handdator

Visa fullständig version : Svimmat pga styrketräning?


LadyInsane
2008-07-12, 16:21
Har ni någonsin svimmat samma dag/dagen efter ett riktigt tungt lyft?

Mapa
2008-07-12, 16:22
svimma du efter marken igår? :D

svaret är nej, men blir ganska yr en liten stund efter maxtunga mark

thatkrillesshow
2008-07-12, 16:24
Nää, men jag har svimmat efter ett löppass för nåt år sen då jag hade ätit lite dåligt efter tror jag.

Erik__
2008-07-12, 16:24
Farit omkull men aldrig tappat medvetandet, efter... marklyft noshit. Började se massa svarta grejjer framför ögonen också, var lite otäckt.

Vezzlan
2008-07-12, 16:29
Nej.

LadyInsane
2008-07-12, 16:30
Nää, men jag har svimmat efter ett löppass för nåt år sen då jag hade ätit lite dåligt efter tror jag.

Åt du bara sen, och mådde bättre efteråt?

Farit omkull men aldrig tappat medvetandet, efter... marklyft noshit. Började se massa svarta grejjer framför ögonen också, var lite otäckt.

Om man ramlar omkull måste man väl ändå tapa medvetandet iaf för en sekund, så det räknas väl som svimma?

Det där med svarta grejjer framför ögonen känne rjag igen.

Sniggel
2008-07-12, 16:33
Har aldrig svimmat, varken under/efter träning eller annars. Ser stjärnor gör jag dock ibland vid tunga ansträngningar, eller att det svartnar för ögonen samtidigt som hörseln försvinner, men det är bara någon/några sekunder.

LadyInsane
2008-07-12, 16:39
Det har hänt mig. Efteråt satt jag på akuten i 6h och när jag väl fick komma in sa de att det inte alls var några fel på mig. Skickade hem mig och sa till mig att äta bättre.

thatkrillesshow
2008-07-12, 16:41
Åt du bara sen, och mådde bättre efteråt?
Alltså, jag satt och kolla på hockey-vm och så ringde det i telefonen så jag skulle gå och svara. Jag hann ta kanske 5-6 steg, sen kände jag mig lite yr och skulle luta mig mot väggen, men jag ramla ihop istället (jag fick ett sår på hakan*cry*). Men jag vakna på en gång igen och gick upp och svara i telefonen, sen tillbaka till tv:n, så var det bra med det;)

Edit: Fast sen så svimma jag igen nån vecka efter, så morsan blev orolig och skickade mig till husläkaren för att ta tester på blodvärdet o sånt. Men det va ingen fara.

Olof
2008-07-12, 16:44
Det har svartnat för ögonen flera flera gånger efter långvarig intervallträning men jag har aldrig svimmat. Skulle dock kunna tänka mig att jag skulle tuppa av om jag körde flera set med högreps på hantelsvingar.

Angel
2008-07-12, 16:48
Det har hänt mig. Efteråt satt jag på akuten i 6h och när jag väl fick komma in sa de att det inte alls var några fel på mig. Skickade hem mig och sa till mig att äta bättre.

Mmhm, va ska dom göra liksom, du va ju inte akut sjuk.

LadyInsane
2008-07-12, 16:50
Mmhm, va ska dom göra liksom, du va ju inte akut sjuk.

Nej det är ju självklart att dem inte skulle ta in mig tidigare. Jag var ju inte alls akutsjuk. När jag väl kom dit mådde jag rätt bra faktiskt. Krävdes lite mat och vatten, det var mest min paranoida mamma som villa ta dit mig,.

Angel
2008-07-12, 16:52
Nej det är ju självklart att dem inte skulle ta in mig tidigare. Jag var ju inte alls akutsjuk. När jag väl kom dit mådde jag rätt bra faktiskt. Krävdes lite mat och vatten, det var mest min paranoida mamma som villa ta dit mig,.

Oftast är det bättre att vara hemma istället för att sitta där och glo, och sedan dagen efter uppsöka en läkare.

petah
2008-07-12, 16:54
Slocknat i en halv sekund en gång under ett lyft i bänk, passaren fick lite jobbigt. :D

Wao
2008-07-12, 16:54
Alltså, jag satt och kolla på hockey-vm och så ringde det i telefonen så jag skulle gå och svara. Jag hann ta kanske 5-6 steg, sen kände jag mig lite yr och skulle luta mig mot väggen, men jag ramla ihop istället (jag fick ett sår på hakan*cry*). Men jag vakna på en gång igen och gick upp och svara i telefonen, sen tillbaka till tv:n, så var det bra med det;)

Edit: Fast sen så svimma jag igen nån vecka efter, så morsan blev orolig och skickade mig till husläkaren för att ta tester på blodvärdet o sånt. Men det va ingen fara.

Sådär kan det bli för mig med om jag suttit ner och reser mig snabbt. En kompis som var sängliggandes i 2 veckor pga sjukdom skulle också svara i telefonen en dag och han reste sig så fort att han svimmade och slog i huvudet i sängbordet.

OnT så har jag också känt mig lite yr efter jag kört tunga mark, men då dricker jag bara massa vatten och sätter mig en stund.

LadyInsane
2008-07-12, 16:55
Oftast är det bättre att vara hemma istället för att sitta där och glo, och sedan dagen efter uppsöka en läkare.
Smart. Ska tänka på d.

