handdator

Visa fullständig version : Vilken kamera rekommenderar kolo?


Magica
2008-07-12, 19:59
Jag tänkte köpa mig en liten lagom kamera att fotografera allt fint omkring mig med. Men som ni vet så kryllar det ju av kameror på marknaden, vilket gör att jag får ångest och skjuter på inköpet.

Är det någon som har tips på någon bra kamera för "vardagsanvändning"" fast snäppet bättre? Min ambitionsnivå är att kunna knäppa skarpa och bra bilder, men tänkte inte göra karriär med kameran om man säger så. Snabb måste den vara, annars blir jag AAARG! En digitalkamera utan löstagbara objektiv. 2-3000:- ungefär.

Ett plus är om man ser vältränad ut i den. Iaf jag, andra som är med på bild behöver inte göra det. Jag går och gör chokladbollar i väntan på svar.

Exhale_
2008-07-12, 20:14
Den kameran är inte uppfunnen än :D

Näe men en Panasonic DMC-TZ5 är väl ett bra köp!

Ajin
2008-07-12, 20:20
OT: Hur kan du ha 0 posts fastän du nyss postade? *gah!*

Exhale_
2008-07-12, 20:21
OT: Hur kan du ha 0 posts fastän du nyss postade? *gah!*

Hon är polis!

Carolinew
2008-07-12, 20:25
OT: Hur kan du ha 0 posts fastän du nyss postade? *gah!*

poster i allmänt räknas inte.

Magica
2008-07-12, 20:29
Haha okej jag uppskattar ert engagemang men jag vill samtidigt lite diskret styra in er på ämnet "prisvärda och bra kameror"...fortsätt på exhales bana vetja!

Vet inte varför det står noll men det carolinew säger stämmer säkert. Vad det nu betyder.

Exhale_
2008-07-12, 20:35
Jag styr in dem på rätt väg: Canon Powershot SX100 IS eller en Canon Powershot A720IS. Powershotserien hos Canon är väldigt uppskattad.

Magica
2008-07-12, 20:56
Skall genast läsa på om dessa. Ser fina ut, särskilt Canon-kamerorna.. Du är en pärla Exhale!

Exhale_
2008-07-12, 21:00
Skall genast läsa på om dessa. Ser fina ut, särskilt Canon-kamerorna.. Du är en pärla Exhale!

Kika upp dem på prisjakt.se

Det är en görbra sida där du kan läsa användarrecensioner, expertrecensioner, forumtrådar och se betyg på produkter. Men den sidan lär du redan veta om, den är ju vida känd.

Per B
2008-07-12, 21:09
Efter att ha använt en systemkamera (i mitt fall en nyligen införskaffad Nikon D40) gör det ont i ögat att använda en kompaktkamera igen (har 2: Canon IXUS 30 och Olympus mju 790). Nackdelen är förstås att den inte går ner i byxfickan.

stargate
2008-07-12, 21:13
Efter att ha använt en systemkamera (i mitt fall en nyligen införskaffad Nikon D40) gör det ont i ögat att använda en kompaktkamera igen (har 2: Canon IXUS 30 och Olympus mju 790). Nackdelen är förstås att den inte går ner i byxfickan.

Källa på det?

Per B
2008-07-12, 21:29
Källa på det?
På vad? Att jag inte får ner min Nikon D40 i byxfickan?

Magica
2008-07-12, 21:54
Prisjakt är asbra...och kolo...sanslös bredd på kunskaper här!

En vacker dag ska jag köpa en sån där "riktig" kamera (systemkamera, tack Per B för ordet som jag tappat) och knäppa proffsiga kort. Fotografering är faktiskt riktigt kul.. Jag ska bli en sån där pensionär som knäpper kort på domherrar och frost på äppelträd. Tills dess får det bli en liten smidig sak som man kan ta med på kräftskivor och ridturer!

Piranha
2008-07-13, 01:12
Tänkte köpa in en Samsung NV 24HD, helt okej kamera (10 mp) men framförallt klarar den 720p video med H.264 komprimering.

Mummsigt värre.


http://www.hdtvnieuws.nl/images/Samsung-NV24HD.jpg

Kryss
2008-07-13, 01:33
Canon ixus 90
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=288092

kalle_banan
2008-07-13, 09:17
http://macworld.idg.se/2.1038/1.170326

hahavaffan
2008-07-13, 11:10
Efter att ha använt en systemkamera (i mitt fall en nyligen införskaffad Nikon D40) gör det ont i ögat att använda en kompaktkamera igen (har 2: Canon IXUS 30 och Olympus mju 790). Nackdelen är förstås att den inte går ner i byxfickan.Men just de där kompaktkamerorna är gamla som fan eller ganska dåliga, tyvärr. En ny kompaktare i toppskiktet för ca 3000kr är rejält mycket bättre än de där två.

Spec^
2008-07-13, 14:58
Jag köpte alldeles nyligen en Canon Powershot A720 IS. Tycker den funkar alldeles ypperligt för mig, som sökte en sikta och skjut kamera och inte tar alltför dåliga bilder.


+
Bildkvalitén tycker jag är faktiskt är riktigt bra!
Väldigt enkla menyer samt lättförstådda.
Ligger bra i handen.
Väldigt bra bildstabilisering.
VÄLDIGT snabb, startar på en gång och är redo att knäppa kort!
6x zoom
Möjlighet att köra som fullt manuell, halvmanuell och full auto.
Stor tydlig skärm + en tittöga om solen gör så man inte ser bra i displayen


-
Lite plastig känsla.
Lite överexponerade bilder, men går lätt att justera till.
Tar man kort med blixt så tar det en stund innan man kan knäppa nästa kort.



