 12:03
Tack så jättemycket, så du menar att jag inte ska jogga på löpband när jag är på gymmet utan endast styrka?

Jag vill återigen tacka för detta hjälpte mig något enormt! Tack så mycket!

King Grub
2008-07-13, 12:13
Det går utmärkt att köra både styrka och kondition i samma pass. Det är om man strävar efter maximal muskeltillväxt under en uppbyggnadsfas det inte är att rekommendera, men vill du gå ner i vikt och samtidigt effektivisera tiden du spenderar med att träna är det inga problem.

Samaroshi
2008-07-13, 12:18
Har gjort ett enkelt schema:

Mån - Styrka 3 x 12 reps
Tis - Jogga 30 min
Ons- styrka
Tors - Jogga
Fredag - vila
Lör - Styrka
Sön - vila

Vad säger ni om schemat?