Slocknat i en halv sekund en gång under ett lyft i bänk, passaren fick lite jobbigt. :D

Hade du lyft ganska tungt innan? (hehe stackars passare)

jaosef
2008-07-12, 16:55
Nope, men yr och tung i kroppen så att man måste lägga sig ner och hämta sig... främst under benpass

Erik__
2008-07-12, 16:56
Åt du bara sen, och mådde bättre efteråt?



Om man ramlar omkull måste man väl ändå tapa medvetandet iaf för en sekund, så det räknas väl som svimma?

Det där med svarta grejjer framför ögonen känne rjag igen.

Hm iofs, men jag fick tag i ryggstödet till en bänk och hamnade sittande där istället, ganska smidigt =D

Tolkia
2008-07-12, 17:31
Har ni någonsin svimmat samma dag/dagen efter ett riktigt tungt lyft?
Svimmar du dagen efter har det knappast med lyftet att göra.

Emil_Larsson
2008-07-12, 17:39
När jag körde knäböj råtungt för drygt 5 veckor sedan så skulle jag lägga ifrån mig vikten efter en sisådär 8 vråltunga reps. Ramlade åt sidan och fick tag i böjställningen i sista sekunden, svartnade för ögonen. Det var lite scary. Svimmat har jag dock aldrig gjort.

Conscience
2008-07-12, 20:58
Har varit mycket nära att svimma. Det var när jag precis skulle pröva på styrketräning (ett par månader sen), och fick en rundtur av en instruktör. Hade jobbat natt o inte ätit nåt sedan kvällen dagen innan. Testkörde ett par maskiner med väldigt låga vikter, men jag blev helt slut och kände bara hur svag jag blev i hela kroppen och att kallsvetten snabbt började komma.. Instruktören blev skraj som fan o sa åt mig att sluta köra o att jag skulle sätta mig ner o vila ett tag. Han såg väl att jag bara blev vitare o vitare i ansiktet, lol. Då kände jag att jag var väldigt nära att tuppa av. Gick o drack vatten o sen stack ner till caféet o tog nåt o äta. Efter ett tag så kändes det ok igen. Tog det dock väldigt lugnt efter det.

Hade ingen tanke då när jag började med styrketräningen hur viktigt det var att faktiskt ha ätit nånting så att man hade nån energi att ta från :em: Men då lärde jag mig iofs direkt att jag hädanefter skulle ha energi i mig i samband med träning.. Skönt att liknande drabbat andra, så man inte känner sig helt misslyckad :)

Ekman_
2008-07-12, 21:41
Svimmade en gång i duschen efter bastu+styrketräning
Läskigt som fan,
en kille frågade om jag skulle köra hem och han såg förvånad ut när jag sa att jag bara var 16 :D

edit: var inte en riktig svimning utan ramlade bara ihop och allting var väääldigt snurrit

Exdiaq
2008-07-12, 21:57
Mest varit rejält yr och blivit rejält slapp i kroppen, men aldrig svimmat.

Damien Thorne
2008-07-12, 22:24
Jag har aldrig svimmat. Men det känns som jag ska göra det efter varje tungt set marklyft och knäböj. Måste alltid sätta mig på golvet en stund för att få tillbaka blodet till skallen.

En kompis till mig svimmade efter han maxat i kronlyft.

En annan kompis la sig ner ledlös på golvet efter ett set marklyft. Såg ut som han svimmade, men han sa att han inte gjorde det.

stevooooo
2008-07-13, 06:01
Svimma.... nja, men vaknade på golvet på gymmet för några veckor sedan efter en 2-3 sek blackout.:Virro

Efter andra tunga arbetssettet i mark och började så lite småstjärnor framför ögonen. Sätter mig ner och efter ca 30sek så börjar man att må lite illa, bestämmer mig för att gå mot toaletten ifall det otrevlig skulle inträffa*spy* . På vägen dit så raglar jag mer och mer, gå in i en bänk och snavar över vikter. Framme i korridoren till toaletten så är jag så vimmelkantig så att jag ramlar in i väggen och det nästa jag minns är att jag ligger på backen och kollar in undersidan av en krukväxt som står i korrodoren:hbang: . Ligger kvar ca 2 min innan jag kryper in i lekrum för barn där jag ligger och kallsvettas i ca 20 min innan jag känner mig tillräckligt pigg att ställa mig på benen.

Troligtvis hade jag gått på för tunga vikter på direkten så allt blod försvann till benen och ryggen och därigenom orsakat min lilla fylla/blackout. Har hänt en handfull gånger tidigare att man känt sig spyfärdig och kallsvettas men inte att man ramlat ihop. På något j*vla sjukt sätt så kändes det otroligt skönt:naughty:

rAjj
2008-07-13, 12:55
Ser ofta svarta flugor.. de har blivit mina närmsta vänner!

machine gun
2008-07-14, 12:37
Svimmar du dagen efter har det knappast med lyftet att göra.

Inte heller om det inträffar flera timmar efter avslutat pass.

Svimmar man pga ett tungt lyft, så sker det ganska omedelbart efter lyftet.

Lexidos
2008-07-14, 15:30
Nää, men jag har svimmat efter ett löppass för nåt år sen då jag hade ätit lite dåligt efter tror jag.

Been there

Tjuckot
2008-07-14, 19:30
Japp, många år sen. Toppläget i marklyftsmaxning, satt fast i dragremmar. Man var inte så begåvad då. slog mig halvt fördärvad, men fick vila lite, sen körde jag vidare tror jag. Dock lite skakis.

petah
2008-07-14, 19:47
Hade du lyft ganska tungt innan? (hehe stackars passare)

Nä, det var en maxning under mina första månader på gymet, andades inte osv.