Här har du en länk med en massa bilder!
http://www.dpreview.com/gallery/canona720is_samples/

Magica
2008-07-13, 16:22
[QUOTE=Spec^;3091453]Jag köpte alldeles nyligen en Canon Powershot A720 IS. Tycker den funkar alldeles ypperligt för mig, som sökte en sikta och skjut kamera och inte tar alltför dåliga bilder.

:bow: för dig spec^! Är sugen på en canon och har fastnat för canon powershot S5 IS http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=176312

Exhale tipsade om den, men är det möjligtvis nån som har en sån som kan ge lite synpunkter? Eller nån som känner nån som har en sån? Eller nån som känner nån som känner nån som har en sån? Eller nån som inte känner nån som har en sån men ändå vet om den är ett bra eller dåligt köp?

Min sambo tycker den är onödigt dyr men jag vill ju ha en riktig kamera som man kan ta riktiga bilder med..

Spec^
2008-07-13, 17:07
Ska jag va ärlig så tycker jag det är lite slöseri med pengar att gå på S5an, visst de är säkerligen en bra kamera! Men är man ändå uppe i den storleken/pris så tycker jag helt klart att de är värt att ta steget upp till en systemkamera.

Bli inte rädd när du hör namnet systemkamera, du får säkerligen vibbar om att ujuj nu får jag ta 5000bilder bara som experiment för att få till en bra bild. Men icke!

Svaret är Nikon D40, fruktansvärt bra kamera för pengarna, tar helt superba bilder även i fullt auto läge.

Prislappen ligger 3500-4000. Och så tillkommer såklart minne, men de gör det ju till alla kameror om man vill kunna ta fler bilder än 10st ;)



Så tänk till en extra gång innan du bestämmer dig, de är trots allt en summa pengar de rör sig om. Tråkigt när man väl köpt en kamera så kommer man på att "fan.. skulle ha köpt den andra istället".


Här har du lite bilder tagna med Powershot S5
http://www.dpreview.com/gallery/canons5is_samples/


Bilder tagna med en Nikon D40
http://www.dpreview.com/gallery/nikond40_samples/

Per B
2008-07-14, 08:06
Men just de där kompaktkamerorna är gamla som fan eller ganska dåliga, tyvärr. En ny kompaktare i toppskiktet för ca 3000kr är rejält mycket bättre än de där två.

Olympus mju 790 (SW) är inte speciellt gammal, men IXUS 30 är det... helt klart. Men av dessa tar ändå IXUS 30 bättre bilder... åtminstone om man inte är beroende av högre upplösning än 3 Mpixels. Fast det handlar inte bara om bildkvaliteten i sig, utan också om hur man fotograferar med dem: systemkameran ger åtminstone mig betydligt större möjligheter att ta bra bilder tack vara riktig sökare, "manuell" zoom (dvs att man vrider på objektivet) osv.

Svaret är Nikon D40, fruktansvärt bra kamera för pengarna, tar helt superba bilder även i fullt auto läge.
+1

Jag köpte min Nikon D40 inkl standardobjektivet när de hade kampanj för 3000 kr på Elgiganten, och jag är fruktansvärt nöjd. Vilken kvalitet det blir på bilderna! :thumbup:

Jarod
2008-07-14, 10:43
Canon ixus 90
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=288092

Efter att ha testat en sån här kamera denna helgen så kan jag bara hålla med. Den är helt seriöst SKITBRA! Att där är IS på den märks såå mycket eftersom ALLA jäkla bilder blir skarpa hur fan man än bär sig åt. Helt grymma bilder även vid totalt sopiga ljusförhållanden.

I love!

Magica
2008-07-14, 22:27
Fick tips om en bra sida så jag för det vidare ifall nån fler vill kolla utbudet! http://macworld.idg.se/2.1038/1.170326
Notera att testet är på flera sidor.

Action
2008-07-14, 22:36
S5 IS

kolla min frus blogg: www.metrobloggen.se/fitnesstar

Hon är amatörfotograf, fotar endast med autoinställningen och bilderna blir riktigt bra. Vi tycker båda att det är ett riktigt bra köp och skulle inte vilja byta ner oss till en enklare kamera.

hahavaffan
2008-07-14, 22:38
S5 IS

kolla min frus blogg: www.metrobloggen.se/fitnesstar

Hon är amatörfotograf, fotar endast med autoinställningen och bilderna blir riktigt bra. Vi tycker båda att det är ett riktigt bra köp och skulle inte vilja byta ner oss till en enklare kamera.Den är helt klart grym, men en aning stor. Man kan lika gärna ta steget upp till en riktig systemkamera då.

Action
2008-07-14, 22:41
Den är helt klart grym, men en aning stor. Man kan lika gärna ta steget upp till en riktig systemkamera då.

Det är inget man plockar ner i fickan direkt. Men suverän för sådana som inte kan så mycket om fotografering, och vill ha en kamera som tar bra bilder, utan att behöva lära sig en massa. Men visst ökar suget efter en systemkamera efter ett tag med en sådan.

Magica
2008-07-14, 22:46
S5 IS

kolla min frus blogg: www.metrobloggen.se/fitnesstar

Hon är amatörfotograf, fotar endast med autoinställningen och bilderna blir riktigt bra. Vi tycker båda att det är ett riktigt bra köp och skulle inte vilja byta ner oss till en enklare kamera.

Vilka vykortsfoton! Fina färger och bra skärpa. Och en riktigt tjusig fru du har ;) Men jag resonerar också lite så att då tar jag nog steget upp till en systemkamera när jag ändå är uppe i lite högre summor...bra att ha en "drullekamera" också! Systemkameraköpet ska jag suga på en stund